FZ 15 år – de 15 viktigaste spelen sedan 1996 (2006-2010)
De "nya" konsolerna har mer än något annat kännetecknat de senaste årens spel. Men – hur har spelen påverkats? Svar i FZ:s lista över de viktigaste spelen år 2006-2010.
#wii-sports, #nintendo, #sony, #microsoft, #the-elder-scrolls-iv-oblivion, #new-super-mario-bros, #crysis, #gears-of-war, #guitar-hero, #super-mario-galaxy, #call-of-duty-4-modern-warfare, #portal, #lucasarts, #grim-fandango, #left-4-dead, #valve, #braid, #littlebigplanet, #grand-theft-auto-iv, #rockstar, #grand-theft-auto-iv-the-lost-and-damned, #batman-arkham-asylum, #uncharted-2-among-thieves, #heavy-rain, #red-dead-redemption, #mass-effect-2
Tycker att Ballad of Gay Tony var mycket bättre än Lost & Damned, eller är det bara jag?
Nej gay tony är bättre men när lost and damned kom så var det nog första gången man såg denna typ av DLC, dvs nästan ett helt nytt spel.
Ballad gay tony var bara ytterligare ett bevis på vilka stjärnor rockstar är och att det inte bara handlar om girighet och lura kunder på pengar.
I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..
I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..
Doom hade 4p co-op...1993.
I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..
Doom hade 4p co-op...1993.
Jag tror du missförstår mig..
Man _kan_ inte spela igenom det utan 4 spelare.
En medic, en engineer(hacker), en ledare och en med lite tyngre vapen.
Spelet var designat för att spelarna skulle komplettera varandra. Till skillnad från Doom.
Det finns inga låsta konsoler eller igensvetsade dörrar i Doom som man måste öppna medans andra täcker en.
Bra lista, håller i stora drag med.
Högst personligt tycker jag det är lite tragiskt hur listan ser ut de senare åren.
Beror förmodligen på att spel har blivit något för den breda massan. Konsolifiering (yes, i said it).
Då menar jag inte konsollerna i sig, utan att allt ska vara så lättillgängligt som möjligt. Och snabba,stora pengar.
Storyn i Tlad är bättre än Tbogt.
Njaaah...
Jag vet inte...
Tyckte att miljön i Tlad var lite tråkig
Men men, är inte helt fördärvad av att Tlad vann iallafall
Tycker inte att Tlad är lika bra som Tbogt, men handlingen i storyn är bättre i Tlad tycker ja!
Känns som om Guitar Hero förtjänade en plats mer än någon annan titel året det släpptes, kanske inte just för att det första spelet blev en sån succé men efterföljande spelen var ju hit efter hit en period tills musikspelen mjölkades sönder totalt och man helt tappade intresset...
The Lost and the Damned före Arkham Asylum? Bra val....
Arkham Asylum visade att superhjälte spel kunde vara bra men även vara för folk som inte är intresserad av sådant i normala fall.
Tlad är ju ett DLC eller hur? Men ändå känns det som en uppföljare av IV. Därför kan den kanske vara med?
Listan handlar alltså om vilka spel som varit viktigast, inte nödvändigtvis bäst.
I så fall undrar jag var Operation Flashpoint: Dragon Rising är eftersom det är en viktig milstolpe i FZ digra lista av recensioner. För att inte tala om vilken lackmusindikator det var på genren och spelindustrin i stort.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..
Doom hade 4p co-op...1993.
Jag tror du missförstår mig..
Man _kan_ inte spela igenom det utan 4 spelare.
En medic, en engineer(hacker), en ledare och en med lite tyngre vapen.
Spelet var designat för att spelarna skulle komplettera varandra. Till skillnad från Doom.
Det finns inga låsta konsoler eller igensvetsade dörrar i Doom som man måste öppna medans andra täcker en.
Tror nog http://en.wikipedia.org/wiki/Gauntlet_(arcade_game) anno 1985 vill ha ett snack med dig
I ärlighetens namn så var det valve som fick upp ögonen för Co-op efter att de (Black Cat Games) Skulle släppa Alien Swarm: Infested till Steam, alltså uppföljaren på 2004 års Alien swarm som var en mod till UT2004. Där fick de sin 4-player co-op ifrån. Min åsikt är att det faktiskt är ett indiespel som är till orsak för dagens 4p-kavalkad..
Doom hade 4p co-op...1993.
Jag tror du missförstår mig..
Man _kan_ inte spela igenom det utan 4 spelare.
En medic, en engineer(hacker), en ledare och en med lite tyngre vapen.
Spelet var designat för att spelarna skulle komplettera varandra. Till skillnad från Doom.
Det finns inga låsta konsoler eller igensvetsade dörrar i Doom som man måste öppna medans andra täcker en.
Tror nog http://en.wikipedia.org/wiki/Gauntlet_(arcade_game) anno 1985 vill ha ett snack med dig
Man kan dra paralleller hur långt bakåt i tiden som helst, men faktum är att från Gauntlet, till Left 4 Dead, har det funnits fruktansvärt få spel baserade på modellen att fyra spelare samarbetar och kompletterar varandra.. Det är ungefär samma sak som att det nu återgår till sandbox-aktiga spel så som Mortal Online, Minecraft, Terraria, men som har sitt ursprung lååångt bak i tiden, MUD:ar t.ex
Man ser även ett glapp på Sci-fi fronten alá Freelancer..man kan ju bara undra vem som drar upp genren igen och tjänar kosing på det
Men ja, Gauntlet är en av dem och det är också hemskt bra, men som sagt, arkad och 1985 var ett tag sen och jag är inte gammal nog att ha upplevt åtminstone gauntlet på arkad. Dock lirade jag metal slug nere vid kiosken när jag var en liten snorvalp!
Listan handlar alltså om vilka spel som varit viktigast, inte nödvändigtvis bäst.
I så fall undrar jag var Operation Flashpoint: Dragon Rising är eftersom det är en viktig milstolpe i FZ digra lista av recensioner. För att inte tala om vilken lackmusindikator det var på genren och spelindustrin i stort.
Det ligger här, som bubblare.