Dragon’s Dogma 2 har sålt så bra att Capcom betalar ut mer pengar till aktieägarna

Robot
Dragon’s Dogma 2 har sålt så bra att Capcom betalar ut mer pengar till aktieägarna
Medlem

Kul för dom.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Hoppas dom som jobbat på spelet också får lite extra pengar.

Medlem

Vem fan bryr sig om aktieägarna


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Och där har vi svaret varför spelskapande blev blev en själlös spelindustri. Tacka spelgudarna för Indie

ZF
Medlem

Det kan ju vara er egen pension. Man vet knappt ibland.

Så köp mer spel till skamhögen för att kunna ha mer tid att spela dem senare. Verkar rimligt att det är så det funkar.

Medlem

"Yay"


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Kan man äns äga Capcom aktier som svensk? Fått för mig att vi kan bara handla EU/US aktier/fonder "med tillförlit".


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Trycket:

Och där har vi svaret varför spelskapande blev blev en själlös spelindustri. Tacka spelgudarna för Indie

https://www.youtube.com/watch?v=V9XeyBd_IuA

Eller hur. Spela pixlar för alltid & lägga ner Nvidia m.m.

Medlem
Skrivet av cybo:

Kan man äns äga Capcom aktier som svensk? Fått för mig att vi kan bara handla EU/US aktier/fonder "med tillförlit".

Ja, du kan köpa Japanska aktier via mäklare hos de flesta svenska bankerna. Ex. Avanza tar minst 750kr i courtage så man behöver köpa för en större summa för att det ska vara värt besväret.

Quake-konnässsör

Vi måste ju vara givmilda nu, tänk att aktieägarna kunde ha gett oss ett sånt här spel, aktieägarna måste ju vara väldigt kunniga i sin sak.

Hur som helst, ja det är så här världen fungerar, Kapitalism i sitt vackraste ansikte. Aktieägarna vill ha utdelning när de själva har spenderat pengar.

Skrivet av Veonz:

Hoppas dom som jobbat på spelet också får lite extra pengar.

Om de köpt aktier.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det var i slutänden en besvikelse, särskilt jämfört med ettan.

De ljög om att det var 4 gånger större (i själva verket var det bara pyttelite större) och spelet var alldeles för lätt.

Men än värre var att hela RPG-systemet för skills, vapen, uppgraderingar, potions etc var så dåligt designat att inga val man gjorde spelade någon som helst roll. Allt var lika bra.

Tex resistance mot särskild typ av skada saknade betydelse. Samma sak med buffs för typen av skada man utdelade. Inget spelade praktisk roll. Det var bara att kötta samma favoritattack spelet igenom utan hänsyn till vad man mötte.

Löjligt att man kunde ge presenter till merchants för innan man uppnått rabatt var ju spelet redan slut.

Fyllt av irriterande meningslösa trash-mobs överallt, extremt liten variation på fiender, de flesta bossar var lätta, nästan all loot saknade betydelse.

"Points of interest" var Ubisoft-repetition, man sprang aldrig på något avvikande a la Skyrim (trots utvecklarens skryt om det i preview-videos). Det var alldeles för tillrättalagt och styrt. Det fanns inget spontant, oväntat, överraskande (inget "emergent" som de skröt om innan).

Överlag var Dragons Dogma 2 typiskt regisserat, superpolerat och ospännande AAA vilket jag avskyr.

Huvudstoryn var löjlig och kort. Sidequests var simpla och få.

Det som var bra var själva världen, miljöerna, terrängen och den oskuldsfulla atmosfären som var underbar. Kontrollerna, styrning och combat hade perfekt känsla och flyt (med speldosa. Mus & tangentbord vet jag inte).

Nu står mitt hopp till Kingdom Come: Deliverance 2, men jag är rädd för ett liknande resultat, att all polering ger ett ospännande spel som spelar sig själv.


signatur

Memento Mori

Medlem

Aktieägarna är förhoppningsvis tusentals och många av dem utvecklare inom Capcom. Man kan ju alltid hoppas i alla fall.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av almblad:

Vi måste ju vara givmilda nu, tänk att aktieägarna kunde ha gett oss ett sånt här spel, aktieägarna måste ju vara väldigt kunniga i sin sak.

Hur som helst, ja det är så här världen fungerar, Kapitalism i sitt vackraste ansikte. Aktieägarna vill ha utdelning när de själva har spenderat pengar.

Haha ja självklart vill man ha det, De är ju även aktieägarna som tar förlusten när företaget släpper skitspel.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Haha ja självklart vill man ha det, De är ju även aktieägarna som tar förlusten när företaget släpper skitspel.

Sscchhh... kom nu inte här med rim och reson.


signatur

I drank what?

Medlem

Ehhhh... Det är arbetarna som förtjänar de pengarna. Aktieägarna förtjänar inget extra.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Haha ja självklart vill man ha det, De är ju även aktieägarna som tar förlusten när företaget släpper skitspel.

Jag visste inte att aktieägarna var de som förlorade sina jobb när ekonomin går dåligt.

Skrivet av Sarato:

Ehhhh... Det är arbetarna som förtjänar de pengarna. Aktieägarna förtjänar inget extra.

Arbetarna har redan fått sin lön.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag visste inte att aktieägarna var de som förlorade sina jobb när ekonomin går dåligt.

Vad tror du att en aktieägare är egentligen? du och jag kan också vara aktieägare? Det är inget ovanligt att bolag som går bra ökar utdelningen för sina aktieägare?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Arbetarna har redan fått sin lön.

Att ge bonusar till sina anställda är inget ovanligt.

Skrivet av Rydell1986:

Vad tror du att en aktieägare är egentligen? du och jag kan också vara aktieägare? Det är inget ovanligt att bolag som går bra ökar utdelningen för sina aktieägare?

Anser fortfarande att det är de anställda som förtjänar den profiten framför aktieägare.

Skrivet av Sarato:

Att ge bonusar till sina anställda är inget ovanligt.

Anser fortfarande att det är de anställda som förtjänar den profiten framför aktieägare.

Vinsten ges till investerare.
De anställda klarar sig på sin lön.
Alla glada.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vinsten ges till investerare.
De anställda klarar sig på sin lön.
Alla glada.

Nja. Aktieägarna tillför inget. Arbetarna är de som förtjänar vinsten.

Quake-konnässsör
Skrivet av Sarato:

Nja. Aktieägarna tillför inget. Arbetarna är de som förtjänar vinsten.

Detta känns som en diskussion som lätt kan på gå i flera veckor.

Men "Arbeterna" tar inga risker, visst går företaget dåligt kan de förlora jobbet, men det är typ det. Gör arbetarna ett bra jobb, får de stanna kvar och bibehålla sin lön, om de gör ett bra jobb under en längre period kan de få en löneförhöjning.

"Aktieägarna" tar riskerna om företaget går dåligt, och belönas om företaget går bra.

Inget konstigt med det. Akiteägarna har all rätt att ta ut vinst ur ett företag.

Jag skulle i och för sig hellre vilja sätta de pengarna på utvecklingen av ett nytt Dragons Dogma, men man kan ju alltid drömma.

Skrivet av Sarato:

Ehhhh... Det är arbetarna som förtjänar de pengarna. Aktieägarna förtjänar inget extra.

Skrivet av hannes.theorell:

Arbetarna har redan fått sin lön.

Skrivet av Sarato:

Nja. Aktieägarna tillför inget. Arbetarna är de som förtjänar vinsten.

Aktieägarna är de viktigaste. De har rösträtten i företaget och tillåter företaget att nå sina mål genom deras kapital.
Arbetare är en resurs och det finns tusentals andra arbetare redo att ta arbetarens plats.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det är vanligt att japanska företag ger sina anställda en bonus vid slutet av varje år (och ibland en bonus i Juni).
Och Capcom har också gett ut extra bonusar till sina anställda och höjt deras löner i årKälla.

Så ska man ondgöra sig över "giriga företag" så är inte Capcom särskilt relevant.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Aktieägarna är de viktigaste. De har rösträtten i företaget och tillåter företaget att nå sina mål genom deras kapital.
Arbetare är en resurs och det finns tusentals andra arbetare redo att ta arbetarens plats.

Oufff.

Skrivet av Sarato:

Nja. Aktieägarna tillför inget. Arbetarna är de som förtjänar vinsten.

Haha du trollar va?

Medlem

Här är ett utdrag från en annan FZ artikel som kan vara intressant :

Länk till artikeln : https://www.fz.se/nyhet/296806-mitt-i-spelkrisen-capcom-hojer...

"Företaget (Capcom) räknar med en löneökning på ungefär 5 procent för alla anställda för räkenskapsåret 2024, vilket börjar nästa månad och sträcker sig till den 31 mars 2025. Och för nyanställda som kommer direkt från utbildning kommer grundlönen öka med nästan 30 procent från nästa räkenskapsår, från från 235 000 till 300 000 yen i månaden, eller från cirka 16 800 till knappt 21 000 kr/månad. Vidare ska alla anställda få en engångsbonus, och få ta del av ett bonussystem knutet till hur företaget presterar. De kommer också erbjudas bonus baserad på dess aktiekurs."

1
Skriv svar