Säsong 2: Rätt upp i techno-medeltiden
Andra säsongen av FZ High Score är här, och blir den första i sin fulla längd. Tre månader fylld med både kioskvältare och intressanta uppstickare. Blir techno-medeltida Doom: The Dark Ages ett Doom i toppform? Kan Kojima göra det igen i Death Stranding 2? High Score fortsätter vara i beta och vi är tacksamma för alla synpunkter och feedback.
Tut, tut. Säsong 2 börjar. Notera: första tippningen gäller South of Midnight, och deadline är på torsdag 23.59. Men som sagt: deadlines KAN senareläggas beroende på betygsembargon. Då säger vi till!
Det råkar inte vara så att det kan ramla ett meddelande i min inkorg med lite förhandsinfo och gissningar från ditt håll om det råkar stå en Amiibo på ditt skrivbord på måndag...? Jag behöver helt tydligt hjälp när det kommer till gissandet.......
Skämt åsido, denna säsong ska jag vara med negativ till storspelen med poängsättning, förutom de stora trippel AAA och mer positiv till de små, förutom där det kanske är för obskyra titlar. Kanske? Eller ska jag göra tvärtom? Eller så kanske jag frågar min gamla mormor, för hennes gissningar är nog lika bra som mina ^^
Submission is for the weak
Det här är svårt. Har överlag legat lite för högt (varit för glad?) under första säsongen. Särskilt mot slutet. Försöker tänka att det jag automatiskt vill gissa ska ner några pinnhål, men svårt att inte lyssna på magkänslan. ^^
Det råkar inte vara så att det kan ramla ett meddelande i min inkorg med lite förhandsinfo och gissningar från ditt håll om det råkar stå en Amiibo på ditt skrivbord på måndag...? Jag behöver helt tydligt hjälp när det kommer till gissandet.......
Skämt åsido, denna säsong ska jag vara med negativ till storspelen med poängsättning, förutom de stora trippel AAA och mer positiv till de små, förutom där det kanske är för obskyra titlar. Kanske? Eller ska jag göra tvärtom? Eller så kanske jag frågar min gamla mormor, för hennes gissningar är nog lika bra som mina ^^
En Bamseponny av folket
Så alla säsonger räknas ihop?
Alla säsonger börjar på noll, så ingen ska behöva vara "tvingad" att vara med i alla säsonger.
Så säsong två körs helt utan ändringar? Inga kommentarer på feedback?
Under första säsongen förtydligade vi deadline datumet baserat på den feedback som kommit in i synpunkter och feedback tråden. Inga övriga ändringar har gjorts. Var det något specifikt du tänker på? Kan inte se att du skrivit i den tråden eller i förra säsongs tråden.
Under första säsongen förtydligade vi deadline datumet baserat på den feedback som kommit in i synpunkter och feedback tråden. Inga övriga ändringar har gjorts. Var det något specifikt du tänker på? Kan inte se att du skrivit i den tråden eller i förra säsongs tråden.
Vi är många som lämnat mycket (!) feedback i trådar kopplade till tävlingen. Din länk leder mig till ännu en tråd, en som jag tydligen missat. Det de flesta av oss ifrågasatt (hur man nu kunnat missa det) är att bonusen för spik är på tok för extrem.
Sen framförde även jag ett förslag om en ”vidd” vid spik för att kompensera för en eventuell fortsatt rörelse efter att värdet lästs av och låsts från Opencritic. Tillåter man spik definieras som prick på +/- 1 (t ex) så gör det inget att om snittet strax efter ändras igen.
Cptn BaseballBatBoy!
@jonis Tack för förtydligandet att din frågeställning gällde poäng tilldelningen. Det framgick tyvärr inte från ditt förra inlägg.
Bakgrund
Nuvarande poäng tilldelning bygger på interna tester som gjorts under ett år, med upp till 30 deltagare. Efter att skalan arbetats fram utvecklades en röstnings robot för att simulera 1 000 - 10 000 deltagare, där alla röster gjordes 20 under och 20 över det rätta svaret.
Roboten bygger endast på slumpen och inte på skickligheten att estimera det tids aktuella betyget, som efter ett par veckor stabiliserats helt. För att inte tävlingen ska kännas långsam väntar vi inte veckor med att låsa in betyget och en mindre förflyttningar +/- kan inträffa.
De automatisk genererade gissningarna visade att vi var på rätt spår och en beta period startade och som fortsatt pågår.
Nuläge
Under gårdagen avslutades första säsongen och vi har fått en komplett topplista baserande på nuvarande poäng tilldelning. Den första säsongen var kort i tid och innehöll fem spel, vilket är hälften mot vad en normal säsong är tänkt att innehåll. Det ger oss ett bra utgångsläge att göra en första analys på.
Säsong 2 öppnades för ett par dagar sedan och ingen analys har därmed hunnits genomföras, nu har vi bara magkänslan att gå på.
Översikten
Första steget i analysen är att titta på hur nuvarande poäng tilldelning har fungerat. Stänga ett spel i taget och ha en dialog om hur topplistan förändras över tid.
Spiken
Vi ändrar värdet på spiken till t.ex. 13 och 11, för att se hur topplistan förändras över tid.
Genomsnittet
En bonuspoäng tilldelas till den som träffar FZ-snittet för att skapa mer dynamisk tävling.
Stegen
Betygen ändras till t.ex. 1, 3, 5, 7... eller en annan kombination.
Algoritmen
Alla spambetyg tas bort och vi tittar på sannolikheten att gissa rätt och hur ofta man får en spik, hamnar ett betyg ifrån etc. En poängskala tas fram som t.ex. belönar ens totala säsongs resultat där bonuspoäng delas ut baserat på antalet spikar.
Framtiden
Tankarna och idéerna är många och arbetet har bara påbörjats. Om vi använder alla, någon eller inget av de tankarna ovan kan vi dagsläget bara spekulera i.
Hur framtida säsonger kan tänkas se ut:
Säsong 3 fortsätter med nuvarande poängskala då vi önskar analysera en hel säsong
Vi är nöjda med nuvarande poängskala och spikar den
Vi gör en justering av spiken
Utvecklar en algoritm som vi knappt förstår och inte kan förmedla
------------
Om vi ignorerar betygen i fråga och tittar på målet; En positionering i topplistan. Hur skulle Du vilja att topplistan ser ut när säsongen avslutas? Titta gärna på nuvarande topplista och återkoppla om hur många som ska hamn på position X.
1-3 på position 1 | 2-5 på position 2 | 3-7 på position 3
3-5 på position 1 | 5-10 på position 2 | 10-15 på position 3
...
30-50 på position 1 | 40-70 på position 2 | 100-150 på position 3
I exemplet ovan tog jag bara med position 1-3, andra positioner behöver även dem tas med i beaktning när poängskalan tas fram.
------------
Under tiden vi analyserar poängskalan kommer vi även att titta på övrig feedback som inkommit, som mest handlar om grafiskt presentation och tydlighet samt att mer statistik önskas.
Rigorösa tester! Tack för ditt välformulerade svar @jreklund!
Jag vill ge ett exempel från min egen runda under första säsongen. Wanderlust lästes av som 79. Ett par timmar efter det hoppade Opencritic till 80 där det sen legat kvar. Jag gissade 80. Det blir då en situation där det inte bara handlar om det roliga i upplägget, d v s att klura ut var man tror snittet kommer hamna. Det blir istället även en slumpvariabel där avläsningen kan ske innan Opencritic stabiliserat sig. Min tanke med "vidden" kompenserar för detta, och då kan den stora bonusen vid spik kännas lite mer motiverad.
Hur som, uppskattar verkligen att du tog dig tid att berätta hur processen gått till. Anledningen till engagemanget är ju att vi nog många tycker tävlingen är ett riktigt roligt bidrag till FZs helhetsupplevelse, trevlig helg förresten!
Cptn BaseballBatBoy!