Hurra, vi är för korkade för att koloniseras av aliens!

Medlem
Skrivet av tjorb:

Varför borde du inte? Frittfram att ifrågasätta mig.
Av min erfarenhet så tar jag hans inlägg seriöst. Han kan säga efteråt att det var sarkasm eller humor. Säg att det nu var det, vad fyller hans inlägg för funktion förutom att håna den andra sidan som han anser har tomma argument?

Det är ju ändå vad jag tolkar som hans åsikt oavsett.

Jag ser inte problemet i att fortsätta diskussionen. Om folk inte vill delta, så låt bli att svara.

Satir är humor det med, och naturligtvis ska du inte ta mitt inlägg mer seriöst än så. Jag skrev seriösare inlägg i den andra tråden, här är ju krönikan i sig humor. Att inlägget sedan speglar hur fånig diskussionen har blivit i tråden är en annan femma. Den var ju ett hopkok av de sk. argumenten jag redan läst i tråden...den hemska minoriteten som kräver ändringar, utpekandet av upplevda skyldiga som "vänsterfeminister", woke, PK, transpersoner, tjockisar med rosa hår...fan och hans moster. Ifall du känner det utpekad bara för att jag vände tvärtom på dumheterna kanske det hade en anledning?
Hade jag velat "trolla" någon hade jag ju åtminstone försökt framstå som jag menade allvar...tycker du att mitt inlägg lät allvarligt? Att du bara orkar.

Någonting annat jag märkt, som är ganska vanligt är hur någon som inte längre har någonting vettigt att tillföra, istället försöker hitta irrelevanta sidospår att tjafsa med sin "meningsmotståndare" om, bara för tjafsandets skull. Låter det bekant?

Medlem
Skrivet av Ender:

Satir är humor det med, och naturligtvis ska du inte ta mitt inlägg mer seriöst än så. Jag skrev seriösare inlägg i den andra tråden, här är ju krönikan i sig humor. Att inlägget sedan speglar hur fånig diskussionen har blivit i tråden är en annan femma. Den var ju ett hopkok av de sk. argumenten jag redan läst i tråden...den hemska minoriteten som kräver ändringar, utpekandet av upplevda skyldiga som "vänsterfeminister", woke, PK, transpersoner, tjockisar med rosa hår...fan och hans moster. Ifall du känner det utpekad bara för att jag vände tvärtom på dumheterna kanske det hade en anledning?
Hade jag velat "trolla" någon hade jag ju åtminstone försökt framstå som jag menade allvar...tycker du att mitt inlägg lät allvarligt? Att du bara orkar.

Jag tycker inte ditt inlägg lät alvarligt. Det betyder inte att du inte menade vad du skrev.

Folk från båda sidor går till överdrift väldigt ofta. Jag störde mig på att du sa att det var polariserat och onyanserat efter att du spätt på med ditt tidigare inlägg. Och det är väl det jag pratat om mestadels i denna tråden.

Citat:

Någonting annat jag märkt, som är ganska vanligt är hur någon som inte längre har någonting vettigt att tillföra, istället försöker hitta irrelevanta sidospår att tjafsa med sin "meningsmotståndare" om, bara för tjafsandets skull. Låter det bekant?

Med tanke på vad vi pratade om gällande dragons dogma 2 och dina walls of text när jag försökte hålla mig till dom två punkterna jag hade argumenterat för så kanske du borde ställa den frågan till dig själv?

Medlem
Skrivet av tjorb:

Jag tycker inte ditt inlägg lät alvarligt. Det betyder inte att du inte menade vad du skrev.

Folk från båda sidor går till överdrift väldigt ofta. Jag störde mig på att du sa att det var polariserat och onyanserat efter att du spätt på med ditt tidigare inlägg. Och det är väl det jag pratat om mestadels i denna tråden.

Med tanke på vad vi pratade om gällande dragons dogma 2 och dina walls of text när jag försökte hålla mig till dom två punkterna jag hade argumenterat för så kanske du borde ställa den frågan till dig själv?

Kämpa, tjorb, kämpa!

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Vad tycker ni om Lara Crofts resa då?
<Uppladdad bildlänk>

Hon har alltid varit en stark kvinna. Tycker hon ser ut som en pinuppa på bilden till vänster och är mycket coolare nu. Eve i Stellar Blade är mer vänster än höger för mig, liksom lite fånigt att hon ser ut så där... Men jag har inte spelat spelet, och utseende är ju inte allt.

I bilden till vänster är Lara i Tomb Raider 1 hur cool som helst. Självsäker, roliga kommentarer och stenhård. I bilden till höger är Lara ung, vilsen och virrig. Inte cool alls.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag är inte alls insatt i debatten om Stellar Blade. Jag pratar från ett brett samhällsperspektiv. Att vänsterpartister vill ha porrförbud tar mig tillbaka till min sexualförtryckta uppväxt i frikyrkan. Att folk blir upprörda av nakenhet i spel hör till den bredare nypuritanska rörelsen.

Det är inte bara vissa grupper på vänster som vill förbjuda porr. Det sträcker sig över hela det politiska spektrat.

Meanwhile så hör jag många på vänstern som monterar ner alla porrfri barndoms argument tex, för PFB snackar bara en massa skit.

Skrivet av arelion:

I bilden till vänster är Lara i Tomb Raider 1 hur cool som helst. Självsäker, roliga kommentarer och stenhård. I bilden till höger är Lara ung, vilsen och virrig. Inte cool alls.

Jag har inget emot gamla Lara, men nya Lara är både sexigare och coolare. Kanske för att hon känns mer "verklig"

Geeks Gaming

*läser krönikan*

Haha, vad kul skrivet 😂

*läser tråden* Ha….ha….ha…

Okej, det där är ju direkt skrämmande!

Medlem

Haha underbart! Jag har inte spelat spelet eller hängt med speciellt mycket i kontroversen men du borde skriva en bok! Jag hade läst den! ❤️😄

Redaktör
Skrivet av gorbatjov:

Haha underbart! Jag har inte spelat spelet eller hängt med speciellt mycket i kontroversen men du borde skriva en bok! Jag hade läst den! ❤️😄

Tack! Jag snodde stilen från en bok: ”Svålhålet” av Mikael Niemi. Rekommenderas varmt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Detta har ingenting med censur att göra. Censur är när en makthavare kliver in och förbjuder saker.

Precis så är det. Exempel på ÄKTA censur är:

-Pippi Långström på SVT, hennes pappa är numera *tystnad*-kung.

-Om du utrycker en hälsosam skeptism mot vaccin

-Om du vill läsa nyheter på RT, Russia Today.

-Om du inte till 100% håller med HBTQ-lobbyn.

-Om du belyser korruptionen.

Mycket blir censurerad genom ett kryphål som media kallar "press etik".

Sverige knappar in på Kina.

Får detta inlägg vara kvar? Får jag ha så hemska åsikter? Bäst att staten lägger sig i va?


signatur

|.|

Skrivet av Mr_Qi:

Precis så är det. Exempel på ÄKTA censur är:

-Pippi Långström på SVT, hennes pappa är numera *tystnad*-kung.

-Om du utrycker en hälsosam skeptism mot vaccin

-Om du vill läsa nyheter på RT, Russia Today.

-Om du inte till 100% håller med HBTQ-lobbyn.

-Om du belyser korruptionen.

Mycket blir censurerad genom ett kryphål som media kallar "press etik".

Sverige knappar in på Kina.

Får detta inlägg vara kvar? Får jag ha så hemska åsikter? Bäst att staten lägger sig i va?

Vilka är dina hemska åsikter? Menar du på fullaste allvar att vi t ex ska ha kvar n-ordet i ett barnprogram, eller vad är du ute efter?

Medlem
Skrivet av tjorb:

Varför borde du inte? Frittfram att ifrågasätta mig.
Av min erfarenhet så tar jag hans inlägg seriöst. Han kan säga efteråt att det var sarkasm eller humor. Säg att det nu var det, vad fyller hans inlägg för funktion förutom att håna den andra sidan som han anser har tomma argument?

Det är ju ändå vad jag tolkar som hans åsikt oavsett.

Jag ser inte problemet i att fortsätta diskussionen. Om folk inte vill delta, så låt bli att svara.

Nja, jag tänkte väl mer att det blir mer off-topic, och jag känner inte för att dra iväg på det spåret mer.
Var gränsen ska gå mellan lite acceptabelt OT och helt urspårat däremot... det är inte min sak att avgöra, men jag kände att jag ändå ville fråga hur du resonerade. Inget illa menat direkt mot någon. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack! Jag snodde stilen från en bok: ”Svålhålet” av Mikael Niemi. Rekommenderas varmt.

Då kanske man skulle kika in den då!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det bör väl stå "self-censorship" ja, eftersom det är företaget Nintendo - lagstiftare eller andra auktoriteter - som fattar beslutet. Sen kanske det finns språkliga skillnader. Breda och allmänna definitioner här och här.

Hur kommer det sig att era egna artiklar gång på gång då använder order felaktigt, enligt din definition?

https://www.fz.se/nyhet/174768-the-stanley-parable-censureras...
https://www.fz.se/nyhet/177119-overlevnadsspelet-rust-censure...
https://www.fz.se/nyhet/275877-assassins-creeds-historiska-la...
https://www.fz.se/nyhet/188279-piratversionen-av-the-sims-4-c...
https://www.fz.se/nyhet/167457-fire-emblem-rumpa-censureras-i...
https://www.fz.se/nyhet/276350-helvetesresan-agony-censureras

Redaktör

För att vi inte diskuterat hur ordet "censur" ska användas, sannolikt för att ingen känt att det behövts.

Det finns olka tolkningar och betydelser (som alltid i språk), men definitionerna jag nämde är väldigt spridda och används ofta av svenska medier. Dessa två står även på svenska Wikipedia. Minns jag rätt användes de också när jag pluggade Medie- och kommunikationsvetenskap. Det är möjligt att den engelska betydelsen är bredare och funkar lite annorlunda, vilket skulle kunna förklara varför det står "censur" och inte "självcensur" i nyheterna du länkade: vi påverkas ju av andra språk.

Men fortfarande: det finns en viktig skillnad mellan censur och självcensur, nämligen vem som bär ansvaret för att innehåll begränsas. I första fallet lagen/staten/makthavaren, i andra fallet är det sjävvalt (möjligen pga tryck utifrån, men det är fortfarande ett val, inte tvång).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

För att vi inte diskuterat hur ordet "censur" ska användas, sannolikt för att ingen känt att det behövts.

Det finns olka tolkningar och betydelser (som alltid i språk), men definitionerna jag nämde är väldigt spridda och används ofta av svenska medier. Dessa två står även på svenska Wikipedia. Minns jag rätt användes de också när jag pluggade Medie- och kommunikationsvetenskap. Det är möjligt att den engelska betydelsen är bredare och funkar lite annorlunda, vilket skulle kunna förklara varför det står "självcensur" och inte "censur" i nyheterna du länkade: vi påverkas ju av andra språk.

Men fortfarande: det finns en viktig skillnad mellan censur och självcensur, nämligen vem som bär ansvaret för att innehåll begränsas. I första fallet lagen/staten/makthavaren, i andra fallet är det sjävvalt (möjligen pga tryck utifrån, men det är fortfarande ett val, inte tvång).

Lite intressant i sammanhanget är väl också hur ordet åberopas och när. Ifall en spelutvecklare patchar sitt spel och gör tonvis med förändringar så är det ju ganska sällan (läs: aldrig) någon som skriker att saker "censurerats" bort. Möjligtvis kan en del hävda att någonting blivit "nerfat" när något de favoriserade ändrades eller tog bort.
Skulle det däremot röra den procentuella mängden hud eller byststorlek på en vanligen sexualiserad kvinnlig karaktär...ja men jäklar, då blir det liv i lådan

Nu skulle det ju inte förvåna mig ifall det är Sony som ligger bakom ändringen, vilket inte kan ses som något ovanligt. Ifall ett spel som släpps under deras flagg gått längre än vad de anser är ok för deras målgrupp så lär de ju säga ifrån.
Det som är uppseendeväckande i det här fallet är snarare (i mina ögon) den extrema reaktionen hos vissa för en sak som är så obetydlig.
Spelet verkar ju sälja något enormt, huvudrolls innehavarinnan är fortfarande lättklädd, och gameplay höjs ju till skyarna och porr finns fortfarande att tillgå på internet för de som inte nöjer sig med spelet.

Aja, mänskligheten kan väl in mildaste fall beskrivas som intressant.

Medlem

Nu är det ju rätt gamla artiklar du citerar (de flesta är över 10 år, medan några "bara" är 6 år).
Så du borde nog kanske skriva "använde" snarare än "använder".

Det finns en lite nyare artikel som berör ämnet och använder formuleringen "censur": artikel kring Martha is Dead från 2022.

Där diskuteras aspekterna du är inne på i kommentarsfältet, och i just det fallet blir det väl lite luddigt med gränsdragningen mellan censur och självcensur, då det inte är helt transparent vad som faktiskt lett till förändringen. Då kommer vi till den filosofiska frågan var bevisbördan ligger dessutom. Är det självcensur om inte censur kan konkret påvisas, eller tvärtom? Var ska misstankarna hamna?

Enligt NE, SAOB (samt SO och SAOL) och sakkunniga är det skillnad på censur och självcensur, där den första termen innebär en direkt och konkret påtryckning från makthavare/myndigheter, medan den andra benämningen är bra mycket mer omfattande. Där kan en lång rad faktorer inkluderas som leder till samma slutresultat - att en text/en bild/video/annat verk blir reviderat. (Se lite mer info hos Brottsoffermyndigheten, påtryckningar som leder till självcensur kan i allra högsta grad vara brottsliga och där går man in lite på balansgången mellan självcensur och censur.)

Då kan vi hoppa över till den mer etymologiska utvecklingen - om något censureras blir det censurerat, så långt kan vi nog vara eniga. Om något självcensureras, ska det då benämnas att ett verk blivit "självcensurerat" eller bara censurerat? Resultatet är ju i praktiken detsamma då verket blivit reviderat bortom skaparens ursprungliga intention. (Se ovan definitioner kring censur kontra självcensur.) Ska vi komma på/använda en ny/annan term som bara beskriver själva resultatet i stället, då det blir lite klarare?

För när två olika saker leder till ett identiskt resultat och processen är snarlik kan det bli rörigt - det kan bli lätt att blanda ihop orsak och verkan, och orsakerna (censur kontra självcensur) kan skilja medan verkan (ett reviderat verk bortom skaparens intention) blir densamma.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nu är det ju rätt gamla artiklar du citerar (de flesta är över 10 år, medan några "bara" är 6 år).
Så du borde nog kanske skriva "använde" snarare än "använder".

Det finns en lite nyare artikel som berör ämnet och använder formuleringen "censur": artikel kring Martha is Dead från 2022.

Där diskuteras aspekterna du är inne på i kommentarsfältet, och i just det fallet blir det väl lite luddigt med gränsdragningen mellan censur och självcensur, då det inte är helt transparent vad som faktiskt lett till förändringen. Då kommer vi till den filosofiska frågan var bevisbördan ligger dessutom. Är det självcensur om inte censur kan konkret påvisas, eller tvärtom? Var ska misstankarna hamna?

Enligt NE, SAOB (samt SO och SAOL) och sakkunniga är det skillnad på censur och självcensur, där den första termen innebär en direkt och konkret påtryckning från makthavare/myndigheter, medan den andra benämningen är bra mycket mer omfattande. Där kan en lång rad faktorer inkluderas som leder till samma slutresultat - att en text/en bild/video/annat verk blir reviderat. (Se lite mer info hos Brottsoffermyndigheten, påtryckningar som leder till självcensur kan i allra högsta grad vara brottsliga och där går man in lite på balansgången mellan självcensur och censur.)

Då kan vi hoppa över till den mer etymologiska utvecklingen - om något censureras blir det censurerat, så långt kan vi nog vara eniga. Om något självcensureras, ska det då benämnas att ett verk blivit "självcensurerat" eller bara censurerat? Resultatet är ju i praktiken detsamma då verket blivit reviderat bortom skaparens ursprungliga intention. (Se ovan definitioner kring censur kontra självcensur.) Ska vi komma på/använda en ny/annan term som bara beskriver själva resultatet i stället, då det blir lite klarare?

För när två olika saker leder till ett identiskt resultat och processen är snarlik kan det bli rörigt - det kan bli lätt att blanda ihop orsak och verkan, och orsakerna (censur kontra självcensur) kan skilja medan verkan (ett reviderat verk bortom skaparens intention) blir densamma.

Som jag ser det så är självcensur en underkategori av censur. Så oavsett vilket ord man applicerar, så är båda censur.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Som jag ser det så är självcensur en underkategori av censur. Så oavsett vilket ord man applicerar, så är båda censur.

Tja, så *kan* man ju se det - men jag har inte hittat några belägg för att så skulle vara fallet annat än etymologiskt/språkligt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag längtar tills den dagen utvecklarna får göra vad de vill med sina spel utan att högafflarna plockas fram.

Utvecklarna får göra vad de vill.

Recensenter får göra vad de vill.

Distributörer får göra vad de vill.

Steam för göra vad de vill.

osv.

(I stort sett, det finns ju lagar att förhålla sig till.)

Dock, vill du ha rätten för utvecklare att göra vad de vill utan konsekvenser, så är det något helt annat.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Utvecklarna får göra vad de vill.

Recensenter får göra vad de vill.

Distributörer får göra vad de vill.

Steam för göra vad de vill.

osv.

(I stort sett, det finns ju lagar att förhålla sig till.)

Dock, vill du ha rätten för utvecklare att göra vad de vill utan konsekvenser, så är det något helt annat.

Kom igen, du vet vad jag menar. Förr räckte det med att inte köpa varan du inte gillade. Nu ska den också häcklas och förlöjligas och det gäller inte bara verket utan även upphovsmakarna ska hängas. Bara de själva vet varför ändringen gjordes. Utvecklarna kanske inte var nöjda, sånt händer. Tur är väl det, se bara på NMS och Cyberpunk.

Oavsett hur censur definieras så är det inte vad som har hänt här. Spel med mycket sex och blod är inte direkt kontroversiellt idag och spelet har en 18års stämpel. Alla kan vara lugna, ingen försöker ta era bara bröst ifrån er.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Precis så är det. Exempel på ÄKTA censur är:

-Pippi Långström på SVT, hennes pappa är numera *tystnad*-kung.

-Om du utrycker en hälsosam skeptism mot vaccin

-Om du vill läsa nyheter på RT, Russia Today.

-Om du inte till 100% håller med HBTQ-lobbyn.

-Om du belyser korruptionen.

Mycket blir censurerad genom ett kryphål som media kallar "press etik".

Sverige knappar in på Kina.

Får detta inlägg vara kvar? Får jag ha så hemska åsikter? Bäst att staten lägger sig i va?

Haha. Vad är detta? Du skämtar lite här va? Du har dock rätt i att vi närmar oss Kina men det gäller inte censur utan övervakning. Där har vi nog snart gått om.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Haha. Vad är detta? Du skämtar lite här va? Du har dock rätt i att vi närmar oss Kina men det gäller inte censur utan övervakning. Där har vi nog snart gått om.

Jo, vi närmar oss Kina när det kommer till censur.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-stoppar-publicering-pa...

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Jo, vi närmar oss Kina när det kommer till censur.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-stoppar-publicering-pa...

Hahahaha. Nej.

Sverige ligger på plats 3 i världen när det gäller pressfrihet enligt Reportrar utan gränser. Kina på plats 172. Vi är ungefär så långt från Kina som man kan komma, när det kommer till censur.

Pressfriheten, precis som de flesta andra fri- och rättigheter, är inte absolut. Inte någonstans på planeten. Men att ens insinuera att vi närmar oss Kina, även om pressfriheten marginellt försämras även i Sverige, är rent vansinne.

Skrivet av GustavA:

Haha. Vad är detta? Du skämtar lite här va? Du har dock rätt i att vi närmar oss Kina men det gäller inte censur utan övervakning. Där har vi nog snart gått om.

Och också nej. Övervakningen i Kina är rent bisarr jämfört med i Sverige - och du kommer med största sannolikhet aldrig att få uppleva något som är i närheten här. Pratar vi övervakningskameror slår Kina omvärlden med så många hundratals procent att det nästan blir tragikomiskt. För att Sverige skulle ha lika många som Kina per capita skulle vi behöva i runda slängar 5 miljoner stycken. Polisen har målet att nå 2500st år 2024. Länsstyrelserna hade 2017 beviljat 33 000. Kontrasten mot Kina är liksom rent bisarr.

Om vi pratar Internet specifikt är Kina återigen ett av de värsta länderna/det värsta landet på planeten. Och Sverige (och Västeuropa i allmänhet) hamnar långt upp på de listorna. Samma sak gäller rankningar för frihet eller demokratiskt index (där personlig integritet är en del).

Kina spelar nästan i en egen liga i botten på de listorna, medan Sverige rör sig återkommande i toppskiktet. Är allt perfekt? Nej. Sker ibland försämringar? Ja. Det betyder inte att vi är i närheten av Kina. Skillnaden är fortfarande rent extrem, och att hävda annat är återigen bara rena galenskaper.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Jo, vi närmar oss Kina när det kommer till censur.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-stoppar-publicering-pa...

Räknas det som censur när inget publiceras? Nä men den lagen är såklart fel även om det finns undantag om informationen har ett journalistiskt värde. Ska bli intressant att följa när det första fallet kommer upp i rätten. Först då får vi väl se var gränsen går. Men det här känns som en diskussion för en annan tråd.

Skrivet av PeTTs0n:

Hahahaha. Nej.

Sverige ligger på plats 3 i världen när det gäller pressfrihet enligt Reportrar utan gränser. Kina på plats 172. Vi är ungefär så långt från Kina som man kan komma, när det kommer till censur.

Pressfriheten, precis som de flesta andra fri- och rättigheter, är inte absoluta. Inte någonstans på planeten. Men att ens insinuera att vi närmar oss Kina, även om pressfriheten marginellt försämras även i Sverige, är rent vansinne.

Och också nej. Övervakningen i Kina är rent bisarr jämfört med i Sverige - och du kommer med största sannolikhet aldrig att få uppleva något som är i närheten här. Om vi pratar Internet specifikt är Kina återigen ett av de värsta länderna/det värsta landet på planeten. Och Sverige (och Västeuropa i allmänhet) hamnar långt upp på de listorna. Samma sak gäller rankningar för frihet eller demokratiskt index (där personlig integritet är en del).

Kina spelar nästan i en egen liga i botten på de listorna, medan Sverige rör sig återkommande i toppskiktet. Är allt perfekt? Nej. Sker ibland försämringar? Ja. Det betyder inte att vi är i närheten av Kina. Skillnaden är fortfarande rent extrem, och att hävda annat är återigen bara rena galenskaper.

Kan bara hålla med om precis allt, här. Tack för ett nyanserat och välskrivet inlägg! Jag tycker det är synd att det ofta, inte alltid, blir så extrema resonemang när saker och ting diskuteras på nätet. Mer sånt här, tack.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Kan bara hålla med om precis allt, här. Tack för ett nyanserat och välskrivet inlägg! Jag tycker det är synd att det ofta, inte alltid, blir så extrema resonemang när saker och ting diskuteras på nätet. Mer sånt här, tack.

Nja, jag vill helst inte spåra ur så jäkligt som jag egentligen gjorde i det inlägget - men när det hävdas rätt galna grejer vill jag gärna lägga fram åtminstone någorlunda underbyggda källor som påvisar motsatsen. Blir trött på när saker förenklas och polariseras, inte minst när det blir så extremt. Men tack. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar