Inlägg av Hanzo
Inlägg som Hanzo har skrivit i forumet
Äntligen, ha så kul allihopa!
ETA 7 minuter.
Nu skulle man ha en bättre PC...
Jag starta om steam.
Spelet packas upp!
49,06 GB.
Jag fick också patcha nu, halv gb
Jag tycker MIrage är ganska tydlig.
Vi svennar kan tycka vad vi vill om Japan, kritisera fritt och så,
men i slutändan står bollen hos japanerna själva, det är deras problem.
Det spelar ingen roll vad vi utomstående tycker.
Likadant kan Japaner ha åsikter om oss svennar och Sverige,
men det spelar ingen roll vad de tycker och tänker.
Om vi vill ändra på något i Sverige så gör vi det... oavsett vad japaner tycker.
Japaner får tycka att vi är oartiga, egocentriska och snobbiga.
Det är stökigt på gator. Flest våldtäkter i världen.
Vi pratar mycket om politik men orkar inte handla osv.
Maten är väldigt dyr och tråkig. Vi har samma mat på jul, påsk och midsommar.
Dålig service, hälsar inte ens när man besöker en butik.
Det finns säkert ett 10-tal saker till jag glömt.
Det där är "gammalt", gällande Dark Souls. En exploit som användes i Dark Souls, dom stängde online-delen tills vidare. Elden Ring ska inte vara drabbad.
https://www.fz.se/nyhet/289212-elden-ring-ska-inte-lida-av-sa...
Tack. Det var skönt att höra.
Jag hittade nyheten högst upp i Elden Ring diskussionen på Steam.
Vad är det för tekniska svårigheter som drabbar PC-versionen!?
Källa:
https://twitter.com/DarkSoulsGame/status/1491411609499353088
Jag har alltid upplevt JRPG som helt linjära. Du kanske har en öppen värld men först måste du gå hit med denna förvalda hjälten du inte själv skapat, döda en fiende, hjälpa gumman, öppna porten, gå dit sen åka på stryk mot den där snubben osv.
Man kan inte välja något alls (förutom möjligtvis buffar i vapnen) som är brukligt i ROLL-spel. Rollen du spelar är ett färdigt manus utan förgreningar medan i WRPG som till mångt och mycket kommer direkt från papper & penna-rollspel (D&D m.fl) där det inte finns några begränsningar för hur storyn kan bli helt beroende på vilka som spelar. Därmed är WRPG oftast gjorda för att spela en egen karaktär du själv hittar på och utformar medan JRPG är en film med inslag av knapptryckningar.
De mer bakåtlutade semi-light-jrpg (som inte är rpgs alls) som t.ex Zelda och Castlevania luta sig stadigt mot action-axeln vilket är toppen.
WRPG har också ganska stor begränsning för hur storyn formas. Det är i stort sett alltid samma fuling som måste åka på däng i slutändan, oavsett vilken karaktär du skapar.
Första gången var ändå extra mysigt, och när barnet sover osv. får man ju ändå en hel del tid. När jag var pappaledig andra gången var det långt ifrån någon semester, det var första gången jag kände att det var skönt att börja jobba igen. Snart dags för no.3 oh dear god
Samma här. Winter is coming!
Ta hand om dig och din familj.
#1. De spel du beskriver är action JRPGs i grunden. Action genren i japan har oftast haft snabbhet och smidighet som ett tecken på power and skill. Du ser det även i japanska Anime serier samt Manga. Den mäktiga skurken eller hjälten som har krafter eller har bemästrat sitt vapen till så stor del att han/hon kan undvika alla attacker för att sedan avsluta motståndaren med ett enda hugg, eller med sådan snabbhet att han plötsligt befinner sig bakom den hjälplösa motståndaren sedan är det slut. Snabbhet är att ha total kontroll över striden.
Action genren har även ofta fått kritik om gameplay inte är snabb och har "Flow" så det ligger även game design bakom det. Det har även lett till design problem i action RPGs rent generellt så som ability spam osv som devs har försökt lösa med olika spelmekanik i olika spel.
Det finns givetvis undantag är viktigt att nämna.
För ett exempel vad jag menar med ability spam, se den här videon där en superboss besegras i post game i PS4 JRPGt Star Ocean: Integrity and Fiathlessness. Notera att spelaren bara spammar samma ability genom hela fighten för massiv skada. Spelet har ett "cancel bonus" system för att göra ability spaming mindre lukrativt men post game ger det inte mycket att gå efter cancel så det här blir alltså ett bra exempel. Spelet i fråga är dock bra. Inte det bästa i Star Ocean serien men värt tiden om man inte har annat att spela och gillar många karaktärer i fighterna. Kommer ett nytt nu i år (Star Ocean: The divine force PS4/PS5).
#2. Det här är inte enbart en japansk grej. Titta på kultur i USA eller för all del Sverige tex så ser du samma sak. Fokus på modeller och stora bröst. Inte för intet som bröstförstoringar är en av de vanligaste skönhetsingreppen för unga tjejer idag. När en karaktär skall porträtteras att vara attraktiv så används de inslag som genomsyrar världen idag. Detta eftersom den illusion som mediet bygger upp måste vara trovärdigt för tittaren/spelaren. Sedan finns det naturligtvis extrema ytterligheter i alla kulturyttringar. Antingen för att driva med stereotyper eller för att appellera till fetischer, men det ser du sällan i ett JRPG.
Vill du hitta något som är kulturellt så skall du kika på hur karaktärernas personligheter porträtteras. I japan har en kvinna som är "kvinnlig" någon som är meek and vulnerable, Ödmjuk och sårbar, ett kvinnligt ideal. Någon som är underställd en stark man som kan beskydda dem. Japan hade kvar hemmafruar länge och det är inte ovanligt även idag att kvinnor som vill ha en karriär inte kan gifta sig för då förväntas de behöva säga upp sig från sitt jobb eller säga bort en karriär för att ta hand om ett hem och trycka ut barn. Detta kan man mest se i de äldre JRPGs som inte var avsedda för en västerländsk publik att main heroines ofta har den arketypen. Idag när det skall riktas till väst så har du istället kvinnliga arketyper som är starka kvinnor (tex Tales of Arise, Shionne) eller kvinnor som börjar som "kvinnliga" i en japansk kontext men bryter sig ur den mallen för att leva på riktigt (tex Tales of Vesperia, Princessan Estellise.).
Det finns sedan femton vanliga arketyper på kvinnor i japansk kultur som spiller över på JRPGs och Anime. Du kommer säkert hitta alla karaktärer i de spel du spelat bland dessa på något sätt
1. Tsundere
Det är kategorin "I-made-this-for-you-because-I-want-to-not-because-I-like-you-baka!". Agerar tuffa utåt, säger elaka saker åt personer de egentligen tycker om, slår dem när de har svårt att visa känslor, har häftigt humör osv. Men är egentligen en mjukis som kommer fram ur skalet efter de lärt känna någon nära nog. Det är karaktären som i början av storyn hatar dig men ni gifter er i slutet. Tsun kommer från japanska Tsun Tsun, att vända sig bort i ilska och Dere från Dere dere som kan översättas till att tycka om. Så HateLove pretty much. Mycket vanlig i Anime och finns alltid någon karaktär i JRPGs som har denna arketyp.
2. Yandere
Motsatsen till Tsundere. De är oftast väldigt våldsamma, blir besatta av de som de faller för, mördar de som sårar dem. Väldigt svartsjuka men kärleksfulla när de är med den de avgudar. I verkliga livet är det kvinnorna som stalkar dig, är besatta av dig, förbjuder att du ens pratar med andra kvinnor av svartsjuka, köper kläder åt dig som hon är övertygad du ser bra ut i även om det inte är din stil, stoppar trafiken när du skall gå över vägen, överdriver när de snackar upp dig med sina vänner och hotar med att ta livet av sig om du funderar på att lämna dem. Håller du inte med dem eller inte tar på dig de där kläderna så tänker du naturligtvis lämna dem så då hotar de ta livet av sig. I JRPGs och Anime så är dessa ofta porträtterade som villains. I slice of life stories så kan de bli riktigt obehagliga då det inte alltid kommer fram att en person är Yandere innan du lärt känna den nog mycket. Fast finns ju vissa som har en kink till dessa... Yan i Yandere kommer från Yanderu som står för "to be mentally ill"
3. Kuudere
Porträtteras ofta som oberörda och kyliga. Visar oftast inga känslor. De är dock oftast över Tsunderes när det gäller hur mycket de bryr sig om någon. De är oftast allvarliga och viljestarka. De agerar oftast från sidlinjen när det gäller personer de bryr sig om, som en skyddsängel men visar inget på sitt yttre. När man porträtterar deras inre röst och tankar så visar de ofta många och starka känslor om allt. En ice queen utåt men mot en person de tycker om så kommer de vara väldigt varma, men bara mot dessa. Kuu i Kuudere kommer från det japanska uttalet av det amerikanska ordet Cool och kan översättas till "Cool and Composed".
4. Dandere
Super super blyga karaktärer. Inte lätt att hitta exempel i Real life för dessa. De gillar oftast någon i de stories där de är med men de klarar inte av att möta dem. Trots det kan de inte hålla sig borta. Om personen ser dem så reagerar de häftigt genom att stelna till och bara stamma ohörbart, svimma eller fly. Antisociala och tysta generellt. Väldigt känsliga karaktärer som andra måste gå på tå runt. Karaktären som är deras love interest speciellt måste ta det väldigt väldigt varsamt för att hantera dessa. Dan i Dandere kommer från japanska ordet Danmari som betyder Tystnad.
5. Moekko
Karaktärer som får andra att vilja beskydda dem mot allt. Porträtteras ofta som något småväxta, taniga med ibland barnslig oskyldighet. Gillar barnsliga flickaktiga grejjer som ett fluffigt mjukdjur, kaffekoppar i form av en giraff eller liknande. Har oftast en mjuk röst och ögon som alltid är på gränsen av tårar. Likt Danderes så försöker de ofta tafatt vinna ett love interests uppmärksamhet men tas sällan på allvar för de ses inte som en kvinna utan oftast som en omogen vän. För sitt love interest så är de väldigt lätta att hantera. De är oftast som ett husdjur. Mata dem så är de glada. Klappa dem på huvudet så är de glada. Ge dem presenter så är de glada. Ge dem komplimanger så är de glada. Så generellt easy to please så länge de får uppmärksamhet, men är crybabies. Det finns oftast alltid en sådan här karaktär i de flesta JRPGs och Animes. Moe är ett intressant japanskt ord. Det har den korta översättningen "a rarefied pseudo-love for certain fictional characters (in anime, manga, and the like) and their related embodiments." fast är direktöversatt till Budding. Som en blomma som är på väg att blomma ut. Moekko översätts då till "female child" Barnslig kvinna. Det är dessa karaktärer som i viss Manga tidigare har hamnat i trubbel i Sverige där oinsatta jämställt det med barnporr i någon uppmärksammad dom.
6. Meganekko
Skönheter i glasögon. Karaktärerna har alltid glasögon, är sjukt smarta, realister och inte överdramatiska. Introverta men öppnar upp sig så snart det gäller något de är intresserad av. Oftast nördiga och ovana att hantera vissa sociala situationer. Oftast mer intresserade av att polera sitt svärd eller fixa med sin högteknologi istället för att bry sig om relationer så reagerar oftast med förvåning när de upptäcker att de faktiskt har intresse för en annan person. Finns ofta i JRPGs och i Anime. Glasögon i Japansk kultur visar ofta på någon som är smart och beläst. Megan från japanska ordet för glasögon och Ko för japanska ordet för tjej. Så glasögontjej helt enkelt.
7. Idol Singer
Den populära tjejen i skolan/stan som extraknäcker som Idol Singer. Behöver nog inte så mycket beskrivning av den här arketypen. Modell vackra, charmerande, söta, talangfulla, självsäkra, lekfulla, omtyckta av alla. Men också ibland ensamma trots detta. Alla män, även de mest populära, har försökt få ut dem på date men misslyckats. Finns nästan alltid en sådan här karaktär i ett JRPG eller anime. En out of your league karaktär, drömtjejen, som faller för den vanliga killen. Idol Singers är en stor grej i japan.
8. Catgirl
Uppför sig oftast kattlikt. Slickar sina händer, har kattöron på sina mössor eller diadem. Har Meow någnstans i sitt uttal. Gillar fisk och mjölk. I JRPGs så finns det ofta någon demihuman ras som är en korsning mellan djur och människor och människa katt är mycket vanlig med öron och svans. Lekfulla och busiga. Svåra att hantera oftast. Katter är populära i Japan och det finns många i väst som har catgirl fetish så en arketyp som ofta går hem.
9. Maid
Även detta är rotat i japansk kultur där det finns Maid cafes osv. Men även i maid fetish. Franska maid uniforms är det japaner ser som maids. Finns oftast någon form av Maid i JRPGs eller Animes. Maids är oftast väldigt servila och vill bli dominerade. De är oftast oväntat starka och gör slarvsylta av de som får för sig att vilja skada deras "master". Gör allt som deras "master" säger åt dem att göra.
10. Otaku
Otaku är det japanska ordet för Nördar som är besatta av Spel, Anime, Manga och saker runt detta. Finns oftast alltid någon Otaku Girl i JRPGs och Animes. De är besatta av någon nördig kulturyttring, inte alltid rumsren sådan. Det är oftast tjejer som är helt vanliga utanpå men har en dark secret. Vissa otaku tjejer är även besatta av BL, Boys Love, och pikar ofta main characters om hur de ser homosexuella scener i sina huvuden om dem och andra manliga karaktärer där de porträtteras som upphetsade av tanken och storyns main character väldigt besvärad.
11. DereDere
Lovey-Dovey. Går omkring och är tokkär i en annan karaktär men på ett sunt och hälsosamt sätt. Utrycker sina känslor för en annan på ett hälsosamt sätt. De är oftast inte osäkra personer och därmed inte osäkra runt sina känslor. Den mest "normala" kvinnliga karaktären. Så finns oftast i de flesta JRPGs och animes på något sätt. Men normalt är oftast inte roligt eller spännande så de är inte alltid Main heroines.
12. HimeDere.
En karaktär som kräver att andra behandlar dem som en Prinsessa eller adel. De är inte alltid adlig eller en del av någon kungafamilj. De har ofast en sofistikierad framtoning. Ofta arroganta. I de fall där de är ett love interest så brukar de även vara Tsunderes. Finns i många JRPGs och Animes. Hime är från japanska ordet för Princessa.
13. BakaDere
En karaktär som är frustrerande klumpig på ett gulligt sätt. Gör oftast inte smarta val på grund av brist på sunt förnuft, så det går oftast tokigt. Dessa karaktärer är oftast kombinerade med någon annan karaktärstyp. Baka är ett japanskt ord för "stupid".
14. Sadodere
Vill manipulera andra på sadistiska sätt. Gillar att orsaka så att deras love interest genomlider situationer som är smärtsamma eller förödmjukande. Fysiskt eller psykologiskt. Saknar ofta empati och är oftast väldigt smarta. Brukar förekomma som Villains i JRPGs och Animes, är sällan heroines.
15. Shundere
Karaktärer som är deprimerade, oftast genom hela storyn. Ofta introverta och känner sig utanför i sociala situationer. Inte jättevanliga i JRPGs men finns mer i Visual Novels och Anime. Ordet Shun kommer från Japanska för melankolisk eller sorgsen.
# 3 Fingret i menyn är en Final fantasy grej. Det är en del av identiteten de för med sig i alla Final Fantasy spel då den varit med från början. Ungefär lika signifikant som loggan.
#4. Det kommer från Japansk Kultur. Jag skall klippa in ett citat från en person som fördjupat sig i Japansk kultur.
#5 Har du några exempel på detta? Lyssnar du på de japanska voices eller på de dubbade engelska? Är det i dialog eller i strider? Är det mer detta du syftar på?
I sådana fall så är det för att vi faktiskt stönar mer än vi tänker på när vi reagerar och talar i Real life. Japaner har med det i sina kulturyttringar så som Anime och filmer men mycket mer överdrivet än i normalt tal för att markera känslor medan vi i väst tenderar att rensa bort sådant när vi redigerar. Lyssna på dig själv under en dag så blir du nog förvånad Så att japanska karaktärer reagerar med ljud och inte bara blickar och rörelser är något som förekommer även i japansk Anime.
Det var banne mig inget dåligt inlägg.
Du får en tumme upp för din ambition!
Överlag är det helt okej att tycka som man vill.
Alla behöver inte förstå eller uppskatta JRPGs.
Gillar man det inte så behöver man inte konsumera det.
Det är inget tvång.
Det korta svaret är väl vanesak och kultur.
Man vänjer sig.
Jag kan känna likadant - fast omvänt - när jag startar upp Gears of War, men efter 10 minuter diggar man de överdrivna super-stereotyperna.
Jag uppdaterar mitt första inlägg.
Det är vanesak, kultur och smaksak.
Smaksak
Gillar man inte jordgubbsglass så kan man skippa det.
Jag tycker inte att det finns någon poäng i att försvara jordgubbsglassens storhet för någon som inte gillar smaken. De kommer varken börja förstå storheten eller börja tycka om smaken.
Det är dock ingen full invasion av hela landet.

Källa:
https://liveuamap.com/en/2022/24-february-ukraine-under-attac...
@hannes.theorell bra länk!
Senaste utvecklingen i korthet:
• Ryssland har på president Putins order inlett en invasion av Ukraina från flera håll. Angreppet utförs med marktrupper, flygattacker och kryssningsrobotar. Kraftiga explosioner har skett i huvudstaden Kiev samt flera andra städer.
• Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har infört krigslagar och uppmanar landets militär att "orsaka maximal skada" på de ryska invasionsstyrkorna. Även civila uppmanas beväpna sig.
• Enligt Ukrainas militär har flera ryska flygplan och helikoptrar skjutits ned och omkring 50 ryska soldater dödats. Omkring 40 ukrainska soldater ska också ha dödats.
• Ukrainska myndigheter uppger att åtskilliga civila dödats av ryska projektiler, något Ryssland förnekar.
• Rysslands president Putin varnar utomstående för "konsekvenser som aldrig tidigare skådats i historien" om man lägger sig i konflikten.
Källa:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sa...
Det är det värsta tänkbara scenariot. Full invasion.
Det är väldigt tråkigt och det finns ingenting vi kan göra,
såvida vi inte vill starta tredje världskriget.
Tänker på alla miljoner i Ukraina som bara vill leva vanliga liv.
Vanliga familjer, fädrar, mödrar och barn.
Nu lever de i krig och helvete.
Förbokade nu!
Det här ska bli najs! :9
Räknar ni spel som Elden Ring som "JRPG"?
När jag tänker på JRPGs så föreställer jag mig spel som Final Fantasy, DragonQuest och Tales of Arise etc.
Jag har svårt att stoppa in spel som Zelda och Soulsborne i JRPG-facket.
Vad har hänt med sidan, varför har så mycket försvunnit ur denna tråden?
Jag skippade mitt inlägg om Japaner och frossa. Den generaliseringen kändes inte rätt.
Såg några svenska namn i förtexterna där man listade upp alla som jobbat med spelutvecklingen ca 20min in i spelet, vore skoj om ni kunde göra en intervju med någon av dom.
Nilla Hansson har jag ju gjort en intervju med tidigare
Här är intervjun!
https://www.fz.se/nyhet/287512-en-svensk-black-widow-johan-st...
Kommer nog inte påverka det minsta lilla.
Det här.
Möjligtvis förseningar p.g.a. sjukdom/stress.
Annars lär inte konflikten påverka spelutvecklingen så mycket.
Det kommer bli PC, då jag inte har en PS5 ännu.
Sugen på att köpa till Pc, kommer någon ihåg hur de senaste souls-spelen flutit på Pc? Kommer ihåg att första Dark Souls va sjukt dåligt optimerat.
I julas spelade jag igenom DS1 Remaster på PC utan några som helst bekymmer. Riktigt bra spel.