Dragon Quest III: HD-2D Remake

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nej, har det till Nintendo DS.

Skrivet av Sebastian Lind:

PS2-versionen släpptes ju bara i Japan, buu!

Ni måste testa, finns översatt till engelska av fans.

Skrivet av asdfg:

Ni måste testa, finns översatt till engelska av fans.

Nja, föredrar att spela officiella lokaliseringar. Men kanske blir av nångång, who knows?! Femman är dock inte en av mina favoriter i serien.

Medlem

Nja, föredrar att spela officiella lokaliseringar. Men kanske blir av nångång, who knows?! Femman är dock inte en av mina favoriter i serien.

Ah det finns både för- och nackdelar med fan translations. När det kommer till spel som antagligen aldrig kommer att komma till väst, som i det här fallet ps2-versionen, så är jag villig att acceptera lite kreativa friheter från skaparen för att få chansen att uppleva det.

Från en recension på romhacking:

This translation compared to the DS one in particular makes me realize how ‘localized’ the DS’s script is. The translation for the PS2 version seems pretty faithful to the original script, while whoever did the script for the DS version clearly had some fun. Sancho in particular talks pretty normal in the PS2 game but has a stereotypical Spanish or Mexican accent in the DS. There’s a lot more characters like this too. Whether this bothers you or not is obviously up to tastes as DQV is pretty damn enjoyable no matter what console you play it on. Official DQ scripts have always been like this though, so to me, it’s not that big a deal, but the PS2 version here might be good for anyone out there who may not have like the DS’s script.

Skrivet av asdfg:

Ah det finns både för- och nackdelar med fan translations. När det kommer till spel som antagligen aldrig kommer att komma till väst, som i det här fallet ps2-versionen, så är jag villig att acceptera lite kreativa friheter från skaparen för att få chansen att uppleva det.

Från en recension på romhacking:

This translation compared to the DS one in particular makes me realize how ‘localized’ the DS’s script is. The translation for the PS2 version seems pretty faithful to the original script, while whoever did the script for the DS version clearly had some fun. Sancho in particular talks pretty normal in the PS2 game but has a stereotypical Spanish or Mexican accent in the DS. There’s a lot more characters like this too. Whether this bothers you or not is obviously up to tastes as DQV is pretty damn enjoyable no matter what console you play it on. Official DQ scripts have always been like this though, so to me, it’s not that big a deal, but the PS2 version here might be good for anyone out there who may not have like the DS’s script.

Jag gillar inte "accenterna" de lagt till i lokaliseringen i många DQ-spel, så det vore ju ett plus. Har kört igenom otaliga fan-översatta SFC-RPG:s förr i tiden och de kunde ju variera väldigt i kvalitén på översättningen.

Medlem

Kände mig sugen och tänkte hugga den på Steam till Decken men såg priset. Avvaktar nog rea där tänkte jag, sen såg jag även att Square klåfingrigt sondmatat spelet med Denuvo också.

Har själv inte testat nått Denuvoinfekterat på min Steam Deck, funkar det ens?

edit: Jag vet att det står "Verified", men funkar det verkligen i praktiken är frågan.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Gnällkuk

Det här ser ju helt fantastiskt ut! hd-2d är verkligen en stil jag älskar, därför jag blev så fångad av octopath traveler innan jag ens spelat det. Blev inte fundersam dock när du skrev att Unreal 4-motorn har varit fläckfri fram tills nu, i ett avsnitt från DF pratar de om just prestandan på Switch och att den aldrig varit bra med just denna motor? 😅

Nåväl, detta blir PC och Steam Deck!

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk

Får väl hoppas kvalitén är bättre än fansubs som på gamla pirattiden när man helt tappade fokus i filmen för att de som översatt till svensk text antingen översatte rakt av, hörde fel alternativt inte var speciellt bra på engelska Det kunde ju dock rädda en dålig film!

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av trickeh2k:

Det här ser ju helt fantastiskt ut! hd-2d är verkligen en stil jag älskar, därför jag blev så fångad av octopath traveler innan jag ens spelat det. Blev inte fundersam dock när du skrev att Unreal 4-motorn har varit fläckfri fram tills nu, i ett avsnitt från DF pratar de om just prestandan på Switch och att den aldrig varit bra med just denna motor? 😅

Nåväl, detta blir PC och Steam Deck!

Jag tror att DF-gänget och jag har väldigt olika toleransnivåer för vad som anses problematiskt prestandamässigt 😄 Jag spelade igenom både Octopath Traveler I & II på Switch och där upplevde jag inga tydliga prestandaproblem, även om det säkert tappades frames lite då och då, och DF-favoriter som frame pacing kan säkert inte varit 100% heller. Har inte kollat vad de säger om DQ3 HD-2D, tycker de att det fungerar bättre har vi verkligen helt olika måttstockar!

signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skrivet av trickeh2k:

Får väl hoppas kvalitén är bättre än fansubs som på gamla pirattiden när man helt tappade fokus i filmen för att de som översatt till svensk text antingen översatte rakt av, hörde fel alternativt inte var speciellt bra på engelska Det kunde ju dock rädda en dålig film!

Haha, det där väcker en del minnen. Runt slutet av 90-talet/början av 00-talet fanns det ju en rätt stor anime-community i Sverige där man bytte "koppade" VHS-band med varandra... Där kunde man ju få en del godingar ibland. Hela serier som var helt omöjliga att se på för att bilden fladdrade, färgerna blödde som sprutande fontäner och texten var så liten/lågupplöst att den helt enkelt var oläsbar. Good times!

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Finns en del skräckexempel i fanöversättningar av spel som t.ex. använder sig av machine translation. Sen finns det även många exempel på "passion projects" där översättarna ofta kan mer om källmaterialet än professionella översättare och gör ett likvärdigt eller bättre jobb, har inga deadlines att nå så de kan lägga så mycket tid de själva vill. Se fan-översättningen av Boku no Natsuyasumi 2 till ps2 där de till och med ändrar in game art/grafik, från japansa till engelska:

https://twitter.com/HilltopWorks/status/1712999063862567158
https://twitter.com/HilltopWorks/status/1618404143886106626
https://twitter.com/HilltopWorks/status/1618404147451289603

Skrivet av Loevet:

Jag tror att DF-gänget och jag har väldigt olika toleransnivåer för vad som anses problematiskt prestandamässigt 😄 Jag spelade igenom både Octopath Traveler I & II på Switch och där upplevde jag inga tydliga prestandaproblem, även om det säkert tappades frames lite då och då, och DF-favoriter som frame pacing kan säkert inte varit 100% heller. Har inte kollat vad de säger om DQ3 HD-2D, tycker de att det fungerar bättre har vi verkligen helt olika måttstockar!

Unreal 4 är ökänd för shader stutter på pc. Av någon anledning verkar det omöjligt för många utvecklare att införa shader compilation vilket göra att spelen hackar till vid varje ny shader som behöver kompileras. Kommer att tänka på Callisto Protocol till pc som hade hemsk stutter vid release, tror de patchade in compilation senare men har för mig att vissa stutter ändå fanns kvar.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Citat:

Unreal 4 är ökänd för shader stutter på pc. Av någon anledning verkar det omöjligt för många utvecklare att införa shader compilation vilket göra att spelen hackar till vid varje ny shader som behöver kompileras. Kommer att tänka på Callisto Protocol till pc som hade hemsk stutter vid release, tror de patchade in compilation senare men har för mig att vissa stutter ändå fanns kvar.

Ja på PC är UE4 något av ett problembarn, men enligt just DF-gänget ska DX12 vara en av problemkällorna där. När de testade att köra ett UE4-spel på Steam Deck via Proton-lagret slapp de problemet med stutters då wrappern till Vulkan-gränssnittet gjorde att Vulkans förkompilering gjorde jobbet som DX12 inte gör åt utvecklare. Tror det var Alex Battaglia som sade "Microsoft, fix your shit" 😅

signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Moderator | Testpilot

Bara tagit mig till pyramiden (ni som vet ni vet ) än så länge, men helvete vilket spel! Precis det jag gått och väntat på sedan Dragon Quest XI

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar