Greedfall 2 släpps i september – i early access

Robot
Greedfall 2 släpps i september – i early access
Medlem

Men… varför? Varför ska ett singleplayer rpg från en utvecklare som bevisligen vet hur man släpper färdiga AA spel och som har en större AA utgivare i ryggen släppa sitt spel i early access? Fattar om en del indie spel gör det, eller något från någon som försöker sig på att göra spel utan sådant stöd. Men det här känns bara konstigt. Vad är syftet liksom?

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Men… varför? Varför ska ett singleplayer rpg från en utvecklare som bevisligen vet hur man släpper färdiga AA spel och som har en större AA utgivare i ryggen släppa sitt spel i early access? Fattar om en del indie spel gör det, eller något från någon som försöker sig på att göra spel utan sådant stöd. Men det här känns bara konstigt. Vad är syftet liksom?

Förstår inte heller. Nu släpptes iofs Baldurs Gate 3 early access men det var väl i en helt annan position.

Näe det här blir att vänta till full release, gillade ettan så spelar gärna igenom tvåan också men ser ingen mening med att köpa det nu.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Men… varför? Varför ska ett singleplayer rpg från en utvecklare som bevisligen vet hur man släpper färdiga AA spel och som har en större AA utgivare i ryggen släppa sitt spel i early access? Fattar om en del indie spel gör det, eller något från någon som försöker sig på att göra spel utan sådant stöd. Men det här känns bara konstigt. Vad är syftet liksom?

De vill väl göra ett spel som får högre betyg än 3/5 och feedback från ea är ett bra sätt att slipa på spel. Alternativt att de vill göra ett större spel än de nånsin gjort men bara har normalstor budget, då är ea ett bra sätt att dryga ut kassan tidigare så de kan göra det där större spelet. Kan tänka mig många anledningar 🙂

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Men… varför? Varför ska ett singleplayer rpg från en utvecklare som bevisligen vet hur man släpper färdiga AA spel och som har en större AA utgivare i ryggen släppa sitt spel i early access? Fattar om en del indie spel gör det, eller något från någon som försöker sig på att göra spel utan sådant stöd. Men det här känns bara konstigt. Vad är syftet liksom?

Att få spelet testat så de inte släpper trasigt spel vid release?
Möjligt att ändra på saker som folk inte gillar innan release?

Jag ser inte ett problem här. Ingen tvingar dig köpa early access bara vänta till riktig release som vanligt?

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Förstår inte heller. Nu släpptes iofs Baldurs Gate 3 early access men det var väl i en helt annan position.

Näe det här blir att vänta till full release, gillade ettan så spelar gärna igenom tvåan också men ser ingen mening med att köpa det nu.

Baldurs Gate 3 var egenpublicerat och följde samma mönster som Divinity Original Sin 1 och 2. Där var de också tydliga med redan från början att det var early access som gällde och kom med en tydlig plan för allt. Verkligen en annan possition. Greedfall 2 känns mest konstigt, det utannoncerades för lite mer än 2 år sen, och nu för 4 månader sen kom de från ingenstans och sa att det ska i early access utan ge någon vidare info om mycket alls, som något man kom på i grevens tid, antingen early access eller stänga ner.
Kommer invänta full release jag också, gillat deras andra spel som Greedfall 1 och Technomancer så jag hoppas på det bästa, men det känns lite konstigt.

Skrivet av Kalliban:

De vill väl göra ett spel som får högre betyg än 3/5 och feedback från ea är ett bra sätt att slipa på spel. Alternativt att de vill göra ett större spel än de nånsin gjort men bara har normalstor budget, då är ea ett bra sätt att dryga ut kassan tidigare så de kan göra det där större spelet. Kan tänka mig många anledningar 🙂

Visst kan det finnas många anledningar men det känns lite lurigt när det kom väldigt plötsligt. Hade man tänkt det från början hade man sagt det när det utannonserades. Även bristen på information är lite underlig.
Kommer invänta den riktiga releasen, hoppas på det bästa men är tyvärr skeptisk faktiskt.

Skrivet av Karmak:

Att få spelet testat så de inte släpper trasigt spel vid release?
Möjligt att ändra på saker som folk inte gillar innan release?

Jag ser inte ett problem här. Ingen tvingar dig köpa early access bara vänta till riktig release som vanligt?

Va, menar du det? Dra på trissor!

Medlem

Släpps allt i early access nuförtiden. Galet dåligt. Bara att vänta tills spelet släpps på riktigt. Trött på att vara beta testare och utvecklarna.

Medlem

fan jag som har början kvar av spel ett, det är installerat men har inte spelat


signatur

//monster

Medlem

Jag inget emot early access även om jag oftast väntar till 1.0. Men jag förstår ändå deras val, det visade sig ju vara en genidrag för Larian. Och ser man till storleken på företagen så är ju Larian större som företag än både utvecklare (Spiders är en väldigt liten studio jämfört med stora Larian) och utgivare tillsammans i detta fall, så dom är absolut i en likande situation.

Skrivet av Atilaa:

Men… varför? Varför ska ett singleplayer rpg från en utvecklare som bevisligen vet hur man släpper färdiga AA spel och som har en större AA utgivare i ryggen släppa sitt spel i early access? Fattar om en del indie spel gör det, eller något från någon som försöker sig på att göra spel utan sådant stöd. Men det här känns bara konstigt. Vad är syftet liksom?

För att de inte får full finansiering och behöver tillskott under utvecklingen?
För att kunna överge spelet och utvecklingen utan att olika konsumentlagar i olika länder sätter några käppar i hjulet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ja det första var ju högst mediokert så varför inte...


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Och där dog mitt intresse helt för spelet...


signatur

Nördliv.se - Spel, hårdvara, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Även gaming/underhållningspodcasten Nördliv.

Spotify - https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
iTunes - https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
Sajt - https://www.nordlivpodcast.se/

1
Skriv svar