PS5 Pro-retrokonsolen säljs för fantasipriser på Ebay
Det hade varit svinkul om dom (scalpers) inte fick sina konsoler sålda. Så efter ett år eller två så var dom tvungna att sälja dom till lägre pris än nypriset.
(Man kan ju få drömma.)
Det hade ju varit lämpligt att släppa en onumrerad variant då efterfrågan uppenbarligen är väldigt hög.
Sony har sitt ansvar att ta i detta också. Kunde valt att sälja fler enheter men valde att inte göra det.
Dessa två saker hade ju tagit bort känslan av exklusivitet och att ha något som få andra har, vilket hade påverkat både efterfrågan och pris. Så även om jag förstår er poäng så är det nog igen rimlig lösning i alla fall.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Skulle vilja se en grundlig jämförelse på Xbox Series X vs Playstation 5 Pro vs Ps5
Digital Foundry har en ny video om ps5 vs ps5 pro och äldre videos på xbox vs ps5.
Går väl att lista för vilken summan som helst, frågan är vad de säljs för sedan. Gissar att det landar runt 25 000kr.
Med tanke på att återförsäljare själva börjat göra det såväl med konsoler som spel så verkar det vara helt ok.
Scalping är en relativ gråzon. Gör man det enstaka tillfällen så blir det inte annorlunda än vad som tillåts på andrahandsmarknaden även om det är oöppnade produkter.
Men om man driver det likt det sätt som många scalpers gör d.v.s. att de bara ser sig som vilken återförsäljare som helst så borde de lyda under samma regler d.v.s. skatter, reklamering och garantier då detta blir en företags verksamhet.
T.ex: Regler för prissättning.
"Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms och andra skatter ska vara inräknade"
Är det fortfarande lagligt att scalpa?
Varför skulle det inte vara det? Jag tycker visserligen att all konsumtion borde begränsas men så länge vi lever i det samhälle vi har så får väl folk köpa hur många konsoler de vill?
Tyska Ebay har just nu en auktion för ett komplett set PS5 Pro med alla tillbehör med 43 bud och priset är just nu 11.850 € = 133 418,21 Kr
Har vart med om Scalping och craziness under Corona men detta slår ju allt annat med råge
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw=PS5+pro+anniver...
“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”
Tyska Ebay har just nu en auktion för ett komplett set PS5 Pro med alla tillbehör med 43 bud och priset är just nu 11.850 € = 133 418,21 Kr
Med priser som dessa lär ju ganska många som lyckats beställa en för sig själva få lite ångest över om de ska behålla den eller sälja vidare.
Med priser som dessa lär ju ganska många som lyckats beställa en för sig själva få lite ångest över om de ska behålla den eller sälja vidare.
Hade jag fått Hälften hade jag sålt min egen, köpt en vanlig Pro och fira
“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”
Gillar inte scalping men om det finns en skala på scalping där det värsta är om någon skulle ta scalpa medicin, mat (dvs livsnödvändiga saker) och det minst värsta är att scalpa en ren lyxprodukt, säg en Rolex-klocka, så måste det här vara extremt nära rolex-klockan. Det är ett rent samlarobjekt i en redan begränsad upplaga där det finns gott om alternativ utan någon funktionell skillnad så om någon vill lägga pengar på det och andra tjänar pengar på det så är väl det inte så jättehemskt? Stor skillnad mot den scalping som skedde när PS5 och Xbox Series släpptes. Då fanns inget alternativ för oss vanlingar och scalpingen i sig bidrog till att skapa begränsningen/bristen på varor.
Jag tror jag skrivit det förut men vid sådana här tillfällen borde Sony sköta all försäljning själva.
Låt hälften av enheterna gå till en utlottning där intresserade kan anmäla sitt intresse att köpa.
Låt den andra hälften gå till auktion där de som bjuder högst får köpa. Pengarna man får in över riktpriset går till välgörenhet. Då kan de som är beredda att lägga enorma summor på detta köpa sina enheter, Sony får in lika mycket pengar och "överskottet" går till välgörenhet istället för scalpers.
Jag tror jag skrivit det förut men vid sådana här tillfällen borde Sony sköta all försäljning själva.
Låt hälften av enheterna gå till en utlottning där intresserade kan anmäla sitt intresse att köpa.
Låt den andra hälften gå till auktion där de som bjuder högst får köpa. Pengarna man får in över riktpriset går till välgörenhet. Då kan de som är beredda att lägga enorma summor på detta köpa sina enheter, Sony får in lika mycket pengar och "överskottet" går till välgörenhet istället för scalpers.
Jag misstänker nästan att de som stått först i kön för dessa speciella PS5or är dom som äger butiken själv.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Om det finns någon där ute som är villig att betala detta pris så är denne så är denna lika tanketom i huvudet som dåren som begär detta pris.
Men den som lyckas sälja för de summorna är väl ganska smart? Själv är jag för feg för att ta risken.