Inlägg av Hanzo

Inlägg som Hanzo har skrivit i forumet

PNG

Skrivet av Kalliban:

Soulslike = Dodge-hoppa, slå, repetera, men där fienden gör mkt mer skada?

Läs attackmönster eller dö.

Jag är dock tveksam till om det enkelt går att retrofitta soulslike gameplay med en mod.
Då hade The Witcher haft det för längesedan kan man tycka.

En utmaning med att modda till soulslike gameplay är ju man också behöver balansera hur många fiender som kan komma på en och samma gång. I Soulslike-spel så är fienderna ofta placerade precis så att en försiktig spelare kan pulla dem en och en. Mycket av gameplayen i Soulslike handlar ju om att undvika dra på sig flera fiender. Så om Harry Potter-spelet har flera platser där det helt plötsligt kommer 5-6 soulslike gubbar och du inte kan undvika det... jaa, då kan det bli väldigt frustrerande.

Det kan va ett jättejobb att retrofitta soulslike.
Allt ifrån placering av gubbar, regler för deras uppmärksamhet,
till själva stridssystemet med balans på hälsa, stamina, skada, invincibility frames och attackmönster.
Man behöver också balansera undanmanövrar, block och parry, så att det inte går att spamma dem i tid och otid. Då har vi inte ens rört på hur dina och fiendens förmågor påverkar gameplay.

Sen får man ju lägga till att spelet du moddar inte är kodat för stödja soulslike gameplay, så man kommer bli gråhårig av att försöka hitta en massa kompromisser till funktionalitet som inte stöttas. Oavsett hur mycket man jobbar med modden så kommer den aldrig kunna återskapa lika bra gameplay som ett som var byggt med soulslike gameplay ifrån scratch.

Fast....
Sen kanske "soulslike-modden" handlar om att fiender nu gör 25-33% mer skada och
du inte längre kan spamma undanmanövern lika lätt. Det går betydligt fortare att modda till.

Jag tycker att "bojkottarna" förtjänar en stjärna för sitt engagemang och marknadsföring av spelet.

Jag tycker man borde köpa spelet i protest till bojkotten. Alla människor ska ha rätt till att uttrycka sin åsikt varesig man håller med om åsikten eller ej. Tycker man att JKR är pantad för sin åsikt så kan man ju strunta i henne. Det är inte så att hon begått något brott för att skriva sin åsikt.

Ett paket färdighyvlad gräddost slår alla billiga färdigrätter. Riktig mat.

Det går också att koka ett par-tre ägg och ta med.

Skrivet av Zymac:

Har testat det via Gamepass och jag vill gilla det, men som Slimebeast säger, det e överjävligt drygsvårt solo, även vanliga faror ute i öppna världen e dryga som fan när man bara vill puttra runt o utforska och minea lite och blir påhoppad av nått som dödar dig på 2 hugg. Och enda sättet att progressa är att döda bossar så man kan göra bättre rustningar osv. Ingen XP level upp eller sånt.

Nej, vad skriver du?

- Du har flera färdigheter som levlar upp ju mer du använder något. Som svärd, pilpåge, springa, hoppa, smyga och simma. De är stor skillnad på någon som har levlat upp i jämförelse med en nyskapad gubbe.

- Ett tips om du kör på PC är att använda dej av dina backup saves. De skapas automatiskt. Om du dör nånstans ute i ingenstans kan du antingen försöka corpserunna eller reloada en backup save.

Är du riktigt smart så fixar du en backup strax innan du ger dig ut på vilda äventyr. Genom att logga ut och in.

Det är sant att spelet är inte enkelt att spela själv som nybörjare. Man måste va försiktig och inte planlöst ge sig ut i mörka skogen. Det värsta man kan göra är att ränna ute i regn eller på natten. Bygg en rastplats och sov!

Kunskap, resurser och försiktighet är viktigt.
Dumhet bestraffas.

NATTLÄGE - WINDOWS 10 och 11

1. Tryck Windows-knapp
2. Skriv Natt och tryck Enter
3. Aktivera
4. …
5. Spara 599 spänn och din värdighet.

F.lux behövs inte i Windows 10 och framåt.
Glöm inte att avaktivera när du jobbar med färg.

Fin trailer!

Cirka 7 400 kronor - som hittat!

Skrivet av Dave Lister:

Bossen i Ice Caves klarar jag, men Jungle-bossen går jag ännu bet på

Har du någon speciell taktik på första bossen?

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Blir både rädd och upprymd över den här meningen. 😅
"Vi satt klistrade i 3 timmar och har inte klarat första banan ännu."

Vi kör ett svårt spel med tvivelaktigt lagarbete.

Edit:
Vi körde ett par rundor till nu på torsdagen.
Vi är fortfarande kvar på bana 1. Tror vi dött minst 10 gånger nu.

BRAVERY AND GREED [Grym co-op!]

Jag och grabbarna satt och letade efter ett co-op spel på PS4:n och Switchen morse.
Det finns ju minst 2000 indie-budget-skitspel som inte har någon co-op alls.

Efter någon timmas sökande ramlade vi på ett riktigt guldkorn...

BRAVERY AND GREED

  • 4 spelare

  • plattform

  • roguelite

  • hack'n slash

  • humor

Vi satt klistrade i 3 timmar och har inte klarat första banan ännu.

Jag fattar inte att vi aldrig hört talas om det här spelet.
Det är fenomenalt bra coach coop!

Varma rekommendationer:
Steam
Xbox
Switch
Playstation

Hugg av huvudet och diverse lemmar = OK
könshår = VE OCH FASA!

Väldigt generiskt namn:
Minato = hamn
Minatomachi = Hamnsstad

港 = harbor; port

Det är lite spännande att de bestämde sig för att kalla en by för hamn.
Att använda minato är lite som att använda ordet katana.
Vi i väst använder använder katana för att referera till japanskt svärd.
Likadant kanske man kan använda minato för att säga japansk hamn?

I Japan betyder Katana bara svärd - rätt och slätt "svärd" (även västerländska svärd kallas katana).
Självklart räcker det långt att säga katana i Japan (det är ju generiskt), men vill man specifikt referera till japanska svärd så använder man nihontou. Det förekommer mycket i spelstreams där de finns alla möjliga svärd, och sen dyker ett japanskt svärd upp. Då säger streamern nihontou snarare än "katana".

Aja, när japanerna spelar Wild Hearts så kommer de helt enkelt stöta på en by som heter: "HAMN".

Jag har precis spelat klart The Witcher 3 (utan DLCs).
Det tog mig drygt 200-220 timmar, då jag prioriterade att göra alla sidoquests.
Jag har dock börjat smyga in i DLC:na... trots att jag tänkte ta en paus.

Super Metroid
Det sjuka är att jag har ju spelet på Switchen (inkluderat i Nintendo Online).
Det skulle ta mig 1-2 minuter att starta igång och börja köra.

Jag har lånat Ghost of Tsushima av en vän,
men grabbarna har TV:n och frugan låter mig inte lira det.
Är väl 5-6 timmar in nu iaf. Det är RIKTIGT vackert och välgjort!

Elden Ring
Sekiro
Yakuza-serien

Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det väl ändå inte? De ger ju credit till hela gänget genom att tilltala hela studion. Även vi gör ju så ofta när vi pratar spel och film.

Exakt varför man gör så här vet jag dock inte. Som nämnt innan; knappt någon tittar igenom dessa ändå. Att då ha någon tankegång där man kortar ned det för att spara tid känns konstigt.

Jag tror inte det är någon djupare agenda än att de bara försökte göra det lätt för sig och tänkte inte till. Finns ett par exempel där båda det nya och gamla gänget har fått credit, så tror inte det finns något ont bakom detta.

Återigen - konsumenterna bryr sig inte:
"att orginalutvecklarna knappt syns till i en remaster är
ju förstås anmärkningsvärt för originalutvecklarna."

Kirsch och Mathews:

Citat:

Kirsch anser att alla som jobbade på originalet borde nämnas vid namn, och originalets technical lead engineer, Jack Mathews, stämmer in. Han medger att den kod han skrev till spelet troligen har ersatts helt och hållet, men att många personers arbete på det stora hela är helt oförändrat i remastern. "Skamligt", avslutar han med.

Skrivet av Fatmajk:

Hur många kollar egentligen på eftertexterna när man klarat spelet? Den enda gången jag gjort det var Portal för att låten var så grymt bra.

Eftertexterna är ju främst intressant för de som skapar. Vanliga konsumenter kanske bara vill veta om något om producent, skådespelare eller någon de känner.

Så i det här fallet, att orginalutvecklarna knappt syns till i en remaster är ju förstås anmärkningsvärt för originalutvecklarna. Det är ju som remastrarna tar åt sig äran från originalet.

Skrivet av inkui:

Alltså, att besöka fz är svårt nu. Hypen för Hogwarts har varit, och är enorm. Så snackas det så gott och härligt om det. Var stark. Trådar som denna. Streams. Nyheter om goda betyg. Superhärligt! Men...

Som föräldraledig Måste det prioriteras, tacka världspolitiken för det men nog fan är det som det är. 😭😅

Men... Fick längta efter Assassin's Creed Origins (älskar Egypten osv. också det främst pga spel) och det var en fantastisk genomspelning, och det lär Hogwarts Legacy också bli.

Backloggers, help me out! 😄

Man vänjer sig. Det finns alltid någon timma över på helgen.
Man får sällan något 4-6 timmars pass, men man kan ju köra character creation och sen stänga av.

Det finns alltid möjlighet att lira någon gång i framtiden.
Tänk när barnen blir 5-6 bast.

Skrivet av anon_1399:

För dom som vill ha bättre grafik så spela spelet på PC om det inte nu ställer till med emuleringen, sen är det bara dra ner grafikmoddar
förra breath of the wild går att få riktigt snyggt.

Häftigt jag visste varken att Botw finns till PC eller att folk moddar runt som tokar

Skrivet av DieZe:

Botw och det här måste vara det mest överhypade spelet någonsin. Försökte komma in i botw flertalet gånger men det går helt enkelt inte. För mig är det som vilket open world spel som fast med hemsk prestanda och riktigt dåliga system (weapon durability för att nämna ett exempel). Snark.

Jag håller med om att Botw inte är det bästa Zelda som släppts. Jag spelade dock 65 timmar och klara ut det. Botw är bättre än Skyward Sword iaf, där jag bara kom halvvägs. I slutändan ger jag Botw, 6 av 10.

Min hype för nästa Zelda är blandad. Jag kommer köpa och spela det, men frågan är om jag köper det vid release. Det ska till riktigt höga betyg och kommentarer som att spelet har längre/bättre story och mindre open world.