Naughty Dog anklagas för hårda arbetsförhållanden
"Ett mer erfaret team hade skeppat TLOU2 för ett år sen."
#naughty-dog, #the-last-of-us-part-ii, #uncharted-4
Jason Schreier på Kotaku fyller på med mera dystra berättelser från Naughty Dog anställda.
https://kotaku.com/as-naughty-dog-crunches-on-the-last-of-us-...
Spelbranschen är inte hälsosam.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
@DrAg00nEn: Jodå, finns massor. Det är ett större problem utomlands men finns även företag där med grundläggande respekt och omtanke om sina anställda. // Spelutvecklare i snart 10 år som känner folk i nästan varenda stor studio i världen.
Edit: Finns även företag i Sverige som erbjuder 5-6 timmars arbetsdag, längre semester och stora försäkringspaket och pensionssparande utöver det vanliga. Flextid och jobba hemifrån vid behov är väldigt vanligt. Det är mest företag som följer amerikansk arbetskultur (löneslaveri) som är problemet.
Blir så besviken på detta, alla som själv varit utbrända eller känner någon som varit utbränd vet att det tar flera år för personerna att bli normala och livslånga problem med stresstålighet. Det är inte heller några drömlöner som garanterar att man kan pensionera sig i förtid om ens stresskador blivit för stora för att orka med vardagen.
Folk som inte förstår vilket jätteproblem detta är känner jag är precis lika skyldiga till att världen fortsätter att se ut såhär. Man kan få ptsd och hjärnförändringar som synns på scans av stress och utbrändhet. Det är inte bara ÖHhhhhhh det är ju soft kontorsjobbbbbb allt är luggnnnt på min tiiiiiid högg vi ved i auswitch utan att gnälla för 1 öre om året lol vilka snöflingor. Läs på om stress från riktiga forskare, inse att det är ett gigantiskt samhällsproblem. Väljer man pga girighet och inkompetens att utsätta sina arbetare för liknande förhållanden så ska man stå till svars ekonomiskt sen. Ge dem 1 år betald semester efter och ge professionell hjälp om återhämtning.
Detta bidrar även till sämre spel och längre utvecklingstider då alla seniorer lämnar studios och nyanställda måste tränas i deras verktyg vilket leder till längre utvecklingstid och på den vägen är det. Säg att man fördröjt utvecklingen av last of us i 6 månader till, vad hade hänt då? Anställda hade mått mycket bättre, företaget hade fortfarande tjänat miljontals av dollar.
Då köper vi spelet begagnat.
Jag har kört tunga dubbelpass över hela helger när jag jobbade som kock, men det var frivilligt och man hade alltid ledigt efter. En jäkla skillnad om det är ett tvång.
Fast å andra sidan, den som inte jobbade över kommer inte vara först i led för befodran.
Rädslan ligger alltid i alla företag att du inte presterar nog, även om du presterar tillräckligt.
Det handlar inte så mycket om tvång men snarare att fostra en miljö där man 1: inte pratar om löner och 2: känner sig sämre om någon annan jobbar mer.
@DrAg00nEn: Jodå, finns massor. Det är ett större problem utomlands men finns även företag där med grundläggande respekt och omtanke om sina anställda. // Spelutvecklare i snart 10 år som känner folk i nästan varenda stor studio i världen.
Edit: Finns även företag i Sverige som erbjuder 5-6 timmars arbetsdag, längre semester och stora försäkringspaket och pensionssparande utöver det vanliga. Flextid och jobba hemifrån vid behov är väldigt vanligt. Det är mest företag som följer amerikansk arbetskultur (löneslaveri) som är problemet.
I stand corrected. Men trots allt så är ändå inte långa arbetsdagar något undantag. Snarare regeln. Om man ser på studios från hela världen alltså.
MPMG - MultiPlatform MasterGamer
Fast å andra sidan, den som inte jobbade över kommer inte vara först i led för befodran.
Rädslan ligger alltid i alla företag att du inte presterar nog, även om du presterar tillräckligt.
Det handlar inte så mycket om tvång men snarare att fostra en miljö där man 1: inte pratar om löner och 2: känner sig sämre om någon annan jobbar mer.
Ja jo. I spelbranschfallet handlar det om kultur, och för attraktiva jobb hos creddiga företag är nog många beredda att ge extra för att få vara där. Samma sak hos statusrestauranger. Men mitt exempel är inget sånt, det var ett litet ställe med få kockar där vi tog långa pass vissa helger för mer ledighet andra helger/dagar. Ett exempel på att hårt jobb kan vara okej, om det är frivilligt.
I stand corrected. Men trots allt så är ändå inte långa arbetsdagar något undantag. Snarare regeln. Om man ser på studios från hela världen alltså.
Tittar du på arbeten över hela världen så är långa arbetsdagar inget undantag. Spelbranschen är inte mer utsatt än något annat, egentligen.
Lätt att glömma när vi har en rätt speciell arbetskultur i Sverige.
Viam inveniam aut faciam
Ja jo. I spelbranschfallet handlar det om kultur, och för attraktiva jobb hos creddiga företag är nog många beredda att ge extra för att få vara där. Samma sak hos statusrestauranger. Men mitt exempel är inget sånt, det var ett litet ställe med få kockar där vi tog långa pass vissa helger för mer ledighet andra helger/dagar. Ett exempel på att hårt jobb kan vara okej, om det är frivilligt.
Yep, frivilligt med stor möjlighet att återhämta sig är alltid bra.
Men gärna att någon alltid är där och ser till att folk går hem när de kanske inte själv vet bäst.
Tittar du på arbeten över hela världen så är långa arbetsdagar inget undantag. Spelbranschen är inte mer utsatt än något annat, egentligen.
Lätt att glömma när vi har en rätt speciell arbetskultur i Sverige.
Men varför jämför vi naughty dogs arbetstider med svensk arbetskultur?
MPMG - MultiPlatform MasterGamer
Men varför jämför vi naughty dogs arbetstider med svensk arbetskultur?
För det ger oss perspektiv. Du kan ju också jämföra det med en "sweatshop" i Mexiko och då är det ju i princip en ren lyx att arbeta hos ND.
Viam inveniam aut faciam
För det ger oss perspektiv. Du kan ju också jämföra det med en "sweatshop" i Mexiko och då är det ju i princip en ren lyx att arbeta hos ND.
Fullt förståeligt. Men borde vi inte jämföra med andra USA baserade spelutvecklare för att få en bild av om detta är normen eller ej. Sedan är ju inte 55 timmar i veckan så väldigt mycket heller för den delen. Visst kanske det är mycket om man jämför med sommarjobbande lisa som jobbar i glasskiosken vid stranden men för att få en bild av "hur elaka" naughty dog är så kan vi ju inte jämföra med Sverige.
MPMG - MultiPlatform MasterGamer
För folk som tar upp andra arbetsplatser med långa dagar... Det är ju skillnad på jobb och jobb. Och intensitet.
Jobbade i leksaksbutik en kortis. Oftast rätt chill... Men vissa dagar var man konstant i action och kastade i sig en macka och sen ut igen.
Köra taxi 12 timmar? Visst. 7-19 med lite dötid och några vändor till flyget är lugnt. Ett åttatimmars pass med Konstanta småkörningar där du är konstant 30 min sen? Urk!
Men då hade de ju planerat fel. Kanske var det ett evenemang, men de körde den vanliga lördagsbemanningen.
Så för att jämföra? Naughty Dog har ju planerat dåligt. De har underskattat arbetsinsatsen, alternativt snålat.
Problemet är ju att arbetsstyrkan accepterar crunch? Skulle alla säga nej skulle dom väl inte fimpa rubbet?
Förmodligen pga sämre arbetslagar i USA också.
Själv är jag allergisk mot övertid, det slutar bara i att personalen tillslut blir så slutkörda att dom inte ens orkar leverera under sin ordinarie tid, så hamnar man i ett ont moment 22 där övertid föder mer övertid, men definitivt inte linjärt mer resultat. Diminishing returns helt enkelt.
Perfektion har sitt pris, men det ska inte gå ut över människors hälsa. Detta är inte OK, det kvittar hur bra spel de än gör.
Tråkigt att höra men som tidigare nämnt är det stor skillnad på arbetsplats i Amerika kontra Sverige.
Exempelvis så skyltar amerikanska företag med "free coffe and fruit" i arbetsansökan. Eller "insurance and health benefits"... Sådant som är standard här i Svedala.
Frukt och gratis kaffe på jobbet. Försäkringar och hälsoundersökning m.m en självklarhet.
Likaså dygns och veckovis vila, antal övertidstimmar och även fackligt ansluten.
Så stor skillnad.
"High life on low budget"
Människors hälsa ska inte pressas till gränsen när det gäller jobb, men denna slags situation hos Naughty Dog har varit länge känt. Man ska inte gnälla om man är medveten om vad man har gett sig in i. Att utveckla ett spel är ingen dans på rosor, utan det kräver hårt arbete samt exemplariskt teamwork. Att jobba övertid gör att processen framgår fortare och mycket smidigare. Jag själv har inget emot att jobba övertid. Det händer att jag måste extraknäcka på helgerna också. Ett jobb ska man inte lämna halvklart, så att säga. Men som sagt, personalen går först och det finns ju något som heter kompromissa. Men det verkar inte de här gubbarna känna till.
Att folk tar all skit men gissar att de är unga. Man säger ifrån direkt så de ser att det inte är ok. Då märker de inte klarar sig utan bra människor runt omkring sig och ett spel inte gör sig själv. Behövs kanske en "Me to" (No crunch) för att spelbranschen ska vakna.
Den som säger nej får sparken. Bara ta in någon som säger ja istället. ¯\_(ツ)_/¯
Viam inveniam aut faciam