Drömmen om Starfield 2 och det största rymdäventyret
En del gick snett med Starfield. FZ berättar hur Bethesda kan göra rätt.
#starfield, #starfield-2, #uppföljardrömmar
Starfield kostade mellan 200-400m dollar. Utvecklingen tog ca 7-9 år. Spelet hade dålig start men uppdateras frekvent. Än idag, 1 år senare är spelet medioker! Genren attraheras inte av alla men en sådan bekostad titel bör ha en viss kvalité och standard.
Innan en 2a finns på kartan måste dom ta lärdom av 1an först. Annars lär Bethesda göra en copy paste som dom kallar för Starfield 2 och historien upprepar sig igen. Inte minst om dom tar en genväg med hjälp av AI, för att hålla nere kostnader.
The Cold is my teacher! ❄
Intressant artikel! Är fortfarande inne på Starfield och spelat runt 30 timmar. Gillar verkligen det so far och tycker det har långt mycket mer djup än vad man sett folk beskriva på nätet. Inte i närheten av klar men ser definitivt både hur det kan vara ett standalone spel, men också hur det skulle passa med en uppföljare till Starfield.
Change is the only constant
Jag gillar Starfield. Jag har sagt det förut här i forumet. Faktum är att jag gillar det ganska mycket till och med. Rätt länge sedan gick in så mycket för ett spel. Även DLCt. Med det sagt så säger jag inte att det är ett perfekt spel. Även om jag inte kunde bry mig mindre om några stela ansikt animationer. Grafiken må vara ojämn men bitvis är spelet bländande snyggt. På PC dvs. Konsolerna har det inte lika bra..
Men jag tror folks förväntningar har varit helt åt helv.. Jag tror många förväntat sig Star Wars men fick Star Trek istället. Jag tror att många förväntade sig samma upplevelse som när de körde Skyrim etc.. Men vi har blivit äldre. Att få en kyss av kärringen man varit gift med i 20 år är liksom inte riktigt lika spännande som när man kysste henne första gången. Jag tycker inte det gör vare sig spelet eller kärringen sämre. Men man jagar en känsla som inte riktigt går att få
Min största invändning mot spelet är det förvirrande inventory systemet. Jag har fått lägga alldeles för mycket tid på vad som är värt att spara och inte tex.
Mycket annat har jag liksom inte att klaga på. Nu ska jag kyssa kärringen och fortsätta med DLCt.
Starfield är ju nära perfektion så har svårt att se vad som kan bli bättre till 2an förutom co-op. Men att kunna landa på en planet som har en lika detaljerad karta som Cyberpunk 2077 där det finns exakt lika mycket att göra också, och att en annan planet som har en lika stor och levande djungel som Avatar Frontiers of Pandora vore fett. Att flyga till en planet som dessutom har flera mega städer och områden mellan städerna att utforska som man kan ta bilen för att åka mellan städerna. Jag vill dessutom kunna spendera 1000 timmar i samma stad utan att tröttna. Varje planet, varje stad, varje värld, har sin egen main story. Total frihet att göra vad jag vill. Starfield har förmodligen världens roligaste gunplay det får dom gärna bygga vidare på! Vill ha stora episka strider med hundratals soldater som krigar mot varandra i tyngdlöshet, rymdskepp som kraschar på planeter och bomber som utplånar stora städer osv!! Men det mest önskvärda från min sida är nog så enkelt som co-op. Sa jag co-op föresten?
Starfield kostade mellan 200-400m dollar. Utvecklingen tog ca 7-9 år. Spelet hade dålig start men uppdateras frekvent. Än idag, 1 år senare är spelet medioker! Genren attraheras inte av alla men en sådan bekostad titel bör ha en viss kvalité och standard.
Innan en 2a finns på kartan måste dom ta lärdom av 1an först. Annars lär Bethesda göra en copy paste som dom kallar för Starfield 2 och historien upprepar sig igen. Inte minst om dom tar en genväg med hjälp av AI, för att hålla nere kostnader.
Håller med, speciellt när Bethesda har en sådan stor erfarenhet. Inte direkt deras första spel. Ens förväntningar är bara efter vad Bethesda tidigare leverat. Att förvänta sig något sämre vore bara konstigt.
Jag förstår att de är bekväma med att använda sin Gamebryo-baserade motor men ärligt talat tror jag det hade lönat sig att kanske lägga skiten bakom sig nu. Utveckla inte en in-house motor heller för den delen, det är bara en jävla massa jobb och problem även om det finns sina fördelar. Tycker de ska lägga krut på att använda sig av något annat, Unity eller Unreal. Kanske försöka ta hjälp av Microsofts resurser om det är en möjlighet. Menar inte använd de saker och ting som följer med motorerna, men givetvis utveckla egna verktyg för de också. Modding-support är t.ex något de hade behövt bygga ihop men Unity är extremt flexibelt på den fronten till exempel. Vet inte hur det ligger till med Unreal eller andra motorer.
Menar inte att detta var problemet med Starfield, men hade inte heller förvånats om det var en del av problemen under utvecklingen. Börjar kännas som de håller kvar vid gammalt skit och gamla koncept som sätter fler hinder än öppnar möjligheter för deras visioner...
Jag gillar Starfield. Jag har sagt det förut här i forumet. Faktum är att jag gillar det ganska mycket till och med. Rätt länge sedan gick in så mycket för ett spel. Även DLCt. Med det sagt så säger jag inte att det är ett perfekt spel. Även om jag inte kunde bry mig mindre om några stela ansikt animationer. Grafiken må vara ojämn men bitvis är spelet bländande snyggt. På PC dvs. Konsolerna har det inte lika bra..
Men jag tror folks förväntningar har varit helt åt helv.. Jag tror många förväntat sig Star Wars men fick Star Trek istället. Jag tror att många förväntade sig samma upplevelse som när de körde Skyrim etc.. Men vi har blivit äldre. Att få en kyss av kärringen man varit gift med i 20 år är liksom inte riktigt lika spännande som när man kysste henne första gången. Jag tycker inte det gör vare sig spelet eller kärringen sämre. Men man jagar en känsla som inte riktigt går att få
Min största invändning mot spelet är det förvirrande inventory systemet. Jag har fått lägga alldeles för mycket tid på vad som är värt att spara och inte tex.
Mycket annat har jag liksom inte att klaga på. Nu ska jag kyssa kärringen och fortsätta med DLCt.
Jag är inne på samma spår, jag tycker att Bethesda i hög grad levererade ett Skyrim i rymden, och i större proportioner. Anledningen till att jag inte fastnade lika djupt i Starfield som tidigare Bethesda-spel är helt enkelt att jag inte har samma tid eller engagemang att ge till ett spel som jag haft tidigare.
Det tog mig ett drygt halvår att komma upp i de 70 timmarna som krävdes för mig att klara av Elden Ring. Att påbörja ett spel där det finns till synes oändligt med innehåll att upptäcka tenderar numera att döda mitt intressa rätt fort, eftersom insikten kommer att jag aldrig kommer att hinna bli klar med spelet eller då jag hinner tappa "rollspels-känslan" om jag inte spelar i tillräckligt hög frekvens.
Att konstant behöva hålla på i menyer är det som dödar deras spel för mig. Där och då älskade jag Morrowind, Oblivion, Skyrim och Fallout 3. Idag kan jag inte gå tillbaka till dom för det är ett evigt jävla pillande i menyer hela tiden. Starfield tog det till en helt ny nivå.
Om inte speltillverkarna slutar försöka nå ut till en bred massa kommer de alla att gå under.
RPG är..... EN typ av publik!! De som vill spela ett RPG spel.
Inte flera. Dvs inte poke mon, strategi, first person eller hack and slash publik.
Blandar du alla dessa grupper och de ska gilla samma spel. Då blir det garbage.
Hur dyrt och tidskrävande det än kommer vara så ber jag till gudarna varje dag att dom ska begrava den spelmotorn och göra antingen en ny inhouse eller ta en motor som finns tillgänglig. Jag spelade Oblivion och en lite på Fallout 3 och 4 men sen dess har jag inte rört spelen för i mina ögon har deras spel stagnerat totalt.
"Även om det inte behöver heta just Starfield 2. "Rymdrollspel 2.0" känns ännu bättre."
Artikeln kunde inte avslutats/sammanfattas bättre. Så länge nästa Bethesda rymdspel inte är Starfield så...
Men 10/10 "i princip perfektion" enligt vissa här på tråden... Ja. Men sådana entusiaster kommer man definitivt få Starfield 2.
Starfield är ju nära perfektion så har svårt att se vad som kan bli bättre till 2an förutom co-op. Men att kunna landa på en planet som har en lika detaljerad karta som Cyberpunk 2077 där det finns exakt lika mycket att göra också, och att en annan planet som har en lika stor och levande djungel som Avatar Frontiers of Pandora vore fett. Att flyga till en planet som dessutom har flera mega städer och områden mellan städerna att utforska som man kan ta bilen för att åka mellan städerna. Jag vill dessutom kunna spendera 1000 timmar i samma stad utan att tröttna. Varje planet, varje stad, varje värld, har sin egen main story. Total frihet att göra vad jag vill. Starfield har förmodligen världens roligaste gunplay det får dom gärna bygga vidare på! Vill ha stora episka strider med hundratals soldater som krigar mot varandra i tyngdlöshet, rymdskepp som kraschar på planeter och bomber som utplånar stora städer osv!! Men det mest önskvärda från min sida är nog så enkelt som co-op. Sa jag co-op föresten?
Kan man lockpicka varje dörr också? Låter lite ytligt annars.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Kan man lockpicka varje dörr också? Låter lite ytligt annars.
Allternativ spränga upp dörrarna pallar inte lockpicka varenda dörr mini games är inte och kommer aldrig att vara min grej.
Problemet med allas Bethesdas spel, har aldrig varit spelen själva som kommit från Bethesda utan företaget i sig själv. De enda dom är någolunda okej med är vara utgivare för spel från andra utvecklare.
Grunden i alla Bethesda spel är att dom lever i de förflutna på Fallouts universum och hypen runt företaget, när dom försöker lansera ett nytt spel dom själva producerat. Och i samma stund ett nytt spel kommer så är det ännu en stor besvikelse som spelarna själva måste lappa ihop med mods, för allt som lämnat är ej färdigt spel för dom hade bråttom att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Starfield i sig själv var en bra grundidé men resultatet var en stor besvikelse och hybrisen att dlc skulle hjälpa spelet vidare, är en vanföreställning utan dess like.
Jag blir grymt imponerad om dom kan bryta mönstret dom haft i alla år, med att kunna hypa fan basen och sen svika dom ytterligare en gång, och spelarna som köper spelen måste själva fixa mods så de kan fungera utan enorma buggar och avsaknaden av funktioner.
För som de är just nu så kan inte Bethesda någon sin göra rätt för sig själv eller fansen!
Kunde ha varit en rubrik för senaste SW spelet: "SW Outlaws och drömmen om det perfekta StarWars äventyret".
Skämt åt sida, tror jag ska ge SF en annan chans, nu när vissa saker är fixat eller implementerat, tex karta.
Men som ngn annan här skrev, så är det menu hanteringen det som har varit på på toppen av min gilla inte lista.
Ett stort problem tycker jag är POI-hanteringen. Förstår vad de vill få ut av det men saknar den där känslan ödemark när varenda planet har POIs överallt. Man kunde lätt delat in systemen och planeter i olika zoner med grader av bebyggelse. Sen blir ju skalan ett problem, med så många planeter behövs det göras mycket. Håller med Evilof att man kunde hållt sig till ett system. Fortfarande mycket yta att täcka med blir med överblickbart.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Hur dyrt och tidskrävande det än kommer vara så ber jag till gudarna varje dag att dom ska begrava den spelmotorn och göra antingen en ny inhouse eller ta en motor som finns tillgänglig. Jag spelade Oblivion och en lite på Fallout 3 och 4 men sen dess har jag inte rört spelen för i mina ögon har deras spel stagnerat totalt.
Det mest korkade de skulle kunna göra. Spelen lever pg.a mods. Ta bort det och du har kvar ett "skal" av ett spel. Jag har alltid sett deras spel som mer eller mindre demos över hur man kan expandera det med editorerna, när detta är gjort så går spelen från mediokra till riktigt bra.
Dessutom, de är totala klåpare, de kan knappt hantera sin (numera) egna motor, hur bra skulle de hantera någon annans, eller en helt ny motor. Haha, nej. Det enda bra dom gör att faktiskt ha den självinsikten och hålla fast vid den. Problemet är inte motorn. Inte ens vad gäller loading, för att ta bara ett exempel, moddare gjorde så att städerna i Oblivion inte krävde laddingsskärmar, trots att enligt Bethesda var det omöjligt att göra spelet så. Likaså fixade moddare AI'n i spelet, som kan vara riktigt imponerande egentligen via dess "Radiant AI" som var gravt nedbantat i releaseversionen.
Jag förstår att du inte spelade spelen speciellt länge om du inte spelade dom extremt moddade. Jag har i regel runt 100-200 moddar när jag slutligen väljer att spela deras spel, vilket brukar vara c:a 3-5 år efter släpp, då är spelen roliga eftersom dom är näst-intill obegränsade via modding. Morrowind är ju helt sinnessjukt bra numera och har verkligen bara blivit bättre för varje år. SF blir säkert bra över tid, men jag kommer nog ge det iaf 3 år till innan jag provar igen.
Det mest korkade de skulle kunna göra. Spelen lever pg.a mods. Ta bort det och du har kvar ett "skal" av ett spel. Jag har alltid sett deras spel som mer eller mindre demos över hur man kan expandera det med editorerna, när detta är gjort så går spelen från mediokra till riktigt bra.
Dessutom, de är totala klåpare, de kan knappt hantera sin (numera) egna motor, hur bra skulle de hantera någon annans, eller en helt ny motor. Haha, nej. Det enda bra dom gör att faktiskt ha den självinsikten och hålla fast vid den. Problemet är inte motorn. Inte ens vad gäller loading, för att ta bara ett exempel, moddare gjorde så att städerna i Oblivion inte krävde laddingsskärmar, trots att enligt Bethesda var det omöjligt att göra spelet så. Likaså fixade moddare AI'n i spelet, som kan vara riktigt imponerande egentligen via dess "Radiant AI" som var gravt nedbantat i releaseversionen.
Jag förstår att du inte spelade spelen speciellt länge om du inte spelade dom extremt moddade. Jag har i regel runt 100-200 moddar när jag slutligen väljer att spela deras spel, vilket brukar vara c:a 3-5 år efter släpp, då är spelen roliga eftersom dom är näst-intill obegränsade via modding. Morrowind är ju helt sinnessjukt bra numera och har verkligen bara blivit bättre för varje år. SF blir säkert bra över tid, men jag kommer nog ge det iaf 3 år till innan jag provar igen.
Dom är klåpare det håller jag med om men göra en ny motor behöver inte exkludera modstöd för framtida projekt och bygger dom en ny så lär dom sig på vägen va den kan (förhoppningsvis). Oblivion spelade jag klart kampanjen även FA3 kanske mest för att jag älskade dom föregående Fallout spelen. Jag kan inte spela deras spel längre för karaktärerna är dåliga på ansiktsuttryck och det är viktigt för min del att dialogen stämmer med vad jag ser.
När jag hör prat om att byta motor blir jag bara rädd att deras nästa spel ska kännas som Assassin's Creed.
Har inget emot att de mjölkar gamla koncept, tycker inte de gör det tillräckligt ordentligt bara!
Den första sprickan i rustningen som de visade upp var dialogvalen/RPG-aspekten i Fallout 4. Det visade sig vägas upp av spelets sandlåderolighet. Sen var det Fallout 76:s releaseskick. Sent omsider är det gottgjort och spelet är riktigt bra, men om man inte gillar multiplayer/online så är det ju lite kört. Sen var det då Starfield och frågan är om det i backspegeln kan bli bra. Det är en tom fasad som infinner sig när man via otaliga laddskärmar går från inventoryviktsänkande försäljning till procedurellt genererad rymdögonblicksbild där man aldrig kommer närmare någon planet, till procedurellt genererat planetinnehåll med 10 POI i varje givet läge trots att det är en obskyr planet med knappt något liv.
Dom är klåpare det håller jag med om men göra en ny motor behöver inte exkludera modstöd för framtida projekt
Grejen är den att du har inte detta modstöd för spel som bygger på te.x Unreal Engine eller Unity. Niftools/nifskope har väl varit under utveckling under 20 år(!) det finns egentligen inget som liknar den form av modstöd som deras spel har, det går långt bortom motorns egentliga kapacitet och to.m lite bortom vad deras format (.nif) ska kunna göra.
Om det fanns en motor som var betydligt mycket bättre än deras nuvarande OCH med lika bra modstod, så absolut, det finns väl ingen som skulle säga nej till det.. Att de skulle göra sin egen motor ser jag inte som så troligt, de kommer nog fortsätta bygga vidare bara på den de har.
Fixade gamepass när starfield släpptes och körde bara en månad. Mest jag störde mig på att spelet inte såg speciellt snyggt ut och ändå gick min dator ner på knäna. Starfield 2 tror jag de inte kommer att släppa. Gissar de inte varit helt nöjda med utvecklingen och försäljningen och satsar istället på Fallout och Elder scrolls som spelar i en helt annan division. Kanske de aldrig ens planerat att göra någon fortsättning.