Tidernas spelår – 16-delsfinaler (del 1 av 2)

Redaktör
Ponny

Vi snickrar just nu på andra delen. Om man säger så här: besluten kommer inte bli lättare!


signatur

En Bamseponny av folket

Va svårt att välja

För oss som är äldre och spelat allt, så vart denna utslagnings duell svår att få till när man har favoriter från då till nu ⚡️ kul intiativ av er och uppskattat ⭐️

Kämpa på i regnet 🌧️


signatur

"In To The Void "

Medlem

Eftersom Celeste hamnade under "andra spel" 2018 när det solklart förtjänar att nämnas i samma mening som GoW och RDR 2 ger jag Celeste den presentation de förtjänar.

En pixel-art 2D platformare. Ja, det låter tråkigt men Celeste är LÅÅÅNGT ifrån det, det är så mycket mer. Det är svårt men rättvist eftersom kontrollerna är så tajta så varje gång man misslyckas känns det aldrig som att det var spelets fel (kolla gärna en any% speedrun så ser ni hur avancerat movement som är möjligt i Celeste) . Man kastas omedelbart tillbaka till samma "screen" man dog på så man kan göra nästa försök direkt, tänk en lång runback med massa mobs i Dark Souls till en boss med 2 faser, Celeste är tvärtom.

Utan att spoila storyn är den mycket välskriven och relaterbar och vågar verkligen ta ut svängarna.

Musiken är komponerad av Lena Raine med inspiration från 8-bitars eran och förstärker varje del i storyn på ett otroligt sätt. Hela soundtracket kommer följa med mig livet ut.

Level desigen är varierad med nya mekaniker genom hela genomspelningen som gör 2D plattformandet allt annat än enformigt.
Utseendemässigt håller det toppklass så länge man gillar pixelart.

Så, nu har jag fått mitt sagt. Jag tror ni kan lista ut vilket år jag valde i turneringen.

Medlem

Aah va svårt! 2000 vs 1993 var riktigt svår, så otroligt viktiga spel som betytt mycke för en personligen. Som att välja vilket barn man tycker mest om 😫

Medlem

Den enda man skulle kunna tycka var svår här var ju 1993/2000, allt annat var förbannat djävla lätt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

2000/1993 var lättaste att välja efter 1998/1990. Där 2000 och 1998 var de bästa av de alternativen.
Tycker FZ missat nämna ett spel för år 2000, Red alert 2!...

Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Eftersom Celeste hamnade under "andra spel" 2018 när det solklart förtjänar att nämnas i samma mening som GoW och RDR 2 ger jag Celeste den presentation de förtjänar.

[...]

Musiken är komponerad av Lena Raine med inspiration från 8-bitars eran och förstärker varje del i storyn på ett otroligt sätt. Hela soundtracket kommer följa med mig livet ut.

Andra indiefavoriter som släpptes 2018 och inte ens nämndes (tror jag) är Hollow Knight, Return of The Obra Dinn och Baba Is You.

Håller med om Lena Raines soundtrack till Celeste btw, det är på en helt annan nivå än annan spelmusik.

Medlem

Tror inte 1998 behöver mer uppbackning - den kommer troligtvis vinna allting - men ändå sjukt att ni glömde nämna Metal Gear Solid och att ingen sagt nåt än!

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Andra indiefavoriter som släpptes 2018 och inte ens nämndes (tror jag) är Hollow Knight, Return of The Obra Dinn och Baba Is You.

Håller med om Lena Raines soundtrack till Celeste btw, det är på en helt annan nivå än annan spelmusik.

Men heliga kn*ll, som man säger på svenska, vad bra musiken i Hollow Knight är. Det går att tävla i musik men bägge vinner när jag dömer.

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Andra indiefavoriter som släpptes 2018 och inte ens nämndes (tror jag) är Hollow Knight, Return of The Obra Dinn och Baba Is You.

Håller med om Lena Raines soundtrack till Celeste btw, det är på en helt annan nivå än annan spelmusik.

Har bara spelat Hollow Knight av dom du nämnde men de släpptes 2017. Det är en riktig favorit, känns som att HK har nått den teoretisk högsta nivån som ett indie spel kan nå om du förstår vad jag menar.
Får kika närmare på Return of The Obra Dinn och Baba Is You.

1997 ff7 Fallout all you need


signatur

New life, New hope

Medlem

Det mesta röstade jag på det ”moderna” alternativet. Jag känner mig inte så nostalgisk ☺️

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kavakava83:

Det mesta röstade jag på det ”moderna” alternativet. Jag känner mig inte så nostalgisk ☺️

Jag gjorde faktiskt mestadels som dig. Överraskade mig själv lite.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Mr Clean:

Aah va svårt! 2000 vs 1993 var riktigt svår, så otroligt viktiga spel som betytt mycke för en personligen. Som att välja vilket barn man tycker mest om 😫

samma här, det ända valet där jag fick "tänka till lite".

Medlem

Detta var mycket jobbigare än att kora sin favoritskurk. Här finns många av mina favoritspel på olika år vilket fick mig att verkligen tänka till. Man fick vara lite ärlig mot sig själv, var det nostalgin som gjorde året eller var dom verkligen så bra som man minns spelen. Gillar verkligen hur detta uppläget ser ut.

Medlem

Massor med bra spel, sjukt svårt att välja i dom flesta fall. Hur väger man känslan av att se 16-bitars spel för första gången mot Baldurs Gate och Might & Magic VI?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Var intressant att se att trots som en gubbe som tycker "det var bättre förr" ofta får jag nog säga att jag valde senare år oftare än tidigare, med de tidigare åren var det väldigt ofta ett specifikt spel som var impactful nog att bära upp ett helt år, som doom eller world of warcraft.

Medlem

Riktigt rolig genomgång av spelåren, fick mig minsann en drös nostalgi skyfflat över mig när jag såg årtalen och titlarna (fan var det så länge sen?)...


signatur

Trust is for fools...

Medlem

90-talet åkte fort ut.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

I'm too old for this shit.

Medlem

Helt sjukt att det va så stora marginaler och att retro i stort sett aldrig vann. Tyckte jag själv nästan röstade för mycket på det tidigare årtalet varje gång

Medlem

Som vanligt är det jag röstar på en minoritet.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Inget 2004???

Half-Life 2
Halo 2
GTA: San Andreas
Chronicles of Riddick
MGS: Snake Eater
Fable
Doom 3
KOTOR 2
Need for Speed: Underground 2
Far Cry

Med flera. Inget dåligt år.

Medlem

1997 kommer ta detta sen när det är över.

Skribent
Skrivet av Zidious G:

Inget 2004???

Half-Life 2
Halo 2
GTA: San Andreas
Chronicles of Riddick
MGS: Snake Eater
Fable
Doom 3
KOTOR 2
Need for Speed: Underground 2

Med flera. Inget dåligt år.
Far Cry

Det kommer på andra sidan slutspelsträdet, se bilden i artikeln. Går upp mot 2020 i sin 16-delsfinal.

Medlem

Jag röstade med strömmen utom i 1995 vs 2015, ett mycket svårt val så jag kommer inte säga att fel år vann.

Medlem

50% av dom åren jag röstade på gick vidare.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Inget 2004???

Half-Life 2
Halo 2
GTA: San Andreas
Chronicles of Riddick
MGS: Snake Eater
Fable
Doom 3
KOTOR 2
Need for Speed: Underground 2
Far Cry

Med flera. Inget dåligt år.

En final bör rimligen stå mellan 1998 och 2004.
Eller mellan Half Life och Half Life 2.

12
Skriv svar