120hz på vilka Samsung tv?
Q80T ska fungera, kikade på en sådan själv men valde sen bort den då den inte har Dolby Vision
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80t-qled
Dock har de ännu inte lyckats testa 4k@120hz då de inte haft någon källa som kan leverera det. Men enligt Samsung så ska TVn klara det
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Har inte shoppat än, bara bestämt mig för att det inte blir en Samsung
Jag har lite olika scenarion:
En good enough apparat till gästrummet där backup konsolen står (för de tillfällen jag å dam vill spela samtidigt). Då lutar det åt en LG Nano90/91. Den har alla nya features men det är en budget LG så inte alls samma svärta eller skärpa.
Nästa alternativ är en LG OLED B9 eller C9, riktigt fin apparat men har "bara" VRR i 4k mellan 40-60hz.
Sen finns även en möjlighet att jag köper en LG OLED CX, men då kommer inte backup konsolen stå där utan då kommer det helt plötsligt förvandlas till spelrummet det tråkiga är ju att behöva sitta där inne, mycket trevligare i vardagsrummet.. då kan man tänka att jag köper en 65" CX till vardagsrummet.. men nuvarande 65" får inte plats i gästrummet. Så å måste jag fortfarande köpa en ny till gästrummet... /I-landsproblem
Sista alternativet är att köpa en Sony XH90, samma prisklass som LG nano men mycket bättre svärta osv, dock saknas HGIG. Vet inte än om HGIG något som kommer att slå eller inte. Tanken är god iaf
Någon som har koll på vilka Samsung tv som klarar att ta emot 120hz signal från nya konsolerna? Är det bara de dyraste? Jag hade svårt att få svar på den frågan när jag googlade runt känner jag och blir fasen inte klok på alla modeller...
/M
Jag köpte nyligen Samsung Q80T 75". Är sjukt nöjd!
Hade en LG Oled B6 innan. Men fick inbränningar. Så jäkla skönt nu att kunna ha tv:nu på ibland utan att vara rädd för inbränningar..
Sen tjoar vissa om att det blivit mycket bättre numera. Men inbränningar är en del av OLED-tekniken. Det går inte att komma ifrån till slut. Sen vill jag inte behöva vara rädd hela tiden för det. Just spel har ju dessutom ofta också många fasta element på skärmen som underlättar att till slut få inbränningar.
Så nu kör jag QLED i några år. Sen får vi se. Men sååå jäkla skönt att slippa oroa sig. Och kunna ha musik på med en stillbild om jag vill utan att ens tänka på inbränningar.
Edit: Jag var inne på en LG CX först. Men hade 65" innan, och större vardagsrum nu när vi flyttade. 77" CX kostar obehagligt mycket... Så fick blir en Q80T. Lyckades tajma en kampanj på Media Markt. Fick 75" Q80T för 19.990:-... Plus att Samsung kör kampanj samtidigt. Får snart en Robotdammsugare värd 6-7 lax gratis
Man kunde välja en Samsung G7-gamingskärm också, eller en telefon. Men har velat ha robotdammsugare lääänge nu. Ska bli så jävla skönt att slippa dammsuga bottenvåningen själv 😂
Nästa alternativ är en LG OLED B9 eller C9, riktigt fin apparat men har "bara" VRR i 4k mellan 40-60hz.
Den har 4K 40-120hz VRR över HDMI 2.1
Rekommenderar länken nedan för en bra övergripande titt på samsungs tv modeller för 2020.
För att svara på din fråga så är det från Q70T (55 tum och större) samt Q80T (55 tum och större) och uppåt som ska stödja 120hz.
🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar
Den har 4K 40-120hz VRR över HDMI 2.1
Där ser man, gick på rtings tester och de specade 40-60, då lär de ju bli en 9serie
Sony xh95 säljs billigt just nu på elgiganten. Den ska vara bättre än q80t. Dock inte hdmi 2.1 men det känns onödigt om man inte tänker koppla pc till den.
Fast nu vill ju trådskaparen koppla de nya konsolerna till den och då är HDMI 2.1 (4K VRR) ganska så viktigt som jag förstått det?
Sony xh95 säljs billigt just nu på elgiganten. Den ska vara bättre än q80t. Dock inte hdmi 2.1 men det känns onödigt om man inte tänker koppla pc till den.
4K VRR kräver 2.1. Några 2.0b klarar VRR men inte med 120hz. Kan vara nice om man spelar nått av de 120fps spelen som kommer med nya konsolerna som Gears 5, Ori, Astro mfl.
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Med tanke på att vi skriver på FZ.se så är det aningen komiskt att läsa denna kommentar 😅
De nya konsolerna kräver ju HDMI 2.1 för att kunna köras i 4K/120hz. Plus allt annat godis HDMI 2.1 för med sig. 40-48Gbps i bandbredd, VRR, ALLM, osv.
Med tanke på att vi skriver på FZ.se så är det aningen komiskt att läsa denna kommentar 😅
De nya konsolerna kräver ju HDMI 2.1 för att kunna köras i 4K/120hz. Plus allt annat godis HDMI 2.1 för med sig. 40-48Gbps i bandbredd, VRR, ALLM, osv.
Kanske aningen kall kommentar av dig och alla kanske inte bryr sig, orkar bry sig eller har råd med monitorer av den kalibern. Kan vara intresset som gör att kunskapen om detaljer inte finns också. Så jag ser varken något komiskt eller underhållande i Lars ställningstagande.
Dock har jag inte fattat allm än, mindre släpningar i bilden?
TJa, vilka spel kommer köras i 4K och 120 fps på PS5/XSX? Tetris kanske och indie-titlar. Dessutom fungerar inte HDR i kombination med VRR. Finns mycket som tyder på att 2.1 är långt ifrån nödvändigt för nästa generations konsoller. Ofta låst fps också till 60 eller 30, så vad ska man med VRR till då?
TJa, vilka spel kommer köras i 4K och 120 fps på PS5/XSX? Tetris kanske och indie-titlar. Dessutom fungerar inte HDR i kombination med VRR. Finns mycket som tyder på att 2.1 är långt ifrån nödvändigt för nästa generations konsoller. Ofta låst fps också till 60 eller 30, så vad ska man med VRR till då?
Ja något spel där o där kommer säkert köra 4K@120. Tror precis som du säger att 60 är nog det vi får leva med
Dessutom fungerar inte HDR i kombination med VRR.
Källan på detta? lyckades inte hitta det själv
Källan på detta? lyckades inte hitta det själv
https://www.t3.com/news/ps5-ready-lg-oled-tvs-have-a-problem-with-one-of-the-big-next-gen-features
LG CX kan tydligen lösa det i nuläget, men ingen annan tv.
Största delen av spel i 120-läge lär vara nerfade grafiskt förutom små indiespel.
Problemet med Samsungs Q-serie är att game mode suger så svärtan i spel blir sämre.
Ja, game mode innebär i princip att man tar bort mycket teknik som förbättrar bildkvaliteten bara för att man jagar låg input-lag
Jag var riktigt nära att köpa en LG CX...MEN personligen så anser jag att det är alldeles för mycket "barnsjukdommar" i dessa "4K 120HZ TV´s" LG CX är en av få som fixar alla kraven på pappret men i verkligheten så görs det till en kostnad. Kostnad som bla dålig svärta med VRR och annat. Näe jag väntar hellre och lägger samma summa pengar fast på en TV som löser 4K 120hz med VRR UTAN en för stor kostnad på bildkvaliten. Sen är frågan också, hur många spel kommer köras i 120hz/fps på en PS5a ? Kanske blir bättre att satsa på en 100% perfekt 60hz Tv även för PS5 bruk ? troligen, det får de närmaste 6 månaderna utvisa för mig innan jag prioriterar en 120hz TV för gaming.
EDIT: Hittills så har de bekräftat ett enda 120fps spel för PS5 vad jag vet och det är Dirt ?
https://www.youtube.com/watch?v=uDKU8E9rJOc
https://www.youtube.com/watch?v=f5VHGEcFX5Q
https://www.t3.com/news/ps5-ready-lg-oled-tvs-have-a-problem-with-one-of-the-big-next-gen-features
LG CX kan tydligen lösa det i nuläget, men ingen annan tv.
Så alltså fungerar HDR tillsammans med VRR, då kanske du inte ska skriva att det inte fungerar.
Bättre isf att lyfta fram att inte alla apparater gör ett bra jobb samt att man ska leta efter en apparat som har stöd för freesync, vilket bl.a. LG Nano90 kommer att få i framtiden
Så alltså fungerar HDR tillsammans med VRR, då kanske du inte ska skriva att det inte fungerar.
Bättre isf att lyfta fram att inte alla apparater gör ett bra jobb samt att man ska leta efter en apparat som har stöd för freesync, vilket bl.a. LG Nano90 kommer att få i framtiden
PJa, det fungerar tydligen med en tv-modell just nu. Var ett tag sen jag läste om problemen så jag visste inte att LG hade löst det på CX. Generellt som flera varit inne på så verkar det iaf oerhört svårt att få till bra bild, VRR och HDR, HDMI 2.1 eller inte.
Kommer ens spel kunna köras i 4K 120hz på PS5 och Xbox-X?
Inte fel att köpa en sådan TV alltså, men om det händer så lär det väl dröja ett par år innan spelföretagen lär sig utnyttja hårdvaran så bra att de kan klämma ut 4k i 120 hz (alternativt en uppgraderad version).
Rätta mig gärna om jag har fel, mitt antagande baserar jag bara på vad som sagts om nya Ratchet and Clank.
Någon som har koll på vilka Samsung tv som klarar att ta emot 120hz signal från nya konsolerna? Är det bara de dyraste? Jag hade svårt att få svar på den frågan när jag googlade runt känner jag och blir fasen inte klok på alla modeller...
/M
Min samsung tv från 2018 klarar 120Hz, dock bara 1440P
Kommer ens spel kunna köras i 4K 120hz på PS5 och Xbox-X?
Inte fel att köpa en sådan TV alltså, men om det händer så lär det väl dröja ett par år innan spelföretagen lär sig utnyttja hårdvaran så bra att de kan klämma ut 4k i 120 hz (alternativt en uppgraderad version).
Rätta mig gärna om jag har fel, mitt antagande baserar jag bara på vad som sagts om nya Ratchet and Clank.
Gears 5 multiplayer körs i 4k@120hz.
Men ja, det lär vara ganska ont om titlar som klarar av det de första året/åren
LG OLED modell CX: har alla specs en gamer behöver och är all around den bästa tvn på marknaden.
Dagens oleds drabbas nästan inte alls inbränningar, om man inte misshandlar dom orealistiskt med flit. Att ta det säkra före det osäkra i detta fall väger inte ens nära upp, i vilken bildkvalitet man torskar jämfört med andra bildskärmtekniker.
Vill du ha en ljus skräm med hdr detaljer som gör att du blöder ur ögonen så är dom inte top of the line, men kontrasten du får med total svärta är insane.
Minns när jag sköt igång Horizon: Zero Dawn på mitt PS4 Pro med HDR första gången, med mina nya OLED, önskar jag kunde få uppleva det som för första gången än idag.
Edit: Fanboya så hårt att jag inte ens läste klart rubriken, ursäkta op. Det var en Samsung du ville ha.
www.rtings.com - har alla reviews och specifikationer på alla apparater och du kommer hitta det du söker hos dom.
KÖP EJ EN TV IDAG. BLACK FRIDAY ÄR RUNT HÖRNET.
Konsollspel som är "låsta" i 60 fps. Tillåt mig att skratta! Det kommer bli som vanligt, frameraten kommer pendla mellan 5-60Hz beroende på spel/scen... Just för att det är ytterst få spel som verkligen håller stabil framerate som gör att man vill ha VRR. Ingen tearing, mindre inputlagg. Jag tror väljer VRR alla dagar i veckan för kommande generation.
edit: De kommer ha ett fps tak/"cap" på 30 eller 60hz. De kommer inte ha lås/"lock".