Tactics Ogre Reborn - Strategimästarens -inte så- självklara val
Efter bra många år under 2000-2010-talet där i princip bara Nintendos Fire Emblem varit strategi-rollspelens ännu livskraftiga spelserie, så har denna guldålder av återuppväckande av insomnade genrer, sub-genrer och spelserier nu gjort att vi äntligen får många fler traditionella s-rpg:s att välja bland.
Tactics Ogre är ju då en remaster/remake av ett av de klassiska spelen från genrens guldålder på 90-talet, och här märker jag ett mod som nyare spel, inte minst vad beträffar mer lättsinniga nyare delar av Fire Emblem, inte vågar sig på. Tactics Ogre må vara ett fantasy-spel med allehanda varelser och strikt fiktiv spelvärld, men det märks att mycket av spelets övergripande berättelse är inspirerat av verkliga krig och konflikter, och det vågar utforska så mycket mer av krigets mörka teman än vad exempelvis Nintendo vågar sig på själva i sina Fire Emblem- och Advance Wars-spel. I Tactics Ogre återberättas det inte bara realistiska grymheter som ger spelet en rejäl tyngd, även som spelare får man göra många riktigt vågade val, inkl. delta i folkmord, för det som man i kriget så ofta kallar 'The greater good´. Detta, ihop med spelets utmanande svårighetsgrad, gör att Tactics Ogre faktiskt är vad jag skulle vilja kategorisera som ett tvättäkta 'Vuxenspel'. Spelets rollspelselement är också skapligt djupt inbäddade så det faktiskt känns som både små och stora val gör skillnad, både i och utanför slagfältet, gör skillnad.
Dels så får man förstås göra de tydliga valen som på det grander scale väljer vilken förgrening som spelets berättelse tar. Men även på de mer småskaliga valen spelar roll. Om du väljer att skona vissa av fienderna på slagfälten så kan de kanske dyka upp som rekryteringsbara storykaraktärer senare. De kan sedan välja att lämna dig om du inte tar hänsyn till deras intressen i valen du gör i spelen. Det gör att spelet känns hyfsat o-skriptat vad gäller berättelsen, och man får som spelare verkligen känslan av att man är med och påverkar krigets föränderliga utgång.
Kampanjen är riktigt lång, jag uppskattar den till ca. 45 timmar exkluderat de gånger jag fått starta om för att det gått dåligt. Och tackvare flertalet story-förgreningar, olika slut och mer därtill, så är återspelningsvärdet stort. Man känner sig tämligen mätt efter att man är färdig med kampanjen, men det öppnar helt klart upp för att man vill ta sig an kriget igen några veckor senare.
Medan berättandet och rollspelsinslagen i Tactics Ogre är på en helt annan nivå än t.ex. Triangle Strategy eller Fire Emblem, så underlevererar spelet inte minst på den grafiska presentationen gentemot främsta konkurrenten Triangle Strategy. Square-Enix patent "2DHD" kan definitivt vara lite för mycket ibland, med för extrema focus-depths och lite väl mycket glittrande julpynt. Men i motsats så kan jag tycka att den mer lågmält neutrala stilen i Tactics Ogre ser lite väl slätstruken ut. Dessutom så förstörs grafikupplevelsen något av ett vedervärdigt smetigt utjämningsfilter, som sägs bero på att spelets grafik skalats upp för remastern snarare än att gjorts om från grunden. Jag hade också velat ha i alla fall några av de moderna effekterna från 2DHD-spektrumet, om än gärna nedtonade. Jag kan rekommendera att spela detta bärbart på t.ex. Nintendo Switch, då en mindre skärm gör spelets smetiga utseende lite mindre förskräckligt att titta på.
Man får följa spelets berättelse genom skvallerartiklar och karaktärsprofiler som förändras allt eftersom man gör sina val i kriget. De fyller sin funktion, men jag hade nog ändå velat ha lite mer påkostat här i menyerna, lite mer interaktivitet, kanske en berättarröst till tidningsartiklarna.
Vad gäller ljudet så är det liksom grafiken en smula slätstruket. Melodierna är definitivt inte dåliga, men de lägger sig heller inte på minnet som något speciellt. Likt andra spel i genren så är röstskådespelet tämligen teatraliskt, men fyller sin funktion utan att vara irriterande.
Vad gäller då spelets kött & potatis, dvs. bataljerna, så känner man väl igen sig från andra spel inom genren, t.ex. Triangle Strategy eller Final Fantasy Tactics. Det handlar om relativt små arenor med 10-20 stridspittar, och det tar kanske en halvtimme för den genomsnittliga battljen. Jämfört med Triangle Strategy så är det mindre bombastiskt och färre tvära kast i Tactics Ogre. Inte ens en höglevlad magiker kommer vända spelplanen upp & ned med enorma eldsvådor till magiattacker. Det blir mer rättvisa förhållanden och mer konventionell strategi man får förlita sig på snarare än enskilda överstarka karaktärer. Spelet har också en ständigt närvarande level-cap som håller spelet välbalanserat utmanande genom hela kampanjen. Något som fått viss kritik i denna remaster är introduceringen av random spawnade buff-kort på arenan, vilket äldre fans av spelserien menar gör bataljerna mer slumpartade i dess utgång. Personligen ser jag dock positivt på detta, det blir en krydda som tvingar spelaren att anpassa sig lite mer on the fly än att helt kunna utgå från en förutbestämd strategi, samtidigt så är dessa kort inte så starka att de på egen hand särskilt ofta vänder krigslyckan likt ett blått skal i Mariokart. Totalt sett så är det välfungerande bataljer vad gäller balansen mellan taktik och krigets naturliga oförutsägbarhet, och det finns helt enkelt inte mycket jag kan anmärka på vad gäller detta strategispels själva batalj-del.
Med få skavanker som snarare är kosmetiska så finns det väldigt lite som håller tillbaka Tactics Ogre. Det är frågan om ett moget strategiskt rollspel som vågar utforska krigets fasor och som även vågar släppa spelarens hand, man får utforska spelets funktioner till stora delar på egen hand genom erfarenhet av bataljerna, och spelets berättelse vågar också introducera spelaren för krigets realitet att det sällan finns svartvitt gott mot ont. Och det fritt från pekpinnar och moralkakor, även när spelaren väljer de för tillfället fruktansvärda gärningarna så får man inga horn i pannan... liksom även ens fiender i deras karaktärsprofiler sällan beskrivs som regelrätt ondskefulla Sauron's, utan ofta har de sina egna "goda intentioner" som motiverar deras elaka gärningar, liksom deras avsky mot vår spelhjälte, en kille som alltså knappast behöver vara rakt igenom godhjärtad trots hans snälla profil.
Fantastiskt spel!
Finns många bra spel i den här genren. Några andra tips för att nämna några ifall man får mersmak efter Tactics Ogre.
Vill man ha mer av detta så kan man även kika på Final fantasy Tactics, suikoden tactics, samt vandal hearts. Sama typ av upplägg från samma tidsperiod.
Final fantasy Tactics äger rum i världen Ivalice där även JRPG spelet Final Fantasy 12 utspelar sig.
Vill man grena ut sig till mer västerländska taktiska spel så är Fallout Tactics ett väldigt bra spel som många hoppade över för att det inte var Fallout 3. They missed out.
Mer story drivet så är Utawarerumono serien mycket bra. Slow paced, så inte för dopaminmissbrukare.
Story based exempel som är mycket bra är även Teras to tiara 2. Alternativhistorisk version av medeltida Europa.
Mer obskyrt så är Stella Deus en klassiker som inte föll alla i smaken dock men likväl bra.
Mer modernt så har vi Vanillawares tillskott. Unicorn overlord och 13 sentinels: Aegis rim.
Unicorn overlord har inspirerats starkt av de traditionella Ogre Battle spelen. Alltså de spel Tactics ogre bygger på.
13 Sentinels: Aegis Rim är unikt i det att det har ett story mode där man utforskar världen sidscrollande som är knutet till ett Tactics mode där man slåss i tactical Mech battles som är knutet till storyn. Awesome musik.
God wars: The complete legend. Lite modernare tappning. Rekommenderat att byta till japanska röster då den amerikanska voice actingen är usel.
Har spelat det här spelet men klarade aldrig sista bossen.
tror jag startade sista banan för oförberedd, tog mig genom alla nivåer till bossen men alla resurser är slut. Om jag inte minns fel så var det väldigt många nivåer innan man nådde själva bossen.
Så ska jag försöka mig på det igen får jag ladda om save innan jag går in på "sista banan".
Ett bra spel dock men grafiken blir lite pixlig
FEM AV FEM! 🥳 Det kittlar alltid lite extra. Köpte det för ett bra tag sen, men inte tagit tag i det. Älskar Final Fantasy Tactics. Tack för finfin recension, detta höjs i backloggen! Gillar när sådana här "söta", färgglada spel vågar berätta allvarliga historier. Det tycker jag är en enorm styrka med FFT.
Och tack @Aletheides för alla tips. Unicorn Overlords fick jag i julklapp!
En Bamseponny av folket
Final fantasy Tactics äger rum i världen Ivalice där även JRPG spelet Final Fantasy 12 utspelar sig.
Eftersom jag älskar Vagrant Story (PS) så tar jag alla tillfällen att nämna det och att även det utspelas i Ivalice, fast bara i enda stad. Otroligt bra enspelarstrategi. Grafiken tar av förståeliga skäl en stund att vänja sig vid med tanke på åldern, men det är det värt.
Fantastiskt spel!
Finns många bra spel i den här genren. Några andra tips för att nämna några ifall man får mersmak efter Tactics Ogre.
Vill man ha mer av detta så kan man även kika på Final fantasy Tactics, suikoden tactics, samt vandal hearts. Sama typ av upplägg från samma tidsperiod.
Vill man grena ut sig till mer västerländska taktiska spel så är Fallout Tactics ett väldigt bra spel som många hoppade över för att det inte var Fallout 3. They missed out.
Mer story drivet så är Utawarerumono serien mycket bra. Slow paced, så inte för dopaminmissbrukare.
Story based exempel som är mycket bra är även Teras to tiara 2. Alternativhistorisk version av medeltida Europa.
Mer obskyrt så är Stella Deus en klassiker som inte föll alla i smaken dock men likväl bra.
Mer modernt så har vi Vanillawares tillskott. Unicorn overlord och 13 sentinels: Aegis rim.
Unicorn overlord har inspirerats starkt av de traditionella Ogre Battle spelen. Alltså de spel Tactics ogre bygger på.
13 Sentinels: Aegis Rim är unikt i det att det har ett story mode där man utforskar världen sidscrollande som är knutet till ett Tactics mode där man slåss i tactical Mech battles som är knutet till storyn. Awesome musik.
God wars: The complete legend. Lite modernare tappning. Rekommenderat att byta till japanska röster då den amerikanska voice actingen är usel.
Lägger även till Disgaea till listan. En serie om 7 spel med fristående story i varje. Har själv inte spelat alla men enligt reddit ska femman vara det fansen blir fuktigast av. Känns väldigt japanskt dock så det kan man ju tycka vad man vill om. Finns till en rad olika plattformar såsom switch, playstation eller via steam. Spelas helst med handkontroll om jag själv får välja för tangentbord och mus är aningen clunky.
Ett annat tips inom genren jag själv inte trodde att jag skulle gilla, för att senare inse att det är ett av mina absoluta favoritspel, är Valkyria Chronicles 4. Här flyttar vi oss lite ifrån svärd, yxor och pilbågar och plockar istället upp gevär och artilleri i en tolkning av inte-andravärldskriget. Läser man recensioner som klagar på sexism så har de nog bara spelat första timmen av spelet, och ja det kliar absolut litegrann att se, men det som många inte nämner är att det markeras ganska starkt emot oxå.
Lägger även till Disagea till listan. En serie om 7 spel med fristående story i varje. Har själv inte spelat alla men enligt reddit ska femman vara det fansen blir fuktigast av. Känns väldigt japanskt dock så det kan man ju tycka vad man vill om. Finns till en rad olika plattformar såsom switch, playstation eller via steam. Spelas helst med handkontroll om jag själv får välja för tangentbord och mus är aningen clunky.
Ett annat tips är Front Mission serien. Finns remakes ute av 1 och 2 nu och 3 är på G (även om folk inte är nöjda med Kvaliten på Front mission 3 remake som visats i ett beta demo förra året). Front mission 4 hade modernare grafik så det lär även det bli remake. Front mission 5 släpptes aldrig i väst förutom med fan patch så jag hoppas även den kommer.
FM5 anses bäst. Sedan trean, Fyran, tvåan, ettan.
Front mission 1 remake:
Front Mission 2nd remake:
Front mission 3rd remake TGS 2024 demo: (Beta level assets)
Front mission 4:
Front mission 5:
Ett annat tips inom genren jag själv inte trodde att jag skulle gilla, för att senare inse att det är ett av mina absoluta favoritspel, är Valkyria Chronicles 4. Här flyttar vi oss lite ifrån svärd, yxor och pilbågar och plockar istället upp gevär och artilleri i en tolkning av inte-andravärldskriget. Läser man recensioner som klagar på sexism så har de nog bara spelat första timmen av spelet, och ja det kliar absolut litegrann att se, men det som många inte nämner är att det markeras ganska starkt emot oxå.
Det skriver jag under på till 100%
Det är väl inte direkt samma sorts spel alls, men både Valkyria Chronicles original och 4:an hör till två av mina favoritspel de senaste 10 åren. Har absolut inget emot att spelen har sexiga animebrudar heller, måste vara tidernas största fabricerade icke-problem...