Den stora tråden om Starfield

Redaktör
Ponny
Den stora tråden om Starfield

Efter att det Skyrim-doftande datumet 22/11/11 brann inne gick spekulationerna varma: när släpps egentligen Starfield? Svaret har vi (förhoppningsvis) nu: 6 september 2023. Bethesda Game Studios är en stor rollspelsstudio, men faktum är att detta blir Todd Howard och kompanis första rollspel som inte heter vare sig The Elder Scrolls och Fallout. Stort!

Japp, förväntningarna är stora. Farhågorna…? Jo tack! Det är Bethesda vi snackar om.

Hur som helst är det hög tid att sparka igång den här rymdraketen och starta stora tråden om Starfield. Näst mest efterlängtat bland FZ-läsarna 2023, bara slaget av ett visst Diablo IV.

Vad? Starfield
Varför? Skyrim i rymden! 🚀
När? 6 september 2023
Till? Pc, Xbox Series X|S (Game Pass)

Starfield är visserligen ett sci-fi-rollspel men att kalla det Bethesdas svar på Mass Effect är kanske att förenkla det en smula. Den här tolkningen av science fiction lovar åtminstone att vara mer grundad i realism. Hur det faktiskt blir återstår att se. Rymdäventyret kretsar kring två fraktioner, United Colonies och Freestar Collective, och en bräcklig allians efter ett stort krig. Spelet lovar också att utforska mänsklighetens absolut största mysterium. Rafflande!

11 juni får vi ett Starfield Direct och förhoppningsvis svar på många fler frågor. Fler trailers:

Mer om Starfield

Allt vi vet om Starfield – 1 000 världar i rymden
Starfield har releasedatum! Släpps 6 september
Starfield hade tuffare survival-inslag, men dessa blev "glädjedödare"
Todd Howard känner pressen att Starfield ska sälja Xbox-konsoler
Diskutera – Dina förhoppningar och farhågor med Starfield!

Hur planerar du att spela Starfield?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Wooo! Så sjukt taggad! Ser fram mot juni när vi får se lite mer, men det här och Diablo 4 är de enda spel jag behöver i år!

Medlem

Utan att ens ha spelat eller sett det kommer jag utnämna det till 2020-talets bästa spel. (för mig).

Har precis beställt en ny dator, men funderar ändå på om inte ett Series X till tvn är att föredra.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Spelet lovar också att utforska mänsklighetens absolut största mysterium. Rafflande!

Det gjorde Spore också, jag håller inte andan i alla fall efter något revolutionerande på den fronten...

Medlem

Har börjat känna en del pepp, lirat lite fo76 igen och nyligt sett klart The Expanse så då har hajpen krupit sig in!

Hoppas mest bara att spelet inte blir för repetitivt eller stressat och att man faktiskt får, och kan, ta till sig av och uppleva utforskandet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Utan att ens ha spelat eller sett det kommer jag utnämna det till 2020-talets bästa spel. (för mig).

Har precis beställt en ny dator, men funderar ändå på om inte ett Series X till tvn är att föredra.

Så är det. Tills Starfield är släppt så är det världens bästa spel. Det gäller att hänge sig åt hypen!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Alla ombord! Nästa stopp... 🌠 Hyperrymden! 🌌

Medlem

Fallout in space

Avstängd
Medlem

Starfield kommer att vara 9e konsol generationens spel. När folk om 10-15 år pratar om vilket spel som definierade den 9 generationens spel, typ Halo 4 för 7 generationen, kommer folk direkt att säga Starfield.

Medlem

Well alla deras likheter till trots är ju inte Star Citizen och Starfield samma spel - men med crowdfundingpengarna kanske RSI köper Bethesda från Microsoft och slår ihop projekten, vem vet?

Skämt åsido kanske du menade den (något tunna) tråden här, eller den här?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Bara dom inte drar ut på det genom att släppa det till alla maskiner och släppa olika versioner till det i 10 års tid.
Då blir man ju pensionär när Elder Scrolls släpps

Men Ja jag kommer ju lätt att köpa Starfield SE 👍
Kommer bli grymt när det är patchat och uppdaterat 😁

Geeks Gaming

Om dom kan fånga samma känsla jag får när jag spelar fallout 3 och Skyrim så kan det bli extremt bra. Hittar fortfarande nya saker och npc'er fast man kör genom dom en gång om året typ.

Och fo3 och skyrim har ganska mycket öppna ytor vilket Starfield kommer ha extremt mycket av och de gör inte mig så mycket om dom gör det som dom gjort i just fo3 och skyrim. Även om det är öppet så händer där ändå saker. Random eventen är extremt bra gjorda.
Men de som är viktigast är atmosfären. En av anledningarna till varför jag gillar fo3 över nv(Nej det betyder inte att jag hatar nv). Kan bara gå runt, ha Galaxy News Radio i bakgrunden tillsammans med ambiance musiken. Nästan så jag vill installera om spelet igen. Dra in TTW modden och bara köra.

Medlem

Tänk nu på att det är Bethesda vi pratar om med ett spel i Creation Engine 2, det kommer vara laggigt, dåligt optimerat, buggigt, glitchar, pajade quests etc.. MEN efter ett par månader kommer det bli bra.. häng inte på låset.. ni kommer bli besvikna.. ni har väl lirat fallout och elder scrolls? Det behövs alltid patchas upp innan man kan njuta!

Medlem

Äh, Fallout 4 har jag inga minnen av att det var särskilt lidande av svåra buggar. Jag hade kul från dag 1 iaf, var i den bemärkelsen spelbart i jämförelse med t.ex. sista Sim City och Stellaris. Precis plöjt 150 timmar Elden Ring och det höjer ju tyvärr ribban för många spel framöver. Men har som sagt mycket goda minnen av, och lika många timmar i, både Skyrim och Fallout 4, så hoppas det blir så kul som jag hoppas att spela Starfield. Finns inget annat jag ser fram emot tillnärmelsevis lika mycket.

Medlem

Ser fram emot spelet väldigt mycket, men när det gäller Bethesdas spel så undviker jag det mesta om spelet innan det släpps. Gjorde misstaget att lusläsa allt som gick få tag på om Morrowind innan det släpptes och ångrade sedan det när jag spelade det för det var så mycket jag redan kände till, så jag har varit noga med att inte göra det misstaget igen. Kommer med andra ord inte kolla på Starfield Direct den 11 juni.

Medlem

Tror folk kommer bli så jäkla besvikna för helvete va hypeat är! Förstår inte riktigt hypen heller för det man sett har ju helt ärligt inte sett kul ut. Däremot har de ju lovat guld och gröna skogar men folk behöver tagga ner lite:)
Jag kommer testa det men är inställd på att de kommer va ett tidigt Skyrim-No mans sky, då kan man bara bli positivt överraskad!

Medlem

Hoppas på ett Starfield VR 🙏


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Supersugen verkligen!

Inaktiv
Skrivet av Deekar:

Tror folk kommer bli så jäkla besvikna för helvete va hypeat är! Förstår inte riktigt hypen heller för det man sett har ju helt ärligt inte sett kul ut. Däremot har de ju lovat guld och gröna skogar men folk behöver tagga ner lite:)
Jag kommer testa det men är inställd på att de kommer va ett tidigt Skyrim-No mans sky, då kan man bara bli positivt överraskad!

Pfff, säger han som är helt blint såld på Diablo

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tror folk kommer bli så jäkla besvikna för helvete va hypeat är! Förstår inte riktigt hypen heller för det man sett har ju helt ärligt inte sett kul ut. Däremot har de ju lovat guld och gröna skogar men folk behöver tagga ner lite:)
Jag kommer testa det men är inställd på att de kommer va ett tidigt Skyrim-No mans sky, då kan man bara bli positivt överraskad!

Jag tycker folk är ovanligt negativa om man läser olika forum. Mycket om att det ser ut som skit och kommer vara ospelbart för att det är Bethesda-spel. Sällan så mycket negativitet om ett kommande spel.

Jag tycker det ser lovande ut. Min hype-mätare håller detta, Diablo 4 och Baldurs gate 3 som årets toppspel.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Håller tummarna för ett riktigt bra spel. Är skeptisk till att jag kommer att gilla det, rymden är inte riktigt min kopp te och många tidigare klipp har sett sådär ut, speciellt striderna som ser tråkiga och stela ut. Är också rädd att spelet är fullt av tråkigt byggande, något jag sällan gillar i spel. Det sög i Fallout 4 och Fallout 76, har svårt att se att det är roligare här. Bygga skepp kanske är kul dock, men mja. Är skeptisk, som sagt.

Men samtidigt, det är Bethesda och deras världar är något av det roligaste jag vet med massor av bra utforskning. Så potentialen finns där onekligen.

Det ska bli kul att läsa recensioner och intryck vid release. Det kommer ju oundvikligen att bli ett fanboy-krig relaterat till detta då spelet agerar upprättelse för Microsofts dåliga prestation de senaste åren. Visst behövs det vind i deras segel, men att ett enskilt spel skulle vara det har jag svårt att se. Men men, jag kommer ha popkornen redo.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Undrar vem som kommer bli Randy Savage på detta.

https://www.youtube.com/watch?v=QlJULk0f9xA (för dom som inte fattar)


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Pfff, säger han som är helt blint såld på Diablo

Haha, blint såld är ju att överdriva men nu har jag ju spelat alla Diablo och gillat dem alla (Förutom immortal). Dessutom var betan väldigt rolig. Så går ju inte ens jämföra då jag faktiskt har testat spelet. Starfield har vi sett en halvklass gameplayteaser och flera uppskjutningar. Alltså väldigt lite info med tanke på att det egentligen skulle släppas först i september och sen i maj?

Skrivet av PFC Hudson:

Jag tycker folk är ovanligt negativa om man läser olika forum. Mycket om att det ser ut som skit och kommer vara ospelbart för att det är Bethesda-spel. Sällan så mycket negativitet om ett kommande spel.

Jag tycker det ser lovande ut. Min hype-mätare håller detta, Diablo 4 och Baldurs gate 3 som årets toppspel.

Möjligt kanske men på FZ tycker jag det varit väldigt positivt. Ja alltså D4, Baldurs gate 3 håller jag med om. Sen Jedi Survivor och Spider-Man 2 har jag med där också. Spelåret ser bra ut och började bra med Hogwarts:) Får ju hoppas att du får rätt med Starfield även fall jag är skeptisk tills 11 juni!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Haha, blint såld är ju att överdriva men nu har jag ju spelat alla Diablo och gillat dem alla (Förutom immortal). Dessutom var betan väldigt rolig. Så går ju inte ens jämföra då jag faktiskt har testat spelet. Starfield har vi sett en halvklass gameplayteaser och flera uppskjutningar. Alltså väldigt lite info med tanke på att det egentligen skulle släppas först i september och sen i maj?

Möjligt kanske men på FZ tycker jag det varit väldigt positivt. Ja alltså D4, Baldurs gate 3 håller jag med om. Sen Jedi Survivor och Spider-Man 2 har jag med där också. Spelåret ser bra ut och började bra med Hogwarts:) Får ju hoppas att du får rätt med Starfield även fall jag är skeptisk tills 11 juni!

Ja Hogwarts var oväntat bra faktiskt. Håller med om att det ser ut att bli ett riktigt bra spelår. D4 och Starfield har iaf potential att hålla i flera år.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller tummarna för ett riktigt bra spel. Är skeptisk till att jag kommer att gilla det, rymden är inte riktigt min kopp te och många tidigare klipp har sett sådär ut, speciellt striderna som ser tråkiga och stela ut. Är också rädd att spelet är fullt av tråkigt byggande, något jag sällan gillar i spel. Det sög i Fallout 4 och Fallout 76, har svårt att se att det är roligare här. Bygga skepp kanske är kul dock, men mja. Är skeptisk, som sagt.

Men samtidigt, det är Bethesda och deras världar är något av det roligaste jag vet med massor av bra utforskning. Så potentialen finns där onekligen.

Det ska bli kul att läsa recensioner och intryck vid release. Det kommer ju oundvikligen att bli ett fanboy-krig relaterat till detta då spelet agerar upprättelse för Microsofts dåliga prestation de senaste åren. Visst behövs det vind i deras segel, men att ett enskilt spel skulle vara det har jag svårt att se. Men men, jag kommer ha popkornen redo.

Kan man bygga skepp i starfield? Har knapp läst något om det här spelet men nu blev jag astaggad. Nu hoppas jag Space enginners med rpg

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Kan man bygga skepp i starfield? Har knapp läst något om det här spelet men nu blev jag astaggad. Nu hoppas jag Space enginners med rpg

Är nästan 100% säker på att jag har sett/läst det. Skulle bli djupt förvånad om det inte går.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hoppas så innerligt att detta blir bra!
MS och Xbox behöver verkligen en "killerapp".


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Lukan:

Tänk nu på att det är Bethesda vi pratar om med ett spel i Creation Engine 2, det kommer vara laggigt, dåligt optimerat, buggigt, glitchar, pajade quests etc.. MEN efter ett par månader kommer det bli bra.. häng inte på låset.. ni kommer bli besvikna.. ni har väl lirat fallout och elder scrolls? Det behövs alltid patchas upp innan man kan njuta!

Äh, grov överdrift det där med deras buggar enligt mig. Jag spelade oblivion, fo3 och fonv dag ett på 360 som inte var uppkopplad och därmed fick jag aldrig en enda patch. Gick hur bra som helst ändå. Minns att jag fick ladda om nån enstaka gång och några småbuggar, men aldrig något som förstörde upplevelsen eller pajade spelet. Skyrim och fo4 spelade jag också dag 1 utan några bekymmer, men där fick jag uppdateringar så eventuella buggar kan ha hunnit patchas innan jag nådde dit. Jag kommer 100% spela från dag 1 och jag förväntar mig att älska spelet från dag 1 också, precis som jag gjort med alla deras tidigare sp-spel 😁

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tror folk kommer bli så jäkla besvikna för helvete va hypeat är! Förstår inte riktigt hypen heller för det man sett har ju helt ärligt inte sett kul ut. Däremot har de ju lovat guld och gröna skogar men folk behöver tagga ner lite:)
Jag kommer testa det men är inställd på att de kommer va ett tidigt Skyrim-No mans sky, då kan man bara bli positivt överraskad!

Jag håller med om att man borde sansa sig med förväntningar och hajp, men jag kan förklara VARFÖR hajpen finns där.

Oavsett vad man tycker om Bethesda och deras spel så har de släppt några av de mest älskade spelen någonsin. Skyrim och Fallout3 är trendsättare inom industrin.
Så när de nu tar detta beprövade och älskade koncept och placerar det i en sci-fi miljö är hajpen såklart svår att stoppa, sci-fi är om möjligt mer populärt bland "gamers" än fantasy, och tanken på ett skyrim/fallout i en öppen rymd att utforska får många att gå igång.

Vi får se hur det går, speciellt releasen kommer bli intressant men jag är övertygad om att de som redan nu är såld på tanken på Starfield kommer älska spelet, buggar och allt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar