Diskutera – Vilket är tidernas bästa WW2-spel?
Call Of Duty - World At War är det spelet jag haft klart roligast i i MP.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Battlefield 1942. Första spelomgångarna i Wake Island-demon var monumentala. Jag spawnade i byn, såg en jeep - tog den. Såg ett plan - körde som besatt dit, slängde mig ur bilen, hoppade in i planet. Chatten: "STÄLL INTE JEEPEN PÅ STARTBANAN!!!" Magi.
Första vändan i IL-2 Sturmovik var också magisk, den flygkänslan var åratals utveckling förpackat i ett enda spel.
Jag körde Into the Eagle's Nest hos min bror för ett år sen (C64, originalet på floppydisk!), det är fortfarande ett ruskigt bra spel.
Men BF1942 vinner. Vilket jävla spel!
Jag skulle nog säga att det är svårt att välja ett bästa spel, finns många bra.
De favoriter jag kan komma på just nu (utan inbördes ordning):
Medal of Honor: Allied Assault
Brothers in Arms: Road to Hill 30
Close Combat 1
Silent Hunter III
Jag föredrar personligen den lite mer taktiskt inriktade BIA konta det mer kuta-skjutainriktade COD.
No hill is too steep No hole is too deep
Commandos 2 (inte remaster!!!!), gillar jag starkt. RUSE gillade jag väldigt mycket med, vi spelade det som fan på förra jobbet, synd att dom la ner det... fan vad kul det var online. Mohaa också... aja, listan kan bli lång.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag skulle nog säga att det är svårt att välja ett bästa spel, finns många bra.
De favoriter jag kan komma på just nu (utan inbördes ordning):
Medal of Honor: Allied Assault
Brothers in Arms: Road to Hill 30
Close Combat 1
Silent Hunter III
Jag föredrar personligen den lite mer taktiskt inriktade BIA konta det mer kuta-skjutainriktade COD.
Samma topp 2 som T-Bolt. På 3e plats finns CoD:WaW vilket också nöttes i mp en hel del.
RTS: company of heroes 1
Single player FPS: CoD 1, uo och 2.
Multiplayer FPS: post Scriptum, cod up och CoD 2
Red Orchestra 2. Ett riktigt bra spel som ger en tung och mörk känsla av den kalla och bittra östfronten även att det bara är multiplayer. Mer inlevelse där i en vanlig match än i de flesta påkostade singleplayerkampanjer.
Call of Duty och Company of Heroes måste också nämnas i dessa sammanhang.
Spelar fortfarande coh online.
BF1942 med Forgotten Hope modden, sedan BF 2 med samma WW2 mod.
Nog några tusen timmar organiserat spel i de två med med turneringar/kampanjer spelade på 8-12 helt otroliga "custom kartor" för varje kampanj, något som pågick under många år.
Synd att modd dagarna och "entusiast kollektivens" tid är förbi med Dice, då kvick rotation av spelen gäller numera, kanske något lite undantaget för BF5 då.
Forgotten Hope,
http://forgottenhope.warumdarum.de/news.php?id_news=215
Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.
Svårt att välja ett enda, men Company of Heroes är det bästa WW2-RTSet, Red Orchestra är nog min favorit bland multiplayer-FPS och IL-2 Sturmovik med alla jäkla expansioner etc. är det bästa flygspelet. Sen ska Brothers in Arms, Medal of Honor och första CoD få pris för bästa SP, många fina minnen från de spelen.
Just nu har jag dock de trevligaste WW2-upplevelserna på länge i ArmA 3 med moddar och annat, men det räknas nog inte riktigt.
Company of heroes är det bästa!
Men Red aleart, close combat, battlefield, call of duty och Hearts of iron är också bra
Company of Heroes håller jag definitivt med om, men Red Alert kan väl ändå inte riktigt kallas WW2 med gott samvete? En ganska god skopa scifi/rejält alternativ historia och en rad enheter som historiskt inte kom förrän på '50-'60-talet.
Fortsätter lite på RTS/RTT-spåret, då jag tycker det finns många som gör ett intressant nog jobb (av olika anledningar) för att få en liten lista:
Codename Panzers (Phase One & Two)
Soldiers: Heroes of World War II
Faces of War
Men of War-serien (medveten om att dessa tre alternativ har lite koppling till varandra, men det är ändå separata spel/spelserier)
Order of War
Rush for Berlin
1944: Battle of the Bulge
Sudden Strike-serien
Blitzkrieg-serien
Utöver det satte sig en del turbaserade spel som utspelar sig under WW2 i huvudet på mig när jag var yngre - Panzer General ett och två, samt Achtung Spitfire! var några som spelades rejält.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det jag haft mest roligt med under årens lopp är nog Battlefield 1942. Jag tror inte jag hade kört något liknande FPS-spel när jag drog igång det för första gången. Massiva banor med massor av fordon man bara kunde hoppa in i och ratta runt! Ett sånt där magisk spelögonblick man för alltid kommer bära med sig.
And don't even get me started på ledmotivet som spelas i introfilmen. Herrejävlar vad episkt (det fattas bara att Sabaton tar på sig att göra en fullfjädrat metal-version av det).
Red Orchestra 2. Ett riktigt bra spel som ger en tung och mörk känsla av den kalla och bittra östfronten även att det bara är multiplayer. Mer inlevelse där i en vanlig match än i de flesta påkostade singleplayerkampanjer.
Call of Duty och Company of Heroes måste också nämnas i dessa sammanhang.
Spelar fortfarande coh online.
Absolut, tänkte bara flika in med Rising Storm också. Fristående expansion som utspelar sig på stillahavsfronten, riktigt bra.
Jag skulle lägga till Hearts of Iron 4, Steel DIvision 2, Supreme ruler ww2, deifnitivt de tidiga call of duty, gillade de, och sen battlefield 5. Min åsikt bara.
“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci