Köpa ny dator budget 30 k
Alltså det är visst smart att köpa en dator för 30.000 för då slipper man uppgradera på 4-5 år allt förutom grafikkortet. Man kommer defenitivt kunna spela med maxad grafik i flera år frammåt med en dator med den bästa hårdvaran. Men vänta till 9800 kommer. Jag kan tex köra crysis på en dator som är över 4 år gammal. Den har en amd 3200 +, 1 gig 333 mhz ram och 7800 gs 512 mb agp. Jag kör på xp med very high hack allt på högsta och 1280/960 och det flyter på bra.. Mellan 15-25 fps... Fullt spelbart.
Jag skulle hällre punga ut med max 18 000 och sedan uppgradera datan stadigt, man känar mycker mer på det i längden.
Dessutom så kommer Nvidia ut med 9000 serien till våren sägs det.
Jag har Samsung TFT 22" 226BW och är mycket nöjd med den:D
Jag är säker på att du får en fin data till den bujetten iallfall:p
Lycka Till
landahl
Nah jag ger mig in i denna tråd en sista gång då. Om du köper en burk för 30K så är det ju nästan samma burk som du får för 10K. Man kan inte säga att köper jag en burk idag för 30K så slipper jag uppgradera på 4-5 år. Detsamma gäller i sådana fall även om den kostar 10K. Dessutom är dagens 30K-burk en dinosaurie om 4-5 år. Då menar jag dinosaurie
Bra kylning IsTheShit
Unix om du köper en helt ny bil för 200 000 vad tror du den är värd efter 5 år.. Hälften .. alltså 100 000 mindre. Man kan inte resonera som du gör. All elektronik blir tillslut gammal. Om 4-5 år så uppgraderar jag datorn igen för 30.000. Och du får knappast en dator som är i närheten av att va lika bra om den kostar 10.000. Dessutom så är det värt att ha den bästa prestandan man kan få när man spelar. Det är bara idiotiskt att köpa en dator för 10 - 15 000 om man ska spela då kan man lika gärna köpa ps3.
Vad skulle jag skämta om jag säger ju bara sanningen. Om man köper det senaste så kan man ha datorn i flera år utan att behöva uppgradera allt. Som ja sa tidigare så kan ja spela crysis på xp med allt på very high hack 1280/960 och det är fullt spelbart 15-25 fps. Detta på en över 4 år gammal dator förutom grafikkortet. Spec amd 3200 + 2.0 ghz, 1 gig 333 mhz ram, 7800 gs 512 mb agp. Och detta var knappast en värstingdator när ja köpte den för över fyra år sedan, så varför skulle det va osmart med den snabbaste hårdvaran. Jag förstår inte erat resonemang. Har man pengarna så är det väl bara att köpa. Du menar alltså att alla som köper den snabbaste och senaste tekniken är fullständiga idioter. Jag har faktiskt grunnat på det där om man ska typ köpa en dator för 18 tusen och sedan uppgradera men jag har pratat med flera som jobbar med datorer och dem tycker att ja ska köpa det snabbaste om ja har råd för det tjänar man mest på i längden säger dem.
Hej nu ska jag äntligen få köpa en ny dator och min budget ligger på 30000 tusen ungefär kan kanske lägga till nån tusen lapp om man måste.
Jag har hittat en som jag tycker verkar bra ! Premium i50 SLI . fz använder en lika dan som testdator.
jag är osäker på grafik kortet ska jag ta ett 8800 ultra eller två 8800Gt 512 ?? Har nog inte råd med två ultra kort
eller kan man få en bättre dator ?? jag känner en som kan bygga så det är inga problem
[http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10208]
sen så skadar det ju inte om man får lite pengar över
Haha men shit grabben äru vilse eller? lol du kan fixa de dära systemet för halva priset utan problem, 30K på en dator känns som o paya för märkesvara och du blir helblåst.
Först och främst köp i delar, sedan leta lite.
Angående grafikkorts grejen är nya 8800GTS 512mb lika bra som 8800GTX i princip och kostar cirkus hälften så mycket.
Om du fortfarande tänkt lägga så mycket pengar på den så får du dra i med något som är värt det.
3x SLI UTLRA + Yorkfield Quad m.m
Och där försvann alla pengarna.
Hej nu ska jag äntligen få köpa en ny dator och min budget ligger på 30000 tusen ungefär kan kanske lägga till nån tusen lapp om man måste.
Jag har hittat en som jag tycker verkar bra ! Premium i50 SLI . fz använder en lika dan som testdator.
jag är osäker på grafik kortet ska jag ta ett 8800 ultra eller två 8800Gt 512 ?? Har nog inte råd med två ultra kort
eller kan man få en bättre dator ?? jag känner en som kan bygga så det är inga problem
Haha men shit grabben äru vilse eller? lol du kan fixa de dära systemet för halva priset utan problem, 30K på en dator känns som o paya för märkesvara och du blir helblåst.
Angående grafikkorts grejen är nya 8800GTS 512mb lika bra som 8800GTX i princip och kostar cirkus hälften så mycket.
Om du fortfarande tänkt lägga så mycket pengar på den så får du dra i med något som är värt det.
Nix det tänker jag inte köpa ! jag kommer att satsa på Intel Core 2 Quad Extreme QX9650 3GHz ,LGA775,1333MHz,45nm, 12MB, BOXED w/fan
och ett Geforce 9800 GX2 istället :up:8)
det här resonemanget du har att det är bättra att köpa det värsta nu så det håller länge kommer du att få äta upp om två år? så är det bara.
sen får du ju betala ett saftigt överpris för de senaste grejorna. till exempel QX9650 som du nämner, kostade om jag inte är helt fel ute 10K när den kom ut i slutet på förra året. nu ligger lägsta pris på Prisjakt på 8270kr. så i runda slängar har priset gått ner 20% på 3 månader (?).
Då kan väll du sätta ihop det där systemet till mig för halva priset om det nu går :P. och kom ihåg det ska vara samma saker som i det där paketet
det här resonemanget du har att det är bättra att köpa det värsta nu så det håller länge kommer du att få äta upp om två år? så är det bara.
sen får du ju betala ett saftigt överpris för de senaste grejorna. till exempel QX9650 som du nämner, kostade om jag inte är helt fel ute 10K när den kom ut i slutet på förra året. nu ligger lägsta pris på Prisjakt på 8270kr. så i runda slängar har priset gått ner 20% på 3 månader (?).
Nå tror jag att jag klarar mig bättre om två år om jag köper det bästa nu eller om jag köper en dator för 10 k ( med skärm mus mm )
Det klart priset är dyrt när nya saker kommer ut och att dem sen går ner i pris . samma sak med spel dem kostar mycket i början och går sen ner i pris men folk köper dem ändå får man vill ju ha dem nyaste och coolaste spelen och inte vänta i flera månader på att den ska gå ner i pris och sen när man har köpt det så finns det en ännu bättre uppföljare ute som man vill ha. så man kan ju inte vänta hur länge som helst om man vill ha det nyaste för det kommer alltid nya saker ut.
köp en dator för 10K, spela de senaste spelen men sänk upplösningen lite. vänta 6mån, uppgradera för 10k. avakta 6mån till, uppgadera för 10K till. resultat? 30K men du har garanterat en bättre dator nu än om du hade köpt ett monster för tre år sen, som för övrigt ser fluffig kissekatt i jämnförelse med din nyuppgraderade maskin.
ja men det är svårt att köpa en dator för 10 k om man vill ha SLI med två grafikkort( eller ett Geforce 9800 GX2 ) en snabb quad core så jag slipper överklocka den på en gång vista ultimat 64 bit ( eller vad det nu heter ) en bra skärm en mus ett tangetbord 4 GB. Så därför köper jag dyrt på en gång och uppgraderar när man behöver ( typ ett till grafikkort eller nåt ) och då kostar det kanske inte 10 k för då måste man inte uppgradera nästan allt. men vissa gör som du och uppgraderar ofta eller som jag och uppgraderar efter 2-3 år stort.
jag har haft min dator nu i 3 år och den har funkat fint den kan köra medieval på high och company of heroes på nästan alla inställningar på high men dem nya spelen som bioshock crysis world in conflict orkar den inte att köra på high men dem funkar på low och medium .så då kan man ju spara lite pengar istället om man uppgraderar datorn varje halv år för då kostar det 60 k om man uppgraderar för 10 k varje gång
Går typ inte att uppgradera för 10K varje halvår.
Var nu en klok och duktig pojke och köp ett system för 10-15K. Det 30000-kronorssystemet är gammalt innan det har gått två år och kommer då att kosta nada. Någon idé att hålla live i denna tråd? Allt är ju egentligen sagt.
Bra kylning IsTheShit
ja men det är svårt att köpa en dator för 10 k om man vill ha SLI med två grafikkort( eller ett Geforce 9800 GX2 ) en snabb quad core så jag slipper överklocka den på en gång vista ultimat 64 bit ( eller vad det nu heter ) en bra skärm en mus ett tangetbord 4 GB. Så därför köper jag dyrt på en gång och uppgraderar när man behöver ( typ ett till grafikkort eller nåt ) och då kostar det kanske inte 10 k för då måste man inte uppgradera nästan allt. men vissa gör som du och uppgraderar ofta eller som jag och uppgraderar efter 2-3 år stort.
jag har haft min dator nu i 3 år och den har funkat fint den kan köra medieval på high och company of heroes på nästan alla inställningar på high men dem nya spelen som bioshock crysis world in conflict orkar den inte att köra på high men dem funkar på low och medium .så då kan man ju spara lite pengar istället om man uppgraderar datorn varje halv år för då kostar det 60 k om man uppgraderar för 10 k varje gång
Håller med snubbarna som säger att uppgradera var 6 eller 12 månad istället. För 10 K för du hela tiden bland det senaste just då... att paya överpris nu för något du inte ens kommer märka någon fördel med nu är ganska onödigt.
Yorkfield prollen lr q9 är totalt onödigt med q6600 eller dylikt kan du maxxa ut ett år framöver utan problem med så fort det dyker upp saker som har Quad Stöd.
SLI är överskattat bara så du vet , speciellt crysis du når aldrig över 30 fps very high med så mycket som 3x ULTRA SLI bevisat och klart du landar där alla vi andra med avarage computers landar i Frames Per Second.
Angående ram-minne tar windows bara nytta av cirkus 3 gig ändå.(2,75)
Håller med snubbarna som säger att uppgradera var 6 eller 12 månad istället. För 10 K för du hela tiden bland det senaste just då... att paya överpris nu för något du inte ens kommer märka någon fördel med nu är ganska onödigt.
Yorkfield prollen lr q9 är totalt onödigt med q6600 eller dylikt kan du maxxa ut ett år framöver utan problem med så fort det dyker upp saker som har Quad Stöd.
SLI är överskattat bara så du vet , speciellt crysis du når aldrig över 30 fps very high med så mycket som 3x ULTRA SLI bevisat och klart du landar där alla vi andra med avarage computers landar i Frames Per Second.
Angående ram-minne tar windows bara nytta av cirkus 3 gig ändå.(2,75)
Det märks att du inte har så mycket kunskaper men tycker om att snacka på ändå. Med ultras i 3-way SLI får du över 30 fps på veryhigh med 4xAA och 16xAF i 1600x1200. Dessutom får du en fin prestanda boost i crysis men även många andra spel med SLI. Har han 3-way SLI får han betydligt mer prestanda än "average computers" som du uttrycker det. Landahls inlägg är fortfarande helt galna som vanligt, till exempel när han hävdar att han köpte sitt system för över 4 år sedan när inte ens 7800gs fanns då. 7800gs lanserades februari 2006. det är nästan 2 år det. där har du äkta "okunnighet är styrka" Men han är ju som han är också. Jag tycker nästan du är likadan Viktor, vilket är synd. Du missleder ganska många personer.
I övrigt, att köpa en dator för 30 tusen kronor är helt idiotiskt när du får det typ det bästa idag för runt 13000 kronor (8800gts 512 i SLI, q6600 ((räcker för spel mer än väl)), 4gig ram + chassi, fet skärm och tillbehör)
Klart ska du gå överkill kan du alltid köpa 3 stycken ultra i 3-way SLI för 15000 och köpa en Yorkfield QX9770 för 13000 om du verkligen måste. Men det vore ganska onödigt mer eller mindre.
Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2
Hehe nej ärligt talat är det typ svårt att köpa en dator för 30K... Omöjligt att motivera de prylar som skulle höja priset så mycket.
För de slantarna får du givetvis de allra senaste och snabbaste sakerna.
Om man fick drömma lite så skulle man väl köpt följande förmodligen:
GA-X38T-DQ6 2100 kr
QX9650 8900 kr
4096 mb DDR3 typ 6000 kr
9800-serien x2 från nVidia när den kommer gissningsvis 10000 kr
500GB Samsung hd
Antec P182 1300 kr
Corsair nätagg ca 1300 kr.
Då är man uppe i 30 000 kr och man kan gråta sig till döds när prylarna kostar hälften så mycket om ett halvår :).
Det lite mer kloka valet är nog:
Quad 2.4ghz 2200 kr
GA-X38-DQ6 2100 kr
4GB DDR2 ca 1000 kr
Antec P182 1200 kr
Corsair 620w 1100 kr
8800GT x2 5000 kr eller nVidias kommande 9800-serie ca 5000.
Hårddisk 1000 kr
Något åt det hållet, superlätt att klocka och kostar hälften av vad du har att ge, vilket lätt öppnar för vidare uppgradering senare men som ändå ger topprestanda idag.
Precis!
Spara pengarna till en uppgradering senare. Det är helt onödigt att betala ytterligare 15k bara för att få en dator som är overkill.
Oh and by the way;
Jag kör på xp med very high hack allt på högsta och 1280/960 och det flyter på bra.. Mellan 15-25 fps... Fullt spelbart.
Patetiskt...
1. hack?
2. 15 - 25 = flyter på bra
Du är inte lite vilsen du...
Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2
den som ände hade 30K och lägga på en dator när man va 14-15 år. om nu 93 i ditt användarnamn står för din ålder
Jag handlade burk för 2 veckor sen:
Dustinhome hade en kvick sellout på Fujitsu Scaleo burk
C2Quad Q6600 2.4
3 gb ram
MSI Geforce 8800 GTS
Soundblaster X-FI Fatal1ty
m.m. m.m
Pyntade 8005 kr med frakt. Inte det bästa på marknaden men jag kör max allt på Crysis i 1280. Pga jag behöll min gamla flatscreen. som ej orkar mer
Tillbehör var även DvD dual layer brännare och en vanlig dvd läsare på 48x krimskrams som trådlåst nätverk adapters. trådlös mus+tangentbord. etc
30K är inte justified om du inte har rika föräldrar eller ett grymt jobb. Knappt då
Jag hade hellre simmat bland krokodiler än att köpa en dator för 30 papp.
Jag själv gjorde det för ett år sedan (köpte dator för 30k, inte simma bland krokodiler.), vilket jag naturligtvis fick ångra rejält.
Efter ett halvår började jag redan gråta blod när jag märkte hur det kom allt nyare och bättre grejer. Jag tänkte hela tiden "tänk om jag hade väntat ett halvår."
Efter ett år (nu då) gråter jag istället taggtråd, för att jag inte kunde maxa Crysis. I ärlighetens namn så hade jag inte behövt uppgradera alls mycket, för under tiden som min dator var hardcore kom det knappt några speciellt krävande spel och helt plöstligt var datorn inte så jättebra längre. Tänk om jag hade uppgraderat lite grann varje halvår/år istället...
Gör som de flesta har sagt; Köp en dator för ca. 10-15 papp så slipper du gråta taggtråd som jag.
*Jag undrar vad jag kommer gråta ut om 2 år*
Edit:
Vad har du för dator nu om jag får fråga?