Utvecklare: Alla väntar på att GTA 6 ska höja spelpriserna

Medlem

Höjer de pris för mycket och om priset inte sänks med tiden lär väl folk börja pirata i större utsträckning.
Men GTA är väl ändå låst till konsol i något år innan PC försäljning.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

gta6 kommer inte kosta en cent under 100 dollar inte en chans, gissar mot 150 dollar minst..

Inaktiv

Man ska dock komma ihåg att vissa saker stannar faktiskt i pris och vissa blir till och med billigare. Allt ökar inte pris som vissa tror och även personen här i uttalandet. Det gäller en hel del teknikprylar. Därmed är inflation inte likställt med att allt blir dyrare.

Det blir spännande att se hur AI kommer påverka utvecklingskostnaderna. Med det jag har sett skulle man snarare kunna se en reducering av spelpriserna eftersom personalstyrkan är den största kostnaden i spelutveckling. Läste något företag som hade kapat 40% av personalstyrkan

Medlem

Om de höjer så gör de det i rikare regioner. Knappast där majoriteten är fattiga relativt norden.. Det vore att skjuta sig själva i fötterna. Fler kunder som betalar x är givetvis bättre än färre kunder som betalar xy.

signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: MSFS 2024
Sen: Project 007 | DayZ 2 | GTA VI

Redaktör
Skrivet av Devan:

Tomas

Ni borde göra en "snabbkoll" där folk får gissa priset på grundversionen av GTA 6!

Hm, kanske om det kommer tecken på att priset kommer sticka ut. Det gör det ju egentligen inte nu.

signatur
Medlem

Fast... spelutveckling har också blivit mycket, mycket mer effektiviserat med streamlinade engines och verktyg. Låter som en hel del ursäkter.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Är ju på gränsen på vad man är villig att betala redan idag.

håller med, sen ps5 spel börjat kosta 899 för standard version så har jag börjat köpa dom flesta spel på PC istället. Innan höjning blev de allra oftast till ps5

Releasehästryttare
Skrivet av Tomas Helenius:

Hm, kanske om det kommer tecken på att priset kommer sticka ut. Det gör det ju egentligen inte nu.

Kanske en fråga som hur mycket är ni villiga att betala för GTA 6 då ?

Medlem

Jag köpte Morrowind 2002 för 500kr.
Idag motsvarar det 762kr.
Lägg på lite dålig valutakurs på det.
AAA spel med höga utvecklingskostnader bör ligga på minst 800kr.
Ett rimligt pris för ett spel som GTA 6 ligger nog på minst 1000kr.

Tycker du det är för dyrt? Vänta på REA eller köp ett billigare spel.

Medlem

De får sätta vilket pris de vill, vill folk ha deras produkt så betalar de för den annars för de sänka priset. Förstår inte vad han babblar om.

Redaktör
Skrivet av anon_342888:

Ehh, det han sa var mer nyanserat än citat var lösryckt.

"I don’t love the artificiality of pricing structures post retail. Use the inflated base price to upsell a subscription, and use vague content promises to inflate ultimate editions to make the base price look better. It all seems a bit dangerous & disconnected from the community."
Och pekar på Star wars Outlaws

Sen
"I think a game should be priced accordingly with its quality, breadth & depth. I’m not against higher prices, but this arbitrary uniformity just doesn’t make sense to me. It feels so unserious."

Du har rätt, det blev tillspetsat. Har lagt in hela citatet och skrivit in lite mer i nyheten nu. Tack för bra feedback.

signatur
Releasehästryttare
Skrivet av Ronzem:

Mr.Moneybags over here ...

Redaktör
Skrivet av Devan:

Kanske. Vi får se!

signatur
Medlem

Har inte köpt ett spel för över 400kr på 15-20 år. När man är vuxen lär man sig ha tålamod

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Är ju på gränsen på vad man är villig att betala redan idag.

Instämmer. Det blir oftast reor för egen del så som priserna ser ut idag. Är väldigt sällan de där måstespelen släpps.

Skrivet av nogho:

Med högre priser blir spelaren mer selektiv. Samma sak som just nu händer i stream-branschen.

Det kommer resultera i färre sålda spel till ett högre pris.

Att spelen var dyrare förr (NES-spel låg på runt 6-700:- för trettio år sedan, vilket är mycket med dagens inflation etc) men då var det mycket som spelade in. Tillverkningskostnad av det faktiska fysiska spelet (kassetten), leverans, mycket mindre marknad, stor andrahandsmarknad och betydligt färre spel att välja på.

I dagsläget är det ju tvärtom. Ingen fysisk kassett, ingen leveranskostnad, enorm marknad och ingen andrahandsmarknad (PC och digitala spel).

Nu jagar bara företag vinst och resultat. Att betala 8-900:- för ett spel är extremt mycket pengar för ett spel som du inte ens äger utan leasar. Ofta är det knappt komplett och kräver patchar för att fungera som tänkt.

Tänk om andra branscher skulle fungera så. ”Ah vi glömde lite musik i slutet av filmen och en scen försvann, vi lägger till det nästa vecka vecka så då kan ni hyra/gå på bio igen.”

Tycker så mycket spel som släpps nuförtiden är så otroligt lika varandra. De följer samma mönster och känns extremt platta. Samma kontrollschema, samma titlar som kommer i version efter version. Allt för att det är enkelt och billigt och igenkänning för kund. Vilket är lika med enkla pengar och snabbare utvecklingsfas.

De få spel som släpps som vågar göra något nytt som inte är indiespel är försvinnande få.

150 dollar - vilket skämt. Det är enbart för de som vill ha ut pengar i form av aktieutdelning.

Väl skrivet!

Jag har definitivt blivit mer selektiv. Ska jag köpa dag ett nu för tiden ska det vara något väldigt speciellt annars kan jag lika gärna vänta.

Skrivet av SWEBarb:

gta6 kommer inte kosta en cent under 100 dollar inte en chans, gissar mot 150 dollar minst..

Kostar GTA6 1500:- när det släpps äter jag upp min hatt :P. Finns inte en chans att den prissättningen kommer funka. För special superduperedition absolut men standard? Nä!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Spel var en lågvolymprodukt jämfört med idag och distributionen såg annorlunda ut. Det går inte att se på priser som om det skulle handla om livsmedel eller annat nödvändigt.

Rimligtvis borde priser snarare sjunka än att gå upp om industrin var hälsosam. En stor anledning till att branschen ser en kris är att för många spel har en alldeles för uppblåst utvecklingskostnad. Det är någonstans rimligt att spel som GTA och Cyberpunk har kostnader på flera miljarder, dock är det inte lika motiverat att generiska "varje år"-spel har det. Och det är något som Nintendo verkar ha förstått.

Medlem

Ett stort problem hos dom större utvecklarna är att dom har en väldigt bloatad organisation där ekonomer sitter på höga positioner och omkullkastar det som dom "riktiga" utvecklarna håller på med. Jag vet flera spel där cheferna ändrat spelets genre långt in i pågående utveckling för att härma senaste flugan. "Titta vad Valheim sålde bra. Nu ska vi göra ett survival spel istället för looter shooter." När spelet har varit under utveckling i 3-4 år. Klart fan den blir dyrt att utveckla spel då... Sen lägger dom ju vansinnigt mycket pengar på marknadsföring istället för att se till att spelets kvalitet talar för sig självt.

Medlem

Priset på ett spel värderar jag i timmar man spelat det. Betalar du 500:- för ett spel och lägger 500h i det så var det värt. 1kr/h är en bra måttstock enligt mig.

Medlem

Jag har inget emot att betala fullpris för efterlängtade spel som jag misstänker/vet att jag kommer spela väldigt länge. Det blir bra utdelning för pengarna helt enkelt. Om det är lite mer av en chansning skulle jag absolut inte betala fullpris.

Medlem
Skrivet av Devan:

För egen del, inget alls. Inte min genre och det är jag glad för. Men blir spännande att se vad som händer med priserna framöver. Stiger de för mycket så kommer färre spel säljas helt enkelt. Jag hoppas då att AA håller en lägre prisklass så de fortfarnade säljer så vi inte får en likriktning där allt anat än de populäraste AAA läggs ned för att det inte sålt.

Medlem

Det är ju redan alldeles för dyrt vid launch så väntar igen tills det är rea runt 200-250 kulor som med GTA 5 och Red Dead 2.
Då hinner de patchas och dolas med.

Medlem

Nej, inte en krona över 400:- ger jag för ett spel. Särskiljt inte för GTA6. GTA5 online var så förbannat enformigt och uppbyggt för att suga pengar av en att jag inte har en aning om hur så många orkade spela det så mycket.

Medlem

Det dyraste spelet jag har köpt de senaste åren är Elden ring för 399. Det kändes lagom.

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

M0nga starka åsikter
Jag tror han har en del poänger faktiskt.
Jag köpte SNES-spel för 599-699. Och det är 30 år sedan!
Visst. Bergsala var lite speciella. Men ändå

Spel kostar typ samma som för 20-30 år sedan. Men utvecklingskostnaderna måste vara skyhöga idag. Så jag tror också att priserna är väl låga. Och därför är DLCs, skins etc viktiga för skaparna.

Med allt detta så är jag dock en snåljop och kommer ändå vänta oå reapriser

Medlem

Med tanke på hur tråkigt och fjompigt jag tyckte 5an var så kommer jag kanske köpa 6an när det kostar runt 150kr.

Skrivet av Evilof:

M0nga starka åsikter
Jag tror han har en del poänger faktiskt.
Jag köpte SNES-spel för 599-699. Och det är 30 år sedan!
Visst. Bergsala var lite speciella. Men ändå

Spel kostar typ samma som för 20-30 år sedan. Men utvecklingskostnaderna måste vara skyhöga idag. Så jag tror också att priserna är väl låga. Och därför är DLCs, skins etc viktiga för skaparna.

Med allt detta så är jag dock en snåljop och kommer ändå vänta oå reapriser

Ja det är sant men vi får inte glömma att marknaden är 100(?) gånger större idag än då och spel är primärt digitala produkter idag så att trycka skivor och dylikt är nog inte en lika stor procentuell kostnad som då heller.

Det är en knepig fråga helt klart om spel faktiskt är för billiga eller inte. Någonstans är det upp till var och en så utvecklarna/utgivarna lär väl märka. Men särskilt nu när levnadskostnader är så höga är färre kanske villiga att lägga lika mycket på spel. GTA 6 kan få kosta 1000 kr för grundspelet och jag hade pungat ut det men ca 750 kr för SW: Outlaws? Dra åt helvete.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Lite bull är det. Snackar vi små utgivare så är delen som till exempel Steam tar en bra bit av kakan. Stora lirare med egen plattform? Nä! Förr skulle du betala för boxar, skivor, tryck, frakt och sen skulle säljaren ha sin vinst också. Inte så vi pratar om en lastpall som skulle skickas till en destination. Allt skulle skeppas över hela världen. Nu hamnar hela den tidigare bortgångna summan hos utgivaren. Man har sin egen plattform... Spelen slutade dessutom i allför många fall att vara innovativa och vi fick 14.000 early access survivalspel om året...

Summan runt 500 är fortfarande runt 500 och det är den gräns där det börjar se jävligt dyrt efter oavsett löneutveckling och inflation och annat elände. Äldre spelare handlar fortfarande men det är väl ändå yngre som är marknaden man siktar på än antar jag?! För yngre är fortfarande runt 500 spänn en jävligt stor summa. 750? 1000? Get out of here!

Spelbolagen har växt upp eftersom de nu har funnits länge och tror att spelarna också gjort det men nya spelare tillkommer hela tiden och gamla försvinner.

Man är på väg tillbaka mot piratlivet på bred front. En front man i princip blev av med då legala alternativ till rimlig kostnad dök upp. Spotify, netflix, speltjänster... Kaosökat i pris eftersom man inte kunde nöja sig med att tjäna det man tjänade utan man skulle börja utveckla eget och sälja till sånt som inte efterfrågades och man jäste in i konstnadsineffektiva kolosser där vi är idag. Mycket vill ha mer till priset av att skeppet kantrar.

signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Nu har jag inte spelat Concord men fann denna video "underhållande"

https://www.youtube.com/watch?v=u0BxEbYMZqQ

(Sjukt utveckling i avancerade spel. En helt nysläppt shooter av en storspelare på marknaden mot ett urgammalt spel. Nu finns det förstås såna nyare spel också på marknaden idag men det visar på ett problem).

signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ahahaha.... men alltså, Nej.

Kommer aldrig någonsin mer betala nuvarande ockerpriser för spel, kan gott vänta tills det kommer på rea om jag verkligen vill ha det, och det finns 20+ år med spel som jag kan plocka för en femtilapp och köra på min dedikerade Windows XP dator.

Shack och matt!

Precis. Det är en av två saker jag mycket sällan köper till fullpris. Kläder och spel.

Medlem
Skrivet av takaii:

Jag har bara råd med mat och andra kostnader som att betala hyra, el och så vidare. Spel är inget jag har råd med i dessa dyra tider. Att påstå att människor bara accepterar priserna på mat och övriga bostadskostnader är absurt.

Jag spelar och dammar av gamla spel som jag inte har gett en chans. Det finns fördelar med att inte ha råd att köpa nytt hela tiden, som att jag har saknat känslan av när jag var liten när föräldrarna ansvarade för inköp av spel fick man nöja sig med det man hade till jul och födelsedagarna men det är inget jag föredrar. Dock ger det en känsla av annan uppskattning.

Gällande höja priser på spelvaror är inte alltid så enkelt att bara höja och förvänta sig spel ska dra in mer pengar. Det måste ju säljas med. Alla företag är ju inte banker och drar in pengar på styrräntan eller matbutiker som gör vinnst på de rådande lägena.

Låter surt, hoppas verkligen din situation förbättras. (Inte för att du ska köpa spel utan för att din livskvalitét ska öka )

signatur

I drank what?

Skriv svar