Vem vill köpa Xbox idag?
Halo som varumärke är så skadat, bara några få tusen i Halo Infinite när Halo reach låg på runt hundratusen och då var det endast konsol, nu är det både oc och konsol tillsammans
Att det finns 55 miljoner Xbox One spelar ingen roll då färre och färre spel släpps till förra generationen. Xbox 360 spelar ännu mindre roll då det inte kommit nya spel på många år.sg
Fast redan nu märker man att många mindre projekt, och indie-spel inte alls släpps på Xbox och framförallt så är det väldigt många spel som inte släpps fysiskt. Man kan ta Limited Run Games som exempel, de har släppt hundratals spel till PS4, PS5 och Switch, men de ger i princip inte ur månting på xbox eftersom marknaden för att köpa spelen inte finns. Det är iofs inte så konstigt när Microsoft valt en välfigt digital strategi men för mig hade det faktiskt en viss påverkan av i valet mellan den och PS5.
Och Playstation är äldre, har mer historia. På Playstation fanns redan klassiker innan Xbox var en itch i sin pappas byxor.
Playstation är coolt. Det hörs på namnet att det är den man väljer när man vill spela. Xbox låter mer som frysbox. Om man är en gamer så har man Playstation.
Hanna och Håkan?
Ja, fast hon stavar det Hannah.
Att köpa en konsol baserat på exklusiva spel kan vara bland de mest tragiska beslut man kan ta som individ.
Var det inte det beslutet vi alla tog 2006 när det kommer till Xbox 360 och PS3?
Xbox 360: Halo, Gears of war, Forza, Dead Rising
PS3: Uncharted, God of war, Final fantasy, Dead space
Var det inte det beslutet vi alla tog 2006 när det kommer till Xbox 360 och PS3?
Jag minns när jag hade 360 och inte PS3 än. Våndan jag kände när de hade Heavy Rain och Uncharted. Jag tröstade mig med Alan Wake. Tyckte det var coolt att de inte hade Gears of War, Dead Rising och Bioshock.
Ungefär 10% av spelen som säljs på Xbox är fysiska, många av spelen som släpps fysiskt till Switch och PS5 släpps endast digitalt till Xbox för att tillverkarna inte tycker det är lönt. Skulle inte förvåna mig om Microsoft kör heldigitalt snart.
Spencer fick frågan om skivläsarens framtid tidigare och valde att inte rycka ut till dess försvar. Så de låtsas inte ens att en framtida Xbox-konsol kommer ha en skivläsare. Som du skriver är 9 av 10 sålda Xbox-spel digitala så det blir nog väldigt svårt att argumentera för en skivläsare framöver. Även om en helt digital Xbox-generation kapar banden med tidigare generationer. Det skulle göra Series X till den sista Xbox-konsolen med verklig bakåtkompatibilitet.
Jag hoppas inte att du som skrivit det här är över 30? Herregud vad töntigt 🤣
Vad menar du? Det är en reflektion av dagsläget.
Ja precis ska man välja mellan 2st lika starka maskiner är det ju de exklusiva spelen som skiljer dem åt, vad ska man annars gå på liksom...
Är helnöjd med min Series X. Vilken konsol som säljer mer eller mindre kunde jag inte bry mig mindre om. 😂
Nej så det ska vara, men fanboys kommer alltid argumentera och grina för diverse grejer.
Spela spel är kul ibland.
Jag hade nog föredragit att se Microsoft som en renodlad spelutgivare istället. Xbox kommer inte att sälja bra nästa gång heller, om det nu ens blir någon.
Det är väl dit vi är påväg, spelutgivare och leverantör av prenumerations/streamingtjänst av spel. Det jag kan tänka mig är att de kommer släppa hårdvara också för att ge användare ett alternativ där de vet att deras tjänster och spel kommer fungera bra, men att andra tillverkare kommer kunna leverera "Xbox-kompatibel" hårdvara. Typ som att Valve gör det möjligt för andra leverantörer att köra steamos på sin hårdvara.
Känns som den vägen de vandrar på och tbh tror jag att det är den enda möjliga vägen framåt för dem.
Ja precis ska man välja mellan 2st lika starka maskiner är det ju de exklusiva spelen som skiljer dem åt, vad ska man annars gå på liksom...
Handkontrollen räcker gott och väl för mig att alltid välja Xbox, ogillar starkt placering av vänstra styrspaken på PS. Quick resume är fantastiskt med. De enstaka exklusiva spel på PS klarar jag mig gott utan alt spelar dom på PC i senare skede. En annan stor skillnad kan ju vara game pass kontra PS+, vilken tjänst ger bäst valuta för pengarna, vilken tjänst erbjuder mest dag 1 släpp osv.
Handkontrollen räcker gott och väl för mig att alltid välja Xbox, ogillar starkt placering av vänstra styrspaken på PS. Quick resume är fantastiskt med. De enstaka exklusiva spel på PS klarar jag mig gott utan alt spelar dom på PC i senare skede. En annan stor skillnad kan ju vara game pass kontra PS+, vilken tjänst ger bäst valuta för pengarna, vilken tjänst erbjuder mest dag 1 släpp osv.
Det finns 3parts kontroller till Ps5 som ser ut som Xbox kontroll. Men det går även att vänja sig med tiden till vilken kontrol som helst oxå ...
Spelen är det viktigaste.
Jag minns när jag hade 360 och inte PS3 än. Våndan jag kände när de hade Heavy Rain och Uncharted. Jag tröstade mig med Alan Wake. Tyckte det var coolt att de inte hade Gears of War, Dead Rising och Bioshock.
Det var ingen dålig tröst!
Det var ingen dålig tröst!
Verkligen inte
"...bättre operativsystem som inte är så rörigt"
Visste inte att det kunde bli rörigare än i PS5.
Menyerna på Xbox One X är iaf jäkligt röriga, imo.
00:00:02:42
självklart inte enbart.
Har inget med det alls att göra. Xbox har inga spel, egentligen. PS5 och Switch ligger före stort där.
Det finns 3parts kontroller till Ps5 som ser ut som Xbox kontroll. Men det går även att vänja sig med tiden till vilken kontrol som helst oxå ...
Spelen är det viktigaste.
Det finns men då behöver jag krångla med antingen adaptrar, kablar eller appar samt lägga pengar på kontroll för att det skall gå, samtidigt som folk klagat på att det fungerar dåligt. Tillslut går det kanske att vänja sig att hålla vänster tumme i 40° istället för 10° som känns mycket mer naturligt, men ser ingen anledning att göra allt detta när jag bara kan välja bäst för mig direkt.
Att spelen har stor påverkan tvivlar jag inte på, men för folk som inte bryr sig om den enstaka % de går miste om alt köper dom på steam några år senare så finns det andra aspekter som också kan avgöra var väl min poäng.
Playstation har vunnit samtliga generationer över Xbox försäljningsmässigt (t.o.m. PS3 sålde bättre än Xbox 360), ofta med en förkrossande överlägsenhet, men Playstation kommer inte vara lika bra om de inte har någon som helst konkurrens. Jag hoppas att Microsoft satsar stenhårt på nästa generation och verkligen går all-in med alla sina IP'n. Jag vill se Sony svettas och tvingas göra sitt absolut yttersta för att vinna spelarna igen.
Microsoft har haft allt krut i världen och ändå bara producerat knallpulver och smatterband. Jag vill att de Nu vill jag att Microsoft ger oss riktiga bomber.
Kunskapsförmedlare.
Jag tror att Sony på sikt kommer kopiera Microsofts strategi, helt enkelt därför att spelen är så dyra att tillverka att det inte blir hållbart att enbart släppa spelen till den egna plattformen. Samtidigt så får vi komma ihåg att diverse profetior om spelutvecklingen väldigt ofta slagit helt fel: innan Nintendo släppte Switch-konsolen så siades det flitigt om att portabla spelkonsoler var en stendöd marknad därför att mobiltelefonerna skulle ta över - idag så släpps det åtskilliga portabla spelmaskiner från en rad tillverkare samtidigt som alla försök att släppa AAA-spel på mobiler totalfloppat.
Microsoft har sålt betydligt färre Xbox än vad de räknat med. Om det är ett stort problem? Nja.
Sonys bekymmer är större och mer strukturella. De har inte tillräckligt med spelstudios som producerar spel. "It s all about the games" - Reggie Fils-Aime och Playstation 5 har verkligen nästan inga spel alls som inte redan funnits på den bättre PS4:an, trots att maskinen funnits i flera år nu.
"Is Sony beginning to coast? With PS5 sales up and first-party releases down, gaming's eerie new normal takes shape
State of just-okay."
https://www.eurogamer.net/is-sony-beginning-to-coast-with-ps5...
Jag önskar att PS5:an faktiskt fick lite kärlek av Sony, i synnerhet sett till hur många konsoler som sålts, helst på samma sätt som Microsoft faktiskt släpper spel till Xbox eller Nintendo släpper och kommer att släppa till Switch 1 & 2. Just nu är maskinen (PS5) en dyr historia utan nya exklusiva titlar, en maskin som enbart sålt på varumärket. Hur länge kommer spelare vilja betala mer pengar för varje enskilt spel till Playstation, när samma finns till bättre pris, med bättre ekosystem på Xbox och PC? Om något så är det irrationellt ur ett spelare perspektiv.
De flesta kritiker och branchanalytiker tycks vara överens om att 2025 är året då det släpps fler Xbox spel på Playstation än vad det släpps Sony spel och det är ju bra för svältfödda PS5 spelare och Sony på kort sikt. Fast Sony ligger efter på så många fronter avseende ekosystemet runt spelen och maskinerna, lägg till dåliga investeringar, avsaknaden av nya spel, dyra remasters där Sony pissar på PS Plus prenumeranter (Days Gone är senaste exemplet), avsaknaden av finansiella muskler, så är det definitivt Sony som ligger sämst till av Microsoft, Nintendo och Sony. Microsoft har fattat att framtiden är digital och via molnet. Nintendo kör på sin inslagna väg, medan Sony alltmer saknar identitet och visar på impotens och girighet.
Folk som vill ha en konsol med marknadens bästa utbud av spel och med en superior kontroll. Frågan borde snarare vara varför i helvete man vill köpa en Sony konsol, stödja ett konsumentfientligt företag som hatar sina konsumenter och använder en uråldrig och tråkig affärsstrategi som exklusiva spel för locka folk?
Dock är det helt och hållet onödigt att köpa en konsol överhuvudtaget, bara en medioker produkt som försöker framstå som något bättre.
Att köpa en konsol baserat på exklusiva spel kan vara bland de mest tragiska beslut man kan ta som individ.
Bryr mig inte för fem öre hur mycket Nintendos konsoler hade sålt. Det angår inte mig. Men pga att dom har en fruktansvärt usel konsol, och många usla spel för den delen också, så köper jag inte deras konsol. Tänker inte heller stödja ett företag som Nintendo som är ännu mer konsumentfientligt än Sony.
Jag noterar att du i ditt inlägg väljer att fokusera på min person och mina påstådda motiv, snarare än att bemöta mina argument om spel och konsoler. Det är ett vanligt grepp att försöka misskreditera någon genom att attackera personen istället för sakfrågan.
Vidare tillskriver du mig åsikter jag inte nödvändigtvis har uttryckt. Du påstår att jag skulle ha "dissat konsolerna" och anser att PC är "överlägset". Det är en förenkling av mina eventuella åsikter, och du bortser från de nyanser som kan finnas i mina argument.
Du påstår också att alla som kommenterar om konsoler skulle ha ett "behov av att synas och höras överallt". Det är ett påstående som saknar grund, och det finns många olika anledningar till att man deltar i diskussioner.
Slutligen delar du med dig av dina egna intressen, vilket är irrelevant för den bredare diskussionen om spel och konsoler.
För att föra en konstruktiv diskussion, föreslår jag att du i stället fokuserar på att bemöta de argument jag faktiskt framför, och undviker att göra antaganden om min person och mina motiv.
Översittare? Det var ju snällt sagt. Men jag tror att du borde ta en titt i spegeln innan du delar ut fler komplimanger.
Vänta lite nu. Vad för typer av "nyanser" anser du ha i inläggen ovan i denna tråd, angående om hur du anser konsoler vara onödiga, mediokra, om hur usel Nintendo och deras spel är? Jag ser inga s.k. "nyanser" i dina inlägg mer än att du snackar skit och nedvärderar dem och alla andra som köper dessa konsoler. Vad för typ av diskussion skulle jag vilja ha med någon som tydligt tycker att konsoler (mitt och flera miljoner andras favorit format) är onödiga och dåliga i en konsoltråd som handlar om just Xbox-existens och inte något om PC?
Senast jag spelade Nintendo (Nintendo 64) var för ca 30 år sedan. Anledningen till att jag flyttade över till Sony var för att jag blev äldre och ville ha "mognare" spel. Tror du att jag idag, ca 30 år senare, skulle kalla Switch och deras spel för usla och sedan t.o.m ifrågasätta hur folk kan köpa dem? Nej, det hade jag aldrig gjort. Skulle jag titta ner på alla miljoner människor som gillar och uppskattar dessa spel, återigen nej. Detsamma gäller för alla andra format som folk föredrar. Då jag varken har spelat deras konsoler eller spel i flera generationer så känner jag inte att jag är rätt person att göra en sådan "vild" bedömning och kalla något för uselt så som du gladeligen uttrycker dig.
Återigen, och denna gång direkt till dig. Om du nu ogillar i stort sätt allt som har med konsoler att göra och tydligt föredrar PC, vad gör du då inne i denna och flertalet andra konsoltrådar? Det skulle vara som om jag som har noll intresse för PC, skulle gå in i en valfri PC-tråd som t.ex. handlar om de senaste grafikkorten, och sedan sitta och spy ut mig en massa skit om hur uselt jag tycker PC-formatet är och hur fan folk kan köpa så dyra grafikkort.
Jag har läst flertalet av dina inlägg genom åren, då du är aktiv här på sidan, och kan säga att du rätt ofta har en negativ ton, ibland en nedvärderad sådan beroende på ämnet. Jag håller med den andra användaren som kallade dig för översittare, en s.k. "PC-översittare" som tittar ner på "konsolfolket", istället för att bara visa hänsyn och förståelse för att folk föredrar olika, oavsett prestanda.
Microsoft har sålt betydligt färre Xbox än vad de räknat med. Om det är ett stort problem? Nja.
Sonys bekymmer är större och mer strukturella. De har inte tillräckligt med spelstudios som producerar spel. "It s all about the games" - Reggie Fils-Aime och Playstation 5 har verkligen nästan inga spel alls som inte redan funnits på den bättre PS4:an, trots att maskinen funnits i flera år nu.
"Is Sony beginning to coast? With PS5 sales up and first-party releases down, gaming's eerie new normal takes shape
State of just-okay."
https://www.eurogamer.net/is-sony-beginning-to-coast-with-ps5...
Jag önskar att PS5:an faktiskt fick lite kärlek av Sony, i synnerhet sett till hur många konsoler som sålts, helst på samma sätt som Microsoft faktiskt släpper spel till Xbox eller Nintendo släpper och kommer att släppa till Switch 1 & 2. Just nu är maskinen (PS5) en dyr historia utan nya exklusiva titlar, en maskin som enbart sålt på varumärket. Hur länge kommer spelare vilja betala mer pengar för varje enskilt spel till Playstation, när samma finns till bättre pris, med bättre ekosystem på Xbox och PC? Om något så är det irrationellt ur ett spelare perspektiv.
De flesta kritiker och branchanalytiker tycks vara överens om att 2025 är året då det släpps fler Xbox spel på Playstation än vad det släpps Sony spel och det är ju bra för svältfödda PS5 spelare och Sony på kort sikt. Fast Sony ligger efter på så många fronter avseende ekosystemet runt spelen och maskinerna, lägg till dåliga investeringar, avsaknaden av nya spel, dyra remasters där Sony pissar på PS Plus prenumeranter (Days Gone är senaste exemplet), avsaknaden av finansiella muskler, så är det definitivt Sony som ligger sämst till av Microsoft, Nintendo och Sony. Microsoft har fattat att framtiden är digital och via molnet. Nintendo kör på sin inslagna väg, medan Sony alltmer saknar identitet och visar på impotens och girighet.
Sony har massor av spelstudios, problemet är att de lagt ner fruktansvärt många spel för flera miljarder på väldigt kort tid, där utvecklarna måste börja om från noll. Jag tycker egentligens Sonys ekosystem är smidigare och lättare att navigera i. Det finns gott om riktigt bra plattformsspel till PS5, Xbox saknar det.
Vänta lite nu. Vad för typer av "nyanser" anser du ha i inläggen ovan i denna tråd, angående om hur du anser konsoler vara onödiga, mediokra, om hur usel Nintendo och deras spel är? Jag ser inga s.k. "nyanser" i dina inlägg mer än att du snackar skit och nedvärderar dem och alla andra som köper dessa konsoler. Vad för typ av diskussion skulle jag vilja ha med någon som tydligt tycker att konsoler (mitt och flera miljoner andras favorit format) är onödiga och dåliga i en konsoltråd som handlar om just Xbox-existens och inte något om PC?
Senast jag spelade Nintendo (Nintendo 64) var för ca 30 år sedan. Anledningen till att jag flyttade över till Sony var för att jag blev äldre och ville ha "mognare" spel. Tror du att jag idag, ca 30 år senare, skulle kalla Switch och deras spel för usla och sedan t.o.m ifrågasätta hur folk kan köpa dem? Nej, det hade jag aldrig gjort. Skulle jag titta ner på alla miljoner människor som gillar och uppskattar dessa spel, återigen nej. Detsamma gäller för alla andra format som folk föredrar. Då jag varken har spelat deras konsoler eller spel i flera generationer så känner jag inte att jag är rätt person att göra en sådan "vild" bedömning och kalla något för uselt så som du gladeligen uttrycker dig.
Återigen, och denna gång direkt till dig. Om du nu ogillar i stort sätt allt som har med konsoler att göra och tydligt föredrar PC, vad gör du då inne i denna och flertalet andra konsoltrådar? Det skulle vara som om jag som har noll intresse för PC, skulle gå in i en valfri PC-tråd som t.ex. handlar om de senaste grafikkorten, och sedan sitta och spy ut mig en massa skit om hur uselt jag tycker PC-formatet är och hur fan folk kan köpa så dyra grafikkort.
Jag har läst flertalet av dina inlägg genom åren, då du är aktiv här på sidan, och kan säga att du rätt ofta har en negativ ton, ibland en nedvärderad sådan beroende på ämnet. Jag håller med den andra användaren som kallade dig för översittare, en s.k. "PC-översittare" som tittar ner på "konsolfolket", istället för att bara visa hänsyn och förståelse för att folk föredrar olika, oavsett prestanda.
Eftersom du inte verkar hänga med i diskussionen alls, utan bara hoppat in för yttra din felaktiga åsikt för att misskreditera mina inlägg så ska jag försöka förklara tydligt.
OP skriver en massa kring Xbox, det mesta nonsens som enbart bygger på att en konsols identitet bygger på exkusiva spel. Detta är såklart fel. Det är vad microsoft och sony vill du ska tycka, och därför konsolkrig startade från början.
Jag tycker även det är felaktigt att tycka vilken konsol som är bäst pga konsolexklusiva spel. Vad har konsolerna förutom exklusiva spel? Absolut ingenting. En totalt onödig produkt. Men det betyder inte att jag bortser från historien och vad dom faktiskt har tillfört till spelbranschen, men det var många år sedan. PS5 och XSX är helt och hållet onödiga produkter som verkligen inte har tillfört något positivt alls än mer pengar till Sony och Microsoft som lyckats lura konsumenter att det faktiskt är bra produkter.
Vet inte varför du citerar mitt inlägg kring Nintendo helt utan kontext. Det är för du försöker återigen misskreditera mina inlägg för du antingen inte är kapabel att förstå varför jag skrev som jag skrev eller enbart är ignorant.
Vet inte varför du heller försöker gatekeepa om vem eller vilka som får kommentera kring vissa ämnen? Får jag inte kommentera i en tråd där jag tycker OP har fullkomligt fel? Får jag inte bemöta hans irrelevanta inlägg?
Att ifrågasätta någons rätt att kommentera baserat på deras plattformsval är ett exempel på 'gatekeeping' och det skapar en exkluderande och ovälkomnande atmosfär för de som inte delar majoritetens åsikt.
Du har helt rätt i att jag är kritisk mot konsoler. Det beror på att jag tycker att de är en onödig och begränsande plattform. Men det betyder inte att jag hatar alla som spelar på konsol. Jag tycker bara att det finns bättre alternativ, som PC. Konsolerna är i mina ögon onödiga eftersom de bygger sin existens på exklusiva spel, vilket skapar en artificiell konkurrens och begränsar spelarnas tillgång till spel.
Jag hoppas att vi i framtiden kan ha en mer nyanserad diskussion om spelplattformar, där vi kan utbyta åsikter och argument utan att ta till personangrepp eller uteslutning.
Sony har massor av spelstudios, problemet är att de lagt ner fruktansvärt många spel för flera miljarder på väldigt kort tid, där utvecklarna måste börja om från noll. Jag tycker egentligens Sonys ekosystem är smidigare och lättare att navigera i. Det finns gott om riktigt bra plattformsspel till PS5, Xbox saknar det.
Sony har färre spelstudios än Microsoft, de har också en bråkdel av de finansiella musklerna. Att många spel på kort tid lagts ned av Sony, trots avsevärda investeringar pekar på att dåligt affärsomdöme och prioritering samt allokering av resurserna. Ah, du missförstår vad jag menar med ekosystem. Jag pratar inte om navigeringen i systemet, även om navigationen i respektive plattforms system är subjektivt.
Vad jag menar med ekosystem är de tjänster, den mjukvara och hårdvara som finns runt plattformarna. Sony saknar både kompetensen och resurserna i förhållande till Microsoft avseende servrar, nätverk, infrastruktur, software, kompetenta människor på området, kvantiteten i antalet människor som finns tillgängliga. Sony har i dag kameralinser till mobiler och Playstation. Playstation och Xbox (maskinerna) är irrelevanta inom en ganska snar framtid, däremot inte plattformarna och ekosystemen runt plattformarna. Microsoft har förstått det här och har musklerna och kompetensen för omställningen. Lägg till att de erbjuder sina anställda bättre villkor än Sony gör med sina anställda, (på grund av diskrepansen mellan finansiell förmåga), så är utgången tämligen given. Att människor drömmer om Playstation som framtiden för spelande, ter sig allt mer osannolik.
(I Sverige drivs försäljningen av PS5:or tack vare de. organiserade brottslighetens rekrytering av främst unga pojkar och killar)
Köpkraften hos svenska hushåll minskar och så även i andra delar av världen, på grund av en ekonomisk allokering från de många till de få. Att då som Sony ägna sig åt en för spelarna dyr och föråldrad affärsmodell håller inte särskilt länge till.
För övrigt så var det bäst säljande spelet till Playstation 5 år 2024 ett Xbox spel, att du argumenterar för att Xbox saknar spel, håller alltså inte. Playstation 4 hade spel, Playstation 5 har Playstation 4 spel, några fåtal titlar till och därutöver samma spel som Xbox och PC.
Playstation 5 är den enskilt största besvikelsen för mig av samtliga Playstations och det gör mig orolig inför Sonys framtid, för ett spelföretag kan inte sälja på gamla meriter och modeller hur länge som helst.
Sony har färre spelstudios än Microsoft, de har också en bråkdel av de finansiella musklerna. Att många spel på kort tid lagts ned av Sony, trots avsevärda investeringar pekar på att dåligt affärsomdöme och prioritering samt allokering av resurserna. Ah, du missförstår vad jag menar med ekosystem. Jag pratar inte om navigeringen i systemet, även om navigationen i respektive plattforms system är subjektivt.
Vad jag menar med ekosystem är de tjänster, den mjukvara och hårdvara som finns runt plattformarna. Sony saknar både kompetensen och resurserna i förhållande till Microsoft avseende servrar, nätverk, infrastruktur, software, kompetenta människor på området, kvantiteten i antalet människor som finns tillgängliga. Sony har i dag kameralinser till mobiler och Playstation. Playstation och Xbox (maskinerna) är irrelevanta inom en ganska snar framtid, däremot inte plattformarna och ekosystemen runt plattformarna. Microsoft har förstått det här och har musklerna och kompetensen för omställningen. Lägg till att de erbjuder sina anställda bättre villkor än Sony gör med sina anställda, (på grund av diskrepansen mellan finansiell förmåga), så är utgången tämligen given. Att människor drömmer om Playstation som framtiden för spelande, ter sig allt mer osannolik.
(I Sverige drivs försäljningen av PS5:or tack vare de. organiserade brottslighetens rekrytering av främst unga pojkar och killar)
Köpkraften hos svenska hushåll minskar och så även i andra delar av världen, på grund av en ekonomisk allokering från de många till de få. Att då som Sony ägna sig åt en för spelarna dyr och föråldrad affärsmodell håller inte särskilt länge till.
För övrigt så var det bäst säljande spelet till Playstation 5 år 2024 ett Xbox spel, att du argumenterar för att Xbox saknar spel, håller alltså inte. Playstation 4 hade spel, Playstation 5 har Playstation 4 spel, några fåtal titlar till och därutöver samma spel som Xbox och PC.
Playstation 5 är den enskilt största besvikelsen för mig av samtliga Playstations och det gör mig orolig inför Sonys framtid, för ett spelföretag kan inte sälja på gamla meriter och modeller hur länge som helst.
"(I Sverige drivs försäljningen av PS5:or tack vare de. organiserade brottslighetens rekrytering av främst unga pojkar och killar)"
Vad är det för skitsnack?
Det finns kontroller still PS5 som är som Xbox kontrollen. PS5 har ju fortfarande fler helt exklusiva spel än Xbox, Xbox spelen släpps ju även dag ett på PC. När PS5 spelen släpps på PC är de redan gamla.
Med dålig försäljning uteblir även spelen. Jag kör alla 3 konsoler, men mest Xbox, jag skulle ändå säga att Xbox är den sämsta. Jag kan verkligen inte rekomendera några av mina vänner att köpa en Series X eller S.
Redan 2021 var Microsoft inne på att lägga ner hela Xbox avdelningen, finns flera källor, Microsoft dementerar det, men skulle de bekräfta det hade det varit väldigt dåligt för affärerna även nu.
Herregud. Halva ditt inlägg är rykten. Du säger att det skulle läggas ner 2021, nån annan skrev 2020 (när Series X/S släpptes….), sen följer du upp det med att det är från ”flera källor”, men officiellt har det dementerats… Och nu såhär 4-5 år senare så rullar Xbox fortfarande på. Så var det med de ”källorna”. Och du använder mest Xboxen trots att du tycker den är den sämsta? Alltså.. 😂
Sluta låtsas nu 😂
Herregud. Orka. Såna här inlägg, inklusive OP, är så tröttsamma…
Sen ska vi inte ens jämföra OS mellan konsolerna. Tycker man Series X/S är svåra att använda så blir jag orolig. Mycket mer funktioner och möjligheter till att ställa in det som man vill ha det, plus sjukt bra grejer som Quick Resume, som i princip är svart magi.
Även jag äger alla konsoler, plus speldator, och GamePass är ju fortfarande sjukt svårslaget. Alla vill/kan inte ha en fet speldator, och då är det enda sättet att ha GamePass att faktiskt äga en Xbox.
Min speltid just nu ligger nog på jämnt skägg mellan PS5 Pro, Series X och datorn. Switchen har svalnat och används mest till Ring Fit just nu i familjen. Men Switch 2 lär ändra på det 😁
Jag tycker de gör mycket rätt allihop (Nintendo, Sony och MS), men såklart också mycket fel de sinsemellan. Men Xbox Achievements och en mångårig kamp kring just achievements med en polare (vi tävlar inte hardcore dock) gör att jag alltid kommer tillbaka till ”Xbox”, och gärna kör ett spel med achievements kontra trophies (som är så intetsägande) om spelet finns till båda konsolerna/PC. Varje Xbox-spel startar med totalt 1000 Gamerscore om man tar alla (sedan kan DLC osv öka på det), då vet man direkt värdet på achievementen man får, och värdet på folks totala Gamerscore (min är runt 135000-ish). Medan trophies, ja där kan ett spel innehålla alla möjliga mängder bronze-, silver och gold trophies.
Jag har haft tankar på att sälja Series X och få min Xbox-dos via datorn, men la de tankarna åt sidan. Just OS:et och att spela på tv:n väger ändå upp (då har jag ändå en 34” Ultrawide Oled till datorn).
Angående Sony, jag gillar många av Sonys first party-spel, älskar t.om, och Dual Sense Edge är helt jävla underbar, bara den kassa batteritiden drar ner. Men Dualsense överlag är den bästa kontroll som någonsin tillverkats. Ett mästerverk i haptik, känsla i knappar, analoga spakar och triggers. Plus högtalare, mikrofon och touchplatta på det! Briljant! Nästan synd att jag inte vill vara utan nån av konsolerna…. Man har ju inte tiden 😅 I-landsproblem…
Väl rutet!👍