Rant över teknik som inte funkar riktigt som det ska

Medlem
Rant över teknik som inte funkar riktigt som det ska

Tja. Tänkte ranta lite, hoppas det tillåts.

Brukar försöka läsa på till en rimlig nivå innan jag väl köper tekniska prylar. Brukar läsa recensioner och sedan välja det som verkar prisvärt jämtemot vad man får för produkt. Nu tänkte jag gå igenom de produkter jag köpt de senaste åren och sedan beskriva det individuella problemet för varje produkt.

1) Samsung HZ-FT9. Soundbar med trådlös subwoofer, google assistant-stöd. Väl reviewad. Lätt att installera, allt funkade bra TILLS den trådlösa subwoofern disconnectade. Händer numera i princip varje dag, vilket gör att man måste gå in manuellt och synka upp dem vilket tar några minuter. Detta har lett till att jag slutat använda den, och bara kör TV:ns ljud istället. Apropå TV:n...

2) Samsung QE75Q90T. TV. 2020-modell med 4k, HDR, yadda yadda. Väl reviewad. TV för PS5 tänkte jag. Det mesta funkar bra, men när man ser på något sorts innehåll med "50 hz freesat" (typ all sorts fotboll), så hackar det till regelbundet vilket gör att det inte går att se på utan att konstant påminnas om det. Råkar även gälla FIFA. Härligt!

3) Google Home + Philips Hue. Flyttade till ny lägenhet, tänkte det var ett bra tillfälle att skaffa smart belysning. Funkade bra ett tag, men numera måste man alltid be Google Home två gånger. Första gången "Det var ett problem att ansluta till Philips Hue...", sedan frågar man exakt samma sak en sekund senare, så funkar det. Toppen, skön quality of life...

4) PS5. Min konsol kan ansluta till mitt nätverk, men inte få internetkoppling p.g.a. reasons. Relativt nytt problem, misstänker att det har med router inställningar att göra. När vi väl pratar om routern...

5) ASUS ZenWiFi-AX-XT8. Väldigt bra reviewad produkt, lätt att dra igång. Dock får den för sig att gå ner drastiskt i speed och få en gul lysdiod att lysa upp till och från, utan synbar anledning. När det händer måste nätverket startas om. Sker ett par gånger i veckan. Gött.

Inga av dessa problem är i sig en dealbreaker, de går att jobba runt, men TÄNK hur skönt livet hade varit om saker bara funkade. När senast köpte man en produkt och allt bara funkade som det skulle, som man tänkt? Är det mig det är fel på?

Om ni har lösningar eller vill ranta om eget tekniskt strul, kör hårt. Tack för att ni lyssnade.

Medlem

Köp en skrivare.
All annan teknik kommer fungera felfritt efter det. Åtminstone kommer det kännas som det.

1
Skriv svar