Playstation portal är underbar men kunde varit bättre
Jag har haft PS Portal ett bra tag nu, knappt använd, men efter att barn 2 anlände så har det blivit mer, då det är sällan jag kan spela på tvn förutom vid typ 10 tiden på fredagar och lördagar, och då är man trött.
När jag spelar så är det 90% bärbart, en gång förra året spelade jag Super Mario Wonder med en kompis på Switch, annars var det många år sedan den var dockad.
PS Portal underlättar verkligen för att spela PS5, ligga i sängen och spela, men det hade varit så mycket bättre om man kunde spela PS Portal offline, utan wifi, då upplevelsen blir mycket sämre med Wifi jämfört med hur Wii U kontrollen funkar.
Ja även PS Vita funkade bättre med remote play med PS4 än var PS Portal funkar med PS5. Jag kommer ändå aldrig ta med min PS Portal utanför hemmet. Åtminstone borde alternativet ha funnits, bara gör en vanlig kontroll med skärm istället.
Jag andvänder min en hel del och störs inte direkt av att jag måste koppla upp mig varje gång. Har även haft med den utanför hemmet och då har det inte vart några problem alls.
Så jag kan tyvärr inte hålla med.
Bluetooth är väl lite märkligt att man inte hade med, men du kan ju enkelt lira med hörlurar ändå.
Jag andvänder min en hel del och störs inte direkt av att jag måste koppla upp mig varje gång. Har även haft med den utanför hemmet och då har det inte vart några problem alls.
Så jag kan tyvärr inte hålla med.
Bluetooth är väl lite märkligt att man inte hade med, men du kan ju enkelt lira med hörlurar ändå.
Märker både av fördröjning och att bildkvalitet blir sämre. Wii U ger ju ingen fördröjning alls, då den inte påverkas av Wifi.
Märker både av fördröjning och att bildkvalitet blir sämre. Wii U ger ju ingen fördröjning alls, då den inte påverkas av Wifi.
Har du sladd från router till PS5? Sen kör 5ghz på portal?
Inget jag känner igen mig i. Synd att det ska skilja så
Har i stort sett inte kunnat använda min. Har Google Wifi (Nest) men kan i stort sett aldrig streama i bra kvalitet. Om jag kör test med routern så har jag 500Mbit ner/upp.
Har kastat in handduken.
Bor du i lägenhet? I så fall borde du testa att ändra vilken channel som ditt wifi ligger på, då det kan vara att den ligger på samma channel som en massa grannars wifi och då blir det störningar. Hade massa problem när jag streamade till min Quest 3, sen pillade jag lite med channels i mina settings och nu fungerar det perfekt.
Bor du i lägenhet? I så fall borde du testa att ändra vilken channel som ditt wifi ligger på, då det kan vara att den ligger på samma channel som en massa grannars wifi och då blir det störningar. Hade massa problem när jag streamade till min Quest 3, sen pillade jag lite med channels i mina settings och nu fungerar det perfekt.
Finns det någon guide eller något där man kan kolla det? Jag har telenor, och kommer in i routern. Men mycket mer än så kan jag inte😁
Finns det någon guide eller något där man kan kolla det? Jag har telenor, och kommer in i routern. Men mycket mer än så kan jag inte😁
Alltså det är ju såklart olika på olika routrar, just vilken modell telenors routrar är och hur dom är konfigurerade vet jag inte tyvärr.
Men här visar dom ganska bra hur det fungerar med kanaler, hur man kan undersöka ifall det är andra wifi signaler som kan störa och hur man ändrar på en del olika sorters routrar, du kanske kan lista ut hur man gör utifrån det
https://helpdeskgeek.com/how-to-change-your-wi-fi-channel-and...
Bor i en villa. Funkar inte oavsett vilken accesspunkt jag rör mig mellan (meshnätverk). Att tillägga är då att jag kan streama 4K-HDR med samma router och spela Tarkov osv utan lagg. Så jag vet inte vad det kan vara. Orkar inte byta ut hela villans nätverk för att en enda enhet inte funkar.
Det är nog att det är ett meshnätverk som är felet.
En dedikerad kanal för streaming när det gäller spela är optimalt. En "ledig" kanal som möjligt och hög kanalfrekvens.
Som ovan skrev när det gäller trådlös streaming till Quest 3, jag fick samma info av en på swec när jag hade samma problem sen blev det perfekt.
Funkar det för VR-gamibg så ska det fungera för all gaming.
Jag har min enhet ensam tom på 5ghz bandet just från den routern. Har man 6ghz Wifi6e är det än bättre skulle jag gissa.
Det är nog att det är ett meshnätverk som är felet.
En dedikerad kanal för streaming när det gäller spela är optimalt. En "ledig" kanal som möjligt och hög kanalfrekvens.
Man kan ställa in manuella kanaler och binda enheter till specifika AP:n/noder/routers i meshnätverk (åtminstone alla olika jag har installerat/testat). De kan funka precis som vilket annat nätverk om man vill beroende på hur man ställer in det.
Bor i en villa. Funkar inte oavsett vilken accesspunkt jag rör mig mellan (meshnätverk). Att tillägga är då att jag kan streama 4K-HDR med samma router och spela Tarkov osv utan lagg. Så jag vet inte vad det kan vara. Orkar inte byta ut hela villans nätverk för att en enda enhet inte funkar.
Har du kopplat din PS5 med nätverkskabel till meshrouter/nod? Så då till att binda din Portal till just den routern/noden för maximal prestanda. Vet inte vad du kör för typ av meshnätverk, men det brukar kunna göras via webbgränsnittet eller en tillhörande app. Kan heta exempelvis ”Bind to AP” som på bilden nedan.
Du kan även testa olika kanaler, som nämnts. Se även över dina RSSI-värden (Received Signal Strength Indicator) i 5Hhz-2 backhaulen bandet (om du inte kör trådad backhaul mellan noder, ännu bättre!) och för din Portal.
Du kan även testa att koppla din portal till det separata 5Ghz-2-bandet om du har ett system som tillåter det. Då finns det ingen konkurrens på det bandet då allt annat är kopplat till det primära 5Ghz-bandet (eller 2.4Ghz), då det bandet ju primärt egentligen är till backhaul-kommunikation.
Edit: hittade denna där en person ger tips och har ”totally rock solid” Portal via på sitt mesh.
https://www.reddit.com/r/PlaystationPortal/s/XUkHAre4Di
Mesh kan nog ställa till det och se till att ha PS5an kopplad med lan sladd för bästa resultat.
Stäng även av QoS som är ett jäkla otyg och har kostat mig många timmars felsökning med strulande enheter på nätverk med bra uppkoppling och stabilt höga data hastigheter.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.