Dragon Quest III: HD-2D Remake

Robot
Dragon Quest III: HD-2D Remake

Gårdagens JRPG-pärla får en angenäm ny skrud.

#dragon-quest-3

Moderator | Testpilot

Så taggad!!!!

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot

Bara artwork är 5/5

Tack för en fin recension! Riktigt peppad taggad på det här. Har som sagt inte spelat något annat än DQ11 så ska bli intressant att ta del av detta. Power skickar PS5-versionen imorrn så jag borde ha det på fredag.

signatur

00:00:02:42

Medlem

En sak som inte nämns i recensionen är att man kan snabba upp striderna så att det inte går så långsamt att grinda 👍

Medlem

Ett av mina mest efterlängtade spelsläpp på länge! Känns som ett perfekt vinter-mys spel!

Medlem

Lär bli vinterns Steam Deck spel. Eller ja, efter Sea of stars då.

Medlem

Jag har aldrig spelat ett Dragon Quest-spel men detta ser ut att vara en bra startpunkt.

Edit: 700+ kronor! Det blir nog att vänta ett tag.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Kavakava83:

En sak som inte nämns i recensionen är att man kan snabba upp striderna så att det inte går så långsamt att grinda 👍

Helt riktigt, man kan växla mellan Normal, Fast och Ultra-Fast i striderna. Jag använde uteslutande det sistnämnda mot slutet när jag levlade för slutstriderna, VÄLDIGT tacknämligt att ha när man ska kötta sig igenom dussintals strider mot samma motstånd.

Finns många detaljer som inte kunde tas med i texten av läsbarhets- och utrymmesskäl. Man kan exempelvis levla de monster man samlar på sig genom att rekrytera fler monster av deras typ, att ha polare i arenan lyfter visst stridsförmågan 😄

signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Kommer inhandlas! Frågan är om den ojämna frameraten kommer visa sig på icke switch versionerna.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Aletheides:

Kommer inhandlas! Frågan är om den ojämna frameraten kommer visa sig på icke switch versionerna.

Näe. Det är endast ett problem med Switch ser det ut som

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Älskar den grafiska stilen. Att storyn kanske inte är så djupblodad blir lite sekundärt. Ändå kul att ta igen lite spelhistoria 🥰

Kul att detta legendariska jrpg uppmärksammas här på FZ! Ska bli intressant att se hur de gör med ettan och tvåan nu. De är båda toppenspel helt på egen hand, men det är svårt att inte bortse ifrån att DQ3 var ett sånt monumentalt kliv framåt inte bara för DQ-serien, utan jrpg:s i allmänhet. Så risken finns väl att 1/2 kan uppfattas som lite enahanda om de inte expanderat dem på något sätt. Med tanke på hur storyn i trilogin är upplagd känns det också synd att trean kommer först. Spelar man dem i "rätt" ordning blir det ett rejält "aha"-ögonblick i trean, som nu går förlorat för nya spelare.

Är pachisi-spelet kvar? Bonusgrejerna ifrån GBC-versionen är inte med, va?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Aletheides:

Jag beställde Switch-versionen privat innan jag blev tillfrågad att recensera så jag kan dessvärre inte kolla upp det, men jag skulle inte tro att svajigheten finns där. Utvecklarna har kanske inte investerat riktigt lika mycket i optimeringen för Switch den här gången, Octopath Traveler I & II hade inte samma problem trots samma motor och likvärdig visuell kvalitet.

signatur

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Redaktör
Skrivet av Loevet:

Jag beställde Switch-versionen privat innan jag blev tillfrågad att recensera så jag kan dessvärre inte kolla upp det, men jag skulle inte tro att svajigheten finns där. Utvecklarna har kanske inte investerat riktigt lika mycket i optimeringen för Switch den här gången, Octopath Traveler I & II hade inte samma problem trots samma motor och likvärdig visuell kvalitet.

Som om hoarder-Lövet inte hade köpt flera ex ändå… 😀

signatur
Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Sebastian Lind:

Kul att detta legendariska jrpg uppmärksammas här på FZ! Ska bli intressant att se hur de gör med ettan och tvåan nu. De är båda toppenspel helt på egen hand, men det är svårt att inte bortse ifrån att DQ3 var ett sånt monumentalt kliv framåt inte bara för DQ-serien, utan jrpg:s i allmänhet. Så risken finns väl att 1/2 kan uppfattas som lite enahanda om de inte expanderat dem på något sätt. Med tanke på hur storyn i trilogin är upplagd känns det också synd att trean kommer först. Spelar man dem i "rätt" ordning blir det ett rejält "aha"-ögonblick i trean, som nu går förlorat för nya spelare.

Är pachisi-spelet kvar? Bonusgrejerna ifrån GBC-versionen är inte med, va?

Ja det är lite som FF-serien i hoppet från 1-3 till 4-6. Det finns små tillägg i handlingen i DQ3 HD-2D, men de utökar inte i någon anmärkningsvärd utsträckning. Jag kan hoppas att tilläggen i 1/2 är så pass mycket större att de lägger sig närmare berättandet i trean åtminstone.

Ah du det tänkte jag faktiskt inte på att spana efter, men nu när du nämner det sprang jag inte på pachisi under hela äventyrets gång så svaret är nog nej är jag rädd. Vissa saker finns med från SNES/GBC-versionerna, så svaret är nog ja/nej/kanske 😅 I reviewdokumentet skriver de inte exakt vilka saker som tagits med från de olika versionerna.

signatur

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Tomas Helenius:

Som om hoarder-Lövet inte hade köpt flera ex ändå… 😀

Det brukar ju heta att när fan blir gammal blir han religiös, min motsvarighet kanske är när Lövet blir gammal blir han återhållsam? (Får kanske äta upp det när PS5-kopior dyker upp från obskyr japansk butik som jag glömt att jag beställt från) 😄😬

signatur

Redaktör
Skrivet av Loevet:

Det brukar ju heta att när fan blir gammal blir han religiös, min motsvarighet kanske är när Lövet blir gammal blir han återhållsam? (Får kanske äta upp det när PS5-kopior dyker upp från obskyr japansk butik som jag glömt att jag beställt från) 😄😬

"Det finns fortfarande plats för fler deluxe-utgåvor i grannskapet, så jag tar tre!"

signatur
Skrivet av Loevet:

Ja det är lite som FF-serien i hoppet från 1-3 till 4-6. Det finns små tillägg i handlingen i DQ3 HD-2D, men de utökar inte i någon anmärkningsvärd utsträckning. Jag kan hoppas att tilläggen i 1/2 är så pass mycket större att de lägger sig närmare berättandet i trean åtminstone.

Ah du det tänkte jag faktiskt inte på att spana efter, men nu när du nämner det sprang jag inte på pachisi under hela äventyrets gång så svaret är nog nej är jag rädd. Vissa saker finns med från SNES/GBC-versionerna, så svaret är nog ja/nej/kanske 😅 I reviewdokumentet skriver de inte exakt vilka saker som tagits med från de olika versionerna.

Ja, läste några till recensioner och det verkar mycket riktigt som att pachisi och det som tillkom i GBC-versionen saknas! 😭

Om jag inte missminner mig har alla versioner sedan SFC/GBC haft dubbelt så mycket XP/G per strid eller så, för att minska lite på grinden. Antar att det är samma balans i denna versionen. Men verkar som "Hard"-svårighetsgraden har lägre xp/g ratio, vore kul om den vore identisk med NES-originalet! Det är enda versionen av DQ3 jag inte spelat så vore kul att få köra det med upphottad grafik fast NES difficulty! 😁

Medlem

Hoppas dom ger fler spel denna behandling, speciellt DQ4 och DQ5 då det är mina favoriter. DQ6 och DQ7 är lite för stora faktiskt, tröttnar på dom efter ett tag.

Skrivet av Kazutoyo:

Hoppas dom ger fler spel denna behandling, speciellt DQ4 och DQ5 då det är mina favoriter. DQ6 och DQ7 är lite för stora faktiskt, tröttnar på dom efter ett tag.

Oh, ja! DQ3 och 4 är nog mina absoluta favoriter i serien, så vore mycket trevligt om de gör likadant med fyran. Kan hålla med lite om sjuan i alla fall, den är... Extremt lång! (säger jag nu, när man är uppe i 120 timmar i post-game i DQ11, så det är ju lika långt som sjuan typ)

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Sebastian Lind:

Oh, ja! DQ3 och 4 är nog mina absoluta favoriter i serien, så vore mycket trevligt om de gör likadant med fyran. Kan hålla med lite om sjuan i alla fall, den är... Extremt lång! (säger jag nu, när man är uppe i 120 timmar i post-game i DQ11, så det är ju lika långt som sjuan typ)

Håller med, men med DQ XI kände jag inte att det började bli drygt när jag seglade förbi 100h-strecket. Med DQ VII kändes det som att jag var redo för att det skulle vara slut typ 25-30 timmar innan det faktiskt var det 😅 Det är flera delar i serien som håller på lite för länge, åttan som jag älskar hade mått bra av att trimma bort en tio timmar, men det är inte nog för att sänka spelupplevelsen. Med sjuan blev det faktiskt så pass drygt att jag haft noll sug efter att spela det igen.

signatur

Skrivet av Loevet:

Håller med, men med DQ XI kände jag inte att det började bli drygt när jag seglade förbi 100h-strecket. Med DQ VII kändes det som att jag var redo för att det skulle vara slut typ 25-30 timmar innan det faktiskt var det 😅 Det är flera delar i serien som håller på lite för länge, åttan som jag älskar hade mått bra av att trimma bort en tio timmar, men det är inte nog för att sänka spelupplevelsen. Med sjuan blev det faktiskt så pass drygt att jag haft noll sug efter att spela det igen.

Ja, DQ 7 är nog enda delen i serien som jag kanske inte kommer att köra om igen... Det kändes lååångt och seeeeegt. Bra, men nja. Kanske att man skulle testa 3DS-versionen som jag har hemma, men lite tvek på det. Skrev ett gammalt blogginlägg från 2010 just om hur seeegt det är

DQ11 blir jag verkligen inte riktigt klok på. Har i omgångar tröttnat en del på storyn och känt att setting och karaktärer känts väääldigt... mellanmjölk, i brist på bättre uttryck. Nu är ju DQ-spelen kanske inte direkt kända för att ta ut svängarna för mycket, men i många tillfällen har jag känt att DQ11 blivit lite segt också. Kan inte påstå att jag är sådär jätteinvesterad i storyn sedan act 2 nånstans, men DQ11 räddas ändå för mig av att det är så genomarbetat gameplay och att det faktiskt är riktigt kul att levla och engagea med stridssystemet när man kör med "Stronger Monsters". Det blir lite monotont i DQ11 då och då när samma story beats återupprepas på samma platser och är väl inget större fan av hur act 3 ändrar på mycket som hände tidigare. Jäklar vilken snooze fest det hade varit om hard-läget inte fanns!

1
Skriv svar