Sömnpillret Silent Hill 2 (remäjken)
Aha. Jag spelade ju det bara en gång och nu andra gången med remaken.
Jo det är ett av mina absoluta favoritspel. Sen vill jag förtydliga, remaken är inte dålig. Men för mig som spelat originalet och vet slutet/sluten med twisten och allt så blev remaken oväntat ointressant.
Det är lite som att se Sjätte Sinnet flera år senare. Definitivt en bra film, men när man vet allt och har analyserat filmen och vad Bruce karaktär gör flertalet gånger så är den inte lika intressant längre. Man ser ju även svagheterna och felen i filmen också på ett annat sätt som man var blindare för de första gångerna.
"Writer and Fighter"
Kan inte bestämma mig för om jag borde spela OG SH2 eller remaken, faktiskt. Är den största skillnaden mellan versionerna att remaken fått "fri" kamera och mera strider? Så spelet är längre, men i övrigt samma spel och story som till PS2?
Det finns ganska många skillnader men jag vill påstå att storyn är sig ganska lik och trogen förlagan. Vissa karaktärer och bossar är lite annorlunda i remaken men kan inte komma på några anmärkningsvärda förändringar i berättandet. Det var dock längesedan jag körde originalet så jag kan ha fel.
Remaken innehåller dock större områden att utforska, fler pussel och föremål att samla på sig/interagera med och även antalet fiender, som du redan nämner, är fler.
Överlag tycker jag att originalet är en mer linjär upplevelse. Även om remaken fortfarande är ett linjärt spel så känns det något öppnare med större områden att utforska och det tar betydligt längre att spela igenom.