Diskutera – Hur framgångsrik blir Switch 2?

Medlem

Well kommer nog lyckas minst lika bra som switch gjorde, dom har inte direkt någon konkurrent utöver dig själva så med tiden kommer switch 2 utan tvekan bli en lyckad konsol, lika bra som switch återstår dock att se.

Medlem

Tror det tyvärr hade behövts en större anledning att byta upp sig än att den är större och starkare. Förhoppningsvis kommer det spel man bara inte kan hoppa över annars blir det nog svårt att ens nå hälften av vad första Switchen sålde.
Jag kommer garanterat köpa den dock och håller såklart tummarna att den säljer som en halt get på julafton

Intresset är stort nog för en succé igen. Switch 2-trailern på Youtube har visats 18m gånger, fått 1m tummar upp, 26k tummar ner, trots att det inte var en superspännande sådan. Tiden för att experimentera med gimmicks är nog över (för dyrt för att chansa) och Nintendo känner nog att man hittat sin nisch.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av norrby89:

Well kommer nog lyckas minst lika bra som switch gjorde, dom har inte direkt någon konkurrent utöver dig själva så med tiden kommer switch 2 utan tvekan bli en lyckad konsol, lika bra som switch återstår dock att se.

Steam Deck

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Med Wiis framgång så ville spelskapare hoppa på Wiiu till en början och Wiiu fick stark 3e part support vid start. Men efter floppen vågade inte de supporta lika starkt vid Switch release.

Nu har Switch 1 stor framgång så förvänta mycket kraftig 3e parts support från dag 1 på NintendoSwitch2. Kanske det är nu dags för många att välja Nintendo som enda konsolen i sitt hem.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Tror mer på alla dessa nya SteamOS enheter som börjar komma men fin prestanda och större utbud.

Jag kör på båda.

signatur

Medlem

Steam deck är en fantastisk enhet där ergonomi är perfekt, något Nintendo troligtvis aldrig kommer omfamna. Oled skärmen är även den fantastisk.

Steam deck riktar sig dock mot pc publiken framför konsolspelare. Skulle dom bry sig så hade de marknadsfört Steam Deck överallt. Just nu vet ju typ bara Steam användare vad Steamdeck är. Har för mig att det sålt typ 5 miljoner exemplar.

signatur

Medlem

Jag tror man kränger ca 80miljoner enheter jämfört med switch. Alltså fortfarande bra siffror men hälften så bra jämfört med switch. Konsolen är för lik sin föregångare vilket kommer innebära att vissa mainstream kommer hoppa över den då man känner sig nöjd med den maskin man redan har. Sen tror jag nog att det kommer vara en helt fantastisk spelmaskin om den nu kommer klara av att rita upp grafik jämförbar med ps4 🙏

Medlem

Jag är ändå försiktigt optimistisk, men är lite rädd för att den kommer fortsätta dras med samma problem som Switchen dras med.

Dvs att Nintendospelen drar ut på tiden och att multi-plattformsspelen ofta inte kommer till Switch. Säg att t ex PS5an hade problem med att God of War hade samma problem som Metroid Prime 4 så hade jag fortfarande kunnat spela rätt mycket annat på PS5an.

Det kan man inte säga om Switchen på samma sätt tyvärr.

Samtidigt så är jag iväg på min båt rätt mycket på både vintern och sommaren, och då är Switchen fan guld värld.

Större skärm, bättre prestanda, och förhoppningsvis bättre kontroller som inte driftar lika mycket och bibehålla bakåtkompatibilitet checkar av de flesta boxar jag har, så jag lär nog köpa en relativt fort i alla fall.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av lonian:

Steam deck är en fantastisk enhet där ergonomi är perfekt, något Nintendo troligtvis aldrig kommer omfamna. Oled skärmen är även den fantastisk.

Steam deck riktar sig dock mot pc publiken framför konsolspelare. Skulle dom bry sig så hade de marknadsfört Steam Deck överallt. Just nu vet ju typ bara Steam användare vad Steamdeck är. Har för mig att det sålt typ 5 miljoner exemplar.

Steam Deck är ju dock en väldigt konsollig produkt. Snabbt och lätt att använda. Sen att man kan göra lite vad man vill, t ex spela Switch spel i bättre kvalitet och fps om man vill pilla lite. Men ja, PC handhelds är ju fortfarande en ganska nischad marknad. Men det är ett helt annat landskap nu än när switch 1 kom ut.

Dottern fyller 3 snart så om 1-2 år kanske jag köper en switch till henne, får se.

Medlem

Nintendo har sin egna marknad med sina egna spel som inte finns någon annanstans. Omöjligt att de inte kommer gå bra för dem ☺️

Medlem

Bra fråga. Å ena sidan så har Switchen ett enormt bibliotek med titlar som ofta reas bort för småslantar - titlar som den klena hårdvaran tyvärr knappt mäktar med så det finns absolut utrymme för en konsol som kan spela samma spel men med bättre prestanda. Jag tror å andra sidan att med tanke på hur priskänsliga vi blivit de senaste åren med tanke både på inflation, turbulens i världen och rövarpriser på både GPUer och konsoler så gör nog Nitendo klokt i att inte lägga sig för högt - jag tror att 5 papp är en smärtgräns för många som redan har en Swirre.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Steam Deck är ju dock en väldigt konsollig produkt. Snabbt och lätt att använda. Sen att man kan göra lite vad man vill, t ex spela Switch spel i bättre kvalitet och fps om man vill pilla lite. Men ja, PC handhelds är ju fortfarande en ganska nischad marknad. Men det är ett helt annat landskap nu än när switch 1 kom ut.

Dottern fyller 3 snart så om 1-2 år kanske jag köper en switch till henne, får se.

Jo, vore ju kul om Valve gjorde en reklam med: Spela dina Switch spel på Steam Deck.
Nä, men det är ju nice att Valve gjort SteamOS konsolvänlig. Vill själv bygga en minipc med steamOS då allt jag spelar på PC är med handkontroll och på en tv. Det är bara steamcontroller 2 som fattas så att man enkelt kan navigera med mus direkt på kontrollern. Då är Steamdeck "switchen" mellan pcn och det bärbara.

signatur

Medlem

Jag tror att den kommer att bli en succé men inte lika stor succé som Switchen då den är en regelrätt uppföljare som inte gör något nytt. Det gör att många som äger en Switch idag inte kommer att uppgradera kombinerat med att konkurrensen är större idag med PC Handhelds samt eventuell framtida konkurrens från Sony & Microsoft.

Tror att den försäljningsmässigt inte kommer att spräcka 100 miljoner gränsan utan kommer troligen hamna runt 80 miljoner däromkring.

Medlem

Jag kör min dockad. Så för min del handlar det 100% om spelen. Kommer det ett nytt Xenoblade så är Switch 2 lyckad. Krävs inte mer för mig

Medlem

Omöjligt säga nu. Priset blir säkerligen högre än första men hoppas på samma summa som oled switch. Alltså 4999kr men gissar på en tusenlapp mera.
Titlar är det viktigaste det måste snart komma en lista på vilka release titlarna ska vara för det ens vara intressant.

Sen en faktor till. I och med steamdeck och andra bärbara konsoler så har dom ett låst operativsystem kan det vara också en faktor man går över till andra konsoler. Tänker mera med emulatorer, kanske rent av steam spel om det finns möjlighet skulle vara grymt. Då har man två världar man kan spela konsolen på.

Men vet att Nintento kommer säkerligen inte ha så men önska kan man ju göra.

Men som sagt titlar är det viktigaste för en konsol ska överleva. Nintendo är inte för att grafiken ska vara bäst utan det är spelglädje som dom satsar på.

Ge oss listan på releas titlarna så snackar vi sen

Medlem

För min del så gör Mario Kart 9 att jag förmodligen plockar upp det dag 1. MK8 är det enda spel som jag och mina barn spelar tillsammans och nu när de är äldre så är varje timme spenderad tillsammans med dem värt enormt mycket. Jag ser också fram emot en större skärm och kontroller så att det blir lite mer bekvämt att spela i handhållet läge, jag har ett gäng Switch spel som jag inte spelat ännu och jag tror det kommer bli enklare att hitta lite speltid om jag kan spela handhållet.

Medlem

Personligen är Switch 2 allt jag vill ha av en regelrätt uppföljare, sen att känslan blir mer av samma är en annan sak. Nintendo har knappast sagt allt om konsolen än och i slutändan är det spelen som ska sälja konsolen - inte tvärtom.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Tror mer på alla dessa nya SteamOS enheter som börjar komma men fin prestanda och större utbud.

Håller inte riktigt med dig då det blir lite som att jämföra äpplen med päron.
SteamOS är PC-spel.
Switch 2 är en Nintendokonsol där Nintendos spel är exklusiva.

Medlem

nintendo har världens chans att få lång success med switch 2. Allt hänger på att dom gör och släpper spel som är i stil med zelda super mario och sånt som dom är väldigt bra på. släpp spelen exklusivt till switch 2. och sprid ut dom så dom släpps lite då och då under året över flera år. gör dom det kan jag inte se annat än success hända.

Medlem
Skrivet av PH2000:

Håller inte riktigt med dig då det blir lite som att jämföra äpplen med päron.
SteamOS är PC-spel.
Switch 2 är en Nintendokonsol där Nintendos spel är exklusiva.

Nä du behöver inte hålla med något.
Jag skrev bara vad som tilltalar mig.
bredare valmöjligheter av spel, är inte för alla.
😋

Medlem

Jag är dålig koll på Switch men i planerna finns definitivt för mig att komplettera min PS5, Series S och spel-laptop med en bärbar maskin. Kan någon vara vänlig och sälja in Switch till mig i jämförelse med andra bärbara enheter och förklara varför. Tack på förhand.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Nä du behöver inte hålla med något.
Jag skrev bara vad som tilltalar mig.
bredare valmöjligheter av spel, är inte för alla.
😋

"Tror mer på alla dessa nya SteamOS enheter som börjar komma men fin prestanda och större utbud."

Blir lite flummigt, TROR och TILLTALAR är 2 olika saker...

Nej, jag brukar i regel inte hålla med flum.

Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

Allt hänger på Nintendos egna spelutveckling.

Ett litet orosmoln är ju att Metroid Prime 4 utannonserades redan 2017, kort efter att Switch släpptes, men kommer först nu åtta år senare. En hel konsolgeneration för sent. Skulle de råka på fler liknande utvecklingsproblem med kommande spel tror jag att de kan få det riktigt kämpigt.

Jag hoppas på det bästa.

Hårdvaran är jag inte orolig över. Nintendo-spelen säljer ändå. Bara de kommer, så att säga.

Det är väl nästan det enda spelet någonsin där Nintendo har dragits med den typen av problem?
Problemet med MP4 var väl just att det inte utvecklades av Nintendo eller någon av deras studios. =P
Retro började om från scratch 2019 efter att Bandai Namco hade blivit fråntagna projektet.
Men visst var det en tabbe av Nintendo till att börja med.

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Well Steam Deck är inte direkt en konkurrent då switch är mer en plattform än en konsol.

Kan du spela zelda lagligt på en Steam Deck?
Pockemon?
Super Mario?
Osv osv

Man köper en switch för att komma åt dom spelen, man köper inte en Steam Deck för att komma åt steam..

Medlem

Jag tror att Nintendo gör helt rätt.

Precis som att man prioriterar att din uppgifter lätt går att överföra till din nya mobil eller att det blev en ”mjuk” övergång från Xbox One till Series X så vill man kunna använda sitt spelbibliotek vidare och fortsätta med det som funkar.

12
Skriv svar