Utvecklare: Alla väntar på att GTA 6 ska höja spelpriserna
Man ska dock komma ihåg att vissa saker stannar faktiskt i pris och vissa blir till och med billigare. Allt ökar inte pris som vissa tror och även personen här i uttalandet. Det gäller en hel del teknikprylar. Därmed är inflation inte likställt med att allt blir dyrare.
Det blir spännande att se hur AI kommer påverka utvecklingskostnaderna. Med det jag har sett skulle man snarare kunna se en reducering av spelpriserna eftersom personalstyrkan är den största kostnaden i spelutveckling. Läste något företag som hade kapat 40% av personalstyrkan
Om de höjer så gör de det i rikare regioner. Knappast där majoriteten är fattiga relativt norden.. Det vore att skjuta sig själva i fötterna. Fler kunder som betalar x är givetvis bättre än färre kunder som betalar xy.
🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: MSFS 2024
Sen: Project 007 | DayZ 2 | GTA VI
Jag köpte Morrowind 2002 för 500kr.
Idag motsvarar det 762kr.
Lägg på lite dålig valutakurs på det.
AAA spel med höga utvecklingskostnader bör ligga på minst 800kr.
Ett rimligt pris för ett spel som GTA 6 ligger nog på minst 1000kr.
Tycker du det är för dyrt? Vänta på REA eller köp ett billigare spel.
Har inte köpt ett spel för över 400kr på 15-20 år. När man är vuxen lär man sig ha tålamod
Instämmer. Det blir oftast reor för egen del så som priserna ser ut idag. Är väldigt sällan de där måstespelen släpps.
Väl skrivet!
Jag har definitivt blivit mer selektiv. Ska jag köpa dag ett nu för tiden ska det vara något väldigt speciellt annars kan jag lika gärna vänta.
Kostar GTA6 1500:- när det släpps äter jag upp min hatt :P. Finns inte en chans att den prissättningen kommer funka. För special superduperedition absolut men standard? Nä!
Spel var en lågvolymprodukt jämfört med idag och distributionen såg annorlunda ut. Det går inte att se på priser som om det skulle handla om livsmedel eller annat nödvändigt.
Rimligtvis borde priser snarare sjunka än att gå upp om industrin var hälsosam. En stor anledning till att branschen ser en kris är att för många spel har en alldeles för uppblåst utvecklingskostnad. Det är någonstans rimligt att spel som GTA och Cyberpunk har kostnader på flera miljarder, dock är det inte lika motiverat att generiska "varje år"-spel har det. Och det är något som Nintendo verkar ha förstått.
Ett stort problem hos dom större utvecklarna är att dom har en väldigt bloatad organisation där ekonomer sitter på höga positioner och omkullkastar det som dom "riktiga" utvecklarna håller på med. Jag vet flera spel där cheferna ändrat spelets genre långt in i pågående utveckling för att härma senaste flugan. "Titta vad Valheim sålde bra. Nu ska vi göra ett survival spel istället för looter shooter." När spelet har varit under utveckling i 3-4 år. Klart fan den blir dyrt att utveckla spel då... Sen lägger dom ju vansinnigt mycket pengar på marknadsföring istället för att se till att spelets kvalitet talar för sig självt.
Jag har inget emot att betala fullpris för efterlängtade spel som jag misstänker/vet att jag kommer spela väldigt länge. Det blir bra utdelning för pengarna helt enkelt. Om det är lite mer av en chansning skulle jag absolut inte betala fullpris.
För egen del, inget alls. Inte min genre och det är jag glad för. Men blir spännande att se vad som händer med priserna framöver. Stiger de för mycket så kommer färre spel säljas helt enkelt. Jag hoppas då att AA håller en lägre prisklass så de fortfarnade säljer så vi inte får en likriktning där allt anat än de populäraste AAA läggs ned för att det inte sålt.
M0nga starka åsikter
Jag tror han har en del poänger faktiskt.
Jag köpte SNES-spel för 599-699. Och det är 30 år sedan!
Visst. Bergsala var lite speciella. Men ändå
Spel kostar typ samma som för 20-30 år sedan. Men utvecklingskostnaderna måste vara skyhöga idag. Så jag tror också att priserna är väl låga. Och därför är DLCs, skins etc viktiga för skaparna.
Med allt detta så är jag dock en snåljop och kommer ändå vänta oå reapriser
Med tanke på hur tråkigt och fjompigt jag tyckte 5an var så kommer jag kanske köpa 6an när det kostar runt 150kr.
Ja det är sant men vi får inte glömma att marknaden är 100(?) gånger större idag än då och spel är primärt digitala produkter idag så att trycka skivor och dylikt är nog inte en lika stor procentuell kostnad som då heller.
Det är en knepig fråga helt klart om spel faktiskt är för billiga eller inte. Någonstans är det upp till var och en så utvecklarna/utgivarna lär väl märka. Men särskilt nu när levnadskostnader är så höga är färre kanske villiga att lägga lika mycket på spel. GTA 6 kan få kosta 1000 kr för grundspelet och jag hade pungat ut det men ca 750 kr för SW: Outlaws? Dra åt helvete.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Lite bull är det. Snackar vi små utgivare så är delen som till exempel Steam tar en bra bit av kakan. Stora lirare med egen plattform? Nä! Förr skulle du betala för boxar, skivor, tryck, frakt och sen skulle säljaren ha sin vinst också. Inte så vi pratar om en lastpall som skulle skickas till en destination. Allt skulle skeppas över hela världen. Nu hamnar hela den tidigare bortgångna summan hos utgivaren. Man har sin egen plattform... Spelen slutade dessutom i allför många fall att vara innovativa och vi fick 14.000 early access survivalspel om året...
Summan runt 500 är fortfarande runt 500 och det är den gräns där det börjar se jävligt dyrt efter oavsett löneutveckling och inflation och annat elände. Äldre spelare handlar fortfarande men det är väl ändå yngre som är marknaden man siktar på än antar jag?! För yngre är fortfarande runt 500 spänn en jävligt stor summa. 750? 1000? Get out of here!
Spelbolagen har växt upp eftersom de nu har funnits länge och tror att spelarna också gjort det men nya spelare tillkommer hela tiden och gamla försvinner.
Man är på väg tillbaka mot piratlivet på bred front. En front man i princip blev av med då legala alternativ till rimlig kostnad dök upp. Spotify, netflix, speltjänster... Kaosökat i pris eftersom man inte kunde nöja sig med att tjäna det man tjänade utan man skulle börja utveckla eget och sälja till sånt som inte efterfrågades och man jäste in i konstnadsineffektiva kolosser där vi är idag. Mycket vill ha mer till priset av att skeppet kantrar.
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야
Nu har jag inte spelat Concord men fann denna video "underhållande"
https://www.youtube.com/watch?v=u0BxEbYMZqQ
(Sjukt utveckling i avancerade spel. En helt nysläppt shooter av en storspelare på marknaden mot ett urgammalt spel. Nu finns det förstås såna nyare spel också på marknaden idag men det visar på ett problem).
나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야