#Rockstar är en utvecklare som sannerligen lever upp till sitt namn. Tryggt på plats i samma båt som #CD Projekt kan de göra lite vad de känner för utan att förlora fansens kärlek och respekt, på ett sätt som EA, Activision och Ubisoft bara kan drömma om. Tänk er att pc-versionen av nästa Battlefield, Call of Duty eller Assassin’s Creed skulle dröja 1,5 år efter konsolreleasen – man skulle inte ens se de arga spelarna för alla högafflar.
Men Rockstar kommer, som de branschens rockstjärnor de är, undan med precis den manövern. Istället för sura miner så är de flesta mer hypade än någonsin när [g="Grand Theft Auto V"] äntligen gör pc-debut. Och lyckligtvis har de inte väntat förgäves.
När Niko Bellic klev iland i Liberty City då pc-versionen av #GTA IV lanserades var det mycket som inte stod rätt till med optimeringen, och först efter flertalet patchar blev det den upplevelse pc-spelarna förtjänade. Denna traumatiska introduktion har dröjt sig kvar i minnet som ett orosmoln och skingras inte helt denna gång heller; Rockstar Social Club agerar DRM som vissa haft svårt att koppla upp till samtidigt som andra inte ens kunnat installera spelet. Men för mig har upplevelsen varit en enda stekhet, kalifornisk sol.
Rockstar kallar pc-versionen av GTA V för “den ultimata utgåvan” och jag håller med dem. Min dator ligger runt de rekommenderade systemkraven, vilket medför att Los Santos med omnejd förvandlas till en grafisk godispåse fylld med läckerheter (som kan maxas på stabil fps på vår maffiga testrigg!). Endast de något åldrade karaktärsmodellerna agerar tveksam pralin med körsbärslikör, i övrigt njuter jag av grafiksnasket; vågor som bryts mot bländande vita sandstränder, ljuset som reflekteras i den välpolerade lacken på min sportbil och den mörkröda solnedgången ute på landsbygden är bara några av de ögonblick som frestar ögonen ännu bättre än de tidigare versionerna.
Vi säger - det är stabilt!
Det jag uppskattar allra mest är att glida runt i de snygga miljöerna i bilduppdateringen 60 fps. Den gör en otrolig skillnad till det bättre för hela upplevelsen, särskilt bakom ratten på en snabb bil, även om den sviktar ibland när det är riktigt mycket grafiska effekter i kombination med tung trafik. Men det händer tillräckligt sällan för att jag ska se mellan fingrarna (och vill jag verkligen inte ha något fps-ras så kan jag ju alltid pilla mer med inställningarna).
Förutom det grafiska ansiktslyftet är pc-versionen i stort sett samma spel som släpptes till Playstation 4 och Xbox One i november förra året. Den stora nyheten är Rockstar Editor – ett verktyg för att skapa filmklipp i spelet. Det tog mig ungefär fem minuter att slänga ihop en kortfilm med text och musik som jag laddade upp till Youtube direkt från spelet (se nedan). Men den som har högre ambitioner än så kan utföra riktiga stordåd.
Möjligheten att gå in i ett director mode och placera ut skådespelare och knåpa med inställningar gör editorn till ett filmverktyg att räkna med även för större projekt. Den är dessutom inte överdrivet krånglig att lära sig och kan mycket väl ge upphov till en hel generation av lysande (och stötande) machinima-regissörer. Användarskapat material är alltid en bra idé och Rockstar Editor har stor potential att göra ett ordentligt avtryck på den fronten.