Bästa studionamnen?
Det är ju inte så viktigt för slutresultatet, om man säger så, men jag tycker ändå om när en spelstudio har ett fyndigt, coolt eller bara snyggt och passande namn. Ibland kan man börja gilla ett studionamn bara för att man förknippar det med riktigt bra spel.
Men vissa namn är bara bra, rakt av. När Sega omstrukturerade runt millennieskiftet frångick de sina tråkiga namn (AM1, AM2 osv) och in kom studior som Hitmaker, Amusement Vision och United Game Artists. Briljant.
Här är några personliga favoriter. Vilka är dina? Kan vara både studior som lagts ned och som finns kvar.
Amusement Vision
The Bitmap Brothers... snygg logotyp också
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Jag skulle nog säga DICE eller Rare.
Även Electronic Arts ser rätt snyggt ut.
Jag spelar inte särskilt ofta sportspel och tycker inte det är en särskilt snygg logo, men det går inte att neka till att frasen
"EA sports, its in the game"
för alltid kommer leva i minnet!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Slavic Magic ligger ju bra till, namnet soloutvecklaren bakom Manor Lords använder.
Studion bakom Gunpoint och Heat Signature, Suspicious Developments
Studio låter generöst! Det är väl Tom Francis som gjort spelen själv, mer eller mindre?
Gör varken spelen eller namnet sämre.
Studio låter generöst! Det är väl Tom Francis som gjort spelen själv, mer eller mindre?
Arff
Gör varken spelen eller namnet sämre.
Nej, det har jag förhoppningsvis inte påstått!
Håller med! Ack så få som faktiskt listat ut vad det egentligen menas med namnet 😁
Håller med! Ack så få som faktiskt listat ut vad det egentligen menas med namnet 😁
Vad menas det?
Vad menas det?
Fatshark på svenska blir (typ) fethaj(a)
Den gamla Grin loggan, den ser ju riktigt ondskefullt cool ut. Minns inte mycket om vilka spel de gjorde men loggan var grym.
https://cdn.mobygames.com/logos/100490-grin-ab.png
Bionic Commando, Wanted weapons of fate, Ghost Recon Advanced Warfighter 1/2 till PC för att nämna några 😊
Edit: Jag har hört att guldtänderna representerar antalet skeppade spel och att loggan uppdaterades allt eftersom fler släpptes. Hittar dock ingen källa som bekräftar det, men en cool fun fact, oavsett 🎉🏆😀
Bionic Commando, Wanted weapons of fate, Ghost Recon Advanced Warfighter 1/2 till PC för att nämna några 😊
Edit: Jag har hört att guldtänderna representerar antalet skeppade spel och att loggan uppdaterades allt eftersom fler släpptes. Hittar dock ingen källa som bekräftar det, men en cool fun fact, oavsett 🎉🏆😀
Ja just det!!! Vet att jag lånade dem spelen av min storebror när jag var yngre under 360 eran. Bionic Commando var riktigt tungt och Wanted stank potential trots att det var en aning ”janky” ibland. Sen hade vi väldigt kul med Terminator spelet de gjorde trots att det egentligen var ganska dåligt. Antagligen dem här goda minnena som gjort att loggan fastnat i minnet
Åh, det var en rolig fun fact, hade inte hört den förut. Skulle inte förvåna mig om det stämde heller
Smått genialisk namngivning med inbakad ordvits.
Vid Golden Gate står en stor trafikskylt med texten Double Fine för att meddela att alla trafikförseelser på bron ger dubbla böter. Genom att döpa sitt företag till just det säkrar man gratis ett av världens dyraste reklamplatser. Samtidigt betyder ju fine inte bara "böter" utan också "bra".
Westwood Studios
Looking Glass Studios
Ion Storm
Men, så har jag nostalgiglasögonen på mig.
Fatshark på svenska blir (typ) fethaj(a)
🙈
Electronic Arts har jag alltid tyckt varit ett smart namn...men som spelföretag vill jag helst komma ihåg dom som dom var på 1980-talet då spel från EA mer eller mindre betydde högkvalitetsspel
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Hm, svårt att komma på något självklart på studs. Med googles hjälp hittade jag dessa i alla fall:
Kojima Producions
Warhorse Studios
Valhalla games studio
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.