Snabbkollen – Bygger du din egen dator?

Robot
Snabbkollen – Bygger du din egen dator?

Bygger du? Eller köper du en färdig lösning?

#snabbkollen


Medlem

Efter mitt förra bygge sa jag åt en kompis att slå mig om jag får för mig att göra det igen.

Det är _inte_ kul att sitta och felsöka en hel dag för att hitta vart problemet är

Medlem

Jag var orolig inför mitt första datorbygge för ~15 år sedan, men det visade sig vara mycket enklare än vad jag trodde. Det är väldigt logiskt att sätta ihop delar till en dator.

Medlem

Inte längre. Har inte tid med att få allt snyggt osv. Enklare att Inet eller nån gör det åt en. Bonus att det blir färre lådor också

Medlem

Beror nog på framöver. Alltid byggt själv, oftast uppgraderat i steg.
Sista jag fick göra någon form av felsökning på var AMD+ASUS, om jag minns rätt, på 90-talet. Polarn hade köpt likadan uppsättning och lyckades bränna sitt moderkort. Tog ~20 år innan jag körde AMD igen efter det, satan vad den strulade.

Medlem

Alltid själv :). Billigare och har bättre koll på att allt sitter som det ska

Medlem

Byggde ihop min senaste dator från scratch 2013. Sen har i princip alla inälvor blivit utbytta efter behov, så den är mer eller mindre ett Theseusskepp vid det här laget. Skalet är i alla fall detsamma.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

phi
Medlem

Jag orkar inte längre och det är inte roligt heller.

Jag har varken lust eller tid att jämföra priser på komponenter för att hitta billigaste bygget och sen bygga ihop datorn, fixa kabeldragning etc. Då betalar jag mer än gärna Inet för det och har inga problem att köpa något av deras färdiga byggen även om det blir något dyrare.

Medlem

Jag bygger alltid, mer prisvärt, lärorikt och roligare, men idag med skenade priser på hårdvara är det inte längre lika kul.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Det var ett tag sen jag gjorde det. 2011 inför BF3.

Medlem

Tycker också bara att det har blivit roligare med åren, Gillar att göra ordentlig research innan varje bygge, köpa grejerna, mecka i några timmar och sedan njuta av slitet!

Medlem

Bygger alltid själv.
Alltid kul att välja delar och bygga ihop

Medlem

ooja, sedan begynnelsen för typ 28-29 år sen om jag minns rätt


signatur

//monster

Medlem

Det roligaste är att göra eftersökningar och bygga eländet. Det tråkiga börjar vid Windows installationen.

Medlem

Alltid kul att bygga dator. Hjälpte en kompis fru med ett gediget bygge för några veckor sedan.
Fick sån mersmak att jag skulle vilja bygga ett lågbudgetmonster enbart för att det är roligt.

Kontrollerar man kompatibilitet och inte har tummen mitt i handen går det sällan fel.

Medlem

Kör rullande uppgraderingar. Har väl i grund och botten inte byggt helt ny dator sedan byte till PCI-E.

Medlem

Byggde en ny dator inför BF3, sedan dess har jag enbart uppgraderat med jämna mellanrum. Enda som är kvar från 2011 är nätagget, kanske dags att byta snart


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Om vi bortser från lite htpcs och liknade smådatorer så har jag aldrig personligen köpt en färdigbyggd dator.
Jag byggde min första dator 1998 när jag flyttade hemifrån för att studera och har byggt alla mina datorer sen dess, före det använde jag mina föräldrars dator, först en Amiga 500 och så sen en sån där Hem-PC (486a)

Medlem

Väljer delarna själv men sist lät jag Webhallen bygga den.

Medlem

Köpte en färdigbyggd ASUS 2012 och sen har jag bytt ut i princip allt förutom moderkortet genom åren så rockar fortfarande Ivy Bridge och DDR3-minnen.

Spelar primärt på konsol så datorn duger oftast till det jag vill göra, men vore kul att bygga en egen burk någon gång.

Medlem

Självklart.
Jag är sån att ofta när det handlar om att "fixa saker" så gör jag det själv.
Antar lite det är hur man är som person också. Vissa fixar själva, dom andra får anlita nån.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltid. Första riktiga speldatorn var riktigt svettigt och man skakade nästan för man var så nervös och orolig över att ha sönder något. Kommer aldrig glömma lättnaden när den startade efter timmar av pillande.
Sedan dess är det inte värre än att dammsuga huset. Lite tidskrävande men enkelt.
Byggt ett antal olika för familj och vänner. Enda problemen jag stött på var ett dött ram-kit och ett par usla chassin som inte var så roliga att bygga i.

Medlem

Jag ogillar allt sånt. Borrar inte ens upp tv apparaterna på vägen. För att det är ett moment jag ogillar skarpt. Allt piller med elektroniska saker och inställningar är av ondo. Det är inte Pc Master race det är snarare Pc mecka/peka och klicka slavar.

Medlem

När man var yngre och hade massa tid över var det kul att pilla med , men som lite äldre så lägger jag gärna några hundralappar extra hos komplett för att få den ihopsatt 🙂

Medlem

Har byggt mina egna datorer sen 2001. Här om året slutade jag, då jag insåg att jag fick 2 års garanti på själva monteringen hos inet. Som tidigare sagts i tråden, så har ju priserna skenat iväg dem senaste åren, så att få ett ytterligare garanti på 2 år (nu låter det som att jag får ett förlängt garanti, men så är det ju inte. Jag syftar mest på att det är skönt att inet i princip tar hand om ditt problem utan några större frågor om något uppstår under dessa två år) tycker jag är värt det. Samt att man blir av med majoriteten av alla lådor på köpet, liten bonus där.

899kr kostar tjänsten på inet, vilket jag tycker är värt.

Medlem

Jag har byggt alla mina datorer hittills men funderar på att låta Inet eller liknande kedja göra det nästa gång. Då kan dom starta och se så att allt funkar som det ska så slipper jag den skiten


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Har aldrig i mitt liv köpt en komplett dator, bygger alltid själv. Billigare och bättre.

Gnällkuk

Alltid byggt varenda dator jag ägde fram tills senaste.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag ogillar allt sånt. Borrar inte ens upp tv apparaterna på vägen. För att det är ett moment jag ogillar skarpt. Allt piller med elektroniska saker och inställningar är av ondo. Det är inte Pc Master race det är snarare Pc mecka/peka och klicka slavar.

Nu tror jag att du menade "väggen", inte vägen.

Själv har jag aldrig byggt en egen dator. Betalar hellre lite mer för att slippa det.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Nej, jag är för dum för att bygga en dator

123
Skriv svar