Klarar datorn 250/250 bredband?

Medlem
Klarar datorn 250/250 bredband?

Hej,
Familjen önska byta 100/100 till 250/250 bredband. Är själv lite allmänt kass på datorer och undrar om någon kan hjälpa till med var jag hittar information om våra datorer (två bärbara HP-datorer) har tillräckligt bra nätverkskort för att klara det? Är det något annat förutom nätverkskort som jag behöver ha koll på när det gäller själva datorn?
Tack på förhand!

Medlem

Det underlättar så klart att veta vad för HP-datorer det är, eftersom HP har gjort hundratals modeller sedan typ 1989 eller något... Rent spontant skulle jag säga "ja" dock.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Backloggens befriare

Definierar "klarar" ?

Kommer de fungera med det nya bredbandet? Absolut
Kommer de kunna utnyttja maxhastigheten? Vet ej

Men eftersom att ni har två datorer, och jag gissar minst tre smartphones kommer ni säkerligen att nyttja större delen av de 250/250 om ni verkligen försöker.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag tror det, ganska säkert. Men som Hipshot skriver så måste vi veta vad du har för modell på laptopsen för att kunna vara säkra.
Det är snarare större risk att routern inte mäktar med det, så vi skulle behöva veta vad du har för router också

Medlem

Haha, ja du ser... förlåt ;). Det är HP Pavilion Intel Core i5, skulle gissa på att den har 3 år på nacken.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Jag tror det, ganska säkert. Men som Hipshot skriver så måste vi veta vad du har för modell på laptopsen för att kunna vara säkra.
Det är snarare större risk att routern inte mäktar med det, så vi skulle behöva veta vad du har för router också

Routern är en ASUS RT-AC66U.

Medlem

Det borde dom göra, om tjänsterna ni använder klarar av det. Men vad behöver ni den extra hastigheten till om jag får fråga?

Själv så har jag 100/100 för tillfället och den enda gången jag maxar det är när jag laddar ner spel från Steam. Dom flesta andra tjänster jag använder mig utav kommer inte i närheten av 100/100. Till och med 10/10 räcker gott och väl för det mesta, streaming från Netflix och liknande, och spelande online.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det borde dom göra, om tjänsterna ni använder klarar av det. Men vad behöver ni den extra hastigheten till om jag får fråga?

Själv så har jag 100/100 för tillfället och den enda gången jag maxar det är när jag laddar ner spel från Steam. Dom flesta andra tjänster jag använder mig utav kommer inte i närheten av 100/100. Till och med 10/10 räcker gott och väl för det mesta, streaming från Netflix och liknande, och spelande online.

Fick ett erbjudande (3mån) där prisskillnaden var försumbar mellan 100/100 och 250/250 så därför vi tänkte testa om vi märker någon skillnad.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nja. 10Mbit/s är i praktiken otillräckligt för de allra flesta Internetanvändare anno 2024. Det räcker med en enda 1080p-stream för att äta upp 10Mbit/s rätt fort. (Youtube som exempel nämner 8-12Mbit/s bitrate på sina 1080p-videor i SDR, 10-15Mbit/s i HDR, beroende på framerate. Netflix förvisso "bara" 5Mbit/s, kan väl vara för att det är lägre framerate där (~24-30FPS, i regel). Viaplay rekommenderar *minst* 10Mbit/s.)

Och det kommer märkas när Windows börjar dra hem uppdateringar, Steam vill uppdatera något spel, du ska ladda hem något nytt, din smartphone vill dra hem uppdateringar etc. etc. - antingen lär du då inte kunna göra någonting annat (360p-480p YouTube, woo), eller så blir nedladdningshastigheten så patetisk att du ungefär hinner gå i pension innan det är färdigt.

~50Mbit/s skulle jag säga är en mer rimlig miniminivå för de flesta som faktiskt använder sin internetanslutning till annat än att bara kolla sociala medier, mail eller liknande. Men visst, bor man själv och *enbart* gör en sak på Internet på en gång (med andra ord, inte har några enheter som uppdaterar/synkar automatiskt), och inte vill spela några nyare spel så kanske 10-20Mbit/s räcker.

Ett spel på ~100GB (vilket faktiskt inte är helt ovanligt idag) skulle exempelvis ta ungefär ett dygn att ladda hem med en 10Mbit/s-anslutning som ligger och kämpar på den teoretiska maxgränsen konstant, med andra ord är den totalt oanvändbar för något annat under den tidsperioden.

Liiite mer ontopic till OP: din router borde inte ha några större problem att routa 250/250, om du inte har en mängd klienter och/eller anslutningar som tuffar på simultant, men sådant brukar märkas oavsett bandbredd. Och en laptop som har ~3 år på nacken och inte ligger i det absolut billigaste segmentet har med *väldigt* stor sannolikhet ett 1GbE-nätverkskort, så där bör du inte ha en flaskhals. Huruvida du kommer märka det... tja, det är väl egentligen lite som jag var inne på ovan - spelen dras hem lite snabbare, och du kan ha igång fler grejer samtidigt i nätverket utan att risken blir lika stor att det börjar buffra eller tappa bandbredd nånstans.

Däremot finns det en del applikationer som gärna tuggar i sig allt vad tillgänglig bandbredd heter (Steam är ett exempel) även rätt högt upp på hastighetsmätaren, men sådant går att begränsa i router och/eller individuell mjukvara. När jag drar hem spel från Steam och det inte är hög belastning på deras servrar kan jag använda i praktiken hela min 250Mbit/s-anslutning till det. Har begränsat så det "bara" får använda 20MB/s, eller 160Mbit/s.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

En dator som bara är tre år gammal har nog inga problem med t ex 1000/1000 i alla fall.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Du borde absolut kirra 250 mbit. 100 mbit känns rejält strypt idag. 250 är som att man "låser upp" internet igen. Jag gick till 500/500mbit nyligen och skulle inte kunna klara mig under.

3 Stationära datorer som frekvent laddar hem spel från Steam och gamepass.
1 PS5 som lirar/tankar spel
5 mobila enheter med diverse streaming
2 Servrar som hostar diverse spel/discord-bottar

Linan känns ganska lagom nu. När jag hade 100 kunde jag inte ens kolla en 1080p-film på tuben i princip.
Man vill ha Instant när man spolar i ett 4k klipp på tuben liksom.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Borde inte vara några problem, men tror man som någon skrev, upplever fördelarna med 250 mbit om man är fler i familjen.
Jag skulle säga, är man 2 vuxna och 2 barn som är över 9-10 år, så är det 250 mbit som gäller.
Är man bara 2 vuxna så räcker det med 100 mbit.

Med det sagt, önskar jag själv att jag skaffat 250/100 mbit. För det är värdelöst när man ska spela på Xboxen och det kommer nerladdningar.

1
Skriv svar