Klassiska spel

Medlem
Klassiska spel

God söndag!

I mitt 25-åriga liv har jag hunnit med att spela en handfull med spel. Vissa har satt sina spår och jag blir smått nostalgisk när jag tänker tillbaka på dem.
Å andra sidan så finns det de spel som man bara rycker på axlarna åt när man minns dem.

Ett av de spel jag håller allra mest kärt är #The Legend of Zelda: Ocarina of TimeThe Legend of Zelda: Ocarina of Time till N64. Jag minns att jag och min bror fick detta i julklapp (kan det ha varit 1998 månne?). Och minnet av att gå upp okristligt tidigt på juldagsmorgonen för att hinna före min bror att starta upp spelet och ta mig an det fantastiska äventyret som väntade ger mig än idag en känsla av belåtenhet. (Än idag tycker jag att det är riktigt mysigt att gå upp före tuppen för att sätta mig och spela.)

Det var nog där, i den stunden, som spel blev ett gediget intresse för mig.

Och då var det främst på N64 jag spelade, sen blev det PS2 och PC och nu har det blivit en blandad kompott av spel till PC/X360/PS3.

Något som har grämt mig lite är att jag har missat en del klassiker. Ja, i alla fall om man ska lita på vad andra spelare världen över anser vara klassiker. Så som Monkey Island spelen, (i stort sett allt från Lucasarts faktiskt), Fallout 1&2, Final Fantasy VII, det mesta till NES och SNES. Listan kan göras mycket längre.

Så nu tänkte jag fråga er mina friendly neighbourhood fz:are, är detta spel som håller än idag för någon som spelen inte har något affektionsvärde för?
Det kanske är svårt att se objektivt på ett spel som har ett speciellt affektionsvärde för en. Så som Ocarina of Time har för mig.

Tips på spel man inte får missa mottages gärna.

Ha en fin dag!

#blogg

1
Skriv svar