Problem med uppgradering till Telia 24/2,5 ????
Tjena !
Fick tag i ett Zyxel 660H Triple Play som ju ska fixa en högre upload men har märkt att modemet tappar uppkopplingen hela tiden efter att jag kört senaste uppgraderingen från Zyxel´s hemsida. Dsl-lampan lyser lite när den känner för det verkar det som. Någon som har något tips eller har varit ute för samma sak ????? Blir lite jobbigt att bara bli nedkopplade hela tiden !!!!!!
Jonas
Föreslår att du går igenom standardfelsökningen som telia erbjuder via supporten. Några ganska vanliga saker.
1. Teleproppen sitter inte i första jacket (där ledningarna kommer in i huset).
2. Teleproppen sitter inte längst in på jacket.
3. Första jacket är parallellkopplat, dvs alla fyra kablarna inuti jacket sitter på enbart två utav fyra skruvar. Det ska vara inkommande (från stationen) på nedre, och resten på övre.
4. Inkommande telekabel är skarvad eller kapad för att förlänga ledningen in i huset.
5. Kassa kablar, byt ut dom. Dom är en förbrukningsvara, lite som mjölk
6. Något på teleledningen stör ut modemet. Koppla ur samtliga telefoner och skruva loss ledningen som ansluter resten av jacken till första jacket.
7. Modemet står för nära utrustning som skickar ut elektromagnetisk strålning (dvs trådlösa routrar, trådlösa telefoner, mikrovågsugnar etc).
8. Datorn/routern som är inkopplad i modemet stör ut modemet (ex skickar konstiga paket som modemet inte kan processa) Testa att ansluta en annan dator och kolla om det blir stabilare.
9. Trasigt modem. Be telia skicka ett nytt.
10. För lång telekabel från jacket. Den kanske passerar någon el-ledning på vägen som orsakar interferens. Testa att sätta modemet jättenära jacket och dra en längre nätverkskabel istället.
11. Oxiderade ytor inuti telejacket. Skruva loss kabeln och putsa lite på ytorna med fil eller svinto.
Listan kan bli ganska lång, och detta är saker som supporten oftast vill att man kollar innan de skickar ut en tekniker. Så förslagsvis så kollar du det du kan förutom att byta modemet förstås. Det ska telia stå för. Kan lova dig att om du berättar att du testat ovanstående för supporten innan du ringde "bara för att vara säker" så kommer de vara ganska medgörliga.