Att söka visum-ett jävla skämt, del ett
Kom hem ifrån Stockholm i måndags och är fortfarande förbannad över hur hela visumansökningsprocessen går till ifall man vill åka som student till USA. För det första, Sverige har väl ändå ett ganska gott rykten om sig? Vi har inte direkt särskilt mycket terrorister, inte heller finansierar staten kända terrororganisationer och vi är inte ett ekonomsikt U-land. Med andra ord: om ni frågar mig så borde jag kunna åka till USA genom Visa Waiver-programmet bara genom att fylla i blanketten som gör att jag ansöker om ett utbyte.
Men icke.
Låt mig ta er med på en långsam, men i vissa avseenden väldigt snabb, process.
För att få ett studentvisum måste man börja med att fylla i en enkätliknande ansökan på ambassadens hemsida. Frågor inkluderar bland annat:
"Are you coming to the United States to engage in prostitution or unlawful commercialized vice or have you been engaged in prostitution or procuring prostitutes within the past 10 years?"
"Do you seek to engage in terrorist activities while in the United States or have you ever engaged in terrorist activities?"
"Are you a member or representative of a terrorist organization? "
"Have you, while serving as a government official, been responsible for or directly carried out, at any time, particularly severe violations of religious freedom?"
Cirka 75 minuter tar det står det. Och det stämmer kanske... om applikationen hade funkat. Det står att den har "known time-out issues" och i alla fall fyra gånger avslutades den för mig när jag skulle antingen byta sida (och det är en del sidor) eller spara. Det står också att man inte får vara inaktiv i 20 minuter, då loggas man ut. Priset för "sämst användarvänlighet" tas lätt av gången då jag satt och fyllde i alla mina utbildningar sen jag var 11 (inte alls överdrivet) vilket såklart tog ganska lång tid eftersom jag var tvungen att leta upp en massa datum. Efter ett tag kommer en pop-up som säger "Varning! Du har nu varit inaktiv i 15 minuter och kommer loggas ut om 5. Se till att spara ditt arbete i tid.". Det är bara det att jag inte alls var inaktiv. Visst, jag hade inte tryckt upp nästa sida eller sparat på ett tag men jag skrev ju för fan så snabbt jag kunde. Trycker "Ok" på pop-upen. Slängs ut till startsidan. Igen. Trots fem minuter kvar av tiden. Utan möjlighet att spara först. Efter många om, men och ett antal timmar istället för 75 minuter är jag till slut klar. Nu måste jag skriva ut en bekräftelse som ska med till ambassaden. För det är bara år 2010 och de kan såklart inte kolla via nätet att jag skickat in min blankett, som jag fyllde i på nätet.
*Suck*
Har inte skrivare hemma så jag sparar min ansökan på ett USB-minne för att slippa göra om allt igen. Då borde det ju vara snabbt över. Bara att skriva ut ett papper liksom.
Funderar över mina alternativ. Kommer fram till tre stycken. Bestämmer mig för att åka de två milen till Växjö för att skriva ut på universitetet. Applikationen vill inte starta på universitets datorer. Ska snart börja jobba, så hinner inte testa nån annan stans. Bara till att åka hem.
*Dubbelsuck*
Efter jobbet åker jag ner till mitt gamla jobb för att använda deras skrivare. Applikationen funkar inte på deras datorer heller.
*Trippelsuck*
Nästa dag besöker jag Växjös enda internetcafé. Laddar upp min ansökan. All info finns där, redo att skrivas ut. Utom en liten detalj: mitt uppladdade foto har av någon outgrundlig anledning inte sparats så min ansökan är nu inkomplett. Har som tur är med mig kameran med fotot på. Pluggar in, laddar upp. "Filen är för stor.".
*Kvadruppelsuck*
Tänker att jag iallafall kan betala min "Student and Exchange Visitor Program fee (SEVIS)". Bläddrar i papperen. Upptäcker att mitt värduniversitet glömt skicka med den skolkod som behövs.
*Pentagonalsuck*
Bara att åka hem och komprimera mitt foto (igen) samt ringa mitt värduniversitet, sen ska jag jobba. Fick inget gjort den här dagen.
Tredje dagen gillt. Skolkoden är fixad och en komprimerad bild följer med på USB-minnet. Går in på internetcafét.
"Jag skulle vilja skriva ut lite."
"Det går inte, skrivaren är sönder."
*Hexagonalsuck*
Går till stadsbiblioteket. Måste fixa gästlånekort. Allt som allt tar det nästan en timme att fixa allt och skriva ut två ynka papper. För bekräftelsen på en betald SEVIS-avgift går ju inte heller kolla via nätet. Såklart
Allt som allt har det tagit kanske tio timmar, inklusive tre dagars bilresor på två mil tur och retur, att fixa allt som fixas skulle.
Men det här är bara början...
Läs den spännande (njae) fortsättningen om vad som hände i Stockholm imorgon. För gissa vad? Nu ska jag gå och jobba.
dålig telefontid
2380 i DS160 och sevis.
Kullberg-as approved by BaratsAndBereta