Fyra till åtal i Pirate Bay-målet

Robot
Medlem

Hur mycket pengar går inte till serverkostnader för tracker och sida?

Sedan tycker jag det är skrämmande att IFPI och APB har sån stor påverkan i saken.

Citat:

Åklagaren hänvisar också till information från intresseorganisationerna Antipiratbyrån och IFPI samt förhör med de misstänkta huvudmännen.

'Intresseorganisation' eller självnämnd polis?

Nåväl, i längden så skadar det väl inte så mycket av 'scenen' som folk kallar det

Quote från Sweclockers:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel:
Att anmäla PirateBay för medhjälp och förberedelse till upphovsrättsbrott är - som jag ser det samma sak som att anmäla volvo för medhjälp till massmord..

Flame on!

signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Ska bli intressant att se hur olagligt detta egentligen är.

Inaktiv

Ska bli intressant o se hur det kommer gå.

Vad tror ni? Böter/fängelse eller inget? Det blir ett litet bakslag ifall de bara döms till böter.

Inaktiv

Om jag tipsar om några tusentals användare, som alla kommer dela med sig av en pytteliten del av en fil, så borde jag väl inte åtalas för att själv ha delat med mig av den..?
Har jag missuppfattat nåt?

Skrivet av ReZnoR2K6:

Vad tror ni? Böter/fängelse eller inget? Det blir ett litet bakslag ifall de bara döms till böter.

Jo, men samtidigt ganska löjlig sak att döma någon till fängelse för (jag är egentligen bara för att stoppa undan personer i fängelse om de betyder en fara för andra människor).

Jag hoppas på böter, men lagändringar som anpassas till IT-åldern och gör det möjligt att lättare få fast andra piratkopieringsprofitörer och huvudmän.

Skrivet av prophetic:

Om jag tipsar om några tusentals användare, som alla kommer dela med sig av en pytteliten del av en fil, så borde jag väl inte åtalas för att själv ha delat med mig av den..?

Det har vi jurister som avgör. Och det är precis det dom håller på med.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av prophetic:

Det har vi jurister som avgör. Och det är precis det dom håller på med.

Men jag kan tycka att det är en bra idé att själv resonera kring lagar och beslutsfattning. Särskilt när det går emot en överväldigande opinion.
Så vad tycker du själv?

Medlem

Tycker de borde hålla en folkomröstning gällande detta, eftersom en STOR del av sverige laddar hem olagligt så bör det ju inte vara olagligt?

signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Hoppas att Piratebay äntligen fälls för någonting!

Skrivet av fanboy:

Tycker de borde hålla en folkomröstning gällande detta, eftersom en STOR del av sverige laddar hem olagligt så bör det ju inte vara olagligt?

Sveriges marknad skulle kollapsa totalt.

Medlem

"åtalas för tillslaget".. det är väl ändå lite fel, resten av historian förtäljer att det är piratebay som är åtalade...

Viss del av det dom tjänar in (de lär ju vara mångmiljonärer) kanske borde gå till hmm.. nått annat än TPB.. Jag menar de tjänar ju faktiskt pengar på andras verk utan att ge dom något betalt alls. Jag önskar verkligen att artisterna och programmerna kunde få ut nått av ställen som TPB. Och nä, jag tror fortfarande inte på att det funkar speciellt bra som "reklam" för deras skivor eller program eller spel. Vad jag vet så finns det inget som visar på det, och om det finns så lär det ju vara vinklat så det ryker om det..

signatur
Medlem

Känns som att det borde finnas viktigare saker för polis och åklagare att lägga sina resurser på. Hur många våldtäktsmän/rånare/mördare/drägg har vi inte som springer löst? Visst visst, alla poliser är ju så klart inte inriktade på det här. Men det vore nog bättre om de som var det drog åt helvete istället för att tro att dom är nån slags "cyberpolis" som gör riket en tjänst.

Medlem
Skrivet av fanboy:

jo grattis.. hoppas du skojar.

Medlem
Skrivet av MKultra:

"åtalas för tillslaget".. det är väl ändå lite fel, resten av historian förtäljer att det är piratebay som är åtalade...

Viss del av det dom tjänar in (de lär ju vara mångmiljonärer) kanske borde gå till hmm.. nått annat än TPB.. Jag menar de tjänar ju faktiskt pengar på andras verk utan att ge dom något betalt alls. Jag önskar verkligen att artisterna och programmerna kunde få ut nått av ställen som TPB. Och nä, jag tror fortfarande inte på att det funkar speciellt bra som "reklam" för deras skivor eller program eller spel. Vad jag vet så finns det inget som visar på det, och om det finns så lär det ju vara vinklat så det ryker om det..

På dagens eko, på radion, sa dom att dom krävdes på 1.2 milj för det var så mycket dom hade tjänat in. Sen om det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Känns inte så troligt dock att dom skulle vara mångmiljonärer.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Känns inte så troligt dock att dom skulle vara mångmiljonärer.

Är väl dock inte HELT 100% omöjligt att de inte är fullständigt ärliga med hur mycket de tjänar in dock

signatur
Skrivet av fanboy:

Det borde göras lite seriösa opinionsundersökningar först.

Kommer inte ihåg siffrorna, men hur många regelbundet piratkopierande svenskar fanns det vid undersökningen som gjordes förra gången detta var på tapeten? En miljon? Visst, det är en riktigt stor mängd folk att kriminalisera, men det är LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån majoritet i en folkomröstning.

I det stora hela så är de som vill legalisera kopiering och reformera upphovsrätten försvinnande få.

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Spectral:

Är väl dock inte HELT 100% omöjligt att de inte är fullständigt ärliga med hur mycket de tjänar in dock

Borde väl inte vara så svårt att ta reda på vilken inkomst de har, det är ju offentliga uppgifter.

Inaktiv

Måste man inte ha nån slags IQ på plus innan man blir åklagare?, det är inte dem fyra som lagt upp Carolas nya platta!.

Inaktiv

Hahaha vad pinsam dom är. snacka om att pissa i rymden.

Medlem
Skrivet av Ophe:
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Spectral:

Borde väl inte vara så svårt att ta reda på vilken inkomst de har, det är ju offentliga uppgifter.

Aldrig hört talas om att göra saker svart, skattefuska, osv?

men visst, möjligt att de inte är mångmiljonärer.. kostar väl en del att driva det också kan man tänka.

signatur
Medlem
Skrivet av fanboy:

Det borde göras lite seriösa opinionsundersökningar först.

Kommer inte ihåg siffrorna, men hur många regelbundet piratkopierande svenskar fanns det vid undersökningen som gjordes förra gången detta var på tapeten? En miljon? Visst, det är en riktigt stor mängd folk att kriminalisera, men det är LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån majoritet i en folkomröstning.

I det stora hela så är de som vill legalisera kopiering och reformera upphovsrätten försvinnande få.

Ser man så här då: Visst det är rätt få som håller på med, men det är garanterat många som gjort och som skulle tänka sig göra igen.

Sedan vill jag själv inte att man ska legalisera nedladdning fullt ut, däremot försöka komma fram till en gyllene medelväg.

signatur

BME
Medlem

Nu vet jag inte hur TPB styrs men att reklamintäkter används till något annat en själva driften av sidan känns ganska oförlåtligt, och då menar jag också arvoden för att sköta sidan, att någon tjänar ett uppehälle på att driva en torrentsida känns bara fel.

signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

Kommer FZ-filarkiv stängas nu? läste att VD:n på Rix Port80 eller va det föredetta VD som står åtalad.

Medlem
Skrivet av fanboy:

Vi kan väl göra en omröstning om mat också? Tror stora delar av svenska folket vill ha mat gratis..

jag är egentligen bara för att stoppa undan personer i fängelse om de betyder en fara för andra människor.

Så bankrånare borde inte kunna få fängelse? Eller inte de som gör det utan vapen iaf..

Skrivet av prophetic:

Så det är inte olagligt att sätta upp en site för knarklangare heller? Kan ha ett forum där alla som säljer knark kan få kontakt med folk som vill köpa, jag menar, jag delar ju själv inte ut drogor så hur kan siten vara olaglig?

Klart de är värda böter, för hur mycke de än går runt lagen så är det ju piratkopierat material de vill sprida.

EDIT: Typo, nöjd nu fanboy?
För övrigt vet jag inte varför du tror jag vaknat på fel sida? Försöker få folk att förstå att det knappast är rätt att fildela bara för att de lyckas gå runt lagen atm.

Skrivet av Solidus:

Nu vet jag inte hur TPB styrs men att reklamintäkter används till något annat en själva driften av sidan känns ganska oförlåtligt, och då menar jag också arvoden för att sköta sidan, att någon tjänar ett uppehälle på att driva en torrentsida känns bara fel.

Tja du, de miljonerna som de drar in måste ju hamna i någons fickor tillslut. Det är ju inte så att servrar äter pengar.

Skrivet av Heya:
Skrivet av fanboy:

Vi kan väl göra en omröstning om mat också? Tror stora delar av svenska folket vill ha mat gratis..

jag är egentligen bara för att stoppa undan personer i fängelse om de betyder en fara för andra människor.

Så bankrånare borde inte kunna få fängelse? Eller inte de som gör det utan vapen iaf..

Skrivet av prophetic:

Så det är inte olagligt att sätta upp en site för klarklangare heller? Kan ha ett forum där alla som säljer knark kan få kontakt med folk som vill köpa, jag menar, jag delar ju själv inte ut drogor så hur kan siten vara olaglig?

Klart de är värda böter, för hur mycke de än går runt lagen så är det ju piratkopierat material de vill sprida.

Du vaju skojig. Rullarruntpågolvetochskrattar....
Och nej en knarklangar sajt är inte olaglig.

signatur
Skrivet av Heya:

Om de utför sitt rån cleant, utan att orsaka psykologiska eller fysiska trauma hos sina offer, utan att fly i en vansinnesfärd som riskerar andra trafikanters liv och om de bedöms obenägna att begå brott igen, så ja, låt dem få röra sig fritt i samhället.

Jag är principiellt sett emot hur rättsamhället fungerar idag. Det tycks på så många punkter vara utformat för att mätta befolkningens hemdbegär, snarare än att förebygga brott och "bota" brottlisngar.

Jag säger dock inte att jag har förslag till bättre system själv, jag är bara ledsen över att mänskligheten fungerar som den gör.

Medlem

Eh, lär väl ta en kvart för dessa pojkar att plocka in nämnda summa pengar i donationer. Så att försöka sänka dessa med böter kommer aldrig att fungera.

Medlem

Själv tycker jag att piratkopierigen av film musik och spel är något bra!

Filmbolagen tjänar ändå oförskämt mycket pengar på en bra film att de egentligen inte behöver mer pengar. Många filmer spelar ju in sina utgifter mångfaldigt redan under första helgen på bio.

Musiken kan ju vara lite värre att försvara piratkopieringen av. Men jag är av den uppfattningen att piratkopieringen av en skiva faktiskt kan vara av godo, som exempelvis reklam... Dessutom är det fel att skivbolagen(De stora) tar ut en sådan profit på artisternas skivor att artisterna egentligen inte får ut så jäkla mycket av en såld skiva. Med andra ord är det skivbolagen som blir de stora förlorarna. Och som alla vet är stora bolag ONDA!

Spel är helt enkelt för dyrt att köpa. jag vet hur detta argument kommer att mötas. "Alla spel är så dyra pga sådana som du, som piratkopierar" Men jag anser att hade spelen varit kanske hälften så dyra så kulle jag köpt dem!

Jag är dock inte någon genomond människa. Om jag laddar hem något jag faktiskt gillar så KÖPER jag det efteråt.
Om det är något kasst har jag ju bara sparat pengar!

signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem
Skrivet av Heya:
Skrivet av fanboy:

Skrivet av prophetic:

Så det är inte olagligt att sätta upp en site för klarklangare heller? Kan ha ett forum där alla som säljer knark kan få kontakt med folk som vill köpa, jag menar, jag delar ju själv inte ut drogor så hur kan siten vara olaglig?

Vakna på fel sida idag?
Sen, vad är Klarklangare?
Musikanter?

signatur

123
Skriv svar