Intro-filmen från Baldur's Gate III, early access om "några månader"
Ja, de har ju sparat utvecklingstid genom att ta UI, grafik och ljud nästan rakt av från D:OS 2 i alla fall
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Jag är besviken, på grund av valet av turnbased. Alldeles för likt Divinity, jag kommer köpa det dock. Det är för mycket av allting, jag spelar exakt som Swen när jag provade Divinity, det är bara massa bös överallt som stör och om man klickar fel så springer gubben tvärs över fällor och stendör. Nej jag är besviken, jag hade hoppats på realtimewithpause. Suck...
Tyckte det såg riktigt bra ut
Aktiv dice rolling combat som det finns i Neverwinter och Baldur's Gate är väll neat men är riktigt sluggish.
Så jag är glad att dom använder samma Turn Based formula som dom använde till Original Sin 1-2, för det fungerar verkligen bra.
Sen vet vi hur bra det fungerar i Pillars of Eternity också (dom lade till turn based)
Times change boomers, som kidsen skulle säga det
(kommer från en boomer)
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Enda som jag tycker de kunna göra annorlunda var att istället för att kalla det Baldur's Gate 3, hade de kunnat kalla det "Baldur's Gate: "Namn" så det är lättare förstå att det är en reboot istället för en uppföljare. Det blir lite som Fallout 3, som helt bytte spelsystem jämfört med Fallout 2.
Jag säger varken bu eller bä ännu, men jag antar att syftet är att försöka efterlikna känslan från papper-och-penna-rollspel. När man spelar rollspel (IRL alltså) så säger man oftast "jag säger åt smeden att han kan fara och flyga", istället för att låtsas prata direkt till smeden. De vill förmodligen verkligen få det att kännas som att det är en digital variant av det traditionella Dungeons & Dragons.
Nu är det bara en förhållandevis tidig alpha, så mycket kanske kommer att ändras, men av det som visades så kändes det på tok för likt Divinity. Då pratar jag inte om att det är turordningsbaserat, utan typ allt annat rörande estetik, gränssnitt, design och även atmosfär.
Lite samma sak som när Fallout 3 dök upp och kändes som ett postapokalyptiskt Oblivion istället för, ja, Fallout 3.
Jag älskar Dos2 och har aldrig kört de gamla BG men jag kan hålla med om att atmosfären var lite soligare än jag hade hoppats på. Såg fram emot ett brutalt, mörkt, gritty Dos2. Ahja det kanske tar sig längre fram men det vi fick se kändes rätt samma stil i både dialog och design.
Det känns som att man under hela spelets gång kommer att tänka "kan man inte bara teleportera in några snälla drakar för att lösa det här problemet, så som i trailern?".
Samt att alla spells/skills vi såg har vi redan sett i DoS samt DoS2, Allt är bara paketerat i ett snyggare fodral.
All Hype är som bortblåst.
Jag älskade original BG och BG2: Throne of Baal är topp5 av mina spel någonsin, så varför är jag inte hypad över detta ? Jag tror inte det beror på strids-systemet, och även grafiken i sig var ju väldigt bra; men det är mer själva paketeringen och "atmosfären" som saknas från de föregående spelen. Jag gillade även Ice Wind Dale. Detta ska ju vara mycket mörkare. Något i känslan som saknas. Men men, det är ju en Alpha och så snart man börjar spela så hoppas jag att jag hittat "hem" igen efter 20+ år
Angående stridssystem, så bör väl vi 2020 kunna ha val? Både realtid, realtid med "paus" och turbaserat?
Man spelade det real time, men bakom kulisserna så föregick det turn based. Sen kunde du pausa själv, tex för att i lugn och ro sikta en magi, men även välja att autopausa på vissa Triggers.
Jag pausade alltid vid
"när du ser en ny fiende" så man han planera lite och "partymember är allvarligt skadad / död", så man hann rädda eller återuppliva folk