Star Stable KO-anmält: "Riktar otillbörlig marknadsföring mot barn"
Kränger pengar på krångligt sätt.
#fortnite, #free-to-play, #ko, #roblox, #star-stable, #sveriges-konsumenter
Avskyr dessa "spel" och framförallt deras prissättningar som är så oerhört orelaterade till vad sakerna egentligen kostar att skapa och vad man får i jämförelse med vad man betalar för.
Det försvaras alltid med samma sak..."det är valfritt att köpa", samtidigt som de lägger ner stora belopp på att skapa ett så stort köpsug som möjligt för produkterna med så kallade "Best Deal!", FOMO, svårföljda valuta växlingar genom låtsas substitut som "diamonds, gems, mana, orbs" och fan vet allt.
Som det inte räckte med det så dränker de gärna en i reklam till man ber om att få betala för en "månadsprenumeration", som om ett sketet mobilspel skulle vara jämförbart med ett spel som WoW, och använder timegates och paywalls.
Jag kräks på skiten.
KO är här arga för att man kan köpa en ingame valuta som heter Star Coins. När man sedan köper något för star coins så står inte priset i kronor. Sedan är det olika deals i star coins som gör att värdet för en star coin inte alltid är konstant räknat i kronor när man köper cosmetics.
Men det är så här i princip alla FTP spel är uppbyggda med ett gäng olika egna valutor i spelet för att på olika sätt prissätta ingame content. Det är meningen att det ska vara otydligt så den verkliga kostnaden inte framgår. Ser man det verkliga priset så triggar man inte impulsköp lika enkelt.
KO är här arga för att man kan köpa en ingame valuta som heter Star Coins. När man sedan köper något för star coins så står inte priset i kronor. Sedan är det olika deals i star coins som gör att värdet för en star coin inte alltid är konstant räknat i kronor när man köper cosmetics.
Men det är så här i princip alla FTP spel är uppbyggda med ett gäng olika egna valutor i spelet för att på olika sätt prissätta ingame content. Det är meningen att det ska vara otydligt så den verkliga kostnaden inte framgår. Ser man det verkliga priset så triggar man inte impulsköp lika enkelt.
File Transfer Protocol?
Avskyr dessa "spel" och framförallt deras prissättningar som är så oerhört orelaterade till vad sakerna egentligen kostar att skapa och vad man får i jämförelse med vad man betalar för.
Det försvaras alltid med samma sak..."det är valfritt att köpa", samtidigt som de lägger ner stora belopp på att skapa ett så stort köpsug som möjligt för produkterna med så kallade "Best Deal!", FOMO, svårföljda valuta växlingar genom låtsas substitut som "diamonds, gems, mana, orbs" och fan vet allt.
Som det inte räckte med det så dränker de gärna en i reklam till man ber om att få betala för en "månadsprenumeration", som om ett sketet mobilspel skulle vara jämförbart med ett spel som WoW, och använder timegates och paywalls.
Jag kräks på skiten.
Tyvärr är gruppen spelare som föredrar detta framför att bara köpa ett spel och spela betydligt större och spenderar mer.
Ahh... det här bakvända systemet där små skitsaker i mobilspel kostar så sjukt mycket pengar.
Rent logiskt tänker man ju "ahh, ett skin som tagit en dag att ta fram, tja, med en miljon spelare så säljer de väl det då för typ 5 kr." Sen ser man att de alltid tar typ 150 kr+.
Gissningsvis handlar det om att det alltid finns "whales" (fritt översatt: idioter) som köper allt i ett spel, och som är totalt prisokänsliga.
Vadå krångel? Det står ju en summa och sedan väljer man, det är så uppenbart att till och med en 5åring klarar det.
Som att ta pengar från ett barn.
Då läste du nog inte deras resonemang:
Vidare understryker man att barn måste köpa ingame-valuta för riktiga pengar, och att växelkursen är svåröverskådlig eftersom den påverkas av rabatter och erbjudanden.
Jag tycker alltid det är så himla fult när såna här fejkvalutor oftast ger dig liiiiite för lite pengar för att du ska kunna köpa två föremål utan oftast så köper du en sak och har några poäng för lågt för att köpa nästa föremål. Då måste du köpa mer poäng och helt plötsligt sitter du där och har spenderat tusenlappar när det egentligen bara skulle vara ett köp.
Det är därför jag är extremt noggrann med att mitt barn får spela såna där spel med medvetenheten att hen inte får köpa någonting i dem. Vill hen mot förmodan fortfarande köpa något så är det på hens veckopeng och man får bara göra ett sånt köp i halvåret.
Ahh... det här bakvända systemet där små skitsaker i mobilspel kostar så sjukt mycket pengar.
Rent logiskt tänker man ju "ahh, ett skin som tagit en dag att ta fram, tja, med en miljon spelare så säljer de väl det då för typ 5 kr." Sen ser man att de alltid tar typ 150 kr+.
Gissningsvis handlar det om att det alltid finns "whales" (fritt översatt: idioter) som köper allt i ett spel, och som är totalt prisokänsliga.
Såg ett spel som tog 400kr för ett skin
Vet inte om det ändrats men tyckte de hade en rätt bra modell, köpte livstidslicens till dottern när hon spelade, hon fick då en näve star coins varje månad, de fick hon hushålla med.
Kan inte ens hitta att det finns att köpa längre så misstänker att de tagit bort det alternativet.
Vet inte om det ändrats men tyckte de hade en rätt bra modell, köpte livstidslicens till dottern när hon spelade, hon fick då en näve star coins varje månad, de fick hon hushålla med.
Det låter som ett bra tillvägasätt om det finns i sk F2P-spel.
Tyvärr är det väll som ovan skriver att det är borttaget och nått som andra F2P utvecklare undviker för dom ser att spelare kan vara så pass smarta att se att det räcker.
Då blir det mer som köpa ett spel än ett spel man kan suga ur spelaren på pengar.
Såg ett spel som tog 400kr för ett skin
Blizzard tar ca 700kr för en mount i D4, man blir inte förvånad längre.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Blizzard tar ca 700kr för en mount i D4, man blir inte förvånad längre.
Vad i hela friden...
Trust is for fools...