Sonys VD reflekterar över Concord-misslyckandet
Jag är kluven.
Å ena sidan så är jag glad att det floppade.
Värdelös art direction och ytterligare ett evighetsspel? Nej tack.
Men samtidigt synd när nya IPs floppar. För remakes, remasters och uppföljare är ju något vi drunknar i...
Nåväl. Sony gör ju en hel del bra spel med, så hoppas att de gigantiska hålen i budgeten inte skadar kommande spel.
Kommer fortfarande Concord till Amazon-Secret Level serien? Det lär ju ha lagts in en del pengar till att skapa det också. Men det visar ju bara på vilken stor risk de tog med Concord och gick all in.
Jo de har gått ut med att det avsnittet kommer vara kvar. Allt är väl redan inspelat och gjort, så vore väl dumt att bara ta bort det antar jag?
"Writer and Fighter"
Jag är kluven.
Å ena sidan så är jag glad att det floppade.
Men samtidigt synd när nya IPs floppar. För remakes, remasters och uppföljare är ju något vi drunknar i...
Nåväl. Sony gör ju en hel del bra spel med, så hoppas att de gigantiska hålen i budgeten inte skadar kommande spel.
Ja det finns en risk att man nu inte vågar sig på något nytt alls. Att aktieägarna också sätter stopp för nya IP:n genom att referera tillbaka till Concord och sedan pekar på att uppföljare och remake är bättre ekonomiskt.
"Writer and Fighter"
För en som knappt sett spelet utom lite skärmdumpar, vad är det som är kasst med dess art direction? Jag tycker det ser otroligt generiskt ut, typ som valfri Marvel-rulle. Det är ju iofs trist i sig men värdelöst är ett starkt ord.
Jag har inga starka tankar om detta. Har inte spelat Playstation sedan PS2. Jag hoppas att detta får diverse utvecklare att fundera över sina AAA- och Live service ambitioner och att det kommer något gott av detta.
Ska inte ljuga, det är faktiskt lite skönt att inte läsa mer crap om Xbox. Vi behöver lite balans där. 😅
För en som knappt sett spelet utom lite skärmdumpar, vad är det som är kasst med dess art direction? Jag tycker det ser otroligt generiskt ut, typ som valfri Marvel-rulle. Det är ju iofs trist i sig men värdelöst är ett starkt ord.
Jag har inte heller spelat det.
Många skäl såklart, men karaktärerna .... ser bara så jäkla trista ut. Svårt att förklara. Men jämför t.ex. den här med Soldier 76 från Overwatch.
Och så många karaktärer man inte ser vad de ska göra heller. I Overwatch ser man ju ofta vad de gör. Reinhardt är enorm. Och är en tank. Tracers design visar hur snabb hon kommer vara. Ninjan kommer givetvis hoppa omkring och anfalla. Men sådant syns liksom inte i Concord.
Sen gnäller massa folk på att det är PK/woke, men det stör inte mig. Det är mest bara att de är så otroligt trökiga karaktärer
Det är synd. För själva pang-pangandet ska tydligen ha varit rätt bra!
Ja det finns en risk att man nu inte vågar sig på något nytt alls. Att aktieägarna också sätter stopp för nya IP:n genom att referera tillbaka till Concord och sedan pekar på att uppföljare och remake är bättre ekonomiskt.
Fast då kan ju en smart VD peka på nya, bra IPn. Tex Horizon.
I drank what?
Jag har inte heller spelat det.
Många skäl såklart, men karaktärerna .... ser bara så jäkla trista ut. Svårt att förklara. Men jämför t.ex. den här med Soldier 76 från Overwatch.
https://staticg.sportskeeda.com/editor/2024/07/ec36f-17213368...
Hahaha, det där ser ju ut som någon som klätt ut sig hemma. Charmigt kanske men svårt att ta på allvar. Fattar vad du menar! Bra poäng med att de inte illustrerar deras förmågor med utseendet. Känns ju knäppt att inte vara mer renodlat med så mycket pengar nedplöjt i projektet. Men det är svårt att köpa god smak!
"And basically, with regards to new IP, of course, you don't know the result until you actually try it."
Det är väl få som inte tycker det ska satsas på nya IPn.
Men man måste inte göra ett första försök för ett nytt IP med 200 - 400 miljoner dollar på spel.
Det är ju bara dumt.
Förstår vad du menar, men också, Horizon är inte särskilt nytt längre. Kom ut 2017 och annonserades 2015, med andra ord borde det rimligen vara 10+ år sedan arbetet med det påbörjades.
Jo fast nu var det ju ett tag sen Horizon var nytt. Spelmarknaden idag är mycket mer osäker och aktieägarna vill antagligen ha sin utdelning och då får man antagligen inte chansa. Säkra kort är uppföljare och remakes.
Men om du har något exempel på ett nytt IP från Sony mer i närtid så visst.
"Writer and Fighter"
Volkswagen lär sig just precis nu hur de ska få lönsamhet i elbilsproduktion och marknadsförändringar. De hävdar åtminstone själva att de genomgår en kris, vilket jag skulle påstå är ett tillfälle för lärande. Det är inte så konstigt att man fortsätter lära trots erfarenhet. Allt annat är stagnation.
"Currently, we are still in the process of learning,"
Playstation 1 fyller strax 30 år, vad dillar han om helt ärligt? Man tycker att de bör veta hur saker funkar vid detta laget även om marknaden förändras med tid. Oavsett vad så är detta ett pinsamt citat tycker jag, de om någon borde ha tillräckligt med erfarenhet.
Sjukt hur ett företag som varit i spelbranschen sedan 90-talet fortfarande är i processen av lärande. Tänk om Volkswagen hade gått ut och sagt att de fortfarande är i lärandeprocessen inom bilindustrin.
Playstation 1 fyller strax 30 år, vad dillar han om helt ärligt? Man tycker att de bör veta hur saker funkar vid detta laget även om marknaden förändras med tid. Oavsett vad så är detta ett pinsamt citat tycker jag, de om någon borde ha tillräckligt med erfarenhet.
Det är ju så det är. Man lär sig livet ut, det är när man tror man är färdiglärd som man börjar stagnera så jag ser inte det där uttalandet som något negativt på det viset ni får det att framstå.
Haha sjukt att ett företag med den digniteten tar de orden i sin mun.
Möjligtvis en avdelningschef på kommunen hade uttryckt sig på det sättet.
Företaget har erfarenhet men saknar uppenbarligen chefer med rätt kompetens 🤣🤣🤣
Det är ju så det är. Man lär sig livet ut, det är när man tror man är färdiglärd som man börjar stagnera så jag ser inte det där uttalandet som något negativt på det viset ni får det att framstå.
Absolut gör man det, men det betyder inte att det är ett vettigt eller logiskt citat i sammanhanget för det.
Som jämförelse: Jag har jobbat i 8 år på min arbetsplats och lär mig ändå nya saker dagligen, men hade jag gjort en royal fuck up inom det jag har gjort de senaste 8 åren och dragit till med ursäkten att jag "fortfarande är i läroprocessen" så hade chefen skrattat sig hes samtidigt som hen visade mig dörren.
De bör veta vad de håller på med efter 30 år även om där såklart alltid finns nytt att lära sig, är vad jag försöker att säga.