Stalker 2:s gigantiska spelvärld är byggd nästan helt för hand

Robot
Stalker 2:s gigantiska spelvärld är byggd nästan helt för hand

"Det går inte att hitta två identiska byggnader eller rum."

#Gsc-game-world, #Stalker-2


Medlem

Det här låter riktigt trevligt!

Det är lite skillnad mot Bethesda då. Minns tillbaka till Oblivion och hur man redan då tröttnade på att alla grottor var i princip kopior av varandra...
Vad jag har förstått så är inte Starfield mycket bättre?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det här låter riktigt trevligt!

Det är lite skillnad mot Bethesda då. Minns tillbaka till Oblivion och hur man redan då tröttnade på att alla grottor var i princip kopior av varandra...
Vad jag har förstått så är inte Starfield mycket bättre?

Räcker ju att de ändrar så en gardin hänger annorlunda så kan de kalla två rum unika. Eller att en byggnad har fönster nr 3 smutsigt medan det är rent på en annan i övrigt likadan. Men förhoppningsvis har de större variation än så. Inte för det är så noga bara det inte blir lika repetitivt som i generation zero.

Medlem

Hoppas det blir spelbart vid release och inte ett nytt cyberpunk..

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det här låter riktigt trevligt!

Det är lite skillnad mot Bethesda då. Minns tillbaka till Oblivion och hur man redan då tröttnade på att alla grottor var i princip kopior av varandra...
Vad jag har förstått så är inte Starfield mycket bättre?

Var inte oblivions grottor designade bara av en person också? Kanske minns fel.

Mitt största orosmoln är UE5, jag hoppas det är optimerat.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

All cred till dem!

Medlem

låter bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av magma:

Var inte oblivions grottor designade bara av en person också? Kanske minns fel.

Mitt största orosmoln är UE5, jag hoppas det är optimerat.

Oof en person att göra alla dem grottorna, det förklarar en del. Låter som när Sandy Petersen fick bara några månader på sig att skapa merparten av banorna till Doom 2.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Räcker ju att de ändrar så en gardin hänger annorlunda så kan de kalla två rum unika. Eller att en byggnad har fönster nr 3 smutsigt medan det är rent på en annan i övrigt likadan. Men förhoppningsvis har de större variation än så. Inte för det är så noga bara det inte blir lika repetitivt som i generation zero.

Haha, älskar Generation Zero men ja, rumskloning är det väldigt bra på. xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Oof en person att göra alla dem grottorna, det förklarar en del. Låter som när Sandy Petersen fick bara några månader på sig att skapa merparten av banorna till Doom 2.

Jag har för mig Oblivion-teamet var rätt litet också. Typ 70 personer, vilket är imponerande med tanke på spelets storlek.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

I would love to be hyped by this, The game world looks amazing but the AI looks like its complete trash.

EVERY combat footage i have seen from this, The AI seem to be borderline broken. I hope im wrong.
If the AI turns out good, This is a Day 1 for me, Or rather 2 because i need to see other ppl fight against enemies before i decide.

Edit:
(Its WAS zombies carrying weapons, No wonder they were not acting like "human" Ai)

Skrivet av RedR4ven:

I would love to be hyped by this, The game world looks amazing but the AI looks like its complete trash.

EVERY combat footage i have seen from this, The AI seem to be borderline broken. I hope im wrong.
If the AI turns out good, This is a Day 1 for me, Or rather 2 because i need to see other ppl fight against enemies before i decide.

I mean look at that latest walk through trailer and look at the enemies real cloose at the "swamp house". A lot of them just stand there while he easy can line up head shots with almost no reaction at all. Though then again, Maybe he was playing on Easy to just show off the game and the AI is there for not that advanced, I sure hope so.

Are you talking about the clip where the player is fighting against zombies (with guns but still zombies) and then the mind controller or whatever it’s called?


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Are you talking about the clip where the player is fighting against zombies (with guns but still zombies) and then the mind controller or whatever it’s called?

im talking about the combat that starts at 07:40 in this:
https://www.youtube.com/watch?v=tlAhae1g5fA

If those were zombies i face palm my self here and now and take what i said back because i totally missed that if so.

Edit 1: I think... i might have been very wrong, Looking clooser it does indeed look like zombies stumbling around. Hard to see that when watching it on a mobile screen and not a big screen TV, Well.. i guess i will be playing Stalker 2 later this year ^^

Edit 2: I just saw the gamescom demo and my fear regarding the AI is no longer valid what so ever i can say. SO yea... the hypetrain is real and this is DAY 1.

Medlem

🇸🇪


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inte som DICE med Battlefield, där dom använder assets från andra kartor gång på gång när det skapas nya banor... tycker sånt är höjden av lathet, tröttsamt och förmodligen väldigt mycket pengarbesparande.

Medlem
Skrivet av magma:

Var inte oblivions grottor designade bara av en person också? Kanske minns fel.

Mitt största orosmoln är UE5, jag hoppas det är optimerat.

Är inte UE5 mest ett problem för folk med 13:e/14:e Intel gen? Nu har jag inte spelat mycket spel i UE 5, men jag har aldrig upplevt problem där med min gamla 9900k cpu


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Containrarna på bilden ser dock identiska ut. Får hoppas att alla är modellerade och texturerade från grunden.

Medlem

Längtar att få återvända till zonen


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av kallandes:

Är inte UE5 mest ett problem för folk med 13:e/14:e Intel gen? Nu har jag inte spelat mycket spel i UE 5, men jag har aldrig upplevt problem där med min gamla 9900k cpu

Vad jag sett och upplevt är att UE5 är oerhört grafiktungt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Skrivet av RedR4ven:

im talking about the combat that starts at 07:40 in this:
https://www.youtube.com/watch?v=tlAhae1g5fA

If those were zombies i face palm my self here and now and take what i said back because i totally missed that if so.

Edit 1: I think... i might have been very wrong, Looking clooser it does indeed look like zombies stumbling around. Hard to see that when watching it on a mobile screen and not a big screen TV, Well.. i guess i will be playing Stalker 2 later this year ^^

Edit 2: I just saw the gamescom demo and my fear regarding the AI is no longer valid what so ever i can say. SO yea... the hypetrain is real and this is DAY 1.

I see you found out the answer already but I saw that or a similar clip a week or so ago but with dev commentary and he said those indeed are zombies. I don’t want to imagine what you felt during this time you thought those were regular human NPCs 😅 talk about disappointment.

Anyway, I’m right there with you on the hypetrain! Been looking forward to this for what feels like forever now so one of very few game I’ll by day 1 or ASAP.


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av magma:

Vad jag sett och upplevt är att UE5 är oerhört grafiktungt.

Ja, jo utvecklingen går framåt. Men det ska vi väl vara glada för ? Skulle vi stannat på den inte lika snygga UE4 för evigt menar du?

Fördelen med PC, är ju skalbarheten. Behöver du köra på medium i ditt favvospel idag, är epic med full RT/PT möjligt redan imorgon med en ny GPU


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av magma:

Mitt största orosmoln är UE5, jag hoppas det är optimerat.

Min erfarenhet sen internetsidor kom, där folk började ha möjlighet att kommentera bla nya spel. Är att folk alltid skyllt sin lite klena hårdvara på dålig optimering. Folk har väldigt svårt att förstå, att kommer det en ny motor som öppnar helt nya möjligheter för speltillverkarna. Så kan den vara ganska mycket mer krävande, än tidigare motorer.

Ja, men det ser ju inte snyggare ut än xxx säger nån. Nä, för spelutvecklaren har antingen inte hunnit lära sig att göra det snyggare ännu (men motorn är tyngre). Eller så vill dom inte göra det för snyggt ännu, för då skulle få, eller ingen kunna spela spelet nu. Det behöver inte betyda att det är dåligt optimerat.

Sen finns det absolut många spel, som efter både patchar och nya drivrutiner från GPU tillverkarna rullar på bättre. Säger inget annat. Bara att det har i alla tider gnällts på dålig optimering, så fort det nya spelet inte rullar på i 60 fps med allt ögongodis på. Bara för att det 2 år gamla favvospelet gjorde det.

edit: Sen har det blivit svårare för utvecklarna idag. Med myrriader olika grafikkort/CPU konfigs än för 25 år sedan. Då släpptes det ett nytt GeForce i två versioner SDR, eller DDR minne. Det var enda skillnaden! Ett år senare kom GeForce 2 i typ tre versioner. För ATI var det likadant. En del har jordens flyt när dom lirar idag, medan en annan har världens problem med ett snarlikt system.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Min erfarenhet sen internetsidor kom, där folk började ha möjlighet att kommentera bla nya spel. Är att folk alltid skyllt sin lite klena hårdvara på dålig optimering. Folk har väldigt svårt att förstå, att kommer det en ny motor som öppnar helt nya möjligheter för speltillverkarna. Så kan den vara ganska mycket mer krävande, än tidigare motorer.

Ja, men det ser ju inte snyggare ut än xxx säger nån. Nä, för spelutvecklaren har antingen inte hunnit lära sig att göra det snyggare ännu (men motorn är tyngre). Eller så vill dom inte göra det för snyggt ännu, för då skulle få, eller ingen kunna spela spelet nu. Det behöver inte betyda att det är dåligt optimerat.

Sen finns det absolut många spel, som efter både patchar och nya drivrutiner från GPU tillverkarna rullar på bättre. Säger inget annat. Bara att det har i alla tider gnällts på dålig optimering, så fort det nya spelet inte rullar på i 60 fps med allt ögongodis på. Bara för att det 2 år gamla favvospelet gjorde det.

edit: Sen har det blivit svårare för utvecklarna idag. Med myrriader olika grafikkort/CPU konfigs än för 25 år sedan. Då släpptes det ett nytt GeForce i två versioner SDR, eller DDR minne. Det var enda skillnaden! Ett år senare kom GeForce 2 i typ tre versioner. För ATI var det likadant. En del har jordens flyt när dom lirar idag, medan en annan har världens problem med ett snarlikt system.

Id software har en helt egen motor som är riktigt väloptimerad och ser bra ut på samma gång, kan köras 120 fps på en series S. Man kan till och med spela Doom Eternal på en Nintendo switch i 30 fps, det kallar jag optimering.

Minns när jag spelade Doom 3 med ett x850 xt pe som var toppkortet 2005, fick gå ner till 1024x768 för att hålla stabila 60.

Kanske talar jag för egen del, men tycker inte man behöver köra allt på max (4 x msaa, max kantutjämning och ultra på allt). Många gånger räcker high och även medium i mina ögon. Remnant 2 som också är ett UE5-spel är betydligt mindre tungdrivet än Wu-kong, fast de kör samma motor: https://www.techpowerup.com/review/remnant-2-benchmark-test-p...

Jag är ingen spelutvecklare eller designat grafikmotorer så är säkert andra tekniska aspekter som jag inte förstår, detta är bara mina upplevelser


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Are you talking about the clip where the player is fighting against zombies (with guns but still zombies) and then the mind controller or whatever it’s called?

Hahaha, den där snubben dyker upp från ingenstans och börjar skriva på engelska på en svensk spelsida, och så kommer du och svarar på engelska. Gud så pinsamt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av magma:

Id software har en helt egen motor som är riktigt väloptimerad och ser bra ut på samma gång, kan köras 120 fps på en series S. Man kan till och med spela Doom Eternal på en Nintendo switch i 30 fps, det kallar jag optimering.

Minns när jag spelade Doom 3 med ett x850 xt pe som var toppkortet 2005, fick gå ner till 1024x768 för att hålla stabila 60.

Kanske talar jag för egen del, men tycker inte man behöver köra allt på max (4 x msaa, max kantutjämning och ultra på allt). Många gånger räcker high och även medium i mina ögon. Remnant 2 som också är ett UE5-spel är betydligt mindre tungdrivet än Wu-kong, fast de kör samma motor: https://www.techpowerup.com/review/remnant-2-benchmark-test-p...

Jag är ingen spelutvecklare eller designat grafikmotorer så är säkert andra tekniska aspekter som jag inte förstår, detta är bara mina upplevelser

Finns massa gamla motorer som funkar på äldre hårdvara! Men det är inte optimering, och det är inte så vi går framåt.

Och precis som jag skrev innan, speltillverkaren avgör vilka resurser den vill använda i en ny motor. Men du tog inte åt dig alls, om du ens läste vad jag skrev!

Det du skrev talar för sig själv tycker jag: "tycker inte man behöver köra allt på max (4 x msaa, max kantutjämning och ultra på allt). Många gånger räcker high och även medium i mina ögon."

Precis! Men det är inte det som driver den grafiska utvecklingen framåt, att just du inte kan spela på höga inställningar idag. Det är nya motorer som är krävande, även för den senaste hårdvaran. Jag tycker det är kul när min dator inte klarar av att driva något nytt spel jag sett fram mot, på höga inställningar. Då ser jag fram mot dagen jag byter dator, eller GPU. Alltid roligt att dra på max, när man smällt i nytt grafikkort. Men inte fan sitter jag och gnäller om dålig optimering Ditt svar, var ju precis det du svarade på. Fantastiskt roligt. Som att du inte läste hela det jag skrev innan du svarade. Så roligt


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Så sjukt bra STALKER 2 ser ut. Jag vill egentligen spela helt ospoilat men kan inte låta bli att titta på videos.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så sjukt bra STALKER 2 ser ut. Jag vill egentligen spela helt ospoilat men kan inte låta bli att titta på videos.

STALKER 2, och Kingdome come delivrance 2


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hahaha, den där snubben dyker upp från ingenstans och börjar skriva på engelska på en svensk spelsida, och så kommer du och svarar på engelska. Gud så pinsamt.

Varför är det så pinsamt? Personen kanske inte kan uttrycka sig så bra på svenska och känner sig mer bekväm på engelska och personen som svarar kanske gör det på samma språk pga hjälpsamhet eller artighet.

Skrivet av Slimebeast:

Hahaha, den där snubben dyker upp från ingenstans och börjar skriva på engelska på en svensk spelsida, och så kommer du och svarar på engelska. Gud så pinsamt.

Ja det var otroligt pinsamt tills du kom och höjde ribban rejält med ditt inlägg. Jag borde självklart svarat på isländska eller grekiska inser jag nu men det kan hända den sämsta.


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja, jo utvecklingen går framåt. Men det ska vi väl vara glada för ? Skulle vi stannat på den inte lika snygga UE4 för evigt menar du?

Fördelen med PC, är ju skalbarheten. Behöver du köra på medium i ditt favvospel idag, är epic med full RT/PT möjligt redan imorgon med en ny GPU

Absolut inte, jag tycker vi ska pusha framåt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

12
Skriv svar