19.00 på söndag – Se Xbox Games Showcase med FZ!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om man gillar spel så spelar väl inte försäljningen någon roll? Gillar man spelet så gillar man det eller? Jag totalt älskar spelet Carrion, det sålde strax över 200k och är nog i klass av Hades för min del. Spela spel istället för gnälla på företag. Alla vet att MS är knepiga och typisk ”Murica” i det mesta men de gör en härlig konsol, bästa kontrollen och är nära communityt på ett helt annat sett än vad jag känner Sony är. Fan jag har DM:at Phil på x-lådan och fått svar och är vän med han där. Flopp är väl när det är dåligt oberoende på försäljningen är hög eller ej. Ser Resident Evil 6 som en flopp fast det sålde 11,4 miljoner exemplar.

Om man gillar spel och vill se att det kommer uppföljare så är försäljningen direkt avgörande, säljer det dåligt minskar ju chansen att du får ytterligare spel från studion. HiFi Rush är väl det senaste exemplet, hyllat spel, studion nedlagd.

Medlem

Grym show med många intressanta titlar. Inget tjafs, bara spel!

NuZ
Testpilot
Skrivet av lasselason:

Om man gillar spel och vill se att det kommer uppföljare så är försäljningen direkt avgörande, säljer det dåligt minskar ju chansen att du får ytterligare spel från studion. HiFi Rush är väl det senaste exemplet, hyllat spel, studion nedlagd.

Vette tusan alltså om det stämmer det du säger! Nog svårt att säga för eller emot men ett spel jag får upp i huvudet är DMC. Säljer mediokert men det pumpas ut versioner av spelen. Hänger väl lite på vad som prioriteras och vad företagen tycker är kul att göra. Allt är inte bara pengar i konstens värld. Persona serien är en sådan serie också som har ”nichad” publik. 9 miljoner (2,4 mindre än RE6) exemplar över 3 generationer för 5an etc. Men ligger säkert sanning i det du säger också.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vette tusan alltså om det stämmer det du säger! Ett spel jag får upp i huvudet är DMC. Säljer mediokert men det pumpas ut versioner av spelen. Hänger väl lite på vad som prioriteras och vad företagen tycker är kul att göra. Allt är inte bara pengar i konstens värld

Mm så är det säkert. Topparna i Microsoft sitter säkert och skrockar vid bokslutet ”att vi hade iaf kul”, när en satsning slutar med miljontals kronor i förlust.
Jag hävdar tvärtom. ALLT är pengar i den här världen.

PS. Dual sense är ju faktiskt den bästa handkontrollen 😉

NuZ
Testpilot
Skrivet av erikjonathan:

Mm så är det säkert. Topparna i Microsoft sitter säkert och skrockar vid bokslutet ”att vi hade iaf kul”, när en satsning slutar med miljontals kronor i förlust.
Jag hävdar tvärtom. ALLT är pengar i den här världen.

PS. Dual sense är ju faktiskt den bästa handkontrollen

Jo visst är det så för dem kanske. Jag pratar konstnärerna och när studiorna får fria händer (MS säger att studios får det, sant eller ej vet jag inte). Tror dock inte topparna kollar på mer detaljer än aktievärdet faktiskt. Allra minst in/ut flöde när det går + in i aktierna.

Haha nae du, där har du fel. Fan får fnatt på korta batteritiden och dosan är för liten fortfarande och symetrisk. Sitter med powerbank i knät när jag spelar Nej jag har ingen lång usb-c


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vette tusan alltså om det stämmer det du säger! Nog svårt att säga för eller emot men ett spel jag får upp i huvudet är DMC. Säljer mediokert men det pumpas ut versioner av spelen. Hänger väl lite på vad som prioriteras och vad företagen tycker är kul att göra. Allt är inte bara pengar i konstens värld. Persona serien är en sådan serie också som har ”nichad” publik. 9 miljoner (2,4 mindre än RE6) exemplar över 3 generationer för 5an etc. Men ligger säkert sanning i det du säger också

Persona serien har sålt över 22 milj ex, därför existerar den fortfarande. När vi pratar konst och mindre projekt såsom Hifi Rush så har ju Microsoft bevisat att de stänger en studio trots att det är ett av de få hyllade spel de haft på ett tag som dessutom är japanskt då de vill expandera på den japanska marknaden. Alla företag har vinstdrivande syften, även MS i allra högsta grad.

NuZ
Testpilot
Skrivet av lasselason:

Persona serien har sålt över 22 milj ex, därför existerar den fortfarande. När vi pratar konst och mindre projekt såsom Hifi Rush så har ju Microsoft bevisat att de stänger en studio trots att det är ett av de få hyllade spel de haft på ett tag som dessutom är japanskt då de vill expandera på den japanska marknaden. Alla företag har vinstdrivande syften, även MS i allra högsta grad.

Över 5+ spel ja, något andra serier kan jag göra på 2 spel. Jag mena 5an på ps3 till ps5. Kanske inte var tydlig där.

Är väl bara en studio denna omgång och Tengo du tänker på? Resten var väl mycket omlokaliserade resurser och folk som går vidare? Ja precis, det var väl inte lönsamt o hålla så många studios flytande utan investeringar i projekt. Löner etc.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Över 5+ spel ja, något andra serier kan jag göra på 2 spel. Jag mena 5an på ps3 till ps5. Kanske inte var tydlig där.

Är väl bara en studio denna omgång och Tengo du tänker på? Resten var väl mycket omlokaliserade resurser och folk som går vidare? Ja precis, det var väl inte lönsamt o hålla så många studios flytande utan investeringar i projekt. Löner etc.

Ja det var väl nåt sånt men det bevisar ändå att hur det funkar, det är antagligen inte Phil Spencer som tog beslutet att stänga Tango, de behöver få lönsamhet i Xbox verksamhet och få avkastning på senaste årens investeringar, runt 100 miljarder dollar, då satsar man på det man tror är monetärt gångbart och då blir andra projekt lidande.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Eller hur? 😄 Var jävligt många intressanta reveals. 2024 och 2025 kommer bli grymma spelår!

Verkligen, verkar vara väldigt samstämmigt också. Enormt hyllad show.

För egen del var det Fable, Dragon Age, Perfect Dark, Doom och Gears of War som stack ut extra. PD och Gears mest förmodligen. Ser väldigt mycket fram emot dem!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej, problemet i det här fallet är att du har fel.

Med flopp menas att det säljer dåligt. Eventuella recensioner är irrelevant.

Alla de Xbox-spel med fina recensioner som du listar ovan sålde tyvärr dåligt.

Och hur ska man räkna försäljning när en stor andel prenumererar på Game Pass och får tillgång till alla spel dag 1? Försäljning är irrelevant om något i detta fallet, och knappast något man kan använda för att mäta spels framgång. Att Game Pass påverkar försäljning är hela branschen överens om, inkl Microsoft.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Och hur ska man räkna försäljning när en stor andel prenumererar på Game Pass och får tillgång till alla spel dag 1? Försäljning är irrelevant om något i detta fallet, och knappast något man kan använda för att mäta spels framgång. Att Game Pass påverkar försäljning är hela branschen överens om, inkl Microsoft.

Självklar går det att räkna ut spels försäljningsintäkter och även göra rimliga uppskattningar av hur mycket de påverkar prenumerationer av Xbox Gamepass.

Xboxteamet hade ett konkret mål för Starfield att inom sälja 10 miljoner ex på Xbox-konsollerna inom två år samtidigt som de räknade med att dess dragningskraft skulle öka antalet Gamepassprenumerationer med uppåt 10 miljoner!

Det verkliga utfallet är istället att Starfield har hittills sålt bara 3 miljoner och förstärkt Gamepass med högst ett par miljoner prenumeranter.

Xbox uttalade mål var att antalet Gamepassprenumerationer skulle nästan dubblas från 25 till 50 miljoner under de sista två åren, men i själva verket står det i stort sett still (i bästa fall enligt vissa källor har de ökat från 25 till 30 miljoner).

Gears of War 5 sålde mycket sämre än föregångarna trots att på den tiden, 2019, var Gamepass bara i startgroparna.

Halo Infinite sålde enormt mycket mindre än föregångarna och har inte förstärkt Gamepass nämnvärt. Förr i tiden var ett släpp av Halo extremt hajpat. Idag anses Halo vara ett pålitligt spel som liksom finns där på Xbox, men det är inget speciellt längre, och definitivt inget som gör Playstationfans avundsjuka längre

Forza Motorsport (2023) har rent katastrofala försäljningssiffror på Steam (till skillnad från populära Forza Horizon 5) vilket sannolikt betyder dåliga siffror även på XBox.

Age of Empires 4 har på nära tre år fortfarande inte dragit in utvecklingskostnaderna, vilket med tanke på seriens potential är att schabbla bort en självklar succé.

Psychonauts 2 är allmän känt att det passerade nästintill omärkt förbi och självklart sålde det katastrofalt.

Deathloop sålde hälften jämfört med Prey och Dishonoredspelen, som redan var kända för att ha fina recensioner men dålig försäljning.

Redfall var total katastrof på alla sätt och vis. 50 miljoner kr i försäljning för ett spel som kostat nära 1000 miljoner kr att utveckla. Det är nästan ofattbara siffror.

Senua's Saga: Hellblade 2:s försäljningssiffror på Steam gör mig nästan illamående för de är så låga (60 000 ex hittills, för ett spel som även det kostat över 1 miljard kr att ta fram).


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Självklar går det att räkna ut spels försäljningsintäkter och även göra rimliga uppskattningar av hur mycket de påverkar prenumerationer av Xbox Gamepass.

Xboxteamet hade ett konkret mål för Starfield att inom sälja 10 miljoner ex på Xbox-konsollerna inom två år samtidigt som de räknade med att dess dragningskraft skulle öka antalet Gamepassprenumerationer med uppåt 10 miljoner!

Det verkliga utfallet är istället att Starfield har hittills sålt bara 3 miljoner och förstärkt Gamepass med högst ett par miljoner prenumeranter.

Xbox uttalade mål var att antalet Gamepassprenumerationer skulle nästan dubblas från 25 till 50 miljoner under de sista två åren, men i själva verket står det i stort sett still (i bästa fall enligt vissa källor har de ökat från 25 till 30 miljoner).

Gears of War 5 sålde mycket sämre än föregångarna trots att på den tiden, 2019, var Gamepass bara i startgroparna.

Halo Infinite sålde enormt mycket mindre än föregångarna och har inte förstärkt Gamepass nämnvärt. Förr i tiden var ett släpp av Halo extremt hajpat. Idag anses Halo vara ett pålitligt spel som liksom finns där på Xbox, men det är inget speciellt längre, och definitivt inget som gör Playstationfans avundsjuka längre

Forza Motorsport (2023) har rent katastrofala försäljningssiffror på Steam (till skillnad från populära Forza Horizon 5) vilket sannolikt betyder dåliga siffror även på XBox.

Age of Empires 4 har på nära tre år fortfarande inte dragit in utvecklingskostnaderna, vilket med tanke på seriens potential är att schabbla bort en självklar succé.

Psychonauts 2 är allmän känt att det passerade nästintill omärkt förbi och självklart sålde det katastrofalt.

Deathloop sålde hälften jämfört med Prey och Dishonoredspelen, som redan var kända för att ha fina recensioner men dålig försäljning.

Redfall var total katastrof på alla sätt och vis. 50 miljoner kr i försäljning för ett spel som kostat nära 1000 miljoner kr att utveckla.

Senua's Saga: Hellblade 2:s försäljningssiffror på Steam gör mig nästan illamående för de är så låga.

Har nog aldrig sett så mycket egna åsikter omgjorda till fakta i en text här på FZ.

Kan ta ett exempel
"Psychonauts 2 är allmän känt att det passerade nästintill omärkt förbi och självklart sålde det katastrofalt."
https://www.eurogamer.net/psychonauts-2-is-double-fines-highe...

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har nog aldrig sett så mycket egna åsikter omgjorda till fakta i en text här på FZ.

Kan ta ett exempel
"Psychonauts 2 är allmän känt att det passerade nästintill omärkt förbi och självklart sålde det katastrofalt."
https://www.eurogamer.net/psychonauts-2-is-double-fines-highe...

Ett tips är att inte mata trollet.

Medlem

Showen var grym. Bara en massa spel och nästan inget snack. Önskar Xbox hade fattat att göra så här under hela det senaste decenniet.

Den bilden som vissa postat med namn och ikon för alla spel ser imponerande ut, särskilt som det inte är en massa multiplats eller udda B-spel.

Så helt kan man inte räkna ut Xbox ännu, det måste jag tillstå.

För mig personligen var Age of Mythology och STALKER 2 höjdpunkterna, men rent trailermässigt såg Doom, Fabel, Perfect Dark, Gears of War, Avowed och Indiana Jones alla bra ut.

Dragon Age: Veilgard var showens lågvattenmärke. Så otroligt sorgligt med tanke på vilket mästerverk Dragon Age: Origins var.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har nog aldrig sett så mycket egna åsikter omgjorda till fakta i en text här på FZ.

Kan ta ett exempel
"Psychonauts 2 är allmän känt att det passerade nästintill omärkt förbi och självklart sålde det katastrofalt."
https://www.eurogamer.net/psychonauts-2-is-double-fines-highe...

Det där citatet är redan sönderanalyserat och sågat.

Det är av en (woke) utvecklare som medvetet och manipulativt uttryckte sig vagt. Hon fick kicken och skriver sedan i jakt på nytt jobb på twitter "under mitt ledarskap uppnådde Double Fine sitt bäst säljande spel hittills".

Psychonauts 2 har sålt 250 000 på Steam och alla vet att äventyrsspel säljer sämre på konsoll, men eftersom det även kom ut på PS4 så är jag generös och ger det 250 000 ex till.

Om Psychonauts 2 hade sålt ens 1 miljon så hade de skrutit om det och annonserat det offentligt. 1,7 miljoner är rena fantasier.

500 000 ex jämfört med 1,7 miljoner (antagligen syftar man på Brütal Legend som under PS360-eran kravlade upp till den siffran), en viss skillnad.

Double Fine har drygt 50 anställda och tog 6 år på sig att göra Psychonauts 2, vilket betyder att det kostade uppåt $30 milj (en del av teamet jobbade med remasters). 500 000 ex sålda med $25 i intäkt för varje såld kopia betyder $12,5 milj i intäkter. Brakförlust.

Så, kom gärna med fler exempel hur jag gör åsikter till fakta!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det där citatet är redan sönderanalyserat och sågat.

Det är av en (woke) utvecklare som medvetet och manipulativt uttryckte sig vagt. Hon fick kicken och skriver sedan i jakt på nytt jobb på twitter "under mitt ledarskap uppnådde Double Fine sitt bäst säljande spel hittills".

Psychonauts 2 har sålt 250 000 på Steam och alla vet att äventyrsspel säljer sämre på konsoll, men eftersom det även kom ut på PS4 så är jag generös och ger det 250 000 ex till.

Om Psychonauts 2 hade sålt ens 1 miljon så hade de skrutit om det och annonserat det offentligt. 1,7 miljoner är rena fantasier.

500 000 ex jämfört med 1,7 miljoner (antagligen syftar man på Brütal Legend som under PS360-eran kravlade upp till den siffran), en viss skillnad.

Double Fine har drygt 50 anställda och tog 6 år på sig att göra Psychonauts 2, vilket betyder att det kostade uppåt $30 milj (en del av teamet jobbade med remasters). 500 000 ex sålda med $25 ex i intäkt för varje såld kopia betyder $12,5 milj i intäkter. Brakförlust.

Så, kom gärna med fler exempel hur jag gör åsikter till fakta!

jag får lite kräks i munnen nu när jag inte kan hålla mig från att mata trollet, men när du är så dum och frågar om fler exempel när du gör åsikter till fakta, och sen gör det i samma text igen, då har jag svårt att bita mig i tungan...

Skrivet av Slimebeast:

..... men eftersom det även kom ut på PS4 så är jag generös och ger det 250 000 ex till...


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Showen var grym. Bara en massa spel och nästan inget snack. Önskar Xbox hade fattat att göra så här under hela det senaste decenniet.

Den bilden som vissa postat med namn och ikon för alla spel ser imponerande ut, särskilt som det inte är en massa multiplats eller udda B-spel.

Så helt kan man inte räkna ut Xbox ännu, det måste jag tillstå.

För mig personligen var Age of Mythology och STALKER 2 höjdpunkterna, men rent trailermässigt såg Doom, Fabel, Perfect Dark, Gears of War, Avowed och Indiana Jones alla bra ut.

Dragon Age: Veilgard var showens lågvattenmärke. Så otroligt sorgligt med tanke på vilket mästerverk Dragon Age: Origins var.

Har du lite extra personligheter?

Så här skrev du om Indy:

Skrivet av Slimebeast:

Det är på gränsen till kalkon. Vissa försöker intala sig att det här är häftigt pga namnet Indiana Jones, men det ser makalöst stelt och klumpigt ut.

Men det ser bra ut?

Så här skrev du om Fable:

Skrivet av Slimebeast:

Gud så fula karaktärer. Man mår illa bara av att se trailern.

Men det ser bra ut?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

jag får lite kräks i munnen nu när jag inte kan hålla mig från att mata trollet, men när du är så dum och frågar om fler exempel när du gör åsikter till fakta, och sen gör det i samma text igen, då har jag svårt att bita mig i tungan...

Välgrundade uppskattningar kan inte avfärdas som "åsikter" i en seriös diskussion.

Du har inget konkret att komma med.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Issue:

Har du lite extra personligheter?

Så här skrev du om Indy:
Men det ser bra ut?

Så här skrev du om Fable:
Men det ser bra ut?

Försök att skilja på folks personliga smak och vad man tror om hur en trailer uppfattas av den stora massan. Jag tror även du kan klara det om du verkligen anstränger dig.


signatur

Memento Mori

Medlem

Bästa showen jag sett på ca. 20 år.
Tycker även om jag inte gillade stilen på South of Midnight, att det var en 9.5/10 show.
Allt annat var bättre än väntat, till och med dom asiatiska spelen såg bra ut.
Det var aldrig tråkigt och inga dippar.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

123
Skriv svar