Recension – Divinity: Original Sin 2
Larian har skapat en av de mest minnesvärda rollspelsupplevelserna i modern tid – igen!
#divinity-original-sin-2, #goty, #pc, #recension, #rollspel
Årets spel.... Inget att klaga på... Spelet tar sin tid, det är svårt, att spela tillsammans med en polare är sjukt skoj... Vill bara spela hela tiden! Men samtidigt rädslan över att spelet ska ta slut
Tänkte förresten på det, att det inte nämndes något om GameMaster Mode i recensionen, vad har ni för åsikter och betyg på det ?
Bra recension! Kanske inte så svårt att gilla den då jag håller med om allt och tycker spelet är toppklass. Jag har också fascinerats av de många detaljerna, hur världen är fylld av dem.
Enda jag kan anmärka efter ett tags spelande är att det ibland känns som man måste göra allt som finns för att kunna nå den nivå som motståndet framför en har. Om man är lägre nivå än motståndet i stora strider kan det bli väldigt svårt. Jag behövde verkligen ta till alla medel, även ostiga sådana för att klara en tuff strid tidigare.
Riktigt bra spel, det som missades i recensionen är man kan faktiskt ha spelledare., vet dock inte hur bra det fungerar.
Jag tror de bara syftade på co-op i recensionen, inte den separata Game Master-funktionen.
Är det värt att köra 1an först? Är riktigt sugen
Det är hyfsat likt i tema och spelsystem, så om du vill köpa det billigt och testa om du gillar det kan man faktiskt börja där. Men annars så behöver man inte köra första spelet alls, det har inga kopplingar utom att det är samma värld.
Är det värt att köra 1an först? Är riktigt sugen
Jag kör 1an först. Det är underbart kul det med och då har man ännu fler timmar med skoj att se fram emot.
Ruskigt bra spel!
Kan inte tänka mig att nått annat spel skulle få game of the year från mig vad som än släpps senare i år.
Spelade från 6 i morse och tänkte att jag skulle gå och handla mat runt 8 tiden .. kl 11 så kollade jag på klockan först!
Vill bara in igen nu men måste låta lunchen smälta först
Även om jag aldrig körde klart ettan så var helt klart ett bra lir. Men jag kör iofs aldrig klart ett spel då jag lider av något som gör att jag tröttnar på allt jag gör efter ett tag. Men har införskaffat tvåan nu, och hoppas att det är värt stålsen.
Bra recension glömde jag nämna=)
Har inte tid att läsa hela artikeln just nu men hörde nånstans att spelet är turbaserat?
Striderna är turbaserade.
Även om jag aldrig körde klart ettan så var helt klart ett bra lir. Men jag kör iofs aldrig klart ett spel då jag lider av något som gör att jag tröttnar på allt jag gör efter ett tag. Men har införskaffat tvåan nu, och hoppas att det är värt stålsen.
Bra recension glömde jag nämna=)
Jag har kommit till insikten att jag inte behöver spela klart spel för att gilla dem ändå. Finns så många bra spel, att köra klart dem alla blir svårt.
Tja, jeg tror ikke jeg er overbevist om at dette er et spill som vil kunne underholde meg. (Jeg er 42 år gammel og jeg liker både film og dataspill)
Problemet her, er dels at utviklerne har tydeligvis benyttet en type meningsløs animasjonssekvens, der hvor man ser en figur gynge opp og ned, når de bare står der og ikke gjør noen ting. Så altfor livløst! Talentløst i min mening.
Jeg har minner om at jeg spilte det første spillet: Divine Divinity Et Diablo II liknende spill.
Striderna är turbaserade.
Jag skulle vilja påstå att skicklighet spelar större roll än tur
(ursäkta)
Obs! det finns stora skillnader och mindre betydande skillnader från D:OS 1
t.ex, i D:OS 2 så finnns det fysisk armor och magisk armor som fungerar som en sköld som man måste dps:a bort innan du kan ge fienden dom flesta statusar (ex. stunned, burning, frozen) men detta gäller även för dig.
men i D:OS 1 så är det procentuell chans på statusar och skada räknas på ett helt annat sätt
och då är detta viktigt pga. skills som pyro är enbart magisk och bara behöver få bort magisk armor för att debuffs och skada ska komma igenom och det finns skills i andra klasser som gäller enbart för fysisk armor t.ex necromancer, så man får komma fram till om man vill vara enbart en klass eller en hybrid med fysisk/fysisk eller fysisk/magisk etc.
sen har du dina stats som nu är lite annorlunda hur dom fungerar, du behöver inte längre stocka upp tre hela 3 skill points för att kunna få t.ex pyrokinetic skills upp till level 3, nu räcker de med 1 för level 1, 1 för 2, 1 för 3, men i föregångaren så var det 1 för 1, 2 för 2 och 3 för 3.
och nu är det lite andra stats som kommit och andra som mer eller mindre bytt namn.
du kan skilla upp "Memory" för att kunna få tillgång till fler skills i strid.
eller så kan du lägga poäng i "Wits" som är typ crit chans och lite annat.
och dexterity har mer eller mindre bytt namn till finesse.
men annars så är det mer eller mindre samma spel som har blivit putsat och polerat på alla plan,
de ska tydligen finnas buggar men jag har inte hittat nån än, de jag hittat var en eller två stavfel.
mitt tips till folk som vill spela detta, skaffa pengar och skaffa bättre gear är dina största problem, annars så kan du mer eller mindre bara ha kul o göra vad du vill och din quicksave/load knapp kommer vara din bästa vän.
Striderna är turbaserade.
Tur? Skönt att det inte krävs någon skicklighet
Tur? Skönt att det inte krävs någon skicklighet
Lustigkurre
i mitt party så har jag
scoundrel/aero, assassin med hög förmåga med rörlighet och tillgång till magisk skada
warfare/geo, tank som kan buffa sin egen eller andras fysiska armor
hydro/necro, healer med magisk armor buffs som kan köra med fysiska vapen eller magiska och har viss synergi mellan skills, t.ex kan göra fiender till undead och skada dom med heals
pyro/geo, wizard med fire och poison, väldigt explosiv combo och han är undead så han kan heala sig själv med sina poison skills.... dvs när han inte brinner eller får vissa buffs på sig som tar bort poison.
Känns som att denna recension var lite framskyndad.
Inget nämnande om game master mode eller Arena, eller storyn i sig, eller hur långt ni spelade eller varför detta spel skulle vara en av de mest minnesvärda rollspelsupplevelserna i modern tid. Mycket av innehållet känner jag också igen från "first impressions" från andra spelsidor, lite väl mycket kanske?
T.ex. det om att trycka på tab och råka ta upp vapnen eller att Divinity känns som att datorrollspelen fortsatt utvecklats under 20 år, eller att hitta en sovsäck är bra, eller att multiplayer känns som papper och penna-rollspel utan spelledare och att det är i strider som multiplayer glänser.
Förstår att man måste vara ute i god tid när det handlar om en spelsida på nätet och att det blir svårt att hitta tiden till att faktiskt spela igenom spelet, speciellt ett extremt tidskrävande spel som detta, men jag saknar lite hur ingående gamla tidningsrecensioner kunde vara. Kanske dags att köpa mig en speltidning.
Fantastiskt spel, inget snack om saken - men varför nämner ingen inventoryt och craftingsystemet? De är ju rent bedrövliga. (Den enda egentliga minuspunkten i mitt eget tycke.)
Man behöver inte plocka på sig mycket för att ens väskor ska bli totalt oöverskådliga (ikonerna och färgerna som används särskiljer inte föremål och deras funktioner alls, egentligen), och sorteringsfunktionerna är besvärliga att använda, appliceras inte automatiskt när nya grejer plockas upp, och ingen sökfunktion finns. Craftingsystemet lider lite av samma problem - det är väldigt svårgreppbart (att inte ha en tooltip för det man försöker crafta känns som en total miss, det står inte i recepten vad det faktiskt är man craftar, mer än namnet - ingen info om stats förrän du craftat det, oavsett hur simpelt föremålet är!) och intetsägande, och för de recept som kräver generiska komponenter (ex. "any dagger") väljer spelet åt dig, om du inte går in i den manuella kombinationsfunktionen och gör det själv - då måste du själv ha koll på receptet, dock.
Skill-baren lider lite av ovan nämnda problem också (men inte i lika stor utsträckning, lättare att anpassa den så man lär sig den bra), blir lätt plottrig.
Med det sagt är det ett riktigt mysigt spel, och möjligheterna att spela som man själv vill (både i och utanför strid) gör det till ett solitt spel. GOTY-kandidat, definitivt.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Själv tycker jag du ska spela tvåan, sedan ettan om du vill ha mer.
Kommer det till konsol och isåfall när? Måste ta och damma av ettan som jag helt glömt bort att jag äger och spela klart det
De har sagt att de just nu inte kan prata om andra plattformar, de har ingen info att delge än. Men det är gissningsvis bara en tidsfråga, då första spelet släpptes på PS4/XBO. Dessutom går det redan på PC att spela med handkontroller och ett anpassat UI (som har problem med för liten text enligt vad jag läst några som spelat på TV).
Känns som att denna recension var lite framskyndad.
Inget nämnande om game master mode eller Arena, eller storyn i sig, eller hur långt ni spelade eller varför detta spel skulle vara en av de mest minnesvärda rollspelsupplevelserna i modern tid. Mycket av innehållet känner jag också igen från "first impressions" från andra spelsidor, lite väl mycket kanske?
T.ex. det om att trycka på tab och råka ta upp vapnen eller att Divinity känns som att datorrollspelen fortsatt utvecklats under 20 år, eller att hitta en sovsäck är bra, eller att multiplayer känns som papper och penna-rollspel utan spelledare och att det är i strider som multiplayer glänser.
Förstår att man måste vara ute i god tid när det handlar om en spelsida på nätet och att det blir svårt att hitta tiden till att faktiskt spela igenom spelet, speciellt ett extremt tidskrävande spel som detta, men jag saknar lite hur ingående gamla tidningsrecensioner kunde vara. Kanske dags att köpa mig en speltidning.
Tack för dina åsikter! Visst kan man gå hur detaljerat man vill i en recension och det är ju underbart, men det handlar som du också säger att kunna avgränsa sig. I det här fallet fanns det helt enkelt inte möjlighet att testa game master mode på ett tillfredsställande sätt och då skulle det inte heller kännas rätt att nämna det som en bullet point, det är utvecklarna rätt bra på att framföra själva. : )
Det här är ren och skär rollspelsmagi. Kommer sysselsätta mig i många 100 timmar. Classic-läget är perfekt för mig och de tuffaste striderna ger fin utdelning i form av schyssta grejor. Ett tips är att göra allt för att dräpa Griff hyfsat tidigt, för redigt med pengar (om du säljer hans blommor)! En av de tre bästa rollspelen någonsin enligt mig.
Helt klart ett av de bättre rollspelen som kommit på senare tid. Tycker inte Tyranny eller ens Pillars of Eternity är i närheten av allt kul och bra som kommer från det här spelet. Står verkligen ensam på toppen.