Elden Ring firar makalösa 30 miljoner sålda exemplar

Robot
Elden Ring firar makalösa 30 miljoner sålda exemplar
Releasehästryttare

Försökte spela om det i vintras men fastnade inte!

Inte haft det problemet med Dark souls spelen som jag spelat igenom mängder med gånger.

Nån mer som försökt spela det igen nyligen och inte kommit in i det?

Medlem
Skrivet av Devan:

Inte haft det problemet med Dark souls spelen som jag spelat igenom mängder med gånger.

Ja, jag har försökt. Jag tycker inte att den öppna världen är speciellt rolig. Ett spel som Skyrim t.ex. (apropå Oblivion) tycker jag har en roligare öppen värd.

Quest-designen lämnar även mycket övrigt att önska.

Medlem

Bästa open world-spelet jag spelat och även en favorit bland Fromsoftware. Att man inte blir konstant guidad till varje ställe på kartan utan faktiskt får utforska är så underbart befriande.

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag var samma i början, dog hela tiden och fattade inte hur man skulle ta sig vidare egentligen. Men man måste ha tålamod och att man dör betyder inte att man är kass eller nåt.

Medlem

Jag äger ett ex än så länge till PS4/PS5... iaf tills Switch 2-versionen släpps 😄 Expansionen som kom förra sommaren måste vara en av, om inte den bästa expansionen till något spel någonsin.

Medlem

Ett exemplar. Kommer inte bli fler. Soulsbourne spel är inte min kopp te Men var tvungen att testa det ändå pga hypen.

Medlem

Ett exemplar - som en normal människa.

Redaktör
Ponny

Ett exemplar, men fortfarande i backloggen. 🙃

Mäktig siffra för övrigt. Att Fromsoftwares bästsäljare inte heter "något-Dark Souls" är ändå iögonfallande.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag spelar just nu genom DLC:n för andra gången med min typ 6e karaktär. Just nu fokus på Bleed vapen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Devan:

tl;dr open world + from software känns planlöst och "kostar-mer-än-det-smakar" tills man fastnat, då är friheten och storleken magisk.

du är inte ensam.. efter Bloodborne (PS4), Sekiro (PC) och Demon's Souls remastern (PS5) köpte jag Elden Ring på release och försökte spela det 4-5 gånger genom åren. först för ett år sen satte jag mig med den mentala inställningen att jag måste komma över tröskeln så jag kunde va redo för DLC.

till skillnad från min upplevelse av Bloodborne och Demon's Souls så rampar spelet upp över mycket längre tid, och blir intressant först när du kommit åtskilliga timmar in. med det sagt, hade jag spelat om nu när jag vet var "man ska" hade jag troligen kunnat komma dit på under timmen, raka vägen. om man springer dit senaste NPC hintat hela tiden så är startsträckan kanske lika lång som vanligt i From Software's spel, men eftersom man irrar runt och samlar blommor och trillar nedför klippor i början så tar det aldrig riktigt fart.

när man väl kommer till första borgen dock, värt varenda krona och varenda minut.

signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:

hade jag spelat om nu när jag vet var "man ska" hade jag troligen kunnat komma dit på under timmen, raka vägen.

Förra sommaren under min semester skapade jag en ny karaktär för att kunna spela och öppna DLC:n. Det tog mig hela sommaren 4 veckor att klara ut main spel+DLC. Kände mig ganska slut då efter att ha lixom stressat genom allt. Det kan ju säkert gå fortare om man vill men man bör nog ha en viss level för att klara DLC blod bossen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

För mig var spelet magi samma sekund som jag satte mina fötter i limgrave, bemöttes av ett mäktigt gyllene träd bortom landskapet och fiolsträng som spelades lugnt i bakgrunden.

Har man förlorat förmågan att vara nyfiken så förstår jag att det tar ett tag att få tillbaka det och uppskatta spelet. Dagens spel vill gärna ta bort det från oss med markörer och övertydlighet.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Synd att det är så j*vla svårt så för mig blir det inte kul alls.
Men jag gillade världen som bara den. Magiskt.

Medlem

Jag spelade det vid release, men slutade vid Fire Giant/Mountaintop of the Giants, då det blev för svårt.
Under 2024 fortsatte jag till Maliketh, men lade av igen. Har inte provat Shadow of the Erdtree.

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag spelade det vid release, men slutade vid Fire Giant/Mountaintop of the Giants, då det blev för svårt.
Under 2024 fortsatte jag till Maliketh, men lade av igen. Har inte provat Shadow of the Erdtree.

Fastnade på Malekith.
Spelade vidare. Fastnade på Malenia.
Gjorde typ allt utom dom två bossarna.
Svor och gormade.
La en timma eller så på att skaffa Tische - the Black Knife summonen + uppgradera den till max.
Då dog bägge bossarna på mindre än 10 försök.

Så det är ett tips.

Medlem

Två ex står jag för och jag tycker inte ens om spelet. 😄

signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Köpt det tre gånger.

Standard edition PS5 i gåva till en vän.
Premium Collector's Edition PS5 till mig själv.
Standard edition PC till mig själv.

Medlem

Mästerligt spel. Lägg även till en minst lika mästerlig expansion på det med Shadow of the Erdtree.

Världen, loren, bossarna, art directon av rang, atmosfären, musiken, upptäckarglädjen, kombinerat med fenomenal gameplay gör detta till ett av dom bästa spelen någonsin för mig.

FromSoftwares spel är så mycket mer än bara utmanande strider och tight gameplay.

Den melankoliska(på ett bra vis) känslan deras spel ger mig är det inte någon annan som lyckats med(Hollow Knight har väl kommit närmast, vad jag kommer på).

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Fastnade på Malekith.
Spelade vidare. Fastnade på Malenia.
Gjorde typ allt utom dom två bossarna.
Svor och gormade.
La en timma eller så på att skaffa Tische - the Black Knife summonen + uppgradera den till max.
Då dog bägge bossarna på mindre än 10 försök.

Så det är ett tips.

Jag kanske ska försöka mig på cheese-metoden för att besegra henne. Att vinna ärligt är nog en omöjlighet för mig 😂

Medlem

Två, Xbox och Playstation. Lär bli tre när det kommer till Switch 2 😊

Medlem

Äger 0, souls like är inte något jag njuter av att spela. Har testat Dark Souls då jag tycker om spelen i övrigt. Så det har blivit Youtube för storyn etc

Medlem

PC med expansion samt en kopia till PS5. Har dödat Margit* efter lite drygt 30 timmars spelande. FromSoftwares setting passar mig perfekt, bara surt som attans att jag är helt värdelös på spelen.

Medlem

2, Xbox och PC.
Men 30 miljoner spelare betyder inte 30 miljoner sålda ex.
På PS och Xbox kan flera konton spela spel som en köpt, t.ex. min sambo har spelat Elden Ring utan att köpa det.

Medlem

För mig kan Elden Ring vara det bästa spelet som jag har spelat. Älskar världen, spänningen, utmaningen och speciellt världsbygget som är djupare än något annat spel jag spelat tidigare.

Medlem

Ett exemplar som man ångrar man köpte vid release. Skulle väntat då spelet är ett av deras sämsta, tyvärr pågrund av hur lätt det va och hur överhypat den dåliga öppna världen är så kommer nog deras nästa bli liknande.
Då blir det inget köp ifrån mig.

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag kanske ska försöka mig på cheese-metoden för att besegra henne. Att vinna ärligt är nog en omöjlighet för mig 😂

Jag klarade Malenia med min bonk build. Med bonk build menar jag ett tungt vapen (jag använde "rotten battle hammer" som man håller med båda händerna. Tycker att Great swords och dylikt är för långsamma för många fighter men great hammers svingas snabbare vilket jag föredrar. Tror dock att great hammers inte når lika långt som great swords vilket leder till fler missade svingar. Malenia är hyfsat lätt att stagger:a vilket leder till en critical hit.

signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Medlem
Skrivet av dTexN:

För mig var spelet magi samma sekund som jag satte mina fötter i limgrave, bemöttes av ett mäktigt gyllene träd bortom landskapet och fiolsträng som spelades lugnt i bakgrunden.

Har man förlorat förmågan att vara nyfiken så förstår jag att det tar ett tag att få tillbaka det och uppskatta spelet. Dagens spel vill gärna ta bort det från oss med markörer och övertydlighet.

Just därför är Elden ring så uppfriskande. Inget handhållande eller spoon feeding. From Software litar på att spelaren tar sig fram själv.

signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Medlem

Köpt 3st exemplar. PC och PS5 (standard och erdtree edition).

1
Skriv svar