Grounded på Playstation 5 både flyter och ser sämre ut än Xbox Series X-versionen. Den slutsatsen drar tekniktyckarna Digital Foundry när de kikat närmare på färska PS5-versionen.

Man har också provåkt Grounded till Switch, som också har problem (men mer väntat i det här fallet). Den dynamiska upplösningen på PS5 är svagare än Series X-diton; mellan 1080p och 1215p kontra 1512p och 4K. Enligt Digital Foundry märks detta definitivt inte i flytet. Snarare tvärtom. Spelet dippar till 50 (ibland 45) fps medan det på Xbox Series X rullar i stabila 60 fps.

I effekter och texturkvalitet är läget i stort sett likvärdigt. Dock har PS5:an bättre "geometry LOD", vilket innebär att objekt läses in från ett längre avstånd. Skuggorna på PS5 tycks vara av högre kvalitet, och det är här man tror förklaringen kanske finns till varför konsolerna presterar olika.

Man är dock inte helt säker. Det återstår också att se vad patchar kan göra.

På Switch siktar Grounded på 30 fps och vanlig upplösning i dockat läge är 600p. Kanske inte oväntat då konsoler är gammal och klart svagare. Se mer från testet i videon eller läs här.