Större spelföretag som blir allt större och en förlorad spelhistoria. Ja, det är risker som Shawn Layden ser framöver för spelbranschen. Layden, tidigare vd för Sony Computer Entertainment America, lämnade sin post för fyra år sedan men fortsätter ha tydliga åsikter om branschen.
Layden tror att speljättarna som blir allt mer jättelika är en "fiende till kreativiten". Sony har köpt Bungie och Housemarque, medan Microsoft dragit upp spenderbyxorna till max och köpt både Activision Blizzard och Bethesda. Högre kostnader är också en fara, enligt ett föredrag som Layden höll på GamesIndustry.biz Investment Summit för snart två månader sedan.
Layden fördjupar sina åsikter i podcasten Lan Parties. AAA-blockbusters på 40–50 timmar kostar numera hundratals miljoner dollar att utveckla, och mindre företag som köps av stora riskerar att bli en del av detta maskineri – snarare än att få fortsätta utveckla de kreativa titlar de kan bäst.
Han medger dock att små studior som riskerar nedläggning förstås kan vinna på att köpas upp.
Historien riskerar att gå förlorad
Layden menar också att bevarandet av gamla spel alltjämt är i riskzonen. Bakåtkompatibilitet är visserligen en mer eller mindre del av dagens konsoler. PS3-titlar är däremot knepiga att spela (ett antal kan stremas via PS Plus), och nygamla PS1- och PSP-spel kommer i ett långsamt tempo.
Detta bör tas på större allvar, säger Layden bestämt.
Jag hoppas att fler inom branschen, särskilt de stora aktörerna, börjar inse att det finns en skyldighet och ett ansvar. Det här är inte något som vi bara slänger bort. Det är något som bör finnas kvar länge eftersom framtida generationer kommer att njuta av det på samma sätt som vi har gjort, och det är skandalöst att vi inte gör mer för att skydda det.