Playstation 5 Pro

Medlem

Om du satt på en PC motsvarande PS5. Skulle du då byta grafikkort för att få en PS5 pro uppgradering? Eller skulle du vänta tills du kunde uppgradera till ett ännu starkare grafikkort?

Det är väl kanske där skon klämmer. Personligen gick jag från rtx 2080 ti till rtx 4090 och då blir det runt 3 gånger starkare.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Beertagne:

Haha, vi måste göra tacosinlägget till en meme😂

#Tacogate

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2 and Sonos Sub Mini
VR: Meta Quest Pro

Medlem

Hade gta6 varit släppt skulle den varit slutsåld världen över på några sekunder.... meningslös konsoll i dagsläget

Medlem
Skrivet av KoP:

Ordet "lurad" är väl det man borde säga till folk som köper denna. 😂

Troll inlägg?

Om det varit något konsolsläpp som varit så omskrivet som PS5 Pros varit så får man gräva djupt. Tror inte många gått och köpt den här i blindo med orealistiska förväntningar. Bara läsa PS5 Pro trådarna på FZ. Tror knappast du kan påstå att någon av oss som köpt den således är lurad då vi köpt den vetandes precis vad den är kapabel till.

Som jag tidigare skrivit i tråden så är det för mig helt klart värt det.

KoP
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Troll inlägg?

Om det varit något konsolsläpp som varit så omskrivet som PS5 Pros varit så får man gräva djupt. Tror inte många gått och köpt den här i blindo med orealistiska förväntningar. Bara läsa PS5 Pro trådarna på FZ. Tror knappast du kan påstå att någon av oss som köpt den således är lurad då vi köpt den vetandes precis vad den är kapabel till.

Som jag tidigare skrivit i tråden så är det för mig helt klart värt det.

Nej, åsikt.

Medlem
Skrivet av Joewson:

För någon som valde att uppgradera från PS4 till PS4 PRO så kommer jag inte göra samma sak här. Det är alldeles på tok för dyr investering för den lilla vinst som jag får ut av det. Det är mycket lull-lull.

Stora grejen där var väl HDR om jag minns rätt. Tyckte det blev en rejäl skillnad, hade precis köpt ny tv då också.

Medlem

Väl testat! Beskriver väl lite vad jag känt hela tiden.

"Dock – det riktiga elddopet lär bli GTA VI. Om det visar sig vara ursnyggt och ändå flyta tydligt bättre på PS5 Pro kan Rockstar och Sony ha gett urstarka säljargument till varandra."

Cynikern, eller kanske realisten, i mig viskar att Sony kanske ser till att det blir just så.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Stora grejen där var väl HDR om jag minns rätt. Tyckte det blev en rejäl skillnad, hade precis köpt ny tv då också.

HDR finns på vanliga PS4 också.

Medlem

Skulle köpt PS5 till grabben. Köpt PS5 Pro till mig och han får min PS5. Hel nöjd än så länge.

Medlem

Sparar pengarna till en PS6 istället

Skrivet av pazu:

Sparar pengarna till en PS6 istället

Varför? Trodde inte du supportade nya spel så det är väl lite onödigt?

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Varför? Trodde inte du supportade nya spel så det är väl lite onödigt?

Du förstår inte min inställning till nya spel.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ordet "lurad" är väl det man borde säga till folk som köper denna. 😂

Ja ungefär så.. Att köpa en konsol för +10000:- som ger snäppet skarpare texturer i ett 50tal spel, att behöva betala för online, att vara låst till en butik där många nya spel kostar mellan 769-899:- utan någon vettig "öppetköp", att dessutom behöva betala extra om du ens vill se en BluRay-film eller vill ha konsolen i stående position. Måste väl ändå betyda "lurad".

Sony gjorde ett experiment och några med mer pengar än förstånd gick rakt i fällan.. Säljer den här maskin bra nu så kommer konsolgaming bli en klassfråga inför nästa konsolsläpp.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Ja ungefär så.. Att köpa en konsol för +10000:- som ger snäppet skarpare texturer i ett 50tal spel, att behöva betala för online, att vara låst till en butik där många nya spel kostar mellan 769-899:- utan någon vettig "öppetköp", att dessutom behöva betala extra om du ens vill se en BluRay-film eller vill ha konsolen i stående position. Måste väl ändå betyda "lurad".

Sony gjorde ett experiment och några med mer pengar än förstånd gick rakt i fällan.. Säljer den här maskin bra nu så kommer konsolgaming bli en klassfråga inför nästa konsolsläpp.

Inte för att vara sån men har man råd med en konsol för över 10k så har man nog råd med den extra kostnaden vid digital release.

Sen håller jag såklart med om man snålat med tillbehören till konsolen. Däremot ska man nog inte använda ett negativt laddat ord som lurad för det har jag svårt att tro någon har blivit i detta fall. Däremot kan det vara som alltid att många faller för ”hypen” med att skaffa en ny konsol.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

inte kan jag vara ensam om att en ny dator för några tusen till är värt bra mkt mer än en begränsad playstation 5?

Absolut inte. Inte ens i närheten. 7900 XTX ligger nu som minst på runt 11k på prisjakt. Och det är bara grafikkortet, sen ska du köpa ett AM5 nytt moderkort för 3000kr. Sen hyfsat cpu för ungefär samma pengar och goa DDR 5 minnen, m2 PCI 4 disk, 1000watts PSU. Minst 20k om du vill ha något som ger märkbart snyggare grafik. Och då kan du ändå inte spela upp 4k blu ray filmskivor om du inte köper en separat läsare för 4500kr.

HDR är också lite av en djungel i windows, måste kalibrera med Windows HDR Calibration och kolla noga helst att du får ut rätt max nits på skärmen, helst med hdr analys verktyg på reshader. Jag har en separat Color profile som använder en annan ICC profil för att få rätt gamma curve för auto hdr spel. Eftersom windows har lite egna gamma curves jämnfört med konsol, och de kan förstöra near blacks vilket leder till kommentarer som "HDR is shit, sdr is better".

Dolby Atmos funkar heller inte out of the box korrekt om du inte laddar ner och confa Dolby Atmos appen ifrån windows store. Hur många vanliga användare gör detta? Medans PS5an kommer i stort sätt bara att funka, plug and play.

Med det sagt, så kommer jag köpa till 7900 XTX till mitt AM4 system, eventuellt 5700x 3d cpun nu också. Men jag är insatt och älskar Cyberpunk 2077 som jag har typ 130 moddar till och har tänkt maxa ut och se på 2020 samsung flagship model Q90T 55¨med HW-Q930b dolby atmos soundbar. Vill framför allt spela i native 4k.

Men som en annan användare skrev här, det är meningslöst att jämföra med 1080p, och sitter man redan på någon halvkass mellanklass tv så skulle jag säga att det absolut inte är lönt, köp en PS5 begagnat på blocket för 3500kr i så fall. Och skulle man sitta kvar med någon gammal full hd tv så är det bäst med ps4 pro.

Det har skett en otrolig utveckling i topp segmentet på HDR 4k tvs sen 2018, särskilt för HDR med större färgvolym, högre maxnits och bättre bildkontroll. Köpa en tv för 12500kr är ärligt talat ett mycket bättre köpval än ps5 pro, speciellt nu vid blackfriday och mellandagsrean. Du kommer faktiskt se en mycket snyggare bild. Min kompis fick tag på en QN90C 45¨på sommarrean för 9000kr, det är flaggskeppsmodellen.

Medlem

Jag har verkligen inte ögon för detta. Jag kan inte se någon skillnad alls

Medlem
Scalpers + köpare = Högre priser

När PS5 lanserades gick det på kort tid att dra slutsatsen att det fanns många därute som var redo för att betala upp emot 10-12k för en nylanserad konsol. Detta gick inte förbi Sony, som såklart tänkte att de kunde dra nytta av situationen. Officiellt heter det ju att motverka scalpers men varför skulle Sony låta andra mellanhänder tjäna en bra slant på deras produkt?

Konsumenterna styr priserna, finns en stor efterfrågan ökar priset, har man is i magen kanske de sänks med tiden.

Medlem

Jag väntar tills ni jagar nästa meningslösa spelkonsol. Då kommer jag kunna köpa en begagnad billigt. Alltid gjort så. Sen säljer jag vidare för samma peng när jag tröttnat.

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Jag väntar tills ni jagar nästa meningslösa spelkonsol. Då kommer jag kunna köpa en begagnad billigt. Alltid gjort så. Sen säljer jag vidare för samma peng när jag tröttnat.

Blir den mindre meningslös som begagnad? 😅

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Så mycket påståenden här - en blu-ray behöver man inte betala extra för att se såvida du har konsol med skivläsare. Och ja det är riktigt fult att inte inkludera den med tanke på ockerpriset för bara den - mot en vanlig PS5:a med skivläsare som idag går på 6k.

Du kan ha konsolen stående ändå. Den brinner inte upp. Att du måste ha stativet är falskt. Även om det återigen är uruselt att Sony inte inkluderar denna från början med tanke på prislappen av en Pro.

Ockerpriserna online stämmer som du säger förutom erbjudanden - äger man en skivläsare kan man spara oerhört mycket pengar här med dock.

Till sist vill jag bara påpeka att uppgraderingen är mer än bara "snäppet skarpare texturer". Och jag gissar inte på det, jag vet det, för att jag har en.

Förstår helt och hållet att ni har starka åsikter men det börjar bli löjligt hur mycket påståenden som trycks in när ni varken ägt eller tagit del av produkten i fråga - återigen jag håller med mycket av det ni säger.

Skriv svar