X-Files S2 E7 – Var FAN är Scully!?

X-Files S2 E7 – Var FAN är Scully!?

I senaste avsnittet är Scully borta! Och Mulder är galen! (well, mer galen än vanligt...)

Efter att Scully förts bort av militären eller utomjordingar och är spårlöst försvunnen träffar Mulder Scullys mamma på en parkbänk i Washington. De tittar lite på Scullys halsband med ett kors och Mulder tycker det är skumt att hon bär på ett sådant eftersom hon är en sådan "skeptiker", men Scullys mamma säger att hon fick det av henne när hon var 15. Mulder vill lämna över det till Mamma men Mamma säger dramatiskt att han själv ska lämna tillbaka halsbandet till Scully när han hittat henne. Mulder nickar och åker sedan till Los Angeles för att jaga vampyrer.

Innan avsnittet är slut har Mulder infiltrerat ett gäng mördarvampyrer och även fått till det med en vampyrtjej, medan hennes pojkvän står utomhus och tittar in genom ett fönster (I shit you not). Allt slutar så klart med (SPOILER) att alla sprängs i bitar (förutom Mulder) och inga bevis för att det finns vampyrer återstår, Classic X Files style!

Efter att ha sett en och en halv säsong kan jag nu konstatera, återigen, att Mulder är spritt språngande galen. Han borde nog låsas in tillsammans med resten av alla X Files-freaks.

Inom loppet av 2-3 avsnitt har Mulder totalvägrat direkta order av sin chef (och belönats med att X Files återöppnats??), nästan kvävt ihjäl ett vittne för att han lackade ur SAMT fått en misstänkt att brinna upp i en häktescell fastän han VISSTE att detta skulle kunna ske. Han har under pistolhot tvingat en vakt att få åka linbana och nästan slagit ihjäl sig på kuppen, samt somnat framför ratten och med en hårsmån undvikit att krocka med en lastbil (han är stolt över att han jobbar hela natten lång). Och detta är bara det jag MINNS, på rak arm. Vilken karl! Vilken värld!

Jag har inte mer kunskaper om hur polisen jobbar än att jag sett "The Wire", men något säger mig att denne man borde blivit av med FBI-brickan för länge sen. Nästan alla hans utredningar slutar i att de är "inconclusive" då hans misstänkta oftast dör eller försvinner spårlöst. Hur kan denne man få fortsätta sitt vansinniga korståg efter utomjordingar i 90-talets USA!? FINNS DET INGEN RIM OCH RESON, LÄNGRE!?

Jag kan inte begripa att jag tyckte den här serien var legit genomtänkt och lite läskig på 90-talet. Tiderna förändras! Men underhållande är den, i alla fall. Mulder keeps on being Mulder.

X Files S2 E7 – Var FAN är Scully!?
3
Bra
+
Mulder living the life!
+
Batshit crazy plot... som vanligt
-
Inget, eller ingenting, verkar kunna stoppa Mulder
-
Var FAN är Scully!?
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Varje gång jag funderar på att dra igång X-Files från början inser jag hur många avsnitt jag störde mig på redan då och att allt detta med en övergripande handling att hålla fast vid är ett lapptäcke mellan monster of the week-avsnitten.

Tror jag inte skulle palla, ärligt talat.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Legerdemain:

Varje gång jag funderar på att dra igång X-Files från början inser jag hur många avsnitt jag störde mig på redan då och att allt detta med en övergripande handling att hålla fast vid är ett lapptäcke mellan monster of the week-avsnitten.

Tror jag inte skulle palla, ärligt talat.

Veckans monster-avsnitten gjorde mig galen. Försökte se om/hela serien i vuxen ålder men tog mig inte förbi tredje säsongen. Om jag nån gång ska se åbäket tänker jag följa en guide.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

"Nästan alla hans utredningar slutar i att de är "inconclusive" då hans misstänkta oftast dör eller försvinner spårlöst"

Det man börjar fundera över är ju om hela X-files typ utspelar sig i Mulders huvud och att ingenting egentligen har hänt? Sista avsnittet skulle kunna sluta med att han sitter med tvångsjacka inlåst och det vi fått se är hans historier som han berättat för psykologen. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Legerdemain:

Varje gång jag funderar på att dra igång X-Files från början inser jag hur många avsnitt jag störde mig på redan då och att allt detta med en övergripande handling att hålla fast vid är ett lapptäcke mellan monster of the week-avsnitten.

Tror jag inte skulle palla, ärligt talat.

Jag började att se om serien under sommaren eftersom jag bara såg ströavsnitt av den när den gick på tv. Den är vansinnigt lång, medhåll, så det känns lite motigt ibland! Men har ambitionen att se hela med lite lågintensiv fart i alla fall, så blir nog inte klar innan 2028 eller så.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Veckans monster-avsnitten gjorde mig galen. Försökte se om/hela serien i vuxen ålder men tog mig inte förbi tredje säsongen. Om jag nån gång ska se åbäket tänker jag följa en guide.

Tänkte som dig, fast guiderna är lite knepiga! Ibland är det ändå lite mythology även i monster of the week-epsen har jag märkt, och i många fall tycker ändå jag att vissa av dem är de bästa avsnitten av alla! Det är ju svårt att glömma Jersey Devil-avsnittet t ex, när Mulder byter sitt hotellrum mot en hobos sovsäck på gatan, EFTERSOM han ska ligga där hela natten och hålla utkik efter om Monstret dyker upp (det gör ju det, så klart).

Skrivet av Johan Lorentzon:

"Nästan alla hans utredningar slutar i att de är "inconclusive" då hans misstänkta oftast dör eller försvinner spårlöst"

Det man börjar fundera över är ju om hela X-files typ utspelar sig i Mulders huvud och att ingenting egentligen har hänt? Sista avsnittet skulle kunna sluta med att han sitter med tvångsjacka inlåst och det vi fått se är hans historier som han berättat för psykologen. XD

Haha, det hade ju förklarat så mycket! Jag slås hela tiden av hur totalt galen och våghalsig Mulder är nu när jag ser om den, vet inte hur man kunde missa det när det begav sig. Älskar också att han så ofta har en "hunch" som sen SJÄLVKLART stämmer, oavsett hur långsökt den än må vara. Good stuff.

När jag ser om serien så skippar jag nästan alla monster of the week-avsnitt. Guide är ett måste.


signatur

00:00:02:42

Medlem

Finns en del guldkorn dock.

Dreamland-episoderna i säsong 6 är makalösa exempelvis. Massa humor med referenser till Bröderna Marx-filmer varvat med UFO:n. Vince Gilligan, som sedan gjorde Breaking bad är huvudförfattare.

Medlem

Jag gillar monster-of-the-week-episoderna!
Den med häxan, den onda AI:n och han som kan trycka sig igenom galler är fett!

Det jag inte fattar är varför Scully inte, som en forskare, som går efter empiriska bevis, inte ändrar sin inställning till det övernaturliga när det är uppenbarligen händer varje vecka i det universumet !

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag gillar monster-of-the-week-episoderna!

Samma här, tycker personligen att de oftast är bättre (och mysigare!) än "mytologi"-avsnitten. Den övergripande storyn är rätt spännande i början men blir tämligen usel och rörig längre in.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag började att se om serien under sommaren
Haha, det hade ju förklarat så mycket! Jag slås hela tiden av hur totalt galen och våghalsig Mulder är nu när jag ser om den, vet inte hur man kunde missa det när det begav sig. Älskar också att han så ofta har en "hunch" som sen SJÄLVKLART stämmer, oavsett hur långsökt den än må vara. Good stuff.

Ja, från början var jag ju på team Mulder, men när jag har tittat på serien igen nu efter så är det som du säger. Han är ju an helt loco! X-Files verkar ju också lite vara stället där de stoppade honom för han inte passar in någon annanstans, hoppas väl att hans galenskap ska ta död på honom.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nice, såg faktiskt det avsnittet i typ förrgår. Generellt håller säsong 2 hög kvalitet, flera av mina favoritepisoder är från den säsongen.

Skrivet av Johan Lorentzon:

"Nästan alla hans utredningar slutar i att de är "inconclusive" då hans misstänkta oftast dör eller försvinner spårlöst"

Det man börjar fundera över är ju om hela X-files typ utspelar sig i Mulders huvud och att ingenting egentligen har hänt? Sista avsnittet skulle kunna sluta med att han sitter med tvångsjacka inlåst och det vi fått se är hans historier som han berättat för psykologen. XD

Alltså som i avsnittet med Buffy & vampyrerna.

Skrivet av Legerdemain:

Varje gång jag funderar på att dra igång X-Files från början inser jag hur många avsnitt jag störde mig på redan då och att allt detta med en övergripande handling att hålla fast vid är ett lapptäcke mellan monster of the week-avsnitten.

Tror jag inte skulle palla, ärligt talat.

Nja, tycker det brukar vara ganska enkelt upplägg med typ två omgångar dubbelavsnitt per säsong som bara fokuserar på huvudstoryn.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, tycker det brukar vara ganska enkelt upplägg med typ två omgångar dubbelavsnitt per säsong som bara fokuserar på huvudstoryn.

Dock finns det ju delar av det som sker i övriga avsnitt som känns mer eller mindre relevanta för den övergripande storyn, så det känns inte som att en lösning är att enbart kolla de avsnitt som fokuserar på det där större.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Dock finns det ju delar av det som sker i övriga avsnitt som känns mer eller mindre relevanta för den övergripande storyn, så det känns inte som att en lösning är att enbart kolla de avsnitt som fokuserar på det där större.

På sätt och vis, men man klarar bra att hänga med i huvudberättelsen i princip bara med de mer dramatiska dubbelavsnitten i början och slutet av säsongerna. Andra avsnitt berör absolut ofta den övergripande berättelsen, men för den däremot inte framåt så de blir inte direkt relevanta egentligen, i alla fall om man vill ha koll på varför saker och ting förändrats dramatiskt från säsong till säsong.

Medlem
Skrivet av Majoren:

På sätt och vis, men man klarar bra att hänga med i huvudberättelsen i princip bara med de mer dramatiska dubbelavsnitten i början och slutet av säsongerna. Andra avsnitt berör absolut ofta den övergripande berättelsen, men för den däremot inte framåt så de blir inte direkt relevanta egentligen, i alla fall om man vill ha koll på varför saker och ting förändrats dramatiskt från säsong till säsong.

Oavsett skulle jag aldrig förmå mig att hoppa över något avsnitt, för jag är så ocd-ig av mig när det gäller sådant. Och känner jag mig rätt kommer jag trots min tveksamhet att se igenom precis hela serien och de två filmerna inkluderat och så även den sidospåriga serien.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Dock finns det ju delar av det som sker i övriga avsnitt som känns mer eller mindre relevanta för den övergripande storyn, så det känns inte som att en lösning är att enbart kolla de avsnitt som fokuserar på det där större.

Precis, finns en hel del som är relevant som är utspritt i många "strö-episoder".

Medlem

Klart som fan hon inte pallar med den där nörden hela tiden...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av AdamMK:

Jag gillar monster-of-the-week-episoderna!
Den med häxan, den onda AI:n och han som kan trycka sig igenom galler är fett!

Det jag inte fattar är varför Scully inte, som en forskare, som går efter empiriska bevis, inte ändrar sin inställning till det övernaturliga när det är uppenbarligen händer varje vecka i det universumet !

Haha, ja! Jag skulle ha väldigt svårt för att vara en "sceptic" när de bokstavligen trillar över muterade skogsmänniskor, livsfarliga ljusparasiter (??), rymdspöken, galen dator-AI och ett Amish-folk som visar sig komma från yttre rymden. 🙈

Scully ser ju för tusan anden/spöket av sin egen far efter att han gått bort!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, från början var jag ju på team Mulder, men när jag har tittat på serien igen nu efter så är det som du säger. Han är ju an helt loco! X-Files verkar ju också lite vara stället där de stoppade honom för han inte passar in någon annanstans, hoppas väl att hans galenskap ska ta död på honom.

En annan sak jag uppmärksammat är att han har ett väldigt barnsligt beteende. Han har trotsbeteende som en treåring, är tjurig och impulsiv utan konsekvenstänk och ler på ett sånt där underfundigt sätt när han fuckat upp -- som ett barn taget på bar gärning med händerna i kakburken!

Skrivet av Legerdemain:

Oavsett skulle jag aldrig förmå mig att hoppa över något avsnitt, för jag är så ocd-ig av mig när det gäller sådant. Och känner jag mig rätt kommer jag trots min tveksamhet att se igenom precis hela serien och de två filmerna inkluderat och så även den sidospåriga serien.

Haha, kan relatera till det där. Skulle också få OCD-spelet av att hoppa över något, det funkar inte för mig 😅😂

Skrivet av Hipshot:

Klart som fan hon inte pallar med den där nörden hela tiden...

Han landar jäkligt mycket brudar för att vara ett sånt super weirdo, ändå 😅

Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, ja! Jag skulle ha väldigt svårt för att vara en "sceptic" när de bokstavligen trillar över muterade skogsmänniskor, livsfarliga ljusparasiter (??), rymdspöken, galen dator-AI och ett Amish-folk som visar sig komma från yttre rymden. 🙈

Scully ser ju för tusan anden/spöket av sin egen far efter att han gått bort!

Ptja, hon är ju

religiös

så vad är skillnaden?


signatur

00:00:02:42

Backloggens befriare

Det var la när hon var tok-gravid eller precis hade fött barn.


signatur

Ad hoc addendum

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Ptja, hon är ju religiös så vad är skillnaden?

Är hon? Det har inte framkommit än, i s2 iaf, om jag inte missat det isf. Korset hon bär förklaras ju mer av att det var en gåva från hennes mamma, snarare än religiös övertygelse. Men antingen har jag missat nåt eller så kanske det framkommer senare i serien, inte kommit så långt än.

Skrivet av Sebastian Lind:

Är hon? Det har inte framkommit än, i s2 iaf, om jag inte missat det isf. Korset hon bär förklaras ju mer av att det var en gåva från hennes mamma, snarare än religiös övertygelse. Men antingen har jag missat nåt eller så kanske det framkommer senare i serien, inte kommit så långt än.

Tror man får reda på det ganska tidigt. Om inte så ber jag om ursäkt för mild spoiler.


signatur

00:00:02:42

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Tror man får reda på det ganska tidigt. Om inte så ber jag om ursäkt för mild spoiler.

Haha, det är absolut ingen fara. Det kanske redan framkommit, som sagt, bara att jag missat det.

1
Skriv svar