Medlem
Skrivet av SunShine:

Nu har jag spelat i ca 7 timmar och en ska jag märkt än så länge är hur extremt välgjort och polerat detta spelet är.
Var längesedan jag spelade ett spel som fungerar så här bra från dag ett

En annan sak är ju att det är uppenbart att hela debatten kring Eve och huruvuda man objektifera kvinnor eller inte är ett rent o skärt hittepå problem.
Än så länge har det inte varit en enda kamera vinkel som fokuserar på hennes röv, skrev eller bröst. Man får ju som spelare isåfall manuellt greja detta.
Eve pratar även som en normal kvinna till skillnad från ex Bayonetta där hon mer ofta än inte pratar som om hon är konstant kåt.

Nej det här var ett hittepå problem utan dess like, såvida spelet inte ändrar karaktär rejält längre in.

Har sett lite videos av det och gameplayet ser kul ut. Något jag inte kunde sluta tänka på i varje cutscene med karaktärerna hur mycket brösten rörde sig, minsta rörelse i karaktären och de började guppa så smått.

Det är helt klart ett val spelutvecklaren gjort. Påminde om de gamla Dead or Alive-spelen!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Jag väljer att se den här idiotiska kampanjen som ett tecken på hur otroligt bra vi människor har det idag. Vi hittar de fånigaste av strider att ställa oss på barrikaderna för.

Tycker inte det är så fånigt. Det handlar i grund och botten om att stå upp för konsumenträtt och stå emot falsk marknadsföring och censur, alla viktiga frågor som handlar om mer än bara ett spel.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker inte det är så fånigt. Det handlar i grund och botten om att stå upp för konsumenträtt och stå emot falsk marknadsföring och censur, alla viktiga frågor som handlar om mer än bara ett spel.

Det är tragiskt att fler inte ifrågasätter mer.
Det handlar inte om det visuella.
Struntar man i att ifrågasätta kan man inte komma och gnälla sen när vi kunder behandlas mycket värre.

Medlem

Närmare 200 inlägg och man får verkligen leta med ljus och lykta för att hitta någons faktiska åsikter kring själva spelet och vad som tycks om det hittills. Detta verkar väcka känslor på en nivå som jag som haft koll på spelet sedan det först visades inte var beredd på. Jag är mitt uppe i FFVII Rebirth men jag tog mig faktiskt tiden att slutföra Stellar Blade-demon igår kväll.

Jag är faktiskt positivt överraskad över framför allt spelets stridssystem, som jag tycker är riktigt bra och som för mig känns ganska Souls-inspirerat vilket jag inte alls väntade mig. Det märks att man kommer att behöva lära sig att tajma dodge, parry och lära sig olika färdigheter för att besegra fienderna i spelet, och inte bara hamra på samma knapp om och om igen. Även stor variation på fiender bara på de 1-2 timmar det tog att nå slutet.
Det blir definitivt ett köp av mig framöver och jag ser fram emot att spela mer.

Personligen tänker jag inte ge mig in i någon djupare diskussion kring hur Eve porträtterats men jag vill bara nämna att Sony, som visserligen inte äger ShiftUp men som likväl publicerat spelet, ändå ska ha beröm för att man ställer sig bakom sina utvecklare oavsett vision.
Kolla bara på Stellar Blade med en karaktär som Eve och jämför det med The Last of Us Part 2, som har några av de mest omdiskuterade karaktärerna någonsin i ett spel men som känns som motsatser till Eve. Du har b.la. en stark kvinnlig karaktär som Ellie, som inte är speciellt sexualiserad överhuvudtaget men även Abby som skapade ramaskri för att hon var biffig och ansågs ha alltför maskulina attribut. Hon var inte attraktiv nog, tyckte många. Om det stör folk att en karaktär inte designats på ett sätt som man inte själv tilltalas av eller tycker överdrivits på ett sätt som gör att det stör upplevelsen så är det väl helt okej men jag förstår inte riktigt att folk blir så upprörda och lägger så mycket tid på att argumentera om det på nätet.

Båda dessa spel har Sony och Playstation som mer eller mindre gemensam nämnare och båda skapar debatt kring sin porträttering av kvinnliga karaktärer men av helt olika anledningar. Jag säger inte att reaktionerna kring det är positiva för alla vet att så ofta inte är fallet men jag måste ändå säga att det är positivt att vi har en mångfald och att olika visioner får samexistera. Sony är nog dessutom väldigt nöjda med den enorma uppmärksamhet som dessa spel skapat då det garanterat leder till ökad försäljning.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Närmare 200 inlägg och man får verkligen leta med ljus och lykta för att hitta någons faktiska åsikter kring själva spelet och vad som tycks om det hittills. Detta verkar väcka känslor på en nivå som jag som haft koll på spelet sedan det först visades inte var beredd på. Jag är mitt uppe i FFVII Rebirth men jag tog mig faktiskt tiden att slutföra Stellar Blade-demon igår kväll.

Jag är faktiskt positivt överraskad över framför allt spelets stridssystem, som jag tycker är riktigt bra och som för mig känns ganska Souls-inspirerat vilket jag inte alls väntade mig. Det märks att man kommer att behöva lära sig att tajma dodge, parry och lära sig olika färdigheter för att besegra fienderna i spelet, och inte bara hamra på samma knapp om och om igen. Även stor variation på fiender bara på de 1-2 timmar det tog att nå slutet.
Det blir definitivt ett köp av mig framöver och jag ser fram emot att spela mer.

Personligen tänker jag inte ge mig in i någon djupare diskussion kring hur Eve porträtterats men jag vill bara nämna att Sony, som visserligen inte äger ShiftUp men som likväl publicerat spelet, ändå ska ha beröm för att man ställer sig bakom sina utvecklare oavsett vision.
Kolla bara på Stellar Blade med en karaktär som Eve och jämför det med The Last of Us Part 2, som har några av de mest omdiskuterade karaktärerna någonsin i ett spel men som känns som motsatser till Eve. Du har b.la. en stark kvinnlig karaktär som Ellie, som inte är speciellt sexualiserad överhuvudtaget men även Abby som skapade ramaskri för att hon var biffig och ansågs ha alltför maskulina attribut. Hon var inte attraktiv nog, tyckte många. Om det stör folk att en karaktär inte designats på ett sätt som man inte själv tilltalas av eller tycker överdrivits på ett sätt som gör att det stör upplevelsen så är det väl helt okej men jag förstår inte riktigt att folk blir så upprörda och lägger så mycket tid på att argumentera om det på nätet.

Båda dessa spel har Sony och Playstation som mer eller mindre gemensam nämnare och båda skapar debatt kring sin porträttering av kvinnliga karaktärer men av helt olika anledningar. Jag säger inte att reaktionerna kring det är positiva för alla vet att så ofta inte är fallet men jag måste ändå säga att det är positivt att vi har en mångfald och att olika visioner får samexistera. Sony är nog dessutom väldigt nöjda med den enorma uppmärksamhet som dessa spel skapat då det garanterat leder till ökad försäljning.

Tänkte också på det med antal inlägg, och 99% av dem handlar om utstyrelsen på Eve...Knappt någon som diskuterar om själva spelet i sig trots att det finns ett demo...och tror det första inlägget om själva gameplay (sida 6!), var SunShines inlägg. Där är t.o.m vissa som går så långt att de bojkottar spelet pga hennes klädsel haha (gör man det för en så liten anledning, så var man aldrig intresserad av spelet från början, oavsett utstyrelse). Minns att folk störde sig på Abbie för hon var biffig, folk stör sig på den kvinnliga karaktären i kommande Fable, för hon är oattraktiv (bli inte förvånad om vissa bojkottar 😆), själv brydde/bryr jag inte mig, då jag betraktar spel likt konst och tar spelet för vad det är.

Själv har man spelet spel (t.ex. MGS), där karaktärer har haft konstiga, avslöjande utstyrslar, har fnissat åt det, spelat vidare och inte tänkt mer på det. Jag är glad över att jag inte orkar bry eller lägga ner energi om sådana petitesser. Det viktiga för mig är att spelet är intressant och har kul gameplay, vilket detta spel verkar ha.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Har sett lite videos av det och gameplayet ser kul ut. Något jag inte kunde sluta tänka på i varje cutscene med karaktärerna hur mycket brösten rörde sig, minsta rörelse i karaktären och de började guppa så smått.

Det är helt klart ett val spelutvecklaren gjort. Påminde om de gamla Dead or Alive-spelen!

Ja de har rätt grym fysik på det mesta men det aldrig något fokus på det. Kameran zommar inte in på hennes bröst eller rumpa eller så som det gör i ex bayonetta.
Så jag tänker inte ens på det om jag ska vara ärlig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja de har rätt grym fysik på det mesta men det aldrig något fokus på det. Kameran zommar inte in på hennes bröst eller rumpa eller så som det gör i ex bayonetta.
Så jag tänker inte ens på det om jag ska vara ärlig.

Tänker att det blir skillnad om man ser klipp på det gentemot spela igenom det.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Tänker att det blir skillnad om man ser klipp på det gentemot spela igenom det.

Ja absolut är det så.
Men man har definitvt gjort en höna (muterad sådan) av en fjäder i detta fallet. Men är väl lite hur det moderna samhället fungerar idag.
Sådana här saker drar läsare och då mesta idag ligger på Internet går många sajter väldigt långt för att locka till sig clicks.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@Knalle
@Bullen86

Bra och nyanserade inlägg
Själv läste jag bara recensionen, och tyckte den efterföljande debatten var kul och intressant att diskutera, vilket jag misstänker kan gälla föra flera andra också. Kul att höra att spelet i övrigt är bra, även om det aldrig varit en genre som lockar mig tillräckligt för att slita tid från något annat, men jag ser fram emot att prova på den genom Nier:Automata...se ifall jag kanske får mersmak.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Rätt onödigt att bli upprörd och kränkt tycker jag.
Däremot är det ju en skillnad mellan den fysiska versionen och den patchade.

Tycker hela situationen är fascinerande.
Skillnader för dräkter mellan fysiska versionen och digitala recensionsversionen innan patch 1.002.

Själv förstår jag mig inte på folk som hakar upp sig på den visuella skillnaden.
Utan det är snarare att det är en skillnad som är intressant.
Varför är den där?
Finns dräkten i opatchat utförande kvar i spelet?
Ville utvecklaren göra en designförändring på just den dräkten?
Var det Sony som krävde ändring?

Troligtvis får vi aldrig veta. Det hade varit en frisk fläkt med lite transparens dock.

Exakt detta!
Det är varför förändringarna görs som är intressant.
Personligen har jag inga problem med att manliga och kvinnliga former framhävs och förstärks i spel, film, serietidningar etc. etc. Det är något människan har gjort sedan urminnes tider med enorma penisar och överdrivet stora bröst på grottmålningar med mera.
Å andra sidan har jag heller inga problem när kvinnor eller män bär mer återhållsamma kläder i spel heller.

Det är just när man går in aktivt och förändrar spel för att det finns ett politiskt tryck att göra det som jag reagerar emot.

Medlem
Skrivet av Starscream:

Exakt detta!
Det är varför förändringarna görs som är intressant.
Personligen har jag inga problem med att manliga och kvinnliga former framhävs och förstärks i spel, film, serietidningar etc. etc. Det är något människan har gjort sedan urminnes tider med enorma penisar och överdrivet stora bröst på grottmålningar med mera.
Å andra sidan har jag heller inga problem när kvinnor eller män bär mer återhållsamma kläder i spel heller.

Det är just när man går in aktivt och förändrar spel för att det finns ett politiskt tryck att göra det som jag reagerar emot.
https://preview.redd.it/the-hypocrisy-is-too-blatant-v0-y6r6w...

Håller med, har inga problem med att olika saker så länge det känns naturligt och passar in.
Däremot gillar jag inte när saker forceras in / censurerats / ändrats pga politik eller högljudda individer/ media

exempelvis kommer jag ihåg att det var massa gnäll om att huvudpersonen i forspoken var svart.
personligen hade jag inga problem med det då det smälte in bra i spelet att hon var problembarn från harlem

Medlem
Skrivet av Starscream:

Exakt detta!
Det är varför förändringarna görs som är intressant.
Personligen har jag inga problem med att manliga och kvinnliga former framhävs och förstärks i spel, film, serietidningar etc. etc. Det är något människan har gjort sedan urminnes tider med enorma penisar och överdrivet stora bröst på grottmålningar med mera.
Å andra sidan har jag heller inga problem när kvinnor eller män bär mer återhållsamma kläder i spel heller.

Det är just när man går in aktivt och förändrar spel för att det finns ett politiskt tryck att göra det som jag reagerar emot.
https://preview.redd.it/the-hypocrisy-is-too-blatant-v0-y6r6w...

Skillnaden är att i BG3 är det ett val om man faktiskt vill se det eller inte. Hade man tvingat på alla en sexscen med en björn så hade nog ramaskriet varit väldigt likt.

I Dragons Dogma 2 blev folk blev trots allt kränkta över att spelet skojade med de personer som bara hade män med sig i vilket gjorde osäkra män kränkta:

Medlem
Skrivet av Sarato:

Skillnaden är att i BG3 är det ett val om man faktiskt vill se det eller inte. Hade man tvingat på alla en sexscen med en björn så hade nog ramaskriet varit väldigt likt.

I Dragons Dogma 2 blev folk blev trots allt kränkta över att spelet skojade med de personer som bara hade män med sig i vilket gjorde osäkra män kränkta:
https://www.youtube.com/watch?v=03dZlwSK09c

https://i.ibb.co/jbst7jP/r389s7uyr9xc1.jpg

Fast man måste ju inte använda alla dräkter som finns tillgängliga i ett spel heller. Funkar utmärkt att skippa även om det verkar som att somliga äter skit för att sen klaga på att det smakar skit.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast man måste ju inte använda alla dräkter som finns tillgängliga i ett spel heller. Funkar utmärkt att skippa även om det verkar som att somliga äter skit för att sen klaga på att det smakar skit.

Det har du såklart helt rätt i.

Medlem

Kunde inte fortsätta spela MGS5 med Quiet etc även om jag gillade mystiken och ville fatta mer. Men fattar verkligen hur kameravinklar och avsaknad av kläder på karaktärer kan dra en ur spelupplevelsen. För MGS blev det stopp för mig att spela vidare, så tror inte det här spelet blir för mig heller.

Medlem

Fysisk version blev det. Nu måste jag bestämma... PS5 eller PS5 Pro...


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Fysisk version blev det. Nu måste jag bestämma... PS5 eller PS5 Pro...

Oavsett kommer du säkerligen ha kul med spelet.
Imponerande bra, speciellt med tanke på att det är utvecklarens första konsolspel.

Medlem
Skrivet av Radwick:

Kunde inte fortsätta spela MGS5 med Quiet etc även om jag gillade mystiken och ville fatta mer. Men fattar verkligen hur kameravinklar och avsaknad av kläder på karaktärer kan dra en ur spelupplevelsen. För MGS blev det stopp för mig att spela vidare, så tror inte det här spelet blir för mig heller.

Jag är helt med. Bara att se youtubeklippet gör att jag cringar rätt hårt. Spelet verkar bra om man ser till hastigheter, och combatsystemet låter fint, men det ser ut som en fetischkatalog för waify-bodypillowentusiaster.

Kan man låsa upp normala kläder snabbt och sedan skita i resten?


signatur

1338 - One Step Above

Skribent
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag är helt med. Bara att se youtubeklippet gör att jag cringar rätt hårt. Spelet verkar bra om man ser till hastigheter, och combatsystemet låter fint, men det ser ut som en fetischkatalog för waify-bodypillowentusiaster.

Kan man låsa upp normala kläder snabbt och sedan skita i resten?

Det finns mer påklädda utstyrslar, jag hittade en klänning som var mer modest men det var rätt långt in.

För egen del så tycker jag att hastigheten och combatsystemet vägde upp gott och väl - ladda ner demon från PSN och prova!

Skribent
Skrivet av Radwick:

Kunde inte fortsätta spela MGS5 med Quiet etc även om jag gillade mystiken och ville fatta mer. Men fattar verkligen hur kameravinklar och avsaknad av kläder på karaktärer kan dra en ur spelupplevelsen. För MGS blev det stopp för mig att spela vidare, så tror inte det här spelet blir för mig heller.

Du kan ju alltid dra hem demo-versionen från PSN och testa. Gameplay är så pass bra att det kan vara värt ett försök!

Medlem

Tycker personligen det har blivit för mycket fokus på eve och hennes dräkter.
Spelet är riktigt kul och välgjort, doch inte utan skavanker så tycker 4/5 är ett rättvist betyg eller 85/100 om man ska köra den skalan.

Väl värt att iaf prova demot för dom tveksamma, dock är jag förtjust i souls spel så kanske påverkar mitt omdöme.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Jag väljer att se den här idiotiska kampanjen som ett tecken på hur otroligt bra vi människor har det idag. Vi hittar de fånigaste av strider att ställa oss på barrikaderna för.

Ja, jag fattar ingenting. Sitter här med en sen i helgen ökad tinnitus som redan innan dess var störig och hållit på i tre år. Så blir det värre. Tror inte det är sant. Så jag begriper inte fokuset här. Samtidigt är det väl bra att folk har det bra så det övervägs att lägga energi på detta.

Skriv svar