Helldivers 2 – Pc-spelarna tvingas att länka sitt steamkonto till PSN

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Kommer aldrig ihåg att jag länkade något konto, gjordes säkert första gången jag loggade in i februari .Hoppade in nu och spelade som vanligt. Alla ubisoft, rockstar,XBOX EA -spel m.m kräver ett konto, aldrig hört maken på gnäll. Trist om dom som är regionslåsta dock men att folk gnäller i t,ex sverige är märkligt.

Ja, tänk så konstigt att folk gnäller över konsumentfientliga beteenden.

Också intressant hur selektiva folks minnen är och hur man spinner vidare på narrativet att kontokrav har tidigare godtagits utan knussel. Minns gott och väl vilket jävla liv det blev EA först började med att kräva Origin för sina spel och kravet på Xbox konto för PC spel var heller inte särskilt populärt.

Men Oceanien har ju alltid legat i krig med Ostasien.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Men vi ser ju pc spelaren rätta takter nu så bara hoppas Sony slutar släppa spel på pc efter detta.

Ja håller verkligen med dig. Om pc spelarna inte kan behandla Sony som de gudar de är så förtjänar pc spelarna inte Sonys spel.

Medlem

Sluta sponsra ondska och orättvisor, köp INTE en gpu från Nvidia! Off topic men dock mycket relevant nu när vi ska fälla stora onda bolag.

ZF
Medlem
Skrivet av dTexN:

Steam har nu lagt till restriktioner på vart spelet går att aktivera eller köpa

https://i.redd.it/zdl2f4g6yhyc1.png

Så nu går det inte att göra ett PSN-konto i Japan längre...?

Playstation har verkligen gått full american idiot sen flytten till Kalifornien. ;D

Inte konstigt att allt det här händer numera.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Varför är det dåligt att koppla ett PSN-konto till Steam men samtidigt bra att koppla sitt MS-konto?
Båda alternativen borde ju rimligtvis vara lika bra eller lika dåliga.

Vad är klagomålet?
Att man behöver registrera sig och få en massa ofrivillig Playstation reklam osv. till en platform man kanske inte vill äga.

Om ett Xbox spel som Sea of thieves har krav: På Xbox och Windows PC är det samma inloggning och då blir du inte påverkad mer än du redan är.
Alla Windows 10 och 11 enheter som finns kommer med Xbox appen som standard, så har du en laglig kopia av Windows så är du redan kopplad till Xbox.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av ZF:

Så nu går det inte att göra ett PSN-konto i Japan längre...?

Playstation har verkligen gått full american idiot sen flytten till Kalifornien. ;D

Inte konstigt att allt det här händer numera.

Wtf? På riktigt? Whyyyy?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skrivet av Ac3 Toni:

Vad är klagomålet?
Att man behöver registrera sig och få en massa ofrivillig Playstation reklam osv. till en platform man kanske inte vill äga.

Om ett Xbox spel som Sea of thieves har krav: På Xbox och Windows PC är det samma inloggning och då blir du inte påverkad mer än du redan är.
Alla Windows 10 och 11 enheter som finns kommer med Xbox appen som standard, så har du en laglig kopia av Windows så är du redan kopplad till Xbox.

Ja, och det gäller också om man vill spela t.ex. Sea of Thieves på PS5. Man behöver koppla ett Xbox-konto till sitt PS-konto för att kunna spela spelet. Vad är det som säger att Microsoft inte skickar ut oönskad Xbox-reklam?

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Vad är klagomålet?
Att man behöver registrera sig och få en massa ofrivillig Playstation reklam osv. till en platform man kanske inte vill äga.

Om ett Xbox spel som Sea of thieves har krav: På Xbox och Windows PC är det samma inloggning och då blir du inte påverkad mer än du redan är.
Alla Windows 10 och 11 enheter som finns kommer med Xbox appen som standard, så har du en laglig kopia av Windows så är du redan kopplad till Xbox.

Fast jag vill ändå inte koppla mitt Steam-konto till Microsoft på samma sätt som jag inte vill koppla det till Sony.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Alla Windows 10 och 11 enheter som finns kommer med Xbox appen som standard, så har du en laglig kopia av Windows så är du redan kopplad till Xbox.

Nja, fast det där är ju ändå inte riktigt sant, i alla fall inte när det gäller Windows 10. Det är ju fortfarande fullt möjligt att köra Windows 10 lagligt utan någon form av Microsoft-konto och att avinstallera Xbox-appen. Bara för att Windows kommer med all möjlig programvara så innebär det ju inte per automatik att det finns en koppling mellan dig som slutanvändare och diverse andra "services".

Medlem

Helvete vad upprörda folk blev 😅 Visst är det tråkigt att skapa ett konto. Och självklart har det inte med säkerheten att göra. Sony ser förmodligen en möjlighet att ansluta fler till PlayStation och samtidigt får dom tillgång till ett stort antal mailadresser där dom sakta men säkert kan vinna några procent kunder. Dom har ju inte börjat satsa på PC marknaden pga välgörenhet.

ZF
Medlem

De som verkligen främst har anledning att klaga är inte PC utan PS-spelarna. "Var god ha ett konto och betala medan PCMR åker snålskjuts på er bekostnad."

Att göra ett konto verkar fortfarande som en rätt bra deal jämförelsevis. Eller så värderar man verkligen sin metadata till typ 1000kr per år.

Så man kan ju hoppas att hela den här cirkusen får dem att inse åtminstone en av ett par möjliga saker..

ZF
Medlem
Skrivet av Proximately:

Wtf? På riktigt? Whyyyy?

Antagligen inte. Antar det bara är ett misstag på den skärmdumpen.

Eller så går det inte i kombination med just Steam av någon anledning. Vet inte hur Steam-användandet ser ut i Japan. Men finns säkert statistik på't.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag håller inte med, Arrowhead bör absolut ta sin del av kritiken. Att de skulle ha varit tydliga stämmer inte.

På Steam sidan stod det du behöver ett PSN konto. Hur mycket mer tydliga ska de vara? Popups? Automatiska emails? Vanliga brev? Sändebud?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

På Steam sidan stod det du behöver ett PSN konto. Hur mycket mer tydliga ska de vara? Popups? Automatiska emails? Vanliga brev? Sändebud?

Man borde tvingats länka psn-konto vid köp av spelet.
Det hade varit omöjligt att missa.

Medlem
Skrivet av Mirage:

På Steam sidan stod det du behöver ett PSN konto. Hur mycket mer tydliga ska de vara? Popups? Automatiska emails? Vanliga brev? Sändebud?

Eftersom det bevisligen inte krävdes för att spela spelet i några månader så....
Onödigt påtvingat i efterhand.

hade det krävts (på riktigt) från början hade det inte varit några problem. men nu är det bevisat att detta bara är onödigt.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Man borde tvingats länka psn-konto vid köp av spelet.
Det hade varit omöjligt att missa.

Från början har det dykt upp en popup som man kunde ignorera. Folk har varit medvetna.

Skrivet av Phyrino:

Eftersom det bevisligen inte krävdes för att spela spelet i några månader så....
Onödigt påtvingat i efterhand.

hade det krävts (på riktigt) från början hade det inte varit några problem. men nu är det bevisat att detta bara är onödigt.

Återigen, det är inte Arrowheads påfund. De hade serverproblem, så de deaktiverade det. Nu fick Sony för sig att aktivera igen då problemen lösts. Det krävs inte för att spela spelet, det är 100% Sonys påfund.


signatur

I drank what?

Quake-konnässsör
Skrivet av Mirage:

Från början har det dykt upp en popup som man kunde ignorera. Folk har varit medvetna.

Köpte spelet via HumbleBundle, stod inget om PSN-länk var ett krav, enbart att Steam var ett krav.

Så när nyheten kom upp på Steam gällande att det snart krävdes ett PSN konto, som förövrigt inte jag kan skapa pågrund av det geografiska-läge, så blev jag rätt förbannad. Kanske förbannad på HumbleBundle, men hur som helst. Att spela ett spel som fungerade bra, till helt plötsligt bli utlåst, känns rätt B. Så de förtjänar nog den skit de får, kanske inte allt, men en majoritet av det hela.

Och nej, det kom aldrig någon popup för att länka ett PSN konto i spelet, eller utanför, för mig.

Men hur som helst, jag har fått mina pengar tillbaka, so no hurt feeling.

Medlem
Skrivet av Mirage:

På Steam sidan stod det du behöver ett PSN konto. Hur mycket mer tydliga ska de vara? Popups? Automatiska emails? Vanliga brev? Sändebud?

Andra har påpekat att så inte alls är fallet, har själv inte köpt det som tur är. Hur som helst så går det absolut att vara mer tydliga, när man vet att det man säljer kommer sluta fungera inom en snar framtid, men då hade man såklart också sett lägre säljsiffror.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Fint!

<Uppladdad bildlänk>

Snacka om att skjuta sig i foten.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Andra har påpekat att så inte alls är fallet, har själv inte köpt det som tur är. Hur som helst så går det absolut att vara mer tydliga, när man vet att det man säljer kommer sluta fungera inom en snar framtid, men då hade man såklart också sett lägre säljsiffror.

Precis, till och med Arrowheads VD, Johan Pilestedt har själv tagit ansvar och sagt att man har brustit och inte varit tillräckligt tydliga med vad som skulle gälla.

Förstår inte varför det ens fortfarande råder diskussion om detta.

https://twitter.com/Pilestedt/status/1787076609188483254

Citat:

I do have a part to play. I am not blameless in all of this - it was my decision to disable account linking at launch so that players could play the game. I did not ensure players were aware of the requirement and we didn't talk about it enough.

We knew for about 6 months before launch that it would be mandatory for online PS titles.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Från början har det dykt upp en popup som man kunde ignorera. Folk har varit medvetna.

Ja det vet jag men det är ju vad som ledde till problemen nu.
Hade man varit tvungen att länka mot psn även om spelet inte använde länkningen hade problemen till stor del kunnat undvikas.

Försäljningen hade väl tagit stryk då många inte kunnat köpa spelet men det hade nog ändå varit att föredra jämfört med hur det blev nu.

Medlem
Medlem

Där ser man.
Och folk undrar varför man klagar... Jo, för att det kan ge resultat.

Medlem
Skrivet av ZF:

Så nu går det inte att göra ett PSN-konto i Japan längre...?

Playstation har verkligen gått full american idiot sen flytten till Kalifornien. ;D

Inte konstigt att allt det här händer numera.

Skrivet av Proximately:

Wtf? På riktigt? Whyyyy?

Japan har andra regler för Voice Actors etc. så den är låst så pass att de kan inte köpa "Global version".
I Japan har de en annan version med annat ID och den är bara på japanska.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Japan har andra regler för Voice Actors etc. så den är låst så pass att de kan inte köpa "Global version".
I Japan har de en annan version med annat ID och den är bara på japanska.

Den japanska versionen har även skillnader på valutan i spelet. Pga lagar i landet måste valutan som kan köpas vara separat för den som hittas i spelet. Något med att köpt valuta i spel måste kunna återbetalas.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Taskman:

Japan har andra regler för Voice Actors etc. så den är låst så pass att de kan inte köpa "Global version".
I Japan har de en annan version med annat ID och den är bara på japanska.

Alright, då förstår jag lite bättre.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Synd att man bara drog tillbaka "link PSN account" och inte backade på allt de gjort dagarna innan.
Nu har de bannat 180 länder från att köpa spelet, varav i många så har tusentals köpt och spelat flera månader.
Nya spelare kan inte köpa bara för att PSN inte finns (går att skapa) i de länderna. Några av dem i EU.
2 av dessa länder är Kina och Ryssland vilket har "localization" också men nu inte kan köpa det.

Ännu större nackdel, de har nu infört samma block i förväg redan på Ghost of Tsushima för PC

Sony bokstavligen säger till alla de 180 länderna: Vill ni ha Helldivers 2 eller Ghost of Tsushima för PC så vill vi att ni "PIRATkopierar".
Det är nämligen det ENDA sättet att få tag på spelen i dessa länder.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Nu har de bannat 180 länder från att köpa spelet, varav i många så har tusentals köpt och spelat flera månader.

De som har köpt spelet kan fortfarande spela det.

Medlem
Skrivet av Thane:

De som har köpt spelet kan fortfarande spela det.

Vilket står i min text "Nya spelare kan inte köpa bara för att PSN inte finns (går att skapa) i de länderna. Några av dem i EU."

-------

Frågan är du EU hanterar det då om man säljer det i ett land får man inte förbjuda det totalt för vissa. Dock får du har restriktioner på vad du skeppar fysiska saker och hur support hanteras.

Skapa PSN bryter mot Sonys ToS om du använder VPN och du kan bli bannad, samtidigt har Sony en guide som säger hur du kan välja närmaste region om din inte finns. De har bra dubbelmoral.

Sony vinner nog inte många poäng hos någon med detta... Nintendo känns mer kundvänliga nu, vilket säger mycket.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Vilket står i min text "Nya spelare kan inte köpa bara för att PSN inte finns (går att skapa) i de länderna. Några av dem i EU."

-------

Frågan är du EU hanterar det då om man säljer det i ett land får man inte förbjuda det totalt för vissa. Dock får du har restriktioner på vad du skeppar fysiska saker och hur support hanteras.

Skapa PSN bryter mot Sonys ToS om du använder VPN och du kan bli bannad, samtidigt har Sony en guide som säger hur du kan välja närmaste region om din inte finns. De har bra dubbelmoral.

Sony vinner nog inte många poäng hos någon med detta... Nintendo känns mer kundvänliga nu, vilket säger mycket.

Varför ska du använda vpn?

Miljontals människor har skapat psn i andra regioner än sin egna.
Finns folk som har 3-4 olika psn konton med olika regioner och ingen har blivit bannad.

Skriv svar