Försvarsmakten Inifrån
De visa inget av Emilia, Prio eller FM Läroportal. Det bästa i hela firman….
Inte heller någon som står med en papperslapp i ett förråd och försöker förstå om de har en komplett "artikel med tillbehör /T" eller om någon lånat tillbehören utan att säga något.
Viam inveniam aut faciam
Inte heller någon som står med en papperslapp i ett förråd och försöker förstå om de har en komplett "artikel med tillbehör /T" eller om någon lånat tillbehören utan att säga något.
🤣 sant
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Trams! "Vuxna" människor som leker.
Hur tycker du vårt lands försvar borde vara utformat istället?
Hur tycker du vårt lands försvar borde vara utformat istället?
Tror han menar det sarkastiskt eftersom vi är på ett gaming forum.
Trams! "Vuxna" människor som leker.
Barnsoldater är det enda rätta, det har jag alltid sagt.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Håller med! Och billiga är dom.
Håller med! Och billiga är dom.
Men barn har ingen känsla för kvalitet. Det ser man ju på de kläder de tillverkar. Så hur vet man att de har någon stridsmoral?
Men barn har ingen känsla för kvalitet. Det ser man ju på de kläder de tillverkar. Så hur vet man att de har någon stridsmoral?
Hjärntvätt, droger och glass
Cause i need to watch things die
Hjärntvätt, droger och glass
Vi kan köra med kvantitet i stället för kvalitet?
"Writer and Fighter"
De visa inte heller de åtskilliga timmar det tar att hantera personal i de härliga IT lösningarna. Av 8h arbetsdag får man vara glad om man ens träffar sin personal. Att dö administrativdöden är en del av jobbet.
Summan, att ja FM är världens bästa jobb men världens sämsta arbetsgivare och de visar bara det ”roliga” i det här avsnittet iaf. De visa inget av baksidorna alls. 15år som officer räckte kan jag säga och glad att jag våga lämna 😅
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Så nu har Vuxendagis börjar med Youtube också, snacka om att slösa skattepengar.
Varje land har en armé, sin egen eller någon annans.
Har inte sett videon, men försvarsmakten skulle nog kunna berätta en hel del intressanta och roliga historier om dom ville göra det. Gjorde aldrig lumpen, men min far var i svenska flottan under 70-talet och början av 80-talet och har en hel del intressanta historier från det.
Det där är ju polisens uppgift. Försvarsmakten skyddar landet mot yttre hot. Vad staten använder Försvarsmakten till är statens beslut, inte försvarsmaktens eget tack å lov.
Sen är det ju en legitim åsikt att vilja prioritera polis på bekostnad av försvar. Men kom ihåg att det försvaret är som en försäkring och det bästa utfallet är att det aldrig blir krig.
Sen det där med att behålla ett billigt försvar som lätt går att skala upp för ju precis vad man försökte göra mellan 1991-2022. Det visade ju sig att det var rätt svårt att skala upp bara.
Tyvärr skyller dom på varandra och och inget händer för Polisen har inte sådana resurser idag. Det finns inget direkt realistiskt yttre hot, och proportionerna vi betalar för det yttre hotet mot det inte hotet är galet felbedöma.
Därför jag säger att försvarsmakten måste ändras om totalt och fokusera på det inre hotet som polisen inte kan hantera idag och inte ens har resurser till att hantera.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Tyvärr skyller dom på varandra och och inget händer för Polisen har inte sådana resurser idag. Det finns inget direkt realistiskt yttre hot, och proportionerna vi betalar för det yttre hotet mot det inte hotet är galet felbedöma.
Därför jag säger att försvarsmakten måste ändras om totalt och fokusera på det inre hotet som polisen inte kan hantera idag och inte ens har resurser till att hantera.
Det är väl i så fall bättre att ge polisen ökade befogenheter och resurser som man tar från försvaret.
Eller menar du att man bör sätta in mekskytte i Rosengård?
Det är väl i så fall bättre att ge polisen ökade befogenheter och resurser som man tar från försvaret.
Eller menar du att man bör sätta in mekskytte i Rosengård?
Säger inte att man skall sätta in något skytte kompani i förorten. Problemen finns i hela samhället idag och breder ut sig konstant helt fritt. Dom stora läskiga problemen kommer när dom små börjar organisera sig i framtiden.
Kolla alla attentat mot medborgare inom EU senaste 10 åren och det är 100% interna grejer. Varför slösa så mycket pengar på en försvarsmakt som fokuserar på ett externt yttre hot som aldrig händer? Och varför skita i dom interna hoten? Något är fel-tänkt här eller hur...
Slösa pengar på U-båtar och jas plan som kör runt i Östersjön medans vi blir attackerade internt...
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Säger inte att man skall sätta in något skytte kompani i förorten. Problemen finns i hela samhället idag och breder ut sig konstant helt fritt. Dom stora läskiga problemen kommer när dom små börjar organisera sig i framtiden.
Kolla alla attentat mot medborgare inom EU senaste 10 åren och det är 100% interna grejer. Varför slösa så mycket pengar på en försvarsmakt som fokuserar på ett externt yttre hot som aldrig händer? Och varför skita i dom interna hoten? Något är fel-tänkt här eller hur...
Slösa pengar på U-båtar och jas plan som kör runt i Östersjön medans vi blir attackerade internt...
Ja asså inhemska problem är ju mer direkta eftersom gängkriminella de facto skjuter och spränger, det gör ju inte ryssen. Men om ryssen trots allt skulle få för sig att skjuta och spränga har polisen nog inte så mycket att sätta ihop. Därav är polis polis och försvar försvar. Hur mycket pengar som ska gå till det ena och det andra tål att diskuteras. Men att försvaret skulle vara löjligt för att gängkriminella skjuter hållet jag inte med om.
De visa inte heller de åtskilliga timmar det tar att hantera personal i de härliga IT lösningarna. Av 8h arbetsdag får man vara glad om man ens träffar sin personal. Att dö administrativdöden är en del av jobbet.
Summan, att ja FM är världens bästa jobb men världens sämsta arbetsgivare och de visar bara det ”roliga” i det här avsnittet iaf. De visa inget av baksidorna alls. 15år som officer räckte kan jag säga och glad att jag våga lämna 😅
Håller med dig till fullo, tjänstgjorde ungefär lika länge.
Ångrar inte en dag men kommer aldrig gå tillbaka om inte givakt beordras.
Tillägg: Vill förtydliga att jag inte tycker att FM är en jättedålig arbetsgivare, mest att jag är extremt färdig med min tjänstgöring.
Håller med dig till fullo, tjänstgjorde ungefär lika länge.
Ångrar inte en dag men kommer aldrig gå tillbaka om inte givakt beordras.
För firman kommer ju aldrig förbättras. ¯\_(ツ)_/¯
F.d. anställda i blått och/eller grönt kan då vara de bittraste jäklarna som existerar. 😅
Med flera träffande poänger (vid tidpunkten för deras anställning, åtminstone), men ack så bittra...
Enda sättet de kan få ut mig i krig är om jag får sitta hemma i min lägenhet och ratta bomb-drönare. Men då ska det gärna vara med achievments om man träffar målet.
Med Unreal Tournament-ljuden för kill streaks?
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
För firman kommer ju aldrig förbättras. ¯\_(ツ)_/¯
Jag är inte särskilt bitter, som jag sa ångrar jag inte en dag men jag kommer heller inte måla upp någon falsk bild för folk. Hade en yngre frågat mig om jag rekommenderar FM hade jag gjort det, men samtidigt gett en ärlig bild.
Men du har ingen aning om varför jag slutade efter 15år, det tog på min familj och deras välmående samt mitt eget välmående. Det är väl inget man vill tillbaka till?
Jag jobbar fortfarande inom sfären och så jäkla mycket bättre har det inte blivit sedan jag lämnade, baby steps i rätt riktning möjligtvis (vilket självklart är bra).
Tillägg: menar inte detta som en konfrontation mot dig, vill bara påtala att jag inte är bitter och det finns självklart anledningar till att jag inte vill tillbaka frivilligt.
Jag är inte särskilt bitter, som jag sa ångrar jag inte en dag men jag kommer heller inte måla upp någon falsk bild för folk. Hade en yngre frågat mig om jag rekommenderar FM hade jag gjort det, men samtidigt gett en ärlig bild.
Men du har ingen aning om varför jag slutade efter 15år, det tog på min familj och deras välmående samt mitt eget välmående. Det är väl inget man vill tillbaka till?
Jag jobbar fortfarande inom sfären och så jäkla mycket bättre har det inte blivit sedan jag lämnade, baby steps i rätt riktning möjligtvis (vilket självklart är bra).
Ja, det var väl mer allmänt än kanske specifikt riktat mot er två egentligen.
Kommer i kontakt med tillräckligt många ex-blå och ex-grön som... well, kanske inte direkt ger en särskilt representativ bild heller, även om de tycker de är "ärliga".
Att säga att det är "världens sämsta arbetsgivare", ehm... då undrar jag lite hur stor erfarenhet och vilken bild man *faktiskt* har av arbetsmarknaden. Många i firman är yngre, och då kan vi jämföra med alltifrån donken till bemanningsföretag, callcenters eller vad det nu må vara för "fina" arbetsgivare. Att man kommer upp i ålder och erfarenhet och arbetssituationen och livssituationen då ser annorlunda ut och firman kanske inte längre är rätt för en... det köper jag, rakt av.
Sen kan myndigheter (inte minst när det kommer till de största, så som FM är en av) onekligen vara jäkligt tröga när det kommer till förbättringar också, tyvärr.
Ja, det var väl mer allmänt än kanske specifikt riktat mot er två egentligen.
Kommer i kontakt med tillräckligt många ex-blå och ex-grön som... well, kanske inte direkt ger en särskilt representativ bild heller, även om de tycker de är "ärliga".
Att säga att det är "världens sämsta arbetsgivare", ehm... då undrar jag lite hur stor erfarenhet och vilken bild man *faktiskt* har av arbetsmarknaden. Många i firman är yngre, och då kan vi jämföra med alltifrån donken till bemanningsföretag, callcenters eller vad det nu må vara för "fina" arbetsgivare.
Jag tycker verkligen inte att FM är den sämsta arbetsgivaren, långt från. Sen är det ENORM skillnad mellan kulturerna i olika förband (på gott och på ont).
Jag jobbar fortfarande inom sfären som sagt och väldigt nära FM, jag trivs med det. Distansen men ändå närheten, förstår att det låter konstigt men det är mer på mina villkor idag vilket är enormt skönt för mig och min familj.
Jag tycker verkligen inte att FM är den sämsta arbetsgivaren, långt från. Sen är det ENORM skillnad mellan kulturerna i olika förband (på gott och på ont).
Jag jobbar fortfarande inom sfären som sagt och väldigt nära FM, jag trivs med det. Distansen men ändå närheten, förstår att det låter konstigt men det är mer på mina villkor idag vilket är enormt skönt för mig och min familj.
Indeed, det var NuZ som ordagrant skrev det. Och ohja - att likställa förband/flottiljer blir lätt missvisande.
Tycker det låter rätt sunt att hitta lösningar som fungerar för en själv, och firman står inte på egna ben heller. Försvarsindustrin ex. är inte direkt liten, och det finns därtill många varierande sätt att bidra till Sveriges försvarsförmåga så väl civilt som militärt (eller båda delar genom ex. GSS/T) - alla behöver absolut inte tröska på i firman, inte minst om de inte känner att det funkar.
Redigerat bort citat som också plockades bort // uberpwnage