Forna Sony-toppen Shawn Layden tycker gärna ofta och mycket om spelbranschen. I veckan pekade han på att det är onödigt med Playstation- och Xbox-konsoler. Skillnaderna är ju så små!
En av Laydens hjärtefrågor är något han anser vara ett stort problem i branschen, vilket kretsar kring att spel tar allt längre tid att utveckla och därmed blir dyrare. Lösningen: gör mindre spel!
"Lösningen: gör mindre spel!"
För Gamesindustry pekar han ut elefanten i rummet, och det är att ungefär en tredjedel faktiskt klarar spelet i fråga. Därmed missar lejonparten innehållet man lägger så mycket tid och cash på att utveckla. Kortare spel tar sig till spelarna snabbare.
Att bedöma spel efter antal timmar per krona är något förlegat, menar Layden. Dessutom är dagens gamers snarare rika på pengar än tid. Förr var det tvärtom – man man hårdrar det.
Det kallas grinding av en orsak.
Vidare tycker inte Layden att spelskaparna ska lägga alltför mycket på att jaga teknologiska landvinningar. Men "har detta förbättrat gameplay? Förbättrat berättelser?"
Så istället för att jaga det, låt oss återgå till speldesign.
Layden har berört ämnet flera gånger och lär göra det igen. Han har sett hur utvecklingar svällt och blivit kostsammare. När projekt blir så galet dyra vågar man inte hellre ta risker, vilket i sin tur leder till förutsägbara AAA-släpp. Laydens filosofi: mindre spel kan ge rikare spelglädje.