Bästa studionamnen?

It's not a lake, it's an ocean
Bästa studionamnen?

Det är ju inte så viktigt för slutresultatet, om man säger så, men jag tycker ändå om när en spelstudio har ett fyndigt, coolt eller bara snyggt och passande namn. Ibland kan man börja gilla ett studionamn bara för att man förknippar det med riktigt bra spel.

Men vissa namn är bara bra, rakt av. När Sega omstrukturerade runt millennieskiftet frångick de sina tråkiga namn (AM1, AM2 osv) och in kom studior som Hitmaker, Amusement Vision och United Game Artists. Briljant.

Här är några personliga favoriter. Vilka är dina? Kan vara både studior som lagts ned och som finns kvar.

Amusement Vision


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tänkte direkt på Psygnosis men oklart om studionamnet är bra eller om det är kombinationen av namnet och logotypen.

Medlem

Maxis


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

The Bitmap Brothers... snygg logotyp också


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

Running with Scissors.

Sim
Medlem

Studion bakom Gunpoint och Heat Signature, Suspicious Developments


signatur

Arff

Medlem

Jag skulle nog säga DICE eller Rare.

Även Electronic Arts ser rätt snyggt ut.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Naughty Dog tycker jag är ett riktigt bra namn.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Jag skulle nog säga DICE eller Rare.

Även Electronic Arts ser rätt snyggt ut.

Jag spelar inte särskilt ofta sportspel och tycker inte det är en särskilt snygg logo, men det går inte att neka till att frasen
"EA sports, its in the game"
för alltid kommer leva i minnet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr

Slavic Magic ligger ju bra till, namnet soloutvecklaren bakom Manor Lords använder.

Skrivet av Sim:

Studion bakom Gunpoint och Heat Signature, Suspicious Developments

Studio låter generöst! Det är väl Tom Francis som gjort spelen själv, mer eller mindre?

Sim
Medlem

Gör varken spelen eller namnet sämre.

Skrivet av Mikael Berg:

Studio låter generöst! Det är väl Tom Francis som gjort spelen själv, mer eller mindre?


signatur

Arff

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sim:

Gör varken spelen eller namnet sämre.

Nej, det har jag förhoppningsvis inte påstått!

Testpilot
Geeks Gaming

Håller med! Ack så få som faktiskt listat ut vad det egentligen menas med namnet 😁

Medlem

Den gamla Grin loggan, den ser ju riktigt ondskefullt cool ut. Minns inte mycket om vilka spel de gjorde men loggan var grym.

Skrivet av NordhNet:

Håller med! Ack så få som faktiskt listat ut vad det egentligen menas med namnet 😁

Vad menas det?

Geeks Gaming
Skrivet av Sebastian Lind:

Vad menas det?

Fatshark på svenska blir (typ) fethaj(a)

Medlem

Thatgamecompany?

Har hört massa roliga namn på indieutvecklare de senaste åren, men minns inget just nu.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Gillar Tripwire Interactives namn.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Den gamla Grin loggan, den ser ju riktigt ondskefullt cool ut. Minns inte mycket om vilka spel de gjorde men loggan var grym.
https://cdn.mobygames.com/logos/100490-grin-ab.png

Bionic Commando, Wanted weapons of fate, Ghost Recon Advanced Warfighter 1/2 till PC för att nämna några 😊

Edit: Jag har hört att guldtänderna representerar antalet skeppade spel och att loggan uppdaterades allt eftersom fler släpptes. Hittar dock ingen källa som bekräftar det, men en cool fun fact, oavsett 🎉🏆😀

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Bionic Commando, Wanted weapons of fate, Ghost Recon Advanced Warfighter 1/2 till PC för att nämna några 😊

Edit: Jag har hört att guldtänderna representerar antalet skeppade spel och att loggan uppdaterades allt eftersom fler släpptes. Hittar dock ingen källa som bekräftar det, men en cool fun fact, oavsett 🎉🏆😀

Ja just det!!! Vet att jag lånade dem spelen av min storebror när jag var yngre under 360 eran. Bionic Commando var riktigt tungt och Wanted stank potential trots att det var en aning ”janky” ibland. Sen hade vi väldigt kul med Terminator spelet de gjorde trots att det egentligen var ganska dåligt. Antagligen dem här goda minnena som gjort att loggan fastnat i minnet

Åh, det var en rolig fun fact, hade inte hört den förut. Skulle inte förvåna mig om det stämde heller

Medlem

Smått genialisk namngivning med inbakad ordvits.

Vid Golden Gate står en stor trafikskylt med texten Double Fine för att meddela att alla trafikförseelser på bron ger dubbla böter. Genom att döpa sitt företag till just det säkrar man gratis ett av världens dyraste reklamplatser. Samtidigt betyder ju fine inte bara "böter" utan också "bra".

Westwood Studios

Looking Glass Studios

Ion Storm

Men, så har jag nostalgiglasögonen på mig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av NordhNet:

Fatshark på svenska blir (typ) fethaj(a)

🙈

Medlem

Electronic Arts har jag alltid tyckt varit ett smart namn...men som spelföretag vill jag helst komma ihåg dom som dom var på 1980-talet då spel från EA mer eller mindre betydde högkvalitetsspel


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Hm, svårt att komma på något självklart på studs. Med googles hjälp hittade jag dessa i alla fall:

Kojima Producions

Warhorse Studios

Valhalla games studio


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

1
Skriv svar