World of Warcraft tappar 1,5 miljoner spelare – nere på nivåer innan Burning Crusade
ca 500 000 av dem blev bannade för 4 månader sedan..
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Jag är en sån där som kommer tillbaka en eller två månader efter varje exp-släpp och lirar. Brukar vara roligt ett tag, tills man utforskat allt o så. Denna gången tröttnade jag efter ca 3 veckor, och jag tror att det till väldigt stor del berodde på garrisons, men också på det faktum att vi återigen inte hade någon riktig endboss att se fram emot. I BC hade vi Illidan, som alla älskade att hata. I wotlk hade vi lich king, som på många sätt framställdes som en gudalik person, som "the one" när det kommer till onda bossar att ha ihjäl.
Sen kom Deathwing, som också hade lite gudalik status, om än inte riktigt lika mycket (förmodligen eftersom han var en av fem aspects, istället för ensam). Men i MoP fick vi Garrosh. Kom igen liksom. Visst, vi hade andra bossar på vägen, med Sha och hela den grejen. Men endboss är viktigt, för att bygga mot något, och Garrosh är inte en speciellt bra endboss, eftersom han bara är en orc. Visserligen med galna krafter, men fortfarande bara en orc. Vi har spelat som orcs sen 2005, vi vet att dom kan blöda och dö, det ger inte alls samma känsla av "oh shit, hela världen måste samarbeta för att vi ska ha nån chans". Tom Ahn'qiraj hade ju den känslan, och det inför en boss som väldigt få kände till innan patchen kom. Och i WoD hade vi Archimonde. Igen. Det är inte första gången han dör direkt. Visst, i warcraft 3 hade han sån där gudalik känsla, oövervinnerlig, så alla fick gå samman, och inte ens då räckte det, utan man behövde att själva Azeroth reste sig mot honom. Det är mäktigt, och det är viktigt att det är mäktigt tror jag. Men den här gången visste vi inte ens att han var endboss förrän han dök upp, och så var det slut.
Vidare till det här med garrisons.
Communityn har varit döende länge, med alla menyer där man väljer instanser/raider, och portaler och auto-teleport hit och dit. Men garrisons och det nya craftingsystemet satte dödsstöten för communityn kände jag. Det blev väldigt ensamt.
Jag har full förståelse för de som argumenterar för att mycket i wow är bättre idag, med smidigare grupperingsfunktioner för instanser och liknande. Och det är möjligt att de är nödvändiga. Men samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur spelet hade varit om vi fortfarande hade varit tvungna att manuellt leta grupper för alla instanser. Det byggde community, man byggde friends-listor med personer som man spelat en eller ett par instanser med, folk som man faktiskt litade på. Numera är min friends-lista helt tom. Mina vänner som jag spelar med har jag på b.nets realID-system, och i övrigt behöver man inga vänner/hittar inga vänner, helt enkelt för att spelet inte uppmuntrar till samarbete längre (utanför guilds).
Trots att jag återkommer till spelet varje exp-släpp, så önskar jag ändå att wow dör. Helst igår. Detta eftersom så länge wow finns, och håller en såpass stor del av marknaden som det trots allt fortfarande gör, så kommer vi aldrig få något nytt. Nästan alla mmorpgs som släpps kopierar stora delar av wow, med stridssystemen, instanssystemen, liknande gui, liknande quests, liknande allt. Utvecklarna får aldrig fria händer att verkligen testa något nytt, för respektive företags ekonomer och chefer sneglar på wows siffror och vill ha en del av kakan.
Ser fram emot filmen nästa år dock, hoppas den blir grym. Kollade på trailern som läckte, och det ser ganska hyfsat ut, dock kändes orcherna lite tama/humaniserade (i ansiktet), kändes lite synd, men jag tror det kan bli bra ändå
Det här blev mycket längre än jag tänkt, och det är ostrukterat så jag skäms, men jag hoppas någon förstår vad jag försöker säga.
Det blev det gamla vanliga, Potatisbullar......
Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB
Oj då, inte visste jag att det skulle väcka sådan vrede om min lilla kommentar. Spel serious buisniss.
speciellt spel filmer.