Jag mördade hans son och nu vill han inte hjälpa mig :(

Medlem
Jag mördade hans son och nu vill han inte hjälpa mig :(

Jag var ute och gick i naturen, som en gör ibland. Liksom. Och så skulle vi ut och stänga en port till helvetet, vilket också är en rätt vanlig helgföreteelse skulle jag tro. Ju. Men så sprang hans son framför mig just när jag skulle döda en demon och allt gick åt käpprätt därifrån. Ouppmärksam på vad som stod fortsatte jag bara blint - vilket var ett stort misstag - för när jag kom tillbaka efter att ha stängt helvetesporten ville lourden ändå inte skicka hjälp bara för att jag hade råkat mörda hans son. Oppsie liksom. Och jag kan inte gå tillbaka i tiden heller. Dessutom blev jag vampyr på något sätt, så inte många andra som vill hjälpa mig och ge mig vad jag behöver ändå.

Suck. Det här har verkligen inte varit min helg. Tror jag ska lägga ned Oblivion ett tag och sedan börja om från början med ny karaktär för att leta upp hur en frigör sig från vampyrism är betydligt mer helvetiskt än alla Oblivion-portar i världen.

Medlem

Välkommen till cyrodiil!

För mig har det buggat ur så jag är utelåst ur progressen för thieves guild och ett av mina hus är ägt av någon annan trots att jag köpt det för mitt ”hårt och ärligt förtjänta” guld samt att använda sängar inte funkar då och då dvs en riktig oblivion upplevelse känns typ lika trasigt som för 20år sedan

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Välkommen till cyrodiil!

För mig har det buggat ur så jag är utelåst ur progressen för thieves guild och ett av mina hus är ägt av någon annan trots att jag köpt det för mitt ”hårt och ärligt förtjänta” guld samt att använda sängar inte funkar då och då dvs en riktig oblivion upplevelse känns typ lika trasigt som för 20år sedan

Haha tack! Ja, det är verkligen på gott och ont de vill behålla upplevelsen "nu som då"...

Medlem

Den där vampyrsjukan är det värsta med spelet. Det ska gå att bota förstadiet när man bara är smittad. bara besöka någe helare i någe stad men har man väl blivit vampyr så måste man göra en sjukt tråkig questline för att bli av mä skiten. Internet guide är enda hjälpen då typ.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Den där vampyrsjukan är det värsta med spelet. Det ska gå att bota förstadiet när man bara är smittad. bara besöka någe helare i någe stad men har man väl blivit vampyr så måste man göra en sjukt tråkig questline för att bli av mä skiten. Internet guide är enda hjälpen då typ.

Yep, problemet är bara att nu när jag påbörjat den questen måste en hitta vissa saker som de vägrar sälja till mig för att jag är vampyr och jag kan inte vara ute dagstid så kan inte kolla vanliga affärer så de har stängt när jag kan vara ute igen. Guildsen vägrar också prata med mig då de misstänker att jag bara är ute efter deras blod

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Yep, problemet är bara att nu när jag påbörjat den questen måste en hitta vissa saker som de vägrar sälja till mig för att jag är vampyr och jag kan inte vara ute dagstid så kan inte kolla vanliga affärer så de har stängt när jag kan vara ute igen. Guildsen vägrar också prata med mig då de misstänker att jag bara är ute efter deras blod

Minns inte exakt vad man behövde men va sjukt jobbigt minns jag, att inte kunna va ute i dagtid, Det går att råda bot på det iaf. Om du inte kan köpa vad som krävs så ska det ju gå att hitta ingredienserna vilt, kanske omständigt ofc när solen tittar fram etc Men som sagt, kolla upp en guide vad som behövs. Beroende på hur många timmar du lagt ner på en gubbe så kan det ju va värt.

Medlem

Okej, erkänn nu, hur många av er föll för clickbait-titeln och hamnade här?

OnT: jag hade glömt av hur irriterande det var att hela tiden drabbas av vampirism...

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Minns inte exakt vad man behövde men va sjukt jobbigt minns jag, att inte kunna va ute i dagtid, Det går att råda bot på det iaf. Om du inte kan köpa vad som krävs så ska det ju gå att hitta ingredienserna vilt, kanske omständigt ofc när solen tittar fram etc Men som sagt, kolla upp en guide vad som behövs. Beroende på hur många timmar du lagt ner på en gubbe så kan det ju va värt.

Det är inte bara ingredienserna, tyvärr, utan för att ens kunna börja samla in saker till "häxan" så måste en ge henne fem tomma soul chrystals tror jag de hette - och de finns typ bara i några få shops och guilds och alla vägrar prata/sälja till mig för att jag just är vampyr. Så jag kommer verkligen inte vidare. Är på level 8 så skulle visserligen vilja fortsätta på den men det känns som allt talar mot att jag faktiskt kommer klara det. Att inte kunna vara ute dagtid är något av det drygaste som försvårar allt oerhört ja men allt annat gör det inte lättare direkt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är inte bara ingredienserna, tyvärr, utan för att ens kunna börja samla in saker till "häxan" så måste en ge henne fem tomma soul chrystals tror jag de hette - och de finns typ bara i några få shops och guilds och alla vägrar prata/sälja till mig för att jag just är vampyr. Så jag kommer verkligen inte vidare. Är på level 8 så skulle visserligen vilja fortsätta på den men det känns som allt talar mot att jag faktiskt kommer klara det. Att inte kunna vara ute dagtid är något av det drygaste som försvårar allt oerhört ja men allt annat gör det inte lättare direkt.

"Option 1: Visit the Font Of Renewal

The Font Of Renewal is located inside Deepscorn Hollow, an underground lair on the tiny island southeast of Leyawiin, in the southeast corner of the map. Shortly after completing the tutorial at the start of the game, you'll receive a Deepscorn Hollow Key and a Bloodstained Note from someone called Greywyn, telling you that you have been given his home of Deepscorn Hollow. This begins the "Deepscorn Hollow" quest, and gives you a map marker which will lead you straight to the location of the Font Of Renewal where you can cure your Vampirism.

A short distance southeast of Leyawiin you'll see a bridge on the shore which leads to the island. The island contains little of note except for a ruined house. As you approach, you'll receive a quest update to somehow make your way into the hidden lair mentioned in the Bloodstained Note.

Head to the south side of the island, and you'll find a stone well by the coast. In the water next to you will be some more ruined structures - swim below them, and you'll find a hollow tree trunk underwater containing a door which leads you into the hidden lair of Deepscorn Hollow. You can open it using the Deepscorn Hollow Key you received along with the Bloodstained Note.

Once inside, you can continue the quest by reading the journal on the stool next to you as you emerge from the water; but the important part is that you can now head straight into the lair and find the Font Of Renewal. Turn left in the first room, and enter the Deepscorn Cloister. Take another left, and you'll find a small pool of water. Jump into the pool and you can interact with the Font Of Renewal at the base of the central pillar.

To activate the Font Of Renewal, you must:

Be a Vampire.
Have at least 1x Purgeblood Salts.

Purgeblood Salts can be mined from the three Purgeblood Crystal Formations near the Font Of Renewal. Once you have one, interact with the Font Of Renewal to immediately and permanently cure your Vampirism."

Första guide jag hittade, verkar inte va något man behöver köpa. Fanns tydligen fler sätt att bli av mä det.

https://www.rockpapershotgun.com/oblivion-how-to-cure-vampiri...

Du hade tydligen börjat alternativ 2, det jobbiga sättet

Bli immun mot vampyrism och skaffa Skeleton Key(lockpick som aldrig går sönder) är väl de 2 första grejerna man borde fokusera på när man börjar spela.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

OnT: jag hade glömt av hur irriterande det var att hela tiden drabbas av vampirism...

Haha, glad om jag i alla fall fick någon hooked på den kroken!

Skrivet av Majinbuu:

"Option 1: Visit the Font Of Renewal

https://www.rockpapershotgun.com/oblivion-how-to-cure-vampiri...

Du hade tydligen börjat alternativ 2, det jobbiga sättet

OMG! Tack! Den guiden jag hittade nämnde ingenting av det där utan bara "Cure for vampirism" som uppenbarligen är betydligt drygare att slutföra. Men vad najs, då ska jag nog kunna rädda min karaktär från detta dryga öde!

Medlem

Om någon annan får problem med detta postar jag video som sammanfattar och visar allt visuellt som guiden ovan tar upp! Jättebra och jättesmidigt! Så glad för detta!

Backloggens befriare

Jag tänker säga några få saker i detta ämne. Först och främst, vill jag inte anklaga TS @Gertzy mer än att detta ger mig ett forum att få ur mig detta lite naturligt.

Dricker du blod som vampyr så kommer du längre. En mättad vampyr blir inte upptäckt lika snabbt.
Du kan vara i solen (om jag inte minns HELT fel, det är trots allt ett antal år sedan jag spelade just Oblivion). om du är mättad.
Jag fattar att du kanske inte vill springa runt och dricka blod av oskyldiga stackars NPC:er men det är ju en del av grejen.
Att tvingas till beslut du är lite obekväm med. Du har trots allt i den verklighet som är Cyrodiil blivit smittad av vampyrism.
Din karaktär som kanske absolut inte vill göra sådant, kanske ändå blir tvungen att hantera problematiken. Absolut, leta efter en kur, det är rimligt. Men kanske får en eller två nackar betala priset.

Istället ska allt bara quick-fixas bort.
Sen klagar folk när spelen blir för strömlinjeformade.

Det var allt för mig, kul att du hittade en kur och kan fortsätta spela.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag tänker säga några få saker i detta ämne. Först och främst, vill jag inte anklaga TS @Gertzy mer än att detta ger mig ett forum att få ur mig detta lite naturligt.

Dricker du blod som vampyr så kommer du längre. En mättad vampyr blir inte upptäckt lika snabbt.
Du kan vara i solen (om jag inte minns HELT fel, det är trots allt ett antal år sedan jag spelade just Oblivion). om du är mättad.
Jag fattar att du kanske inte vill springa runt och dricka blod av oskyldiga stackars NPC:er men det är ju en del av grejen.
Att tvingas till beslut du är lite obekväm med. Du har trots allt i den verklighet som är Cyrodiil blivit smittad av vampyrism.
Din karaktär som kanske absolut inte vill göra sådant, kanske ändå blir tvungen att hantera problematiken. Absolut, leta efter en kur, det är rimligt. Men kanske får en eller två nackar betala priset.

Istället ska allt bara quick-fixas bort.
Sen klagar folk när spelen blir för strömlinjeformade.

Det var allt för mig, kul att du hittade en kur och kan fortsätta spela.

Mjo, jag kan förstå de som vill spela vampyr (gjorde det själv i Morrowind-expansionen vill jag minnas) men nu blev jag "sjuk" utan att veta om det och plötsligt dog jag bara av att vara utomhus i solen. Fattade först inte vad som hänt men så insåg jag att jag blivit smittad på något sätt. Och det var så ofrivilligt och förstörde så mycket av min spelupplevelse att jag bara ville bli av med det så enkelt som möjligt! Jag förstökte ju ta den längre vägen (när det var enda jag visste fanns) men stoppades totalt. Så när det inte är upp till mig som spelare på något sätt tycker jag det sådär och quick-fixes är då som en skänk från ovan! I alla fall enligt mig. Att behöva dricka från någon lyckligt ovetandes var i situationen mitt minsta bekymmer och huvudbry tbh... (jag är inte alltid så moralisk i spel hehe) men tack för din synpunkt ändå - världsbygget och loren är såklart viktig att ta hänsyn till!

Backloggens befriare

@Gertzy ja, det är ju så sjukdom fungerar, det är ju endast ett fåtal idioter som uppsöker den frivilligt

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

@Gertzy ja, det är ju så sjukdom fungerar, det är ju endast ett fåtal idioter som uppsöker den frivilligt

Prata med din lokala vänliga ”italienska” mördarmentor så kan man ju tillslut få ”chansen” kanske inte bästa valet man gjort i alla genomspelningar.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

Kommer ihåg när man körde Oblivion på PS3 så fanns det en bugg som gjorde att man inte kunde bota vampyrsjukan för det var någon dialog med häxan som var trasig. Men det fanns en lösning och det var att ändra språk till tyska.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Inte alla som ser det som en sjukdom, utan som någonting häftigt att spela som. Gör dem inte till idioter. Snarare är det någonting att på gott avstånd utforska och leva ut genom spelande - en enorm kraft i mediet att få leka ut sådana fantasier. Kanske hade jag också velat göra det om det inte vore för att det helt förstörde min spelupplevelse på typ alla andra sätt så de få perks jag hade vägde inte upp det på något sätt. Bara att kunna vara ute i solen utan att dränera blod är otroligt soft!

Redaktör
Ponny

Haha, älskar att läsa sådana här historier. Det där är verkligen ROLLSPEL™. Man har en plan och sedan vill spelgudarna något helt annat och istället för att bli en stor hjälte har man trasslat in sig i en orimlig härva.

Skrivet av serdyllon:

Skyldig! 🫡

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Även om Oblivion stundtals är oerhört frustrerande på grund av att det är ett Bethesda spel så älskar jag det ändå.
Jag har kört igenom Arena uppdragen och fick därigenom ett ihärdigt fan som (för)följer mig överallt.
Ville bli inbjuden till Det Mörka Brödraskapet™ så googlade på tips på personer som ingen bryr sig om att dom försvinner.
Många tipsade om en liten grönklädd alv som råkar vara mitt största fan.
Så vi tog en roadtrip ut i skogen till en fin liten glänta där jag sa till honom att vänta.
Sedan smög jag iväg och satte en pil i ryggen på honom. Och fick min inbjudan!
Vilket spel! 5 av 5 Bethesda!

signatur

PSN: OAKTHYR

+ i kanten för alla som diskuterar i denna tråden; välformulerade och respektfulla. Det känns som the "FZ-way" <3

signatur
Medlem

Minns när jag körde oblivion för evigheter sedan att jag föredrog att vara vampyr och jag blev besviken att de nerfat det i skyrim.

Drick bara lite blod så kan du leva som vanligt.:)

signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Haha, älskar att läsa sådana här historier. Det där är verkligen ROLLSPEL™. Man har en plan och sedan vill spelgudarna något helt annat och istället för att bli en stor hjälte har man trasslat in sig i en orimlig härva.

Skyldig! 🫡

Ja, det gäller tydligen i spel vad en säger i verkligheten: vill du höra gud skratta åt dig, berätta om dina planer. Men nu är jag i alla fall i full färd med att få de olika städerna att stötta oss, vissa Oblivion gates är bara otroligt stora, långa och omständiga bara så de tar betydligt mer tid än en väntat sig. Men ändå roligt att de inte bara har en och samma hela tiden så en håller sig på tårna ändå.

Skrivet av OAKTHYR:

Även om Oblivion stundtals är oerhört frustrerande på grund av att det är ett Bethesda spel så älskar jag det ändå.
Jag har kört igenom Arena uppdragen och fick därigenom ett ihärdigt fan som (för)följer mig överallt.
Ville bli inbjuden till Det Mörka Brödraskapet™ så googlade på tips på personer som ingen bryr sig om att dom försvinner.
Många tipsade om en liten grönklädd alv som råkar vara mitt största fan.
Så vi tog en roadtrip ut i skogen till en fin liten glänta där jag sa till honom att vänta.
Sedan smög jag iväg och satte en pil i ryggen på honom. Och fick min inbjudan!
Vilket spel! 5 av 5 Bethesda!

Haha jag snabbfärdade till en Oblivion gate och spawnade mitt i ett berg, Där en fiende också var, som jag fick fäktas med innan jag kunde hoppa ut i verkligheten igen. Vilket tog ett tag, den ville inte släppa ut mig först. En annan gång fick jag slåss mot en fiende som var fast i berget men lyckades slå ut ändå. Så skönt att de inte har fixat sådana saker, blir bara roliga minnen ändå.

1
Skriv svar